Hoe gaan jullie de winter te lijf!?

Leuke discussie, niet alleen voor helivliegers, ga ik even volgen :)
Hier alvast een linkje naar de bouw van mijn lipo-heaterbox, misschien heeft een van jullie er wat aan:
lipo-heaterbox-bouw

Groet,
Gerben
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weliswaar geen vermogen maar wel een belachelijk koppel, een 600 of 700 size elektroheli houd je niet makkelijk tegen als die met de softstart begint.

Ik heb dat nooit geprobeerd met dergelijke afmetingen, maar ik zou me goed voor kunnen stellen dat ook hier een startstroom limiter ingesteld zou kunnen zijn die het opspoel-proces onderbreekt als dat te zwaar zou gaan.

Of dat zo is, zal van de ESC af hangen denk ik, en het is vanuit mijn positie onmogelijk om dat van alle regelaars te beoordelen. Ik heb wat dat kleine detail betreft alleen ervaring met de Align "kleintjes"....

Maar Chris heeft wel een goed punt te pakken: het is best wel belangrijk en prettig, om te weten wat JOUW (ieder voor zich individueel dus) heli doet in zo'n geval, danwel, of je instelmogelijkheden hebt voor deze situatie.

Groet, Bert
 
volgens mij, als een motor wordt tegengehouden, zal de esc toch doorlopen..
als de motor een beetje piept en verder niets doet, staat de timing niet goed.
blijf je dan proberen, zie je vanzelf een hele dikke steekvlam uit de esc komen. dit heb ik ooit eens gehad in mn leerperiode met mn eerste brushless motor..

zal vast met koeling en kwaliteit van de componenten te maken hebben..
Toch denk ik niet dat de gemiddelde esc een soort afslag heeft voor dit type doeleinden..
Bij vliegtuigmotoren zou deze niet eens op kunnen toeren als je een tijdje in zonder motor hebt rondgevlogen..
immers, een heli heeft alleen zijn aandrijflijn om op gang te brengen, de bladen staan nog op 0 pitch. Een vliegtuig heeft dat dus niet, die motor/regelaar moet gewoon meteen vermogen leveren.

en ik ben tot nu toe nog geen afslagstromen tegengekomen voor tijdens het opstarten.
ik dacht dat je bij sommige regelaars afslagen in kunt stellen voor topvermogen. maar dus niet voor alleen opstarten
 
Nou, nee hoor: een vliegtuigmotor loopt nagenoeg onbelast aan (de prop neemt maar héél weinig vermogen op bij lagere toerentallen) en een heli, die moet een relatief erg zwaar rotorsysteem op gang brengen.
Daarnaast, in een vliegtuig zullen maar heel weinig mensen een softstart gebruiken.

Aangezien een brushless regelaar een toerental moet "voelen" om correct te kunnen werken, is het juist die afwezigheid van een gedetecteerd toerental i.c.m. de stroomdoorgang, die een "zware aanloop detectie" (en dus een aanloop-begrenzing) theoretisch mogelijk maken.

Hij zal sowiso een korte "voorgeprogrammeerde" draaistroom genereren voor de eerste aanloop, daarna MOET hij overgaan op die draaiveld-detectie (of hoe dat ook maar heet) en als hij die niet voelt, lijkt het me stug dat hij tóch door blijft gaan....

Lijkt mij tenminste, ik ben geen electronicus....

Groet, Bert
 
Dat een verkeerde timing het starten moeilijk kan maken ken ik wel. Dat is echter niet wat ik bedoel mbt m'n castle creations (edge) esc's.
In de software heb je dus die optie "startup power" en het is ietwat als hoe minder power hoe rustiger de start tot het punt dat ie te weinig power geeft om de motor te starten :) Feitelijk heb je die situatie ook wanneer je de rotor tegenhoud.
Vanwege een vermoeden dat in het ergste geval de esc uitfikt zal ik 'm niet onnodig op de start laten hangen. Ik zal de support van cc eens een mail sturen.
 
Wouuww, dit begint uit zn voegen te groeien.. :) ;)
Weer even on topic..!

Mooie koffer Gerben..!
Werkt uitstekend als ik het zo lees..

C6903
 
Laatst bewerkt:
Mwoah, het liep inderdaad lichtelijk off-topic, maar toch niet onbelangrijk, leek mij zo: Je schiet er weinig mee op te bespreken hoe je in de winter door kunt vliegen, als je niet stilstaat bij de risico's die daar mogelijk aan kleven. En risico's, die kunnen soms heel erg technisch van karakter zijn....

Groet, Bert
 
Heb eigenlijk wel weer zin in de winter.
En dan met name de mooie koude droge dagen met een fel zonnetje erbij en niet al teveel wind want ook dat maakt het vaak erg kouder dan we het willen hebben.
Heb een aantal watervliegtuigen staan die ik erg graag eens op sneeuw wil starten en landen.
Wat de kleding betreft is mijn ervaring van de afgelopen 12 winters dat meerdere lagen kleding erg goed werken.
De handen en voeten zijn toch vaak het eerst dat last kan krijgen van de kou.
Ik vind zelf dat koude handen en koude voeten echt naadje zijn tijdens het vliegen.
Voeten kunnen gewoon pijn gaan doen van de kou en gevoelloze vingers kunnen een model doen laten Crashen.
Zo'n zendertent (of hoe dat ook heet) zou een optie zijn, maar ik hou het liever bij gewoon de zender net als in de zomer in de handen te hebben met niets erom heen.

Dit jaar heb ik weer voor het eerst een automobiel en voorgaande jaren was het de RC spullen meenemen met de motor of op de fiets.In de winterperiode vaak afzien want jullie weten allemaal hoe koud het kan zijn buiten gedurende de winterperiode.
Niet echt ideaal de fiets en motor, en dit winterseizoen heb ik mooi de mogelijkheid om als ik het koud krijg in de auto te gaan zitten en bij te warmen.
Wij als wildvliegers hebben helaas geen comfortabel en warm clubhuis tot onze beschikking.
Ook zijn er een aantal vliegmaatjes die ik ken die van die handenwarmers gebruiken.
Die zijn er in de chemische optie maar ook die met koolstaafjes warm gemaakt kunnen worden.
Je kunt ze in de broekzak steken en als de koude handen beginnen jezelf eraan warmen.

Voor de rest hoop ik echt dat wij met z'n allen een mooie en kalme winter tegemoet gaan en krijgen.
Zo'n winter waarbij het best wel koud mag zijn maar met weinig wind en veel zon.
Denk dat de meesten wel zoiets wensen.
Sneeuw mag ook, maar dan niet van dat wisselende weer waarbij de ene week de sneeuw blijft liggen en kort erop de dooi weer komt waardoor het zo'n blubberzooi wordt van drek sneeuw en pekel.
Ook dat zullen de meesten wel kennen en ik hoop dat we daarvan gevrijwaard zullen blijven.
Maar hoe dan ook...... vliegen de winter door zal gebeuren, want stilzitten en de modellen alleen maar aan de muur laten hangen of stil laten staan voor de mooiigheid is geen optie.
Vr Gr D
 
volgens mij, als een motor wordt tegengehouden, zal de esc toch doorlopen..
als de motor een beetje piept en verder niets doet, staat de timing niet goed.
blijf je dan proberen, zie je vanzelf een hele dikke steekvlam uit de esc komen. dit heb ik ooit eens gehad in mn leerperiode met mn eerste brushless motor..

zal vast met koeling en kwaliteit van de componenten te maken hebben..
Toch denk ik niet dat de gemiddelde esc een soort afslag heeft voor dit type doeleinden..
Bij vliegtuigmotoren zou deze niet eens op kunnen toeren als je een tijdje in zonder motor hebt rondgevlogen..
immers, een heli heeft alleen zijn aandrijflijn om op gang te brengen, de bladen staan nog op 0 pitch. Een vliegtuig heeft dat dus niet, die motor/regelaar moet gewoon meteen vermogen leveren.

en ik ben tot nu toe nog geen afslagstromen tegengekomen voor tijdens het opstarten.
ik dacht dat je bij sommige regelaars afslagen in kunt stellen voor topvermogen. maar dus niet voor alleen opstarten

Toevallig kwam ik dit tegen op Helifreak en dacht ik dadelijk aan deze discussie.

Hier is dus iemand die noodgedwongen een 7hv tegenhield met de hand met als resultaat een uitgefikte esc.

asy6u2e5.jpg


Sorry voor de offtopic maar vond dit wel de moeite om nog even te delen.
 
Toevallig kwam ik dit tegen op Helifreak en dacht ik dadelijk aan deze discussie.

Hier is dus iemand die noodgedwongen een 7hv tegenhield met de hand met als resultaat een uitgefikte esc.

Sorry voor de offtopic maar vond dit wel de moeite om nog even te delen.

Nergens voor nodig sorry te zeggen, en zo heel erg off-topic was het ook niet (vind ik...)

ik ben allang blij met de informatie dat als ik een heli vast heb, en de boel wil, om welke reden dan ook, optoeren, dat je dan ook een grote heli dus tegen kunt houden.
Dat er daarbij een regelaar uitfikt: So be it! ik geef niet veel om kleine verwondingen, maar hang wel de stelregel aan dat geen enkele materiële schade ook maar één druppel bloed rechtvaardigt....

Liever een regelaar gaar dan een hand in het verband.... en het is dan ook prettig om te weten, dat dat ook in de praktijk gebeurt.

Groet, Bert
 
In ontvangst mogen nemen: Raydiowarmer..
Super product. Wat een verschil met die turnigy zak..! Hand invoeren hadden iets minder wijd gemogen. Maar ik kan hier aan wennen..!
De zak dis lekker hoog,
Ik vlieg met me duimen op de sticks, en die hebben nog ruimte tov bovenkant zak. Ik kan de zender in me handen vasthouden.
Ook ideaal vind ik is een harde onderkant een goede ondergrond is een vereiste.

De zender is makkelijk in te klappen door 3 zijkanten aan de binnenkant om te klappen. De mouwtjes kan je er ook uitlaten. Deze zijn omringd met klittenband.

Verder wordt er een harnasje voor om je jas bijgeleverd, en een bandje om je middel.

Ik ga de winter alvast vrolijk tegemoet.!

6ametubu.jpg
e7yqa7u7.jpg
a3e5aba4.jpg
 
lijkt me een leuk ding te zijn,
ik heb geen zender-tent,
en ook (bijna) niet aan gedacht om een te kopen,
maar die van jou is leuk @Tf-zuid:

Groet, Uwe
 
Laatst bewerkt:
[..]
Vanwege een vermoeden dat in het ergste geval de esc uitfikt zal ik 'm niet onnodig op de start laten hangen. Ik zal de support van cc eens een mail sturen.
Na een paar dagen reactie van Castle Creations support (lijkt wat standaard antwoord op veel voorkomende vragen):
The Edge Control is very good about protecting itself and the motor on startups and you will get a failure to start error which gives you a chance to correct the issue... I would not want to do this over and over but there is protection built in and the start power is adjustable... even the motor wires have a good bit of protection in case there is a short or a single phase.... and yes you would get an error code telling you there is a problem and it would give you a suggestion where to look for the fault.
Ik ken die verhalen van falende esc's maar aldus dit verhaal zal die Egde reeks toch meer dan gemiddeld bestand zijn tegen problemen.

(posted with a tablet)
 
Back
Top