Hoe houden jullie je energie rekening laag?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bertus, 20 apr 2022.

  1. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Trouw wordt beloond, inderdaad.
    En dat vind ik persoonlijk geen probleem.
    Je kunt een maatschappij niet kwalijk nemen dat ze graag willen dat je klant blijft.

    Wat ik overigens zorgelijk vind is de welhaast explosieve groei van goedkope energiemaatschappijen.
    De één zal een gevestigde maatschappij worden, de meesten zullen het niet redden.

    Net als de wildgroei aan prijsvechtende mobiele telefoonmaatschappijen een jaar of twintig geleden.
    Ze kwamen en gingen met bliksemsnelheid.

    Je zal klant zijn van zo'n club.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is altijd al zo geweest... Wat had je dan gedacht? Dat "blijvers" de rekening betaalden? Dat zou wat vreemd zijn he? Dat een energiebedrijf de loyale klant beloont voor diens loyaliteit door hem meer te laten betalen? Da zou IEDEREEN overstappen, liefst tien keer per jaar...
    Energiebedrijven zijn niet in de business omdat ze brandende lampjes of warme huizen zo mooi vinden, maar om geld te verdienen. Mensen ervan overtuigen over te stappen is een verdienmodel, iedere keer dat jij gebeld wordt door iemand die jou enthousiast gaat vertellen hoeveel je wel niet kunt besparen door over te stappen, word je gebeld door iemand die liegt... Niemand geeft zijn eigen geld (telefoonrekening) uit om een argeloze klant een plezier te doen.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik stapte ieder jaar over.
    Je kreeg dan 150 of soms 250 euro welkomspremie.
    Dat pakte ik mooi mee.
    Soms was dan de stroming ietsje duurder maar dat maakte met zonnepanelen toch niet uit.
    Maar ook zonder panelen was je dan vaak goedkoper.
    Dus je werd wel gestraft als je bleef.
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Als er 1 energie bedrijf echt de goedkoopste zou zijn was heel Nederland bij dat ene energie bedrijf. Lang verhaal heel kort, er is er niet 1 echt de goedkoopste.

    Zelf ben ik altijd bij 1 aanbieder gebleven. Het klinkt misschien heel gek maar ik betaal dit jaar minder dan alle voorgaande jaren, niet omdat ik minder heb verbruikt maar omdat de energiemaatschappij gunstig heeft ingekocht. (Heb ik een brief over ontvangen)
    Blijven loont dus.

    Zonnepanelen ? Als je goed wilt zijn voor het milieu moet je het zeker doen. Doe je het voor je portemonnee ? niet doen ! Levert niets op. Afschrijving en reparatie kosten zijn even hoog als de besparingskosten op energie.

    Grt,

    Arnoud.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben het volstrekt niet met u eens.
    Het hangt wel af van waar u woont.
    In Nederland heeft u met de huidige energie prijzen u zonnepanelen met 2.5 jaar uw investering terug verdient.
    Nee ik wordt niet gesponsord.
    Ik moet het helaas met een uitkering doen dus let op de kleintjes.
    Met 1500 euro per maand moet je wel opletten kan ik u verzekeren.
     
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Ik heb het voor mijn eigen eengezinswoning uitgerekend over een tijdspad van 10 jaar. Zonnepanelen lonen ik mijn geval niet, verdien je nooit terug. (Misschien gebruik ik met een gezin van 4 personen te weinig energie?)
    Een investering van vele duizenden euro's ga ik daarom niet zomaar doen. Dat geld kan ik veel beter en nuttiger besteden. (Bijvoorbeeld voor de modelvlieghobby ;))

    Grt

    Arnoud.
     
  7. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Als je niets gebruikt, hoef je ook niets te bezuinigen.Is elke actie niet rendabel uit dat oogpunt.
    Maar daar geloof ik niets van...
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het klopt ook helemaal niet.
    Met de huidige prijzen ben je in 2.5 a 3 jaar glad.
    Met mijn warmtepomp er bij bespaar ik nu ieder jaar 4700 euro.
    Daar kan je ook best leuk van vliegen denk ik.
    Ik wil het gerust nog een keer voorrekenen als je dat wil.
     
  9. JanKlaassen

    JanKlaassen

    Lid geworden:
    19 mei 2022
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Utrecht
    Om terug te komen op de vraag:
    1) alles omzetten naar philips hue
    2) wat niet op hue kan, met klikaan klikuit
    3) smarthome oplossing met ontvanger voor klikaanklikuit op raspberry pi
    4) bewegingsensoren van hue in ruimtes als toilet, gang, enz.

    Daarnaast heeft onze verhuurder zonnepanelen op het dak gelegd. Niet heel erg veel, maar genoeg om min of meer zelfvoorzienend te zijn.

    Vooral het geheel omzetten naar led verlichting, en de bewegingssensoren schelen veel.

    Bijkomend voordeel; in de badkamer fikten altijd alle gloeilampen, ook halogeen, eruit. Te kleine behuizing teveel vocht. De hue lampen blijven het gewoon doen (worden minder warm).
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Toch ook een beetje aan het oriënteren op zonnepanelen, maar ik ben even benieuwd naar de huidige energie prijzen.

    Ik heb gebeld met in mijn geval Oxxio maar die laten niks los met wat de prijs nu is, ze blijven alleen maar herhalen dat ze het niet weet, en dat ik 9 dagen voor de jaarnota van het vaste contract een prijs wijziging krijg.
    Maar dat hoor ik over 2 maanden dus pas, terwijl ik nu een berekening wil maken of het wel of niet lonend is voor ons.

    Vorig jaar verbruikte ik 5200 kWh, dit jaar is het minder.
    Maand bedrag ligt nu net boven de 200 maar krijg er schijnbaar een goed 500 terug bij de jaarnota.

    Daarbij ben ik sceptisch omdat het best leuk klinkt dat de panelen zo`n 4000 kWh per jaar leveren maar hoeveel gebruik ik daar werkelijk zelf van?
    Het rekent leuk met dan nog maar 1200 kWh betalen aan de energie maatschappij(zoals ze voorrekenen), maar die 4000 kWh zal ik niet volledig kunnen benutten omdat wanneer de panelen geen stroom opwekken ik toch weer van de energieleverancier moet gaan gebruiken.

    Maar hoe verhoudt zich dat?
    Gebruik ik maar 2000 kWh effectief van de panelen? Dan moet ik er nog 3200 betalen.

    En dan wordt het al weer minder interessant om zo`n investering te doen.

    Lastige materie en het blijft een hoop geld, zou meer zien in een echte opslag van je eigen opgewekte stroom, berg accu`s in de kruipruimte en alles opslaan en zelf gebruiken met een back upje van een energiemaatschappij.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Vorige maand kreeg ik 60 euro terug daar voor. en maandlasten zijn gehalveerd. Het is best interessant maar afhankelijk van je situatie.
     
  12. JanKlaassen

    JanKlaassen

    Lid geworden:
    19 mei 2022
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Utrecht
    Op dit ogenblik kun je nog stellen 100% . Omdat je voor teruggeleverde stroom hetzelfde tarief krijgt als je betaalt. Dat blijft niet zo, overigens.

    Heb je echt een groot dakoppervlakte, dan is investeren in accu's een goede.
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zolang we nog kunnen salderen levert het heel veel op.
    Mijn huidige prijzen zijn 48 piek en 42 cent dal tarief.
    Gemiddeld dus even voor het gemak 45 cent.
    Als je ze zelf monteert kosten ze rond de euro per watt piek.
    In mijn geval leveren ze ook ongeveer in kWh op wat ze in wp zijn.
    Dus 5000 wp levert 5000 KWh op.
    Dus een euro delen door 0.48 cent is 2.08 jaar.
    Laat je ze leggen en ligt de dak wat ongunstiger ben je 2.5 jaar verder.
    Moeilijker is het niet.
    Als je bomen of een flat voor je dak heb dan loopt het wel heel hard terug.
    Maar met een vrij zonlicht is het nu echt rendabel.
    Ik heb mijn investering er zo goed als uit en de boel ligt lekker geld voor me te verdienen nu.
    Als het salderen minder wordt is dat vervelend natuurlijk maar dat gaat als het al doorgaat in stapjes.
    Ik begrijp echt werkelijk niet dat mensen heel veel moeie doen en geld uitgeven om een paar watt te besparen en niet in zonnepanelen investeren.
    Bij de bank moet je 2.5 % rente betalen als je het moet lenen om er bijna 50 % rendement mee te behalen.
     
  14. JanKlaassen

    JanKlaassen

    Lid geworden:
    19 mei 2022
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Utrecht
    Was ik eigenaar geweest, zou ik zeker panelen nemen. Of het écht veel op gaat leveren, is ook sterk afhankelijk van de levensduur. Als je panelen en installatie 15 jaar meegaan, is het een dikke cashcow. Moet je de omvormer elk jaar vervangen wegens defect, ander verhaal.
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Panelen hebben 25jaar garantie, incl. voorrij en monteur kosten.
    Omvormer 10 jaar.
    Optimizers weet ik even niet zo.

    Salderen prima zolang het duurt, maar daar reken ik even zonder mee.

    Bedankt voor de kWh prijzen Bertus, daar kan ik wat mee.
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als ik nu over zou stappen betaal ik waar ik het kan vinden overal meer.
    Volgens mij ben je bijna verplicht om te blijven waar je zit.
    Voor gas betaal ik nu 1.98 euro trouwens dat is meer als 2.22 euro geweest.
    Iedere maand wijzigen bij mij de prijzen.
    Ik zit bij butget energie.
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    .
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2022
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mijn eerste heeft het 8 jaar volgehouden.
    Dat was toen een duur ding.
    Nu werken beide sets met goedkope omvormers tot volle tevredenheid.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  20. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Misschien al eens genoemd. Maar kijk eens naar CV tuning. (tweakers)

    Al paar jaar geleden begonnen met wat bezuinigen. Kan een hoop schelen.
    Hobby zolder op 1/3 vanaf trappengat dicht gemaakt met flappen als doorloop. Gaat er wat minder door het dak naar buiten.

    Radiatoren /cv goed afgeregeld en wat thermostaat management (á19 graden) , zorgen dat alles tochtvrij is, reflectorfolie tegen achterzijde radiatoren en daarmee 40% in gasverbruik gedaald.

    Afgelopen week restje buis isolatie gevonden. Dit om de toevoer van de zolder cv leidingen gedaan. Doet vast weinig maar alle beetjes helpen.

    Gas besparende douchekop (ofwel laat weinig water door. 3L/min ongeveer)
    Je kunt ze zelf ook makkelijk knijpen door een ringetje in de toevoer te plaatsen 3D print oid.

    Ik stook boven wel maar heb maar 2 slaapkamers en douche boven waarvan 1 kamer beperkt is (computer)
    Boven airco inverter die ik in de winter gebruik om snel te verwarmen en dan beneden uit te laten voor ik weer de deur uit ga. Of beetje bijwarmen. (koukleum haha)
    In de winter ook beneden voorverwarmen met 1kW Elektrische kachel op wifi schakelaar.

    Electra.
    Doe eens een rondje met een Watt meter.
    Er zijn veel sluip verbruikers die zo op jaar basis meer trekken dan een wasdroger op jaarbasis.

    Telefoonladers is (meestal) onzin. Te verwaarlozen, of er een telefoon aan hangt of niet, tenzij hij echt aan het laden is. Of je moet er 100 hebben.

    Trafo voedingen zijn grote sluipverbruikers.
    Ziggo horizon box alles hoger dan eco (1W)is dramatisch. 35W op standby (midden)

    Standby tv valt meestal mee. Is volgensmij verplicht onder de 1W.
    Contrast beetje dimmen haal je meer uit.

    Huisventilatie beetje terug zetten. In de nacht uit. Scheelt energie en warmte verlies.

    Deels was ophangen ipv alles in de droger (of alles ophangen als je daar zin in hebt (en ruimte)

    Paneeltjes op het dak. (zelf 11x260 Z/W, circa 2700kW/jaar
    Alles via via (marktplaats) veelal (bijna) nieuw, particulier leggen door de verkoper van de omvormer.
    SolarEdge SE3000+optimizers / Shinetime Solar - XTM6-60BK-260 Mono Black
    Totaal €2800 in juni 2017.
    Dus inmiddels afbetaald.
    Dit op huurwoning. Mocht blijkbaar

    Ik vul op mindergas.nl ieder week mn gasstand in.
    Geen slimme meter voor mij....

    Moet wel leuk blijven. Trek je eigen grenzen.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2022

Deel Deze Pagina