Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Niet dat ik mij echt wil bemoeien in deze discussie,'t is maar gewoon dat ik ook even mijn mening kwijt wil ;)

Ik zit samen met mijn kinderen in de hobby, het begon een aantal jaar terug met m'n oudste zoon, en ondertussen rijden we alle 4 (nog een geluk dat m'n vrouw ook niet gebeten is door de microbe, wie weet hoeveel het dan gaat kosten :D !
We begonnen met 1/10 offroad, dan kwam er Tamiya bij, en nu rijdt er ook eentje met 1/12....dus ik kan gerust zeggen dat dit alles een heeeeeel grote hap is uit ons budget, maar aangezien we er samen veel plezier aan beleven vind ik het de (meeste) centen wel waard.

Ook ik ben voorstander dat er competitie moet zijn voor zoveel mogelijk mensen, en niet enkel de uitverkorenen met het grootste budget, en dan liefst zoveel mogelijk gelijke strijd met gelijke wapens.

Voor het topsegment (big spenders + nieuwe technologieën) kan er natuurlijk ook een topklasse zijn, soort proto-reeks, maar ook talentvolle piloten die het met wat minder moeten doen, moeten zich kunnen uitleven in een klasse, vandaar dat ik voorstander ben van budgetklasses, waar je idd niet steeds het nieuwste nodig hebt om gelijke prestaties neer te zetten.

We worden teveel gedicteerd door de grote merken, die mekaars marktaandeel willen inpikken.

Ik overtuig er mijn oudste zoon altijd van, dat het met wat budget spullen de helft goedkoper is, en er weinig verschil te merken valt als je vergelijkt met de a-merken.
Eén foutje, en je paar tienden voorsprong die je met je peperdure spullen kan winnen, ben je gelijk weer kwijt, 't komt er op aan om foutloos te rijden, niet ?

Stock:
------
Wel hebben wij slechte ervaring met een stock27t klasse bij offroad : daar maakte inderdaad de peperdure gematchte nimh batterij het verschil op de rechte lijn, vandaar dat offroad beter modified is, dan is de auto + de rijder de limiet -> zelfs met bv. zippy batt's en Xerun (hobbywing) motor/esc kan je gerust de snelle jongens volgen, en dit voor 125 à 150E
Zelfde verhaal met die servo's : in het eerste jaar kocht ik een kopropo servo (7.2V) en telde daar (tweedehands!) 75Eurokes voor neer.......gewoon omdat ik geen goedkoop alternatief vond voor een snelle servo.
Uiteindelijk zijn de(kunststof) tandwielen ook stukgeraakt, en vind ik nergens nog spares, exit dure servo dus....
Uiteindelijk toch wat rappe én goeie budgetservo's gevonden : na wat tegenvallende GWS en Bluebirds, de ScannerRC's (9766MG en 9776MG) ontdekt die je tussen de 15à40E kan kopen en die hun werk zeker goed doen

Wat banden betreft : zelf ken ik niet veel van touring, maar is het niet zo dat die rubberbanden na enkele runs reeds versleten zijn ? Ook zijn die bandenwarmers veel te duur volgens mij, en dan heb ik nog vragen bij het gebruik van die bandensmeerproducten : ook al maken ze die nu zo goed als reukloos, dit zijn solventen en verdampen doet dat spul toch, dus gezond kan dit toch zeker niet zijn (vooral indoor!!)
Waarom blijft men eigenlijk in Europa zo vasthouden aan rubberbanden in electro, en in de VS aan moes ?

Er is in Engeland een producent -Adamsracing- die met zijn Gecko-foambanden beweert dat het ook zonder smeren kan, + dat die veel slijtvaster zijn dan de 'gewone' foams, dus gaan wij dit ook eens proberen deze winter! Iemand ervaring met deze ?

succes met jullie topic, en dat er in Nederland veel verbeteringen mogen uit voortvloeien -en hopelijk lezen er ook een paar Belgen mee ;)

groet,
Kurt

Ik zou het volgende willen voorstellen:

Instapklasse - vooraf vastgestelde set van motor en regelaar
Stock 13.5 - Geen programmeerbare regelaar, merk motor en regelaar vrij.
Super Stock 10.5 - Programmeerbare regelaar toegestaan, merk motor en regelaar vrij.
Modified - alles vrij

Voor alles klassen geldt dat er met lipo's gereden kan worden, met een max laadvermogen van 5500 Mah. En er zal met één merk/type band gereden worden.

Ik zie nl. niet in waarom je wederom zou moeten investeren in spullen die je al hebt. Waarom neem je de marktwerking niet mee in het bepalen van de klassen?

Ik zie nu ook nog alleen maar redenen om jezelf te beperken, en dan gaat het echt niet alleen over budget, en zo fabrikanten en rijders regels op te leggen waarvoor zij niet kunnen kiezen. Zo ook de discussie over het 1c of 10c laden van lipo's, gebruik gewoon de voorgeschreven waarden die de fabrikant voorschrijft.

Probeer nu eens met zo min mogelijk regels een competitie te starten, uitzonderingen worden niet gemaakt, en je niet aan de regels houden betekent uitsluiting. Maak de regels simpel en eenduidig, dit om te voorkomen dat een ieder dit op zijn/haar manier zal interpreteren.

These were just my 2 cents.

Ik zou het volgende willen voorstellen:

Instapklasse - vooraf vastgestelde set van motor en regelaar
Stock 13.5 - Geen programmeerbare regelaar, merk motor en regelaar vrij.
Super Stock 10.5 - Programmeerbare regelaar toegestaan, merk motor en regelaar vrij.
Modified - alles vrij

Dus jij hebt liever 4 klasses van nog geen 10 man per klasse dan 1 of 2 klasses waar men nog moet kwalificeren voor een plek in de finale?

Zit daar verschil in dan qua , circuit / leiding / etc?

Nee gaat niet om de leiding of baan of zo.
Het gaat er om dat een club zoals bijvoorbeeld Rucphen wedstrijden voor de NOMAC kan houden in de volgende klassen.
1:5
1:10 nitro
1:10 electro
1:8
Een club zoals Deventer, Eindhoven en Den haag hebben alleen de 1:10 Electro.
Die moeten dus alle kosten zoals de licentie en de 6 euro per lid die een club heeft uit 1 wedstrijd terug zien te verdienen.
Dit terwil als een club zoals Rucphen 2 a 3 races houd, het makkelijker terug verdient.
Dat is het verschil. Word er rekening mee gehouden of niet? Buiten dat een electro club voor gaat op een baan waar ook nitro gereden kan worden.

laden op 1c is makkelijk te checken door op de display van de lader te kijken en te kijken wat voor lipo er wordt gebruikt? Dit kan door rijders onderling ook gedaan worden. En nee dat hoeft niet maatenaaien te zijn maar gewoon gezond verstand als je onderling afspreekt op 1 c te laden.

Zo ver was ik natuurlijk ook Alexander, Maar hoe ga je hier je regels aan hangen. Als ik zie dat mijn buurman met 2C staat te laden mag ik hem diskwalificeren??? Het lijkt me dat dit een hoop rompslomp gaat geven en heel moeilijk is om vast te leggen. En Ja er is een winst, door met een hogere stroom te laden, alleen is deze lang niet zo hoog als bij de NIMH's.

Ik overtuig er mijn oudste zoon altijd van, dat het met wat budget spullen de helft goedkoper is, en er weinig verschil te merken valt als je vergelijkt met de a-merken.
Eén foutje, en je paar tienden voorsprong die je met je peperdure spullen kan winnen, ben je gelijk weer kwijt, 't komt er op aan om foutloos te rijden, niet ?

Kurt,

Uiteraard komt het op foutloos rijden neer, maar zoals reeds eerder is gezegd kan een rijder die net onder het topsegment hangt, nu ook goed mee komen op vermogen. En zul je dus altijd mensen hebben die opzoek zijn naar power, zoals reeds eerder gezegd.

Wat banden betreft : zelf ken ik niet veel van touring, maar is het niet zo dat die rubberbanden na enkele runs reeds versleten zijn ? Ook zijn die bandenwarmers veel te duur volgens mij, en dan heb ik nog vragen bij het gebruik van die bandensmeerproducten : ook al maken ze die nu zo goed als reukloos, dit zijn solventen en verdampen doet dat spul toch, dus gezond kan dit toch zeker niet zijn (vooral indoor!!)
Waarom blijft men eigenlijk in Europa zo vasthouden aan rubberbanden in electro, en in de VS aan moes ?

V.w.b. gezondheid vind ik een raar punt. We hebben dan nog niet naar de dampen van Nitro gekeken, of de liters remreiniger die ik over mijn auto/handen heen spuit om alles weer schoon te krijgen. Of moet ik de kantines benoemen waar je veel al alleen maar een vette hap en suiker shot's kunt krijgen? (Let op: No Offence, gewoon een voorbeeld)

Overigens is rubber veel slijtvaster dan foam (om maar weer een kostenpost te benoemen), en doordat rubber minder grip geeft, heb je ook nog eens het feit dat vermogen verschil minder snel naar voren zal komen ten aanzien van foam...
Waarschijnlijk komt het vooral door de lange grote circuit's die wij hier in Europa kennen, en de kleine (dus meer grip nodig, en minder slijtage voor de banden) circuit's die ze in de USA kennen.
Ik vind die rubberbandjes perfect....

Ik zie nl. niet in waarom je wederom zou moeten investeren in spullen die je al hebt. Waarom neem je de marktwerking niet mee in het bepalen van de klassen?

Waar je ook op moet letten is dat de Nomac altijd de EFRA probeerd te volgen, wat in mijn ogen een goed punt is. Als wij nu als Nomac ons geen afsplitsen van de EFRA gaan we een hoop dingen mislopen (ook achter de schermen, verzekerings kwestie's, vergoedingen e.d.). Daarnaast zullen dan veel minder rijders die nu ook ETS's, DHI's, EPS's EK's en WK's en dergelijke rijden, minder snel mee gaan doen met die wedstrijden omdat dan alles nog aangeschaft moet worden, omdat Nederland het weer anders wil..... Ik denk dat we niet té ver van de EFRA af moeten gaan als NOMAC zijnde, maar zie bijvoorbeeld een "Low Budget" klasse wel zitten.

Probeer nu eens met zo min mogelijk regels een competitie te starten, uitzonderingen worden niet gemaakt, en je niet aan de regels houden betekent uitsluiting. Maak de regels simpel en eenduidig, dit om te voorkomen dat een ieder dit op zijn/haar manier zal interpreteren.

Hier ben ik het niet mee eens. Er zullen altijd mensen zijn die de mazen in de wet zoeken om harder te gaan, en zo te winnen. Dit zit in de aard van het beestje, en ga je er echt niet uit krijgen!
Daarnaast is het helemaal niet makkelijk om "een paar duidelijke" regels neer te zetten. Of je krijgt dat je dus alles tegen houd, en niets mag. Waardoor er mensen gaan afhaken.... Of je krijgt dat het onduidelijk is, waardoor er mensen gaan vals spelen... Ik denk dat de mensen van de NOMAC er alles aan doen om alle "lekken" te dichten in het reglement, maar dat het verdomd lastig is, waarbij ieder mens zijn eigen interpetatie heeft.....

Nee gaat niet om de leiding of baan of zo.
Het gaat er om dat een club zoals bijvoorbeeld Rucphen wedstrijden voor de NOMAC kan houden in de volgende klassen.
1:5
1:10 nitro
1:10 electro
1:8
Een club zoals Deventer, Eindhoven en Den haag hebben alleen de 1:10 Electro.
Die moeten dus alle kosten zoals de licentie en de 6 euro per lid die een club heeft uit 1 wedstrijd terug zien te verdienen.
Dit terwil als een club zoals Rucphen 2 a 3 races houd, het makkelijker terug verdient.
Dat is het verschil. Word er rekening mee gehouden of niet? Buiten dat een electro club voor gaat op een baan waar ook nitro gereden kan worden.

Emiel, geef je hier niet je eigen antwoord?? Ik weet niet precies hoe het zit, ik heb in ieder geval een ander verhaal gehoord (Dat de Nomac moet betalen aan de Clubs, omdat de Club steld dat zijn eigen leden die dagen niet kunnen rijden.). Hier weet ik niet de details van, maar ik zie het probleem niet helemaal. Een club die enkel elektro heeft als klasse heeft voorrang op de nitro clubs. Het kan dus zo zijn dat bijvoorbeeld een Rucphen om het jaar een NK heeft, en een HFCC ieder jaar een NK heeft.

Wat ik mij trouwens afvraag, iedereen heeft het over de EZ Run setjes.... MAar deze zijn naar mijn weten NIET in Nederland te krijgen... Maken we daarmee niet onze eigen markt kapot... Frans heeft als voorstel om de motoren en banden bij Nederlandse winkeliers te laten aanschaffen. Ga je alles uit Hong Kong halen, is de hobby shop om de hoek niet lang meer in leven... Ik denk dat als Nomac je de Nederlandse winkeliers moet steunen, en niet onderuit moet hakken, door een Hong Kong product verplicht te stellen. Om nog maar te zwijgen over de jeugdigen die willen instappen en nog geen credit card hebben... Van mijn ouders mocht ik de Credit Card echt niet lenen hoor!!!!

Groet Robert

Laatst bewerkt:
Wat ik mij trouwens afvraag, iedereen heeft het over de EZ Run setjes.... MAar deze zijn naar mijn weten NIET in Nederland te krijgen... Maken we daarmee niet onze eigen markt kapot... Frans heeft als voorstel om de motoren en banden bij Nederlandse winkeliers te laten aanschaffen. Ga je alles uit Hong Kong halen, is de hobby shop om de hoek niet lang meer in leven... Ik denk dat als Nomac je de Nederlandse winkeliers moet steunen, en niet onderuit moet hakken, door een Hong Kong product verplicht te stellen. Om nog maar te zwijgen over de jeugdigen die willen instappen en nog geen credit card hebben... Van mijn ouders mocht ik de Credit Card echt niet lenen hoor!!!!

Groet Robert

Een erg prettig betaalbaar brushless setje is het Carson Dragster 12T setje. (zit ook lipo cut off en alles in, en beperkte programmeer mogelijkheden.) kost nieuw tussen de 100 en 125 euro in nederlandse winkels. (is een 3200kv motor.)
een setje als dat zou denk ik ook nog wel kunnen.

Zo ver was ik natuurlijk ook Alexander, Maar hoe ga je hier je regels aan hangen. Als ik zie dat mijn buurman met 2C staat te laden mag ik hem diskwalificeren??? Het lijkt me dat dit een hoop rompslomp gaat geven en heel moeilijk is om vast te leggen. En Ja er is een winst, door met een hogere stroom te laden, alleen is deze lang niet zo hoog als bij de NIMH's.
Nee je mag hem niet diskwalificeren maar je kunt wel aangeven dat je ziet dat hij 2c laad en als hij daar geen verandering in brengt je naar de wedstrijdleiding gaat. Die kan dan de juiste stappen ondernemen. Afspraak is afspraak en daar moet iedereen zich aan houden.

Nee je mag hem niet diskwalificeren maar je kunt wel aangeven dat je ziet dat hij 2c laad en als hij daar geen verandering in brengt je naar de wedstrijdleiding gaat. Die kan dan de juiste stappen ondernemen. Afspraak is afspraak en daar moet iedereen zich aan houden.

Dus we gaan met zijn allen politie agentje spelen? Ik was er om te racen toch? Nogmaals hoe hang je hier je regels aan. Als de wedstrijdleiding op mij afgestapt komt en zegt: "Jij laad op 2C" zeg ik:... "Bewijs maar"..... (natuurlijk allang terug gezet naar 1C). Nogmaals ik snap je idee volkomen, maar het valt niet te controleren... Het valt enkel achteraf te controleren met een spanningmeter (de bekende 8,44V voor dat je van start gaat) En de Temperatuur meter. Maar in weze is dit "te laat" en heb ik al met 2C staan laden. als je het al op die manier kunt ontdekken....

Waarom zouden we vasthouden aan de 1C regel (zoals hierboven reeds eerder staat beschreven) als de nieuwe Lipo's met 5C geladen mogen worden??? 5C is bij een 5000 Mah pakket 25A... Met mijn twee voedingen, en twee laders kom ik op de 20A.... Ik zie geen probleem, en heel veel tracktime :mrgreen: ;-) ;-) ;-) (let op het grapje..., voor er mensen het verkeerd begrijpen)

Groet Robert

Dus jij hebt liever 4 klasses van nog geen 10 man per klasse dan 1 of 2 klasses waar men nog moet kwalificeren voor een plek in de finale?

Nee, ik heb liever duidelijkheid ipv veel vage regels (zie ook weer de draadjes hierboven). Ik neem aan, ook gezien het aantal mensen wat dit draadje volgt, dat er dan meer inschrijvingen (in sommige klasse dan) zullen zijn dan jouw genoemde 10.

Robbert bij een club waar ze 2 a 3 nk's houden op een jaar en een club waar maar 1 race per jaar word gereden, zijn de inkomsten zeer verschillend.
Reken maar uit hoeveel het afgelopen jaar heeft gekost voor je club en wat het heeft opgebracht.
Wil jij meer contributie betalen?
Als een Nitro club even veel betaald dan een Electro dan vind ik dit krom als ik naar de inkomsten kijk en wat we aan andere dingen er voor terug krijgen.
Op dit moment helemaal niets alleen eenrekening maar geen reclame, Informatie over het een en ander en ga zo maar door.
Wat krijgen we eigenlijk voor het geld dat we als club betalen?
Ik kijk nu vanuit de club en wil ook weten wat dit voor extra's brengt voor onze club om NOMAC lid te zijn.

nee hoor, ik zie dat niet als politie agentje spelen. ik neem vaak genoeg een kijkje bij andere leden waar ze mee rijden etc. gewoon uit intresse en als ik dan zou zien dat hij/zei met 2c laad zou ik hem op een normale menselijke toon vragen dit te veranderen omdat het volgens de regels niet mag want als de leiding het zou zien dat het dan consequenties kan hebben. Of iets dergelijks.

Je moet op een gegeven moment ergens een lijn trekken. Het zou ook 2c kunnen zijn maar het is nog steeds een feit dat hoe hoger de waarden de lipo daadwerkelijk wel achteruitgaat kwa levensduur ook al geeft de fabrikant een hogere c waarden aan om te laden. 1c laden geeft nog steeds de beste levensduur en de accu is minder dan een uur vol (half uur tot drie kwartier)want je rijd hem normaal gesproken nooit helemaal leeg in de 5-6 minuten race met een 10.5t of 13.5t.

nee hoor, ik zie dat niet als politie agentje spelen. ik neem vaak genoeg een kijkje bij andere leden waar ze mee rijden etc. gewoon uit intresse en als ik dan zou zien dat hij/zei met 2c laad zou ik hem op een normale menselijke toon vragen dit te veranderen omdat het volgens de regels niet mag want als de leiding het zou zien dat het dan consequenties kan hebben. Of iets dergelijks.

Je moet op een gegeven moment ergens een lijn trekken. Het zou ook 2c kunnen zijn maar het is nog steeds een feit dat hoe hoger de waarden de lipo daadwerkelijk wel achteruitgaat kwa levensduur ook al geeft de fabrikant een hogere c waarden aan om te laden. 1c laden geeft nog steeds de beste levensduur en de accu is minder dan een uur vol (half uur tot drie kwartier)want je rijd hem normaal gesproken nooit helemaal leeg in de 5-6 minuten race met een 10.5t of 13.5t.

Levensduur vind ik nou niet zo belangrijk maar de vijligheid wel.
Nou ben ik niet bang dat er snel iets gebeurd maar als de NOMAC deze regel zou doen voor de vijligheid dan vind ik het prima.
Goed zelfs.
Bij ERCE word een lipo zak verplicht.
Vind de regels allemaal prima. Alleen jammer dat er bij de cellen zo geklooit kon worden.

Ben het niet vaak eens met Frans Heinsbroek maar de regels zien er op zich goed uit al zou ik de motor vrij geven. Dus van de EFRA lijst.
Verder vind ik het juist goed dat de NOMAC op vijligheid let. Zou meer moeten gebeuren.

Je weet dat laden MET een lipo zak gevaarlijker is dan zonder he....

Je weet dat laden MET een lipo zak gevaarlijker is dan zonder he....

Ligt er maar aan wat je onder gevaarlijk verstaat. Als je constant aan het kijken bent naar je lipo's tijdens het laden zou het kunnen voorkomen dat een lipo tot ontploffing komt.

Maar als je even niet oplet en hij komt dan zonder zak tot ontploffing dan is de schade vele male groter in de meeste gevallen dan wanneer je wel een lipo zak gebruikt.

Ik laad mijn lipo's altijd op als ik in dezelfde ruimte ben, maar ik zit niet constant te kijken naar mijn lipo's.

Ligt er maar aan wat je onder gevaarlijk verstaat. Als je constant aan het kijken bent naar je lipo's tijdens het laden zou het kunnen voorkomen dat een lipo tot ontploffing komt.

Maar als je even niet oplet en hij komt dan zonder zak tot ontploffing dan is de schade vele male groter in de meeste gevallen dan wanneer je wel een lipo zak gebruikt.

Ik laad mijn lipo's altijd op als ik in dezelfde ruimte ben, maar ik zit niet constant te kijken naar mijn lipo's.

Ik ben ook bijna altijd in de buurt bij de accu's. Nadeel van een zak is dat je niet ziet wat er gebeurt! In Duitsland is de zak inmiddels alweer verboden. Nogmaals; als je weet waar je mee bezig bent zijn de lipo's geen enkel gevaar! Een lipo die ontploft zie of hoor je aankomen....

Ik ben ook bijna altijd in de buurt bij de accu's. Nadeel van een zak is dat je niet ziet wat er gebeurt! In Duitsland is de zak inmiddels alweer verboden. Nogmaals; als je weet waar je mee bezig bent zijn de lipo's geen enkel gevaar! Een lipo die ontploft zie of hoor je aankomen....

Ja maar je ziet ook niet wat er gebeurt met de lipo's als je er niet naar kijkt...

En wat als tijdens een race dag iemand zijn lipo's aan het opladen is en niemand let er op, en dan opeens ploft die lipo en komt er een steekvlam uit die iemand in het gezicht treft...

Ik heb liever dat een lipo ploft in een lipo zak omdat niemand het kon zien, dan dat iemand niet meer kan zien omdat hij niet in een lipo zak zat.

En zodra je een lipo hoort is het al te laat, en als hij in een lipo zak zit dan hoor je eventuele geluiden ook wel.

Dus we gaan met zijn allen politie agentje spelen? Ik was er om te racen toch? Nogmaals hoe hang je hier je regels aan. Als de wedstrijdleiding op mij afgestapt komt en zegt: "Jij laad op 2C" zeg ik:... "Bewijs maar"..... (natuurlijk allang terug gezet naar 1C). Nogmaals ik snap je idee volkomen, maar het valt niet te controleren... Het valt enkel achteraf te controleren met een spanningmeter (de bekende 8,44V voor dat je van start gaat) En de Temperatuur meter. Maar in weze is dit "te laat" en heb ik al met 2C staan laden. als je het al op die manier kunt ontdekken....

Waarom zouden we vasthouden aan de 1C regel (zoals hierboven reeds eerder staat beschreven) als de nieuwe Lipo's met 5C geladen mogen worden??? 5C is bij een 5000 Mah pakket 25A... Met mijn twee voedingen, en twee laders kom ik op de 20A.... Ik zie geen probleem, en heel veel tracktime :mrgreen: ;-) ;-) ;-) (let op het grapje..., voor er mensen het verkeerd begrijpen)

Groet Robert

Niet om het IIC op te hemelen maar ik heb nog nooit zo'n goed georganiseerd geheel meegemaakt. Waar het in deze discussie past??? Voor het rijden werden alle auto's getest op spanning, temp, rijhoogte en gewicht. Er werd dus niet op hogere C-waarden geladen en het voordeel is ook dat er geen "illegale" auto's de wedstrijden verstoorden.

Over de opmerking waarom Europa op rubber rijdt en de USA op foam......foam is (afgezien van de Pancars) ook in de USA bijna dood. Rubber vinden ze daar ook geweldig.

groet,

Eric

De mensen die aanwezig zijn bij een race houden over het algemeen hun spullen wel in de gaten , zeker de accu's....

Ik ga wat dat betreft met Rogier mee , in een zak zie je niks !!!
Een lipo die dan fout gaat zal altijd als eerste gaan opbollen , dan heb je nog voldoende tijd om het ding ergens in te gooien waar het geen kwaad kan.

Maar letterlijk blind op een zak vertrouwen zal ik niet doen. Wat als de lipo klapt op het moment dat jij je mooie zak opent ??? Een mooie gerichte steekvlam die je vol in je gezicht treft ;)

Niet om het IIC op te hemelen maar ik heb nog nooit zo'n goed georganiseerd geheel meegemaakt. Waar het in deze discussie past??? Voor het rijden werden alle auto's getest op spanning, temp, rijhoogte en gewicht. Er werd dus niet op hogere C-waarden geladen en het voordeel is ook dat er geen "illegale" auto's de wedstrijden verstoorden.

Over de opmerking waarom Europa op rubber rijdt en de USA op foam......foam is (afgezien van de Pancars) ook in de USA bijna dood. Rubber vinden ze daar ook geweldig.

groet,

Eric

En dat allemaal werd dus voorafgaand aan je heat gecontroleerd. Je moest zelf maar zorgen dat je op tijd klaar stond, was je er niet, dan kon je ook niet van start gaan in de heat, dat was dan je eigen stomme fout....
ideaal systeem en wat eric zegt, was echt allemaal super geregeld!

Martijn

Robbert bij een club waar ze 2 a 3 nk's houden op een jaar en een club waar maar 1 race per jaar word gereden, zijn de inkomsten zeer verschillend.

Als ik het goed heb betalen clubs met meer afdelingen ook meer geld, maar net als de 100 euro in een paar posts terug lijt het mij dat je je even iets beter moet verdiepen in het kostenplaatje zodat je ook weet waarover je klaagt.

En ja, wat krijg je er voor terug.... je kunt je leden toegang tot een officieel nationaal kampioenschap bieden en ook EFRA en IFMAR wedstrijden. Je kunt als club ook NK's en grotere wedstrijden aanvragen (waar ook een hoop inkomsten uit te halen is)

Maar in het algemeen (om op het topic terug te komen) helpt het niet mee om als club uit de NOMAC te stappen....

Back