Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Of te wijnig vertiming. :)

Als je heel wijnig vertiming zet zoals bijvoorbeeld 0 op de motor en de regelaar ook op 0 dan word die ook niet warm met dezelfde vertanding als met een vertiming van op de motor 12 en regelaar op 18 bijvoorbeeld.

Wat er nog niet bij staat is, is dat als je wat tegenwoordig veel regelaars kunnen, er op een bepaald moment extra vertiming bij laat komen de motor ook te warm kan worden.
Dit komt doordat deze er dan te vroeg bij komt waardoor je een hele hoge vertiming krijcht terwijl de motor nog niet echt op gang is gekomen.

misschien bitch ik teveel over taalfouten, maar...
"weinig" "krijgt"
en mikky... dit is werkelijk gewoon een onverstaanbare aaneenschakeling van woorden die werkelijk nergens op trekken. Ik weet nu wel iets van timing enzo, maar wat jij hier schrijft, kan ik met de beste wil van de wereld niet ontcijferen. Misschien in het vervolg eerst denken, dan typen en eens laten nalezen door iemand met ervaring in het Nederlands?
 
hallo wil ieman ruilen met mijn tegen n brushless set want die heb ik nodig dit zijn de dingen die ik te ruil heb n kyosho fazer nitro motor met uitlaat en hele goei compressie, 6 lossen cellen van corally 3600 MAh, n glowplug driver van 1500MAh

ik wil ook gerust alles ruilen tegen jou brushless set

M.v.g willem


wel even terug mailen naar dit adres willemlegerstee@hotmail.com.
 
Laatst bewerkt:
Dit lijstje is een beetje incompleet. Beter als dit lijstje wordt aangevuld met nog diverse mogelijkheden waarom een bepaalde combinatie te heet wordt. Nu lijkt het dat als de motor te heet wordt je altijd zwaarder moet gaan vertanden. In heel veel RTR applicaties waar iemand zijn standaard motor vervangt voor een snellere moet je juist lichter vertanden. De tweede optie kan ook aangeven dat de motor de zwaar is voor de regelaar en accu.

Hot motor, cool controller, cool batteries = overgeared (Is ook een optie)
Cool motor, hot controller, cool batteries = undergeared (Is ook een optie bij Burshless)
Cool motor, hot controller, hot batteries = Motor te zwaar voor regelaar en accu. Of op het randje van de Specs
Hot motor, hot controller, hot batteries = overgeared (+Motor op randje specs regelaar en accu)
Warm motor, warm controller, cold batteries = happy components (Voornamelijk bij Lipo)
Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components (Voornamelijk bij NiMh)
Warm motor, cold controller, cold batteries = happy components


Misschien handig om dit geheel te vertalen naar het Nederlands voor onze jongere gebruikers dat deze ook begrijpen wat er staat. Die zullen het meeste hebben aan dit stukje. Misschien ook handig om er bij te vertellen wat je moet doen als je lager of hoger moet vertanden... Om het Compleet te maken.
er staat boven aan Hot motor, cool controller, cool batteries = overgeared
onderaan Warm motor, cold controller, cold batteries = happy components

wat is het nou
 
Precies zoals het er staat.

Een warme motor is niet erg en hoort en weet je dat je goed zit. Een hete motor is te heet en is niet goed en je moet dus iets aanpassen aan je vertanding of instellingen van de ESC. De temperaturen staan in dit topic ook al meerdere malen genoemd.
 
geld dit ook voor brushless

Ja, dit geldt ook (misschien zelfs wel juist) voor brushless.

--

Trouwens de temperaturen zijn wel richtlijnen. Bij de nieuwe LRP X12 motoren hoef je je bijvoorbeeld geen zorgen te maken zelfs als de motor de 100graden haalt. Pas bij 110 moet je je zorgen gaan maken.
 
hey. ik heb een vraagje over mijn cross tiger,

standaard zit er in de bouwkit een 27 turns 550 moter 7.2 volt ... nu heb ik bij conrad een niewe moter gekocht ( 18 turns speed machine ) en ingebouwd.. maar ik was dus even door de kamer aan het rijden even kijken hoe of wat en na een minuut of 3 was de regelaar zo heet dat er een piepklien beetje rook uit kwam . ( hij doet het nog wel gelukkig) de regelaar is van robbe een paarse rocar regelaar, hij kan tot 17 turns aan en levert max 20 amp. iemand enig idee waarom hij zo heet werd met deze motor ?


mijn 2e vraag :

de regelaar is ook voorzien van "bec" wat houdt dat in ? en een dynamisch programeerbare rem ook geen vlouw idee wat ik daar mee aan moet. ik zit nog niet zo lang in de modelbouw en zou graag wat meer willer weten over regelaars..

alvast bedankt

mvg

biersteker
 
De BEC zorgt er voor dat je geen Extra battery nodig hebt om de ontvanger en stuurservo van stroom te voorzien. Nu komt de juiste spanning iets van 5V a 6V uit de regelaar om de ontvanger en servo te voeden.

Dat je regelaar zo warm is geworden komt waarschijnlijk omdat je in de woonkamer bent gaan rijden. Je kan amper op snelheid komen en je bent alleen maar aan het optrekken. Dit geeft hoge stroom pieken die de regelaar niet kan hebben zeker niet 3 minuten of langer achter elkaar en bijna continue.

Ga eerst is normaal buiten rijden waar je wel de ruimte hebt om op snelheid te komen en houd dan nog is de temperatuur van de regelaar in de gaten. Ik denk dat het dan een stuk beter zal gaan.
 
dat is gewoon poep die motor ik heb hem ook mist veel kracht zelvs de standaart is beter en 20a is erg weineg ik heb een 60a regelaar en daar bij staat 17 t dus wat het nou echt is ?????

maar de motor trekt maar 13a dus piek zou ongv 20a zijn en en remmen op trekken en weer remmen en zo maar door ja dan is het niet gek

het is maar een gokje
 
dat is gewoon poep die motor ik heb hem ook mist veel kracht zelvs de standaart is beter en 20a is erg weineg ik heb een 60a regelaar en daar bij staat 17 t dus wat het nou echt is ?????

maar de motor trekt maar 13a dus piek zou ongv 20a zijn en en remmen op trekken en weer remmen en zo maar door ja dan is het niet gek

het is maar een gokje

Beste Melvin,

Gokken doe je in het casino. Dit forum is bedoeld om mensen die een vraag hebben te helpen. Zo maar iets verzinnen en er dan als disclaimer bij zetten dat je het gegokt hebt slaat nergens op. Als je het zeker weet help iemand ermee en anders niet.

@ Biersteker: het rijden in de huiskamer vergt van iedere regelaar veel. Het exemplaar wat in jou auto zit is echt niet slecht maar ook geen topper. Op straat heen en weer rijden waarbij je langer rechtuit kunt rijden zal beter gaan. Let wel op je tandwielverhouding ! Die moet je aanpassen als je een snellere motor gaat gebruiken.( kleiner pinion op de motor doen in dat geval )
Bec wil zeggen dat je auto geen aparte ontvangervoeding nodig heeft met deze regelaar.
 
dat is gewoon poep die motor ik heb hem ook mist veel kracht zelvs de standaart is beter en 20a is erg weineg ik heb een 60a regelaar en daar bij staat 17 t dus wat het nou echt is ?????

maar de motor trekt maar 13a dus piek zou ongv 20a zijn en en remmen op trekken en weer remmen en zo maar door ja dan is het niet gek

het is maar een gokje


Hoe minder de wikkelingen des te minder de kracht maar daartegen wel meer toeren.

Vergelijk het tussen een diesel en een benzine auto, en diesel zal in de 4e versnelling misschien maar 2500-3000 toeren draaien om 100km/u te gaan en een benzine zo'n 4000 toeren. De diesel heeft meer koppel maar minder toeren maar door de aanpassing van de tandwielverhoudingen haalt de dieselauto tov. benzine vergelijkbare prestaties.

Dus ja, als je een extreem andere motor in gaat zetten moet je lichter vertanden zodat er genoeg kracht in toeren omgezet kan worden.
 
bedankt voor de reacties. ik heb weer de originele 27 turns moter erin gezet, en die 18 T motor heb ik nu in me hpi gebouwd die is een stuk lichter en dat gaat alemaal een stuk beter. nu heb ik me laten aanraden een 21 turns titan motor van traxxas te gebruiken voor de cros tiger die heeft meer koppel en dat zou wel beter gaan.

zou de cross tiger ook een snelle brushless set aan kunnen of trekt de vertanding dat niet ?

edit : als ik wel de 18 turns in me tiger wil moet ik dus kleiner vertanden, maar er kan 19 21 en 23 tands in, is dit aan te passen zodat ik er bijv ook een 15 t pinion in kan zetten?

groet
 
Laatst bewerkt:
Haha, ik denk dat je er ook stekkertjes bij kan zetten, de mijne smolten altijd aan elkaar!
 
Ik heb een brushles motor en gebruik Lipo.
Vertanding : 15T Pinion Gear (ipv 19T standaard) / 87T spur gear

Na een kwartiertje rijden gisteren avond :

Motor : 60 graden
ESC : 70 graden

Volgens deze topic heb ik een warm motor en hot ESC.
Zou ik beter een fan op mijn ESC zetten ?
 
Nee, je kunt beter wat lager gearen want persoonlijk vind ik beide temps redelijk aan de hoge kant. Persoonlijk vind ik een fan niet nodig, als je namelijk een fan nodig hebt ben je fout aan het gearen of is er iets anders mis.
 
Nee, je kunt beter wat lager gearen want persoonlijk vind ik beide temps redelijk aan de hoge kant. Persoonlijk vind ik een fan niet nodig, als je namelijk een fan nodig hebt ben je fout aan het gearen of is er iets anders mis.

Dus ne lagere spur gear ?
Mijn pionion is al heel laag (15T)


Heeft een lagere gearing trouwens invloed op de warmte van de ESC?
Ik zie niet hoe een lagere gearing de temp van mijn ESC kan beinvloeden.

Ik zal vanavond mijn ESC eens opendoen en zien of alles binnenin proper is en dat de chips goed contact hebben met de koelvinnen (eventueel een beetje cpu koelpasta eraan) (was tip van de winkel).
Zien of dat helpt.
 
60 graden voor een motor is gewoon een mooie temperatuur helemaal als je 15 minuten gereden hebt. Alleen de 70 graden van de regelaar is aan de hoge kant. Het kan ook nog zijn dat je nu te laag vertand waardoor de regelaar te snel schakelt en je zo een hete regelaar krijgt. Je kunt ook gewoon is proberen om een tandje hoger te gaan of misschien wel 2. Gewoon proberen en in de gaten houden wat beter gaat.
 
Heb gisteren mijn ESC opengedaan. Echter kon ik de printplaat er niet uithalen waardoor ik het contact van de chip met de koelvin niet kon nakijken. Ik kon er dus ook geen extra cpu-koelpasta op doen.

Het dekseltje ging er vlot af maar de 3 female bulletplugs (die naar de motor gaan) hielden de printplaat op zijn plaats. De enige manier zou geweest zijn van de bulletplugs volledig los te solderen wat ik liever niet doe.

Het enige wat ik dus gedaan heb is in de ESC even met de compressor geblazen.

Zal later eens proberen met een hogere vertanding.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het zelfde probleem. Zat te denken om een cooling fan te kopen voor 22 eurie. De TRX3340 lijkt me goede optie. Geen zin om 150 eurie te betalen voor een nieuwe speed controller. Vooral met dit weer wordt ie erg warm. :zon:
Iemand ervaring met deze cooler of is het weggegooid geld ?
 
Back
Top