Hoe mensen te enthousiasmeren voor wedstrijddeelname

Discussie in 'F3A' gestart door sc_f3a_henri, 15 jan 2013.

  1. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Ik ben het hier helemaal mee eens.
    ik hoor hier steeds dat het F3Ac programma niet moeilijk is, maar als ik het goed heb ( corrigeer mij als dit niet zo is) zijn het de mensen die al wedstrijden vliegen die dit telkens beweren.
    Het gaat er juist om, om die recreatieve vlieger die elke zondag en misschien nog een dag in de week vliegen, te interesseren voor het wedstrijd vliegen.
    Dan vind ik dit programma behoorlijk pittig.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    En toch blijkt dat in de praktijk heel erg mee te vallen. Ik heb zelf een aantal keer clinics gegeven aan 'recreative' vliegers. Het merendeel vloog dezelfde dag het programma al heel acceptabel door. Toegegeven, er zitten een aantal figuren tussen die de meeste recreatieve vliegers nog nooit gevlogen hebben. Maar na 5 keer is de opbouw van het figuur duidelijk (waar je op/down moet geven, moet rollen etc) en na 10 keer lijkt het er meestal al goed op.

    De reden dat de mensen die nu wedstrijden vliegen beweren dat het inderdaad wel mee valt is om dat deze vliegers daadwerkelijk die stap gemaakt hebben en dus uit eigen ervaring spreken.

    Het lastigste aspect is over het algemeen gebleken dat de recreatieve vlieger die op dit punt staat, niet meer gewend is om tijdens het vliegen naar anderen te luisteren. Ook zit er bij veel mesen wat 'trots' tussen de oren waardoor ze moeite hebben om de 100% goed bedoelde adviezen/tips/aanwijzingen te benutten... Hoezo die looping niet goed, hij is toch rond..... wat is er mis met die rol, ik ging toch volledig rond de as....

    Als er je binnen een club wat makkers kan vinden die ook kunstvlucht willen gaan vliegen, dan is het echt handig om eens met elkaar om tafel te gaan zitten en even te bespreken dat je kritiek op elkaar moet kunnen geven zonder dat dat persoonlijk wordt.

    Met dat achter de rug en de figuurbeschrijving in de hand kan je echt binnen een paar weken toegewijd vliegen dit programma vliegen. Een stickplane kan daarbij helpen.
    Als je die voorbereiding zelf al kan doen en dan nog aanschuift bij een clinic dan ben je echt klaar voor de wedstrijden.

    Succes
    Winfried
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2013
  3. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Zeer goed verwoord Winfried. De belangrijkste stap die je moet zetten is inderdaad commentaar gaan zien als hulp/instructie, in plaats van als kritiek.

    Als je beter wilt worden begint dat met accepteren dat het ALTIJD beter kan.

    En de anderen wijzen je op die puntjes die beter kunnen. En dat is soms heel moeilijk te aanvaarden. Vooral als je zelf net voor je gevoel de mooiste vlucht van je leven hebt neergezet.

    Dan wil je een complimentje. En wat krijg je? Punt aftrek voor dit - punt aftrek voor dat - daar lag je niet vlak - verder zag het er goed uit.

    :-D
     
  4. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Hier nog iemand gedachten over?

    Volkert
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Idee om 'B' samen met een andere klasse te doen (scale) is erg leuk....

    maar dan moeten we wel eerst het regionale C vliegen op poten zetten.
     
  6. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik heb de vraag ook even in het schaal-forum gesteld. Eens kijken wat men er van vindt.

    Volkert
     
  7. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    dat gaat niet goed komen denk ik.

    of ga je dan ook 2 aparte jurypanels voorzien ?

    een F3A jury kan niet noodzakelijk scale jureren en omgekeerd.

    als je met een scale kist een rol vliegt zoals een F3A toestel, dan zul je niet veel punten halen.

    ik blijf erbij, als je dan toch wil gaan splitsen, doe je dat beter met de F3A en X onderling.
     
  8. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Nee, aparte jury natuurlijk.

    Volkert
     
  9. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    dus, ...

    in de X kun je 1 jury panel gebruiken, daar wijze van jureren identiek is.
     
  10. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Bij de schaalvliegers hebben ze nu de F4G klasse geintroduceerd, waarmee de dag aardig vol zit. Dus dat gaat niet werken!

    Nu eerst maar eens afwachten wat de subcommissie gaat voorstellen.

    Volkert
     
  11. rogiervandepol

    rogiervandepol

    Lid geworden:
    29 nov 2009
    Berichten:
    23
    clinnic

    Graag zou ik bij onze vereniging ( The flying dutchman) een clinnic gegeven zien worden.

    We hebben een 60tal leden en hebben een schitterend veld (eigendom) om te vliegen.

    Er zijn echt heel veel leden die goed en mooi kunnen vliegen en waarvan wij als bestuur denken dat ze als ze een middag uitleg en voorbeelden krijgen kunnen gaan trainen naar een beginnend wedstrijd vlieger.

    We hebben daarom ook besloten dat als we het voor elkaar kunnen krijgen dat er mensen bereid zijn om een middag bij ons een clinnic te komen geven en voor te doen hoe alles in zijn werk gaat om hiervoor dan een zaterdag- of zondagmiddag in te lassen en het veld daarvoor te reserveren.

    Wij hopen dus dat er een aantal wedstijdvliegers bereid zijn om bij ons een clinnic te komen geven en wellicht een aantal van onze leden kunnen helpen de stap te maken naar het wedstrijd vliegen.
     
  12. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Kom er maar in Henri!
     
  13. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    Super, dit soort reacties willen we lezen. Gelijk een datum afspreken denk ik dan..
    Indien mogelijk dan ben ik van de partij, leuk !
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    @Rogier

    Een goede manier om veel wedstrijd vliegers op jullie veld te krijgen is het openstellen voor b.v. een F3A-B wedstrijd!
     
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    B zijn al genoeg deelnemers!
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    @Niek: Ff lezen: Gaat niet om de deelnemers maar om een locatie voor een veld/wedstrijd.

    en Deelnemers kan je nooit genoeg hebben
     
  17. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    maar het gaat bij Rogier ook niet om een wedstrijd en om veel wedstrijdvliegers te krijgen, maar wel om een paar piloten die hun eigen piloten training geven.

    Rogier, waar is jullie club ?
     
  18. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Er zijn via de PB's al wat contacten gelegd.... zodra het in maart een beetje weer is gaan we wat plannen
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bruchem (Zaltbommel)
    Modelvliegclub The Flying Dutchman
     
  20. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    dank U Ron, voor u is het natuurlijk 100% duidelijk dat deze club in zaltbommel ligt

    als er in het zuiden van het land interesse voor is, wil ik eventueel wel op mijn club de grondpiloten eventueel informeren wat mogelijk is. Ron zal wel melden waar dat is.
     

Deel Deze Pagina