Hoe mensen te enthousiasmeren voor wedstrijddeelname

Discussie in 'F3A' gestart door sc_f3a_henri, 15 jan 2013.

  1. Erik1980

    Erik1980

    Lid geworden:
    12 jan 2009
    Berichten:
    1.430
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik ben een van de heren die in 2011 een wedstrijd heeft meegedaan om het wedstrijdgevoel te proeven. Dit is mij toen zeker bevallen en heb vervolgens een Xtra2000 aangeschaft. Helaas in de periode daarna minder tijd, vanwege werk en besloten die keren dat ik naar de club ging, recreatief te vliegen.

    Nu heb ik zeker nog interesse in F3A en zal een clinic zeker proberen te bezoeken. Wat voor mij nog wel een punt is, is dat er bij ons op de club geen (niet meer) F3A vliegers zijn. Ik kan dus wel maximaal gaan trainen, maar zonder input van iemand die achter/bij je staat, kun je nooit het maximale uit je training halen. Een club zoeken waar wel F3A fanaten zijn zul je zeggen...

    Al met al zeker enthousiast en blijf dit topic volgen!
     
  2. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    We hebben al langer een F3A-te-koop draadje, misschien ook een nieuw draadje openen met "clubs-waar-F3A-gevlogen-wordt"? Ook dit is dan een draadje wat door mensen zelf gevuld wordt, dus geen lijstje wat weer iemand moet onderhouden, want dat gaat niet werken. Dit is dus voor wedstrijd vliegers EN niet-wedstrijdvliegers.

    Volkert
     
  3. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    In club MODEL FLIGHT LIMBURG Bilzen zitten er 2 F3A piloten, 5 minuten van maastricht
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Je blijft wel bij ons toch;)
     
  5. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    72
    Je zou A, B en C kunnen samenvoegen door de piloten zelf hun programma te laten kiezen, en een andere berekening van de score in te voeren:

    score = moeilijkheidsgraad figuur * kwaliteit uitvoering / kwaliteit toestel

    Zo kunnen beginners met hun trainer deelnemen aan dezelfde wedstrijd als de gevorderden met hun tweedehands samenraapsels en de toppiloten met hun vijfsterrenkisten.

    Met een geschikte keuze van het relatieve gewicht dat wordt gegeven aan de kwaliteit van uitvoering enerzijds en de kwaliteit van het toestel anderzijds, kan je ervoor zorgen dat beginners een score van zowat 0-150 halen, gevorderden 200-500, en toppiloten richting 800-1000.

    Zo vliegt elke piloot niet alleen een wedstrijd tegen de andere piloten (die beginners vaak verliezen, wat nogal demotiverend werkt) maar ook een wedstrijdje tegen zichzelf: "Vorige wedstrijd was ik laatste op 17 deelnemers, met 83 punten. Deze wedstrijd was ik laatste op 21 deelnemers, maar wel met 90 punten. Ik heb dus vooruitgang geboekt!" of: "Ik heb misschien wel gewonnen, maar 998 punten is NIET goed genoeg. Ik moet weer meer gaan trainen."

    Zo kan een beginnend supertalent dat foutloze figuren uit z'n trainer tovert een hogere score behalen dan een mindere god met diepe zakken en de daaruit gefinancierde superkist.

    Zo kan elke piloot zichzelf doelen stellen die voor die piloot op korte termijn haalbaar zijn. Bij 50 punten is het doel 100 punten. Bij 100 punten: op naar de 200. Die nieuwe kist koop ik pas als ik 500 punten heb gevlogen. Dit jaar wil ik 100.000 punten bij mekaar vliegen...

    Je zou kunnen overwegen om het brevet te koppelen aan "het behalen van een minimum van 25 punten op een wedstrijd met tenminste drie deelnemers". Dat mag dan natuurlijk een piepklein wedstrijdje in clubverband zijn, maar wél met jury, waar de beginners meteen hun eerste wedstrijdervaring opdoen. De recreatieve vliegers die hun brevet al in het vorige millennium hebben behaald kunnen denken: "Laat ik voor de fun meedoen aan onze brevet-wedstrijd".

    Je kan zelfs een wisseltrofee verzinnen voor de piloot die de grootste vooruitgang boekt op een jaar. Zo'n trofee is zelfs makkelijker te winnen voor beginners.


    Have fun @
    Altitude100
     
  6. rogiervandepol

    rogiervandepol

    Lid geworden:
    29 nov 2009
    Berichten:
    23

    Zoals Ron al vermelden is de locatie van The Flying Dutchman in
    bruchem bij zaltbommel en vanaf de A2 in 5 minuten bereikbaar en
    het veld is zelfs vanaf de A2 te zien.

    Groet rogier
     
  7. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    zijn er al wedstrijd data's bij jullie aub F3A-B
     
  8. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Hmm het ziet er dus naar uit dat ik een koffiezetter moet inbouwen in mijn autotje,Bij ons in de club is er niemand die uberhoudt geintresseerd is in F3A-c ,of dat vliegt ,maar om erg eerlijk te zijn heb ik er best zin in ,maar eerst mijn brevet halen ,intussen maar veel lezen en zoeken op het net voor leesvoer ,maar mij kan je in iedergeval op de lijst zetten henri ,alleen maar rondjes vliegen is ook zo,n zonde van je vliegtijd ,heb in iedergeval nu alle tijd om te oefenen nu de baas de bietenberg op is. Groeten cees
     
  9. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    @Cees

    Leuk dat je interesse hierin hebt.
    Waar kom je vandaan? Misschien zijn er mensen in de buurt die al met kunstvlucht bezig zijn.

    GR Ruud
     
  10. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Dank je ruud01 kom zelf van delft en vlieg bij de zlc in zoetermeer Cees
     
  11. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Henri en consorten (f3a-c vliegers) heren ik ben hoog geïnteresseerd in het vliegen op het f3a-c nivo maar ik heb zo veel vragen ,waar geen antwoord op te vinden is nl. het waarom.

    Op het risico af dat dit weer afgeflamd wordt ,waaraan moet een vliegtuig in deze catagorie voldoen ?? welk vliegtuig moet je mee beginnen ,en waarom.

    Zoals uit diversen posten blijkt leeft in het landt dat het een dure hobby is vanwege de hoge kosten van diversen vliegtuigen ,waarom niet een kist adviseren die te gebruiken is voor die klasse om te beginnen ,zodat iedereen met de zelfde kist komt en het veel gemakkelijker te jureren is.

    Nu is het de vraag niet of je kan vliegen maar welke kist je meeneemt wat de punten bepaald ,maar ik wil ook graag weten waarom een f3a kist er zo uitziet ,waar het draai punt voor diversen figuren zit en uiteraard de figuren hoe voer je ze uit ,hoe lees je een arresti enz.enz.

    Met andere woorden waar haal ik de info vandaan ,om met de de computer te spreken FEED ME ,FEED ME info.

    Als je meer mensen wilt trekken henri zal je toch eerst het kult nivo moeten verwijderen en de mensen leren dat het een wedstrijdje is ,wie het mooiste zijn kunstvlucht maakt ,niet wie de duurste kist kan kopen.


    Hartelijke groeten Cees

    P.S. hoop dat ik nu niet afgevlamd wordt.
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Cees

    Laat ik eerst 1 ding uit de weg werken: De 'echte' F3A modellen, zijn geen dure modellen.

    Ze kosten wel een bergje geld, maar als je eenmaal zo'n model hebt dan is dat tevens het enige model waar je mee vliegt, 500+ vluchten per jaar.

    Als je op een gemiddelde hobbykamer kijkt staan daar 5-10 verschillende modellen, allemaal volledig uitgerust, maar met elk model wordt nauwelijks gevlogen.... dat is is pas 'duur'

    Wat maakt die F3A modellen dan zo speciaal? Die modellen zijn doorontwikkeld om zo min mogelijk 'work-load' te geven. Dat betekend dat ze enorm makkelijk en voorspelbaar vliegen, dat de roer-uitslagen 'puur' zijn (geen 'couplings') dat het model weinig correcties nodig heeft bij rollen etc.

    Kijk maar eens naar de huidige F3A programma's en de figuren die gevlogen moeten worden. Als je model bij elke stuurbeweging een beetje raar reageerd (je geeft rudder, model gaat rollen) dan is het haast niet mogelijk om een net programma te vliegen.

    Als je naar de beoordelings criteria kijkt (=jurycursus) (zie: Subcommissie Kunstvlucht - Jurycursus) dan zie je welke bouwstenen door de juryleden gebruikt worden om een vlucht en de figuren te beoordelen. Dat is een stuk 'wetenschappelijker' dan de meeste mensen denken.

    Dus welk model moet je hebben? Voor F3A-C kan je echt met een nette rol-roer trainer aan de gang. De figuren zijn eenvoudig genoeg. Maar zelfs met die rol-roer trainer zal je een duidelijk gedefinieerde vlucht neer moeten zetten. Rekening houdend met de jury-criteria. Dus:
    - rechte stukjes voor en na een rol
    - vliegen op 1 diepte (met uitzondering van de keerfiguren in de C)
    - lus(looping) delen in een figuur allemaal even groot.
    - plaatsen van figiren op de verticale middenlijn
    etc

    Als je die 'precizie' niet gewend bent dan lukt je dat met het duurste F3A model ter wereld ook niet. Je zal jezelf moeten trainen om tijdens het vliegen van ieder figuur rekening te houden met die jury-beoordelings criteria. Dat kan je echt oefenen met een willekeurig model.

    Voor nieuwkomers is er echt een weg te bewandelen, je moet dingen aanleren (en ook afleren) leren omgaan met advies, critiek, afstellen van je model, kijken naar en overleggen met andere vliegers.... dat gaat allemaal niet in 1 weekje...
     
  13. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    @WVR : Bedankt voor de snelle reactie ,en je hebt helemaal gelijk ,het belangrijkste is wel van je betoog is eigenlijk het grote aantal kisten ,helaas moet ik ook zeggen dat ik daaraan mee doe en ik heb er dus meerdere ,hoofd zakelijk piep ,gewoon omdat die goedkoop zijn en als je die crasht is het te overzien ,maar als ik die bij elkaar optelt is het toch een aardige duit.

    Je hebt het over workload en coupelings zou je die termen willen uitspecificeren dat zijn twee begrippen die nogal eens gebruikt worden in het f3a circuit.

    Je hebt het over het rollen van het toestel m.b.v. het rudder ,ik snap dat niet want dat doe je toch met je rolroeren ??.

    Een rechte lijn vliegen ,dat is inderdaad geen makkie en alles op 1 diepte ,gebruiken jullie daar trucjes voor , iederekeer als ik nu vlieg let ik daar op ,maar bij een beetje wind drift de piepkisten de zijkant op ,of heeft dat weer met het gewicht van de kist te maken?.

    Je ziet het vragen te over ,dingen die voor jullie logische zijn is voor mij nog steeds abracadabra en verder ben ik nog nooit naar een F3A wedstrijd geweest dus dat is het eerste wat ik doe (28 April) mocht er eerder een clinic wezen dan wil daar ook graag naartoe ,dus moet er in de auto maar een koffie zetter ingebouwd worden ,want al met al zijn de afstanden behoorlijk.

    Ziezo en nu even een bak koffie Groeten Cees en bedankt voor je reactie
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Workload: Als je complexe figuren wilt vliegen, dan zoek je 'gereedschap' wat die klus zo makkelijk mogelijk maakt..... dan kan je je concenteren op het te vliegen figuur ipv vechten tegen de nukken van het slechte gereedschap....

    Neem een knive-edge(=meskant) looping en stel je die voor met een Charter.....
    de charter zal enigzins moeite hebben om zowieso meskant te vliegen. De charter zal continue weg willen rollen en waarschijnlijk niet eens willen klimmen met rudder.

    Stel je voor dat je datzelfde figuur mag vliegen met een model wat op zijn rudder reageert zoals een normaal model op zijn hoogteroer reageert, wat met een klein beetje rudder al op hoogte te houden is, wat met het geven van rudder niet weg rolt......

    De workload met een charter is dus vele malen hoger als met een geschikt model.....


    Couplings: De invloed van de ene stuur beweging op andere assen van het model.
    b.v.
    - je geeft rudder, je verwacht dat het model alleen om de top-as draait, maar het gaat ook rollen
    - je geeft gas, je verwacht dat het model versneld... maar het klimt of daalt ook
    - je geeft rolroer, je verwacht dat het model om zijn lengteas draait, maar het verschuift ook over de top-as.

    Die invloed van de stuur input op andere assen noem je 'koppelingen'. Een model met te veel koppelingen heeft een hogere workload.....

    Vlieg een (slow) rol, je geeft keurig een beetje rol, model begint te rollen, bij 90graden wil je de neus wat optillen, dus je geeft rudder.... Oops, rudder veroorzaakt ook een rol beweging dus die rudder input om de neus op te tillen versneld of vertraagd je rol-snelheid.... weer geen 10pt voor die slowrol.....

    Diepte houden:
    Oefenen.... maar ook hier helpt een geschikt model wat koersvast is.
     
  15. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Koffie weer op? Neem ik het stokje weer even over! :)

    Koppeling (coupling) is eigenlijk een Engelse term. Het houdt kortgezegd in dat een stuuractie (onbedoeld) ook een andere reactie geeft.

    Mooi voorbeeld is bijvoorbeeld als je "gas" geeft. Je duwt de knuppel naar voren om sneller te gaan, maar een bij-effect kan zijn dat het toestel dan ook omhoog gaat. Dit kun je compenseren door de motor domping te geven (tov de as van het vliegtuig zet je motor iets voorover). Als je dat doet dan ben je jouw vliegtuig aan het trimmen. Een andere oplossing zou kunnen zijn als bij meer gas iets down stuurt. Dit kun je automatisch doen door een "mix" op je zender toe te voegen. Dit houdt in dat "gas geven" en "down sturen" op je zender gekoppeld worden.

    Veel mensen vliegen met prachtige zenders die dit allemaal kunnen, maar er zijn maar weinigen die dit gebruiken. Als je echt F3A gaat vliegen leer je heel veel over dit soort aspecten. Vaak probeert een vlieger zijn toestel zoveel mogelijk te trimmen, wat overblijft aan nukken probeer je weg te mixen op je zender.

    Dit hele proces kost tijd, daarom is niet handig met veel verschillende kisten te vliegen, of elk half jaar een andere. Dit is ook een reden waarom uiteindelijk de kosten van F3A vliegen relatief meevallen. Je doet lang met een vliegtuig en kunt hem vaak daarna nog goed doorverkopen ook.

    Volkert
     
  16. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ah, ik zie dat Winfried ook even pauze heeft!

    Volkert
     
  17. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Workload is de totale mentale belasting die je als piloot ondervindt bij het uitvoeren van een bepaalde opdracht (in dit geval een programma vliegen, of een onderdeel van een programma, een figuur).

    Die mentale belasting is voor iedereen begrensd (maar verschilt van persoon tot persoon): op een bepaald moment kan je zoveel taken tegelijk moeten uitvoeren dat je de opdracht niet meer tot een goed einde brengt.

    Door, zoals Winfried hierboven al aanhaalde, 'gereedschap' te hebben (lees vliegtuig + zender) wat het uitvoeren van die opdracht zo makkelijk mogelijk maakt, kan je je aandacht toespitsen op die taken die ertoe leiden dat je je opdracht met succes uitvoert. Alle bijkomende taken die een stuk van je aandacht eisen, maar niet bijdragen tot het met succes uitvoeren van een opdracht (en zelfs nadelig beïnvloeden) gooi je dus overboord.

    Gereedschap is trouwens niet de enige factor, training heeft ook een belangrijke invloed op de workload. Door training worden bepaalde taken 'vanzelfsprekend', routine, waardoor ze minder actieve aandacht vragen.

    Een Charter is technisch gewoonweg niet in staat om een knife-edge looping uit te voeren, maar er genoeg andere 'niet F3A' toestellen waarmee je dat wel kan. Met die toestellen vraagt het alleen veel meer aandacht omdat je meer taken tegelijk moet uitvoeren tgv. de couplings die op het toestel zitten. Met voldoende training kan je een aanvaardbare KE looping met zo'n toestel maken. Maar dan heb je het nog maar over 1 figuur uit een volledig programma...

    Bij wat F3A geschikte toestellen genoemd worden zijn die bewuste couplings er zoveel mogelijk uitgehaald. Veel piloten die de eerste keer met een F3A toestel vliegen (wat goed getrimd is) zijn verbaasd over hoe 'makkelijk' zo'n kist wel vliegt - inclusief mezelf. Een getrimde F3A kist vliegt in de regel een pak beter dan eender wat. Uiteraard is dit geen pleidooi om beginners onmiddellijk een F3A toestel aan te raden...
     
  18. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Heren hartelijk bedankt voor alle reacties ,zoals ik heb gezegd waarschijnlijk is dit voor U allen gesneden koek ,voor mij is het allemaal nieuw maar er daagt licht in het oosten.

    Ik snap nu ook waarom een F3A toestel anders gevormd is dan een welk ander vliegtuig ,eveneens kan ik nu het waarom inzien van de trainers ,okee dat is dus de theorie ,nu de praktijk.

    Ik heb dus al zitten kijken (uiteraard met een kop koffie) naar het merk sebart uiteraard naar de stef en de shark als ik het verhaal van @WVR er bij haalt is de prijs van 200 euro zonder motorisering best schappelijk en beide gaan door als een trainer.(uiteraard vind ik ze ook mooi)

    Ook bij onze chinese vrienden staat een kunstvlucht model ,maar vind die niet zo mooi.

    Nu de motoren op de F3A site worden merken als Pletterberg,Hacker, genoemd ,waarom niet de SK3 serie van onze chineesjes ??

    Verder mijn excuses voor henri dat ik zijn draadje inpikt ,als jullie nu toevallig ook wat links hebben naar sites waar ik meer info kan vinden ,ben ik helemaal blij.

    Hartelijke groeten CEES
     
  19. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik ken de Stev en de Shark persoonlijk niet, zal zeker goed vliegn. Alternatief is natuurlijk de Angel-30. Als je de centjes ervoor hebt en klaar bent voor dat formaat toestel is de Wind S 50E volgens mij een hele mooie keuze (kost 130E extra met Hacker setup, kan goedkoper met een Hobbyking setup). Je kunt deze kisten bij Hobby-in in Waalwijk vinden bijv. Ze hebben ook een goede verzend service als je het te ver rijden vindt.

    Zeker voor 2 meter kisten worden Hacker en Plettenberg vaak genoemd. SK3 kan voor kleinere toestellen ook prima, weet zelf niet of er ook al een alternatief voor de grotere is.

    Volkert

    PS Cees, bedoel je deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...ctric_Aerobatic_Pattern_Ship_1576mm_ARF_.html
     
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Mijn advies zou zijn om toch meteen een '50' size model te kiezen, de genoemde WindS-50-E is een model wat terug geschaald is van een 2 meter model en echt goede eigenschappen heeft.

    de '30' size klasse is toch wat klein, op zich vliegen deze modellen echt wel goed, maar zijn toch iets wind-gevoeliger en de wedstrijden gaan ook bij windkracht-5 gewoon door.... ;-)
     

Deel Deze Pagina