Hoe mensen te enthousiasmeren voor wedstrijddeelname

Discussie in 'F3A' gestart door sc_f3a_henri, 15 jan 2013.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    @rogier: Welke regio woon je?
    Welke club?

    Misschien handig om je leeftijd en woonplaats in je profiel te zetten ?
     
  2. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    @Max, betreft het programma: ik zou daar niks aan willen veranderen. Uitgangspunt van het F3A programma is officiele programma (nu P13, straks P15), het B-programma is een afgeleide hiervan. Het C-programma is een basisprogramma wat in principe al jaren hetzelfde is. Het C-programma is een basis waaruit je F3A leert vliegen. Belangrijk daarbij is diepte, op je lijn blijven, plaatsing (centraal) en je boven- en onderlijn. Daarnaast ook het feit dat je een serie figuren achter elkaar vliegt. Verknal je er een moet je toch verder. Je kunt hem niet overdoen! De essentie is dus volgens mij niet welke figuren je vliegt, maar hoe. Je leert ook vliegen op andere velden. Ik kan me wel voorstellen dat het C programma ook een afgeleide is van het A programma. In principe blijft een vlieger niet hangen in de C, op een gegeven moment schuif je door naar de B.

    Volgens mij is het niet nodig het C programma "leuker" te maken. Je kunt de dag wel leuker maken door bijv gastvliegers (f3A-A vlieger, maar ook bijv 3D helicopter, schaal programma, 3D demonstratie etc.) zijn mogelijkheden. Wel moet er tijd voor zijn, denk aan een paar jaar geleden met 30+ vliegers, dan is er geen tijd voor.

    Ik ben blij met de discussie in dit forum, het is te lang te stil geweest!

    Volkert
     
  3. rogiervandepol

    rogiervandepol

    Lid geworden:
    29 nov 2009
    Berichten:
    23
    @ wvr

    @ wvr,

    Ik ben bestuurslid van Vliegvereniging The Flying Dutchman te bruchem
    Ook te vinden als modelvliegclub.nl

    Graag zouden wij dus bij ons op de locatie in bruchem (direct langs de A2)
    een clinnic zien of een wedstrijd bij ons mag ook.
     
  4. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Citaat:
    <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=6 width="100%" border=0><TBODY><TR><TD class=alt2 style="BORDER-TOP: 1px inset; BORDER-RIGHT: 1px inset; BORDER-BOTTOM: 1px inset; BORDER-LEFT: 1px inset">Oorspronkelijk geplaatst door ked [​IMG]
    Maar goed toen kon je dus gewoon nog instappen als je redelijk kon vliegen.



    </TD></TR></TBODY></TABLE>
    Dat kan nog steeds, zo moeilijk is het C-prog niet.

    Ik wil nog wel een opmerking maken over deze punten.

    Volgens mij was het ooit heel heel lang geleden dat het RC3 wedstrijd programma het eigenlijke brevet programma was. Met een andere K-factor voor de diverse figuren
    De wedstrijd waar ook Niek aan refereert was toen ook een officieele Knvvl wedstrijd. Op deze wedstrijd kwamen dus ook vliegers van andere clubs.
    Dus zeer bereikbaar voor recreatieve vliegers die eens een keertje een wedstrijd willen vliegen, en ook vliegers die net bezig zijn met deze sport. Immers die zelfstandig kan/mag vliegen heeft zijn brevet gehaald.
    Later is doordat het verschil tussen de RC3 en RC2 te groot is een tussenklasse tussengevoegd namelijk het RC twee en een half. Dit lijkt erg op het programma wat nu het F3a-C programma heet.


    Citaat:
    <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=6 width="100%" border=0><TBODY><TR><TD class=alt2 style="BORDER-TOP: 1px inset; BORDER-RIGHT: 1px inset; BORDER-BOTTOM: 1px inset; BORDER-LEFT: 1px inset">Oorspronkelijk geplaatst door ked [​IMG]
    En toen gold dus schijnbaar nog de Knvvl komt naar je toe deze zomer,:wink:



    </TD></TR></TBODY></TABLE>
    Ja hier raak je een gevoelig punt. :wink: Deze klacht komt wel vaker van mensen uit het noorden.

    Echter de feiten zijn anders: de wedstrijden in de F3A zijn behoorlijk gespreid.

    Waar daar het idee van is dat nadat er een wedstrijd op Drachten geweest is, een aantal leden wel wedstrijden zijn gaan vliegen in de rest van Nederland zoals bijv. Brabant, toen men eenmaal voor de eerste keer aan een wedstrijd had meegedaan was afstand veel minder een punt.
    Het gaat dus echt om mensen zo ver te krijgen dat ze voor de allereerste keer eens een wedstrijd gaan vliegen. Dat krijg je alleen voor elkaar als er een bepaalde trigger is zoals dat je eigen club een Knvvl wedstrijd organiseert, of als er andere leden zijn die wedstrijden vliegers zijn. Natuurlijk zijn hier altijd uitzonderingen op, echte vliegers die de kick van het wedstrijdvliegen willen ervaren.

    Maar de meeste recreatieve vliegers, zijn tevreden met de rondjes die gedraaid worden op zondagmiddag. En dan ook nog heel thuis komen met hun spullen. Dat ze hierbij ook nog eens een aantal kunstvlucht figuren vliegen alom bewondering oogstend van het publiek en de collega vliegers is dan mooi meegenomen.

    Ikzelf ben naar een zeer lang lidmaatschap van de Knvvl, zelfs nog naar een aantal modelvliegerskampen geweest, niet meer lid.
    Ik heb bewust gekozen voor een modelvliegclub waar dit niet hoeft, ik heb jarenlang het idee gehad dat ik veels te veel betaald heb aan deze organisatie. Als ik mij goed herinner was het lidmaatschap iets van over de 100 gulden en het lidmaatschap van mijn vliegclub rond de 80 gulden.
    Wil hier mee niet zeggen dat de Knvvl geen goede vereniging is de laatste jaren zijn er veel dingen ten goede veranderd!
     
  5. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik denk dat in deze discussie een heel belangrijk punt geraakt is, namelijk F3A vliegen geeft je een mogelijkheid om met een bepaalde structuur (namelijk een programma, wedstrijden en jurering) beter te leren vliegen, voorbij je eerste (club)brevet, waarmee je feitelijk alleen vastlegt dat je redelijk veilig je kist in de lucht kan houden en weer op de grond kan zetten.

    De stap naar landelijke wedstrijden, met vliegers met mooiedure kisten die dat blijkbaar al jaren doen, waarvoor je een hele dag kwijt bent en uiteindelijk 3 vluchtjes hebt gevlogen is groot.

    Het idee om lokaal een soort instap evenement te houden voor mensen die meer willen dan alleen maar rondjes vliegen is welkom gezien alle reacties.

    Wat daarbij heel belangrijk is dat iedereen begrijpt dat er geen "grote" organisatie achter staat, dat "de KNVvL" dit zou oppakken en organiseren. Wat je wel hebt is een klein cluppie wat de wedstrijden weet te organiseren (de subcommissie) en een aantal mensen wat ook hun vrije dag gebruikt om als jurylid op te treden. Een groep mensen waar we met zijn allen heel dankbaar voor zijn!

    Voor het organiseren van extra activiteiten zoals besproken moeten we dus zelf de mouwen uit de handen steken. Een veld beschikbaar, een of twee F3A vliegers uit de omgeving en een aantal "leerlingen". Voor de vliegers moet het ook "te doen" zijn. Zelf heb ik een aantal jaren wedstrijd gevlogen maar dat betekende dat ik alle tijd beschikbaar besteedde aan trainen. Ik had geen tijd om daarnaast andere vliegactiviteiten te doen. Je kunt dan ook niet van alle vliegers verwachten dat ze tijd kunnen vrijmaken.

    Misschien dat Henri straks een nieuw draadje kan openen (F3A beginners clinics 2013) waarin een overzicht komt van alle velden welke ter beschikking komen voor een clinic, wie mee wil vliegen als leerling en wie beschikbaar is als instructeur. Dan nog een datum prikken en we zijn vertrokken!

    Een veld hoeft niet gereserveerd te zijn voor zo'n clinic mijns inziens; het meeste werk zit in uitleggen figuren, controleren/afstellen vliegtuig en zender en het vliegen van een of twee vluchten. Ik dacht zelf er ook aan een door de weekse dag te pakken ipv weekend, dan is het veld meestal rustig.

    Zo maar wat gedachten, ben benieuwd naar jullie gedachten!

    Volkert
     
  6. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Bllijft het feit dat voor veel vers gebrevetteerden de stap naar de F3A figuren te moeilijk is. Dat leren ze ook niet in twee of drie clinics. Naar mijn mening is daardoor de drempel te hoog om überhaupt die stap te maken.

    Leuker zou zijn als er een "officieel voorprogramma" zou zijn die voor een instapper haalbaar is en de juiste weg naar meer vormt. Dat kan prima op regionaal niveau bij een of meerdere clubs gedaan worden. Maar dan moet er wel een programma zijn. Daar ligt dan een kans voor de KNVvL om een "officieus" programmaatje te knutselen dat bij alle clubs gehanteerd wordt. Een beginner die in een dergelijke competitie/training zijn heil heeft gevonden, zal de stap naar het echte F3A heel makkelijk maken en ook gemotiveerd zijn om daarvoor te trainen.
     
  7. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Net als je voor bijv een P13 oefent (eerst figuur voor figuur, dan verbindt je een paar, later plak je het geheel aan elkaar) doe je ook voor C.

    Ik heb bijvoorbeeld een half jaar loopings gevlogen voordat ik door had hoe dat werkte.....lag misschien ook aan mij! :)

    Het hele punt van F3A vliegen is dus ook niet dat je het "zomaar" leert. Je moet oefenen om verder te komen. Een clinic helpt je op weg, motiveert en geeft je hopelijk wat buddies met wie je samen kunt oefenen.

    Om van niet deelnemen naar deelname aan de "A" te komen heb ik meer dan 1500 vluchten gevlogen over vier jaar tijd. Anderen zullen dat vast sneller kunnen maar ik niet... De looping had ik toen al onder de knie.

    Volkert
     
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Mooi verwoord Volkert.

    Ik denk zelf dat de stap van niet kunnen vliegen (beginnen) tot aan het brevet een stuk groter is als van het brevet naar het C programma.

    We noemen dit iedere keer 'wedstrijd vliegen' maar eigenlijk kies je voor 1 van de vele specialisaties binnen de modelvliegsport.... wedstrijden zijn alleen maar een 'meetpunt' op weg naar absolute perfectie binnen die specialisatie.

    de 1 gaat b.v. pylon racen en gaat daar leren hoe die steeds beter om de palen kan komen en dit toetsen op een een pylon wedstrijd.

    Een ander kiest ervoor om kunstvlucht te gaan beoefenen en gaat daar een leertraject in. Het is de weg (leertraject) die het leuk maakt. Het is echt wonderbaarlijk hoe snel je met wat toeweiding vorderingen kan maken. Maar het moet wel uit jezelf komen, niet bang wezen om vragen te stellen, naar wedstrijden te gaan en mensen aan te spreken, jury cursussen te bezoeken om te leren waar op gelet gaat worden. Je model aanpassen om het steeds beter (=makkelijker) te laten vliegen.

    Een clinic (om het zo maar even te blijven noemen) is hooguit een startpunt om je te helpen de eerste stappen te zetten (die zijn immers altijd het moeilijkste)

    Maar je kan nu al eens naar je materiaal kijken...
    - wat doet je model als je een (grote) looping vliegt (dus niet vol-up en klaar) maar echt vliegen.... draait je model weg?
    - wat gebeurt er als je gas geeft, gaat de neus van je model omhoog/omlaag/naar-links/rechts?
    - rolt je model links en rechtsom even snel
    - reageerd je model up/down even sterk?
    - vliegt je model op zijn rug of moet je dan heeeeeel veel down geven?
    dat zijn ook de zaken die je op een clinic als eerste voor je kiezen krijgt....

    En het zal je vertelt worden, je zal de noodzaak niet meteen zien om dit aan te passen, tot je blijft oefenen en tegen een grens aan loopt, dan zijn dat de zaken die je verder helpen. En ja dan komt ook de discussie weer naar boven voor het kiezen voor een 'echt' kunstvlucht model. De workload tijdens het vliegen met een voor kunstvlucht bedoeld model is zoveel lager als met wat voor model dan ook......
     
  9. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Zoals ik al zei, de weg naar de eerste wedstrijd is te lang. Daarop haken de meeste bij ons op de club in ieder geval af. :( Daarnaast vergt het veel van diegene die de piloten moet begeleiden. Na een paar uurtjes uitleg, ben je er nog lang niet. Een trainer zou bij elke keer dat je oefent beschikbaar moeten zijn en aanwijzingen moeten geven. Alleen dan is een sneller leertraject mogelijk. Een beetje aanmodderen en juist dinge fout aanleren is niet de manier, dat resulteert alleen maar in: "Het lukt me toch niet".

    Ander probleem is dan, hoe krijg je een flink aantal regionele clubs zo ver om in samenspraak heel intensief beschikbaar te zijn, bijvoorbeeld 1x per 2 weken een volle dag, maximaal 6 tot 8 piloten.
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    HOi Jeroen

    Ik denk juist dat je er geen hele dagen van moet maken. Op zich kan een ervaren iemand in 1 of 2 vluchten al zien waar de pijn zit bij een bepaalde vlieger. Dit kan in kunde/kennis zijn of in modelsetup.

    Dat advies neem je dan mee naar huis en daar ga je mee aan het werk.....

    De meeste clubs zijn in de ochtenden lang niet zo druk bezet als na de middag, dus in de ochtend een 'hit-and-run' sessie met wat vliegers kan al genoeg zijn. Dan is de belasting op een club best laag.

    Maar het is op zich wel een goede om binnen een club draagvlak te cre-eren zodat het duidelijk is dat 'kunstvlucht vliegers' graag even het luchtruim voor zich alleen hebben.

    grWinfried
     
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Dat laatste is een hekel punt door de beperkte vliegtijden voor brandstof. Dat geldt vast voor meer clubs. Dat betekent direct dat een aspirant kunstvlieger 400+ euro moet investeren in een ander vliegtuig, accu's en een knappe lader.

    Ik ben blij dat ik altijd al elektro heb gevlogen. No limits, 24x7 vliegen op het veld. En ja, ik oefen al een en ander maar tijdgebrek speelt parten. :(
     
  12. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Meestal kan ik 4 tot 6 vluchten maken. Vlieg ik meer, dan verlies ik mijn concentratie. Ook tussen vluchten heb ik even een break nodig. Als ik wat loop te hooveren of wat ander geduikel kan ik back-to-back vliegen. Op brandstof stopte ik zelfs de motor niet maar tankte ik gewoon even bij. Kon ik 30+ minuten doorvliegen. Dat lukt met figuren vliegen mij dus niet.

    Het is gewoon een functie van oefenen. Als je regelmatig ook iemand mee laat kijken die je weer het volgende stapje kan laten maken is dat perfect.

    Voorbeeld: je moet een gevoel krijgen van de invloed van wind en windrichting op jouw vliegtuig. Het ene vliegtuig reageert weer anders dan een andere. Vlieg je snel of langzaam maakt ook weer verschil. Vlieg je graag met een zwaartepunt naar voren of wat naar achteren? Hoe stel je jouw vliegtuig af? Met een positieve instelhoek of neutraal? Het heeft allemaal invloed en je komt er alleen maar achter door veel met jouw vliegtuig te vliegen. De hele tijd instructie krijgen gaat je daarbij niet helpen. Je moet het gaan " zien".

    Kijk nog eens naar het C-programma. Twee loopings, een rugvlucht, een looping voorover, een spin. Allemaal basisfiguren die in een jaar goed te leren zijn na het behalen van je basisbrevet.

    Wedstrijden hoeven niet maar het werkt als een geweldige stok achter de deur en motivatie om aan de slag te gaan. De eerste keer dat ik een slowroll ging vliegen schrok ik me rot. Een jaar later kon ik hem over de lengte van het veld op 5 meter hoogte vliegen. Dat is heel erg leuk!

    Volkert
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een vliegtuig weet/merkt niets van constante wind Volkert, zoals wij niets merken van de snelheid waarmee wij op aarde door de ruimte bewegen. Zie deze ietwat verborgen leerzame sticky in het Aerodynamica subforum:
    Grondsnelheid versus luchtsnelheid, ofwel de invloed van de wind
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    @Ron, vergeet niet dat de beoordeling van de figuren t.o.v. de grond gebeurd. Je moet als piloot dus wel degelijk rekening houden met de wind, alleen al om op 1 diepte blijven.
    Maar ook een looping tegen de wind in, vergt een andere benadering om deze 'rond' te presenteren dan een looping met X-wind....

    Toestel weet idd niets van wind, maar aangezien je met het zwaartepunt (de lijn die het CG vliegt is wat er in principe beoordeeld wordt) de juiste projectie moet neerzetten is wind wel degelijk een factor om mee rekening te houden en te leren corrigeren.
     
  15. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ja Ron, maar het programma wordt op een vaste plaats gevlogen, DUS maakt het wel verschil of je bijv wind mee of tegen vliegt. Denk aan een ronde looping die je op een lijn oost-west vliegt met een zw-wind kracht 5.

    Volkert
     
  16. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Wilfried typt sneller! :)
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ah, dan heb ik jouw opmerking verkeerd begrepen.
     
  18. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Nou even schakelen......

    We hebben van gedachten gewisseld over hoe interesse te krijgen voor deelname aan F3A vliegen, met de nadruk op weer interesse krijgen voor het F3A-C (oude RC3). De gedachte hierbij dat als eenmaal die interesse er is mensen gaan doorstromen naar de B en A niveau's. Het is denk ik nu aan de subcommissie om dit vorm te geven. Een mogelijkheid is het lokaal maken van het C-vliegen met eventueel een centrale finale.

    Als B en C vliegen is gescheiden is kun je je afvragen wat je met de ontstane ruimte wilt doen op een B-wedstrijd. Een volgende vraag is namelijk hoe je het B vliegen interessant houdt. Niet iedereen kan/zal/wil doorstromen naar de A.
    Qua programma wisselt dit al elke twee jaar.

    Zelf dacht ik bijv aan het combineren met een wedstrijd schaalvliegen. Ik heb eens in hun draadje gekeken en ik krijg de indruk dat dit goed te combineren is. Tijdens de static beoordeling vliegen bijv de F3A vliegers. Je kunt dit eens proberen voor 1 wedstrijd in een seizoen.

    Andere ideeen?

    Volkert
     
  19. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    even iets anders opgooien,

    valt de F3A-X (F3M) te combineren met een F3A wedstrijd ?

    hoeft voor mij niet, de X vliegen weekendwedstrijden en alle klassen samen een 17 deelnemers, wat meer dan voldoende is om een weekend te vullen.

    Maar misschien valt het wel te combineren, wat vinden jullie ?
     
  20. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    lijkt mij te druk. f3a is maar een dag, f3a-x een heel weekend. met alleen de f3a vliegers heb je al een hele dag vol. als je er dan ook nog f3a-x bij moet doen past dit al niet meer en zou je dus voor elke klasse een apparte dag moeten doen.
    dus daarom denk ik dat je het beter zo kunt houden.

    max
     

Deel Deze Pagina