Hoe krijgen we weer leven in de electrocompetitie???

Ik denk dat we de electrocompetitie weer tot leven krijgen als we stoppen met dit topic en dat we eerst op de cluc waar je rijd onderling moet gaat praten over hoe jij het zou willen hebben.

Ik hield dit topic bij omdat het mij erg leuk leek competitie te rijden, maar hoe langer ik dit volg hoe minder de zin hier in wordt, denk dat ik maar rondjes blijf rijden zonder zoveel geblabla erom heen :(

Nu niet opgeven. Het lijkt je leuk om competitie te rijden en daar gaat het om. In sommige posts wordt onderscheid gemaakt tussen wedstrijdrijders en fun rijders. Alsof wedstrijdrijders niet allereerst wedstrijden (competitie) leuk vinden. Ik zie het onderscheid dus niet, en jij blijkbaar ook niet. Rijders die competitie niet leuk vinden raadt ik vooral aan om dat te doen wat je in het tweede deel van je post zegt: ga gewoon rondjes rijden, eventueel (of bij voorkeur) bij een club op de trainingsdagen.

In deze thread gaat de discussie uiteindelijk erover hoe we de electrocompetitie leuk en aantrekkelijk kunnen maken en dat blijkt uitdagend te zijn. Aan de ene kant willen we niet teveel regels en nieuwe dingen toelaten, aan de andere kant willen we gelijkwaardig presterende producten (zodat de rijkwaliteiten van de rijder de doorslag geven) en niet al te hoge kosten. Kosten zijn belangrijk omdat het plezier dat je beleeft wel op moet wegen tegen de kosten die je maakt. Gelijkwaardig presterende producten zijn belangrijk omdat in een competitie een deel (zeker niet het enige) van de lol komt uit de strijd en, voor sommigen (waar de term wedstrijdrijder voor wordt gebruikt), het winnen van die strijd.

De uitdaging ligt hem in het definiëren van regels waarmee een goede balans wordt gevonden. De discussie die hier wordt gevoerd is de beste en meest constuctieve die ik in jaren heb gezien. Ik heb dan ook goede hoop dat er een paar goede voorstellen uit zullen komen (ik heb er al een paar gezien).

Wellicht kun jij voor ons eens op een rijtje zetten wat jij eigenlijk verwacht van een competitie? Wat zou voor jou een competitie leuk maken?

......De discussie die hier wordt gevoerd is de beste en meest constructieve die ik in jaren heb gezien. Ik heb dan ook goede hoop dat er een paar goede voorstellen uit zullen komen (ik heb er al een paar gezien)…….Wellicht kun jij voor ons eens op een rijtje zetten wat jij eigenlijk verwacht van een competitie? Wat zou voor jou een competitie leuk maken?

Tony, heb je in de tussenliggende tijd al een mening gevormd, je trigger mijn nieuwsgierigheid? Eens was jij ook een beginner, daarna een zeer actieve rijder zowel in woord als op de baan, de laatste jaren zie ik steeds minder jouw naam opduiken, maar dat kan aan mij liggen. Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar wat “jou verwachtingen” nog zijn van een competitie, het lijk mij dat bij iedere fase in je carrière een bepaald verwachtingspatroon wordt gevormd, en deze wel eens niet meer hetzelfde zou kunnen wezen, als in een vorige fase. Je haalde zelf al even het woord balans aan, hoe lig bij jou de balans, waar leg jij nu steeds meer de nadruk op.

Volgens mij is er nu een 2 strijd, tenminste zo zie ik het:

Of je stuurt aan op een strijd voor een kleine groep mensen met nagenoeg gelijk materiaal, die daar dan nu kennelijk in te vrede zijn gesteld. Maar nog steeds een onzekere toekomst hebben omdat het gelijke materiaal ophoudt met voortbestaan binnen een half productie jaar, waardoor ze toch het volgende seizoen weer alles opnieuw moeten aanschaffen, omdat het reglement anders in gebreken blijft, voor diegenen die het gereglementeerde artikel niet meer kunnen verkrijgen. Voor diegene die denkt dat dit kostenbesparend werkt, die moeten nog maar eens opnieuw gaan rekenen.

Of je stuurt aan op een strijd met mogelijke competitieve verschillen, maar voor een breed aantal mensen, die dan wel in duo met zich zelf staan, door toedoen van een ongelijke strijd qua materiaal, maar tevredenheid kunnen zijn tazv de kosten, omdat die door hun zelf wordt bepaald en niet reglementair opgelegen is. Zij zullen zich tevreden moeten stellen in hun lot (underdog worden), en daar hun plezier uit moeten putten.

Veel geld investeren wint het toch altijd van mensen die dat niet doen, je kan oa meer trainen, en als iedereen dezelfde motor moet hebben, dan koop je er 10, en dan neem je gewoon de snelste. Om maar eens even een leuk voorbeeld hier in het midden te gooien, denk aan de Tamiya mini’s, met een geheel “dichtgetimmerd reglement”, en toch nog zeer grote (snelheid)verschillen. Stel dat deze competitie ook nog eens een “duur reglement” had gehad, had je dan “happy” geweest???

hehe.. ik was al bang dat de discussie al afgelopen was ;)

Toevallig weet ik dat er een importeur bezig is met het testen van budget brushless setjes waarbij er ook wordt gekeken naar de software, dus een lock op de software en een makkelijke tester waarmee je gecheckt kan worden.
Wanneer dat tot een goed resultaat wordt gebracht zal er dus een mogelijkheid zijn om zonder veel problemen een klasse op te richten die hierbij past en waarbij gelijkheid van aandrijving dus bijna gegarandeerd is! Prima voor een Instap/Stock klasse.

Nu nog genoeg animo hebben voor een dergelijke klasse.
Aan de techniek wordt in elk geval gewerkt.

hehe.. ik was al bang dat de discussie al afgelopen was ;)

Toevallig weet ik dat er een importeur bezig is met het testen van budget brushless setjes waarbij er ook wordt gekeken naar de software, dus een lock op de software en een makkelijke tester waarmee je gecheckt kan worden.
Wanneer dat tot een goed resultaat wordt gebracht zal er dus een mogelijkheid zijn om zonder veel problemen een klasse op te richten die hierbij past en waarbij gelijkheid van aandrijving dus bijna gegarandeerd is! Prima voor een Instap/Stock klasse.

Nu nog genoeg animo hebben voor een dergelijke klasse.
Aan de techniek wordt in elk geval gewerkt.

Vraagje, waarom moet een instap-klasse een vastgesteld setje hebben?

Vraagje, waarom moet een instap-klasse een vastgesteld setje hebben?

Lees de afgelopen 13 pagina's eens terug.... Op het moment dat je een vast setje hebt dat ook nog eens goed betaalbaar is zijn een boel argumenten uit dit topic getackled! Veel mensen stel je dan tevreden volgens mij als ik het zo terug lees. Want er zijn er nogal wat die o.a. de regelaar vast willen stellen.....
Volgens mij kan je de stock-klasse van afgelopen jaar dan mooi met 13.5 en lipo laten en verder vrij en de instapklasse met het vastgestelde setje laten rijden. Als je deze klasses ook npg eens op clubniveau doorvoert ben je volgens mij 12 stappen verder als wat er in dit topic plaatsvind.......

Ik denk dat we nog even een paar dagen moeten wachten en dat er dan wel een mooie optie komt! ;):D

Ik denk dat Nismo dit bedoelde:

Vraagje, waarom moet alleen een instap-klasse een vastgesteld setje hebben?

Maar ja, het is goed dat er ook aan de commerciële kant gewerkt wordt aan een dergelijke oplossing.

Ik denk dat het niet ligt aan de leveranciers of rijders.

Als er in de stock klasse een reglement komt met langere rijtijden (bv. 10 minuten per heat), en een maximale capaciteit van de lipo's (bv 5000 Mah) dat er dan een hoop problemen worden opgelost.

Dan is het niet meer wie er het hardste over het rechte end gaat, maar wie er nog steeds rijd na 9,5 minuten. Op deze manier wordt je electronica minder zwaar belast, je chassis gaat langer mee en je heb niet meer de nieuwste regelaar nodig die nog meer power geeft want dan red je je rijtijd niet meer....
Plus dat je meer rijtijd/plezier heb per wedstrijddag.

Zelf denk ik dat dit nog niet z'n gekke oplossing is...

Mvg,
George

Als er in de stock klasse een reglement komt met langere rijtijden (bv. 10 minuten per heat), en een maximale capaciteit van de lipo's (bv 5000 Mah) dat er dan een hoop problemen worden opgelost.

Dan is het niet meer wie er het hardste over het rechte end gaat, maar wie er nog steeds rijd na 9,5 minuten. Op deze manier wordt je electronica minder zwaar belast, je chassis gaat langer mee en je heb niet meer de nieuwste regelaar nodig die nog meer power geeft want dan red je je rijtijd niet meer....

Mvg,
George

Dat is nog niet zo'n gek idee.
Dan let je wel op met veel power uit je motor te halen.

Mvg,
George

Met een 4200mah lipo reed ik afgelopen seizoen op een buitenbaan als Real80 makkelijk 13 minuten lang snelle en constante rondjes. Alles op vol power en het maximale eruit halend.

Op zich is het inderdaad geen gek idee om te kijken of je niet op een andere manier dan op materiaal de grens kan 'vaststellen'. Zag je toch in het laatste ECHT modified seizoen ook... Mensen met een 3.5 en mindere cellen ging vaak na 4 minuten leeg... Wel weer een inslag om over na te denken!

Ik denk dat we de electrocompetitie weer tot leven krijgen als we stoppen met dit topic en dat we eerst op de cluc waar je rijd onderling moet gaat praten over hoe jij het zou willen hebben.

Precies!

Ik heb dit topic nu 14 pagina's gevolgd en ik denk dat er allereerst een scheidingslijn getrokken moet worden tussen de club-wedstrijden en de NK's. Een instapklasse waarbij een vaste motor/esc combo mét LiPo gebruikt wordt lijkt mij een zeer goed plan. Zo geef je in een gecontroleerde klasse mensen de kans om aan het rijden met brushless en LiPo te wennen en dit te beheersen. Maar ik denk ook dat elke club dát voor zich moet gaan bepalen.

Daarnaast kan je gewoon de stock en evt. pro stock klasses hanteren met een 13.5 motor en LiPo (al dan niet volgens EFRA). In deze klasses zullen dan ook de NK rijders zich manifesteren en zo dus ook trainingswaarde hebben voor de NK wedstrijden wat ook belangrijk is.

Zoals ik het nu bekijk zou ik het volgende doen:

Beginners klasse:
Vastgestelde motor/esc, 17.5 turns, LiPo met een max. capaciteit (bijv. 3400Mah), vastgestelde banden, 5 min. heats/finales.

Stock klasse:
Vastgestelde motor/esc, 13.5 turns, LiPo met een max. capaciteit (bijv. 3800Mah), vastgestelde banden, 5 min. heats/finales.

Pro Stock klasse:
Motor: 13.5 (volgens EFRA)
ESC: VRIJ
LiPo: 2S (volgens EFRA)
Banden: VRIJ
Heats/finales: 5 of 7 min.

***over het aantal te gebruiken sets banden laat ik me even niet uit omdat ik daar niet meer zoveel kijk op heb aangezien ik zelf met foam rij en dus meerdere sets op een avond gebruik***

Zodoende kunnen de mensen die geen zin hebben om elk half jaar een nieuwe motor/esc te kopen elkaar uitdagen in de stock klasse waar nagenoeg met gelijke spullen gereden wordt. De Pro Stock zou dan zijn voor mensen die dit wel willen én de NK rijders. De 17.5 beginners klasse is dan uiteraard voor beginnende rijders die daar kunnen wennen aan het rijden met brushless en LiPo. Je zou ook in beide klasses (beginners en stock) de regelaars en accu capaciteit gelijk kunnen trekken waardoor het makkelijker wordt voor een beginnende rijder om door te stromen naar de stock klasse. Hij/zij hoeft dan immers alleen een andere motor in de auto te zetten.

Ik ben zeker wel van mening dat er altijd een klasse moet blijven waar men vrij is om de spullen te kiezen waarmee hij/zij wil rijden binnen een bepaald (EFRA) regelement.

Maar zoals ik hierboven al ge-quote heb. Denk ik ook dat het aan de clubs zelf is hoe ze hiermee omgaan en welke sets er ingezet gaan worden. Ik denk niet dat elke club in NL dezelfde set hoeft te gebruiken hiervoor. Het gaat tenslotte om club-wedstrijden en die zijn in de regel voor de leden. In de Pro-Stock zouden de clubs een uitzondering kunnen maken om ook niet-leden toe te laten zodat men trainingswaarde op kan doen op de verschillende circuits maar ook dát zal weer de keuze moeten zijn voor iedere club opzich.

:mrgreen: (gelukkig ben ik best wel blij dat ik Pro10 rij en ik moet eerlijk zeggen dat we deze discussie daar helemaal niet hebben en iedereen ligt redelijk dicht bij elkaar met de 10.5/LiPo combo's) :mrgreen:

Ik denk juist dat je het samen moet koppelen... rij op de clubs ook klasses die bij de NK's gelden...... Juist DAN krijg je doorstroming en gelijkheid...

Dat de clubs en het NK dezelfde regels volgens dezelfde regels rijden denk.
Dit doen we de afgelopen jaaren op 1 ding na.
We houden de motoren volgens de EFRA lijst aan.
1x problemen met dat de motor niet meer leverbaar of moeilijk leverbaar was.
Zijn we nu van af. De motoren onderling maken geen verschil in brushless. In de brushed serie was dit wel een groter verschil.
Nu kan ieder een motor pakken die hij het fijnste vind en het beste bij zijn regelaar gaat.

Voor zover houden we dit jaar weer een motor lijst aan. Dit jaar wel de 13,5 met lipo hard case.
Alleen de banden vrij dit jaar.

Lees de afgelopen 13 pagina's eens terug.... Op het moment dat je een vast setje hebt dat ook nog eens goed betaalbaar is zijn een boel argumenten uit dit topic getackled!

Ehm... ik weet niet alsof dit zo is.... een beginner heeft al zijn eigen materiaal, anders was hij nooit beginner. Je werpt volgens mij nu een drempel op. Je zou het inderdaad kunnen voorkomen / verbeteren door op elke club hetzelfde materiaal / regels te hebben, het is alleen mijn mening dat dit niet makkelijk zal zijn...

Daarnaast merk ik maar al te vaak dan een winkel / leverancier dit even gaat trekken, natuurlijk vooral voor eigen gewin.

Het lijkt me toch dat het qua regelementen zo zou moeten zijn:

IFMAR >> EFRA >> NOMAC

Dus als de NOMAC de motoren en accu lijsten van de EFRA aanhoud en de clubs doen dat hetzelfde dan is die klasse gewoon club en NK compatible. Ik heb alleen ook gezien dat de NOMAC er soms haar eigen regeltjes op nahoud, bijv. bij puntentellingen in finales bij gelijke standen.

Als je afgezien van de instap/beginners klasse en een evt. stock klasse waar de motor/esc/accu gelijk moeten zijn, de (zoals ik hem noemde) Pro Stock klasse volgens EFRA gaat rijden en de NOMAC deze klasse ook volgens de EFRA gaat invoeren dat er dan geen probleem meer is mbt. de wedstrijdrijders die NK's rijden. Dan heeft iedereen gewoon duidelijkheid over de klasse. Het zou dan aan de NOMAC moeten zijn om een klasse naar buiten te gooien voor de NK's die volgens de EFRA regelementen opgesteld is en dáárna aan de clubs om deze over te nemen. Alleen of dit soepel in elkaar kan vallen weet ik niet.

Dan nog is het aan iedere club op zich hoe ze de andere klasses gaan indelen. Het einde van het jaar is in zicht dus veel clubs zullen ook weer een vergadering hebben binnenkort.

Waarom praten jullie hier continu over beginners?
Er zijn genoeg ervaren rijders die ook graag de ontwikkelingen links laten liggen en zorgeloos met hun spullen het het hele seizoen competief willen rijden.

Dat kan toch dan ook in de stock klasse met een vaste 13.5/ESC combo? Ook dáárvan zou een NK klasse gemaakt kunnen worden wat mij betrefd zodat je weer twee nette NK klasses krijgt met in de ene een vastgestelde motor/ESC/accu en de andere zoals ik aangaf bij de ProStock. Dan heb je twee TC klasses en als daar de Pro10 10.5/lipo bij komt is er evt. ook nog ruimte voor een intro/demo klasse en zijn de NK dagen ook mooi gevuld.

Ik denk alleen dat je op club niveau de beginners ABSOLUUT niet mag uitvlakken omdat daar de toekomstige rijders in zitten of komen te zitten. Zoals ik het aangaf pak je alle rijders en is er voor een ieder wat wils...

Waarom moet iedere club zonodig NK regels volgen, hoeveel rijders rijden nu eigenlijk beide competities, en al zeker geen beginners bij een club. Zadel deze groep mensen dan ook niet op met regels waar ze niets aan hebben en wel geld kosten + drempelverhogend werken. Meestal zijn ze al blij als ze een foutloos rondje hebben gereden, met wat voor materiaal dan ook. Als je werkelijk denk dat een supermoderne extra dure regelaar daar tot ze recht komt, dan is het heel lang geleden dat je bij deze groep aan de zijlijn heb gestaan. Ga ook in deze klasse met snelheid remmende middelen zoals strafgewicht voor de winnaar oid.

Bij de Stock zou ik eerder voor een vrije regelaar kiezen onder een bepaald bedrag (100 euro oid) volgens mij is daar niet zo’n wildgroei aan verschil, mocht er dan toch een regelaar zijn die extreme prestaties neer zet, dan hoef je in ieder geval niet het veelvoudige neer te tellen. Ga ook in deze klasse werken met een strafgewicht oid voor de winnaars.

Pro Stock rijders mogen van mij zelf een leuk reglement in elkaar knutselen, op een gegeven moment onder vinden zij zelf wel ergens een grens, en sluiten dan wel een gentlemen agrement.

Waarom zou en club dezelfde banden moeten rijden als bij het NK, totaal niet nodig, als men bij de NOMAC besluit om flutbanden van het merk X te rijden moeten clubrijders die niks met een NK te maken hebben dit ook verplicht gesteld worden? Clubs zijn volgens mij verantwoordelijk genoeg, om zelf voor een gereguleerde band te kiezen voor hun competities. Zij moeten zelf hun leden tevreden zien te houden zodat ze volgend seizoen ook weer terug keren, nu verschuilen ze zich vaak achter opgelegen regels van boven.

Voor motoren geldt hetzelfde, waarom moet iedere club dezelfde motor hanteren als bij een NK? Een klein circuit kan beter een wat kleinere motor kiezen zodat het gemakkelijker te rijden is voor iedereen, een lang snel makkelijk circuit kan je wat groter gaan om het spannend te houden.

Verzin nu eindelijk eens regels die voor jaren gelden, zodat iedereen weet waar hij het volgende seizoen tegenaan loopt, en dan bedoel ik niet dat je 1 bepaald merk of product voor jaren moet reglementeren, want dat zijn “kortlopende reglementen” met een geldigheidduur van de productie duur! Ik denk dat dit op club niveau de beste weg is om te overleven, het is allang voor sommige club geen luxeprobleem meer, maar dat zal de NOMAC een zorg wezen. Ook verplicht je jezelf commercieel aan een bepaald product of technologie waar je als club geen invloed op heb.

Ben blij dat de discussie niet zo lang duurde bij ons. De instapklasse is kwa regelgeving zoals die rijders wilde en de 13,5 klasse is volgens de rijders die daar in rijden.
Je kunt het nooit voor iedereen helemaal goed doen maar over het algemeen is iedereen tevreden.

Wel wat op viel was dat de gene die zich met een bepaalde klasse bemoeide, niet in die klasse rijden. Maarja die personen denken het altijd beter te weten.

Back