Hoe mensen te enthousiasmeren voor wedstrijddeelname

  • Topicstarter Topicstarter sc_f3a_henri
  • Startdatum Startdatum
Bllijft het feit dat voor veel vers gebrevetteerden de stap naar de F3A figuren te moeilijk is. Dat leren ze ook niet in twee of drie clinics. Naar mijn mening is daardoor de drempel te hoog om überhaupt die stap te maken.

Leuker zou zijn als er een "officieel voorprogramma" zou zijn die voor een instapper haalbaar is en de juiste weg naar meer vormt. Dat kan prima op regionaal niveau bij een of meerdere clubs gedaan worden. Maar dan moet er wel een programma zijn. Daar ligt dan een kans voor de KNVvL om een "officieus" programmaatje te knutselen dat bij alle clubs gehanteerd wordt. Een beginner die in een dergelijke competitie/training zijn heil heeft gevonden, zal de stap naar het echte F3A heel makkelijk maken en ook gemotiveerd zijn om daarvoor te trainen.

Ik ben het hier helemaal mee eens.
ik hoor hier steeds dat het F3Ac programma niet moeilijk is, maar als ik het goed heb ( corrigeer mij als dit niet zo is) zijn het de mensen die al wedstrijden vliegen die dit telkens beweren.
Het gaat er juist om, om die recreatieve vlieger die elke zondag en misschien nog een dag in de week vliegen, te interesseren voor het wedstrijd vliegen.
Dan vind ik dit programma behoorlijk pittig.
 
Ik ben het hier helemaal mee eens.
ik hoor hier steeds dat het F3Ac programma niet moeilijk is, maar als ik het goed heb ( corrigeer mij als dit niet zo is) zijn het de mensen die al wedstrijden vliegen die dit telkens beweren.
Het gaat er juist om, om die recreatieve vlieger die elke zondag en misschien nog een dag in de week vliegen, te interesseren voor het wedstrijd vliegen.
Dan vind ik dit programma behoorlijk pittig.

En toch blijkt dat in de praktijk heel erg mee te vallen. Ik heb zelf een aantal keer clinics gegeven aan 'recreative' vliegers. Het merendeel vloog dezelfde dag het programma al heel acceptabel door. Toegegeven, er zitten een aantal figuren tussen die de meeste recreatieve vliegers nog nooit gevlogen hebben. Maar na 5 keer is de opbouw van het figuur duidelijk (waar je op/down moet geven, moet rollen etc) en na 10 keer lijkt het er meestal al goed op.

De reden dat de mensen die nu wedstrijden vliegen beweren dat het inderdaad wel mee valt is om dat deze vliegers daadwerkelijk die stap gemaakt hebben en dus uit eigen ervaring spreken.

Het lastigste aspect is over het algemeen gebleken dat de recreatieve vlieger die op dit punt staat, niet meer gewend is om tijdens het vliegen naar anderen te luisteren. Ook zit er bij veel mesen wat 'trots' tussen de oren waardoor ze moeite hebben om de 100% goed bedoelde adviezen/tips/aanwijzingen te benutten... Hoezo die looping niet goed, hij is toch rond..... wat is er mis met die rol, ik ging toch volledig rond de as....

Als er je binnen een club wat makkers kan vinden die ook kunstvlucht willen gaan vliegen, dan is het echt handig om eens met elkaar om tafel te gaan zitten en even te bespreken dat je kritiek op elkaar moet kunnen geven zonder dat dat persoonlijk wordt.

Met dat achter de rug en de figuurbeschrijving in de hand kan je echt binnen een paar weken toegewijd vliegen dit programma vliegen. Een stickplane kan daarbij helpen.
Als je die voorbereiding zelf al kan doen en dan nog aanschuift bij een clinic dan ben je echt klaar voor de wedstrijden.

Succes
Winfried
 
Laatst bewerkt:
Zeer goed verwoord Winfried. De belangrijkste stap die je moet zetten is inderdaad commentaar gaan zien als hulp/instructie, in plaats van als kritiek.

Als je beter wilt worden begint dat met accepteren dat het ALTIJD beter kan.

En de anderen wijzen je op die puntjes die beter kunnen. En dat is soms heel moeilijk te aanvaarden. Vooral als je zelf net voor je gevoel de mooiste vlucht van je leven hebt neergezet.

Dan wil je een complimentje. En wat krijg je? Punt aftrek voor dit - punt aftrek voor dat - daar lag je niet vlak - verder zag het er goed uit.

:-D
 
Nou even schakelen......

We hebben van gedachten gewisseld over hoe interesse te krijgen voor deelname aan F3A vliegen, met de nadruk op weer interesse krijgen voor het F3A-C (oude RC3). De gedachte hierbij dat als eenmaal die interesse er is mensen gaan doorstromen naar de B en A niveau's. Het is denk ik nu aan de subcommissie om dit vorm te geven. Een mogelijkheid is het lokaal maken van het C-vliegen met eventueel een centrale finale.

Als B en C vliegen is gescheiden is kun je je afvragen wat je met de ontstane ruimte wilt doen op een B-wedstrijd. Een volgende vraag is namelijk hoe je het B vliegen interessant houdt. Niet iedereen kan/zal/wil doorstromen naar de A.
Qua programma wisselt dit al elke twee jaar.

Zelf dacht ik bijv aan het combineren met een wedstrijd schaalvliegen. Ik heb eens in hun draadje gekeken en ik krijg de indruk dat dit goed te combineren is. Tijdens de static beoordeling vliegen bijv de F3A vliegers. Je kunt dit eens proberen voor 1 wedstrijd in een seizoen.

Andere ideeen?

Volkert

Hier nog iemand gedachten over?

Volkert
 
Idee om 'B' samen met een andere klasse te doen (scale) is erg leuk....

maar dan moeten we wel eerst het regionale C vliegen op poten zetten.
 
dat gaat niet goed komen denk ik.

of ga je dan ook 2 aparte jurypanels voorzien ?

een F3A jury kan niet noodzakelijk scale jureren en omgekeerd.

als je met een scale kist een rol vliegt zoals een F3A toestel, dan zul je niet veel punten halen.

ik blijf erbij, als je dan toch wil gaan splitsen, doe je dat beter met de F3A en X onderling.
 
Bij de schaalvliegers hebben ze nu de F4G klasse geintroduceerd, waarmee de dag aardig vol zit. Dus dat gaat niet werken!

Nu eerst maar eens afwachten wat de subcommissie gaat voorstellen.

Volkert
 
clinnic

Graag zou ik bij onze vereniging ( The flying dutchman) een clinnic gegeven zien worden.

We hebben een 60tal leden en hebben een schitterend veld (eigendom) om te vliegen.

Er zijn echt heel veel leden die goed en mooi kunnen vliegen en waarvan wij als bestuur denken dat ze als ze een middag uitleg en voorbeelden krijgen kunnen gaan trainen naar een beginnend wedstrijd vlieger.

We hebben daarom ook besloten dat als we het voor elkaar kunnen krijgen dat er mensen bereid zijn om een middag bij ons een clinnic te komen geven en voor te doen hoe alles in zijn werk gaat om hiervoor dan een zaterdag- of zondagmiddag in te lassen en het veld daarvoor te reserveren.

Wij hopen dus dat er een aantal wedstijdvliegers bereid zijn om bij ons een clinnic te komen geven en wellicht een aantal van onze leden kunnen helpen de stap te maken naar het wedstrijd vliegen.
 
Super, dit soort reacties willen we lezen. Gelijk een datum afspreken denk ik dan..
Indien mogelijk dan ben ik van de partij, leuk !
 
@Rogier

Een goede manier om veel wedstrijd vliegers op jullie veld te krijgen is het openstellen voor b.v. een F3A-B wedstrijd!
 
@Niek: Ff lezen: Gaat niet om de deelnemers maar om een locatie voor een veld/wedstrijd.

en Deelnemers kan je nooit genoeg hebben
 
maar het gaat bij Rogier ook niet om een wedstrijd en om veel wedstrijdvliegers te krijgen, maar wel om een paar piloten die hun eigen piloten training geven.

Rogier, waar is jullie club ?
 
Er zijn via de PB's al wat contacten gelegd.... zodra het in maart een beetje weer is gaan we wat plannen
 
dank U Ron, voor u is het natuurlijk 100% duidelijk dat deze club in zaltbommel ligt

als er in het zuiden van het land interesse voor is, wil ik eventueel wel op mijn club de grondpiloten eventueel informeren wat mogelijk is. Ron zal wel melden waar dat is.
 
Back
Top