Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Het lijkt mij dat je gewoon het midden moet meten waar de spoelen zitten. Bij brushless heeft het niet heel veel nut meer om de endbell te meten omdat daar niets meer zit of hooguit de sensoren maar die maken geen warmte. De spoelen veroorzaken de meeste warmte dus die wil je meten.

Bij brushed heb je de koolborstels en de collector in de endbell zitten dan wil je het wel weten.

het probleem bij een flux motor is dat er in het midden grote koelribben zitten ,ik denk dat nard daar net naast meet op het "vlakke stuk"zeg maar.

het probleem bij een flux motor is dat er in het midden grote koelribben zitten ,ik denk dat nard daar net naast meet op het "vlakke stuk"zeg maar.

Ik meet ook op het vlakke stuk met een telemetry sensor die bij de DX2S zat. Ik vermoed namelijk dat dat stuk de meest preciese metingen geeft.

even wat boerenmeetkunde: vanaf hoe heet kan je de motor niet meer met je vingers aanraken langer dan een seconde of 2/3

Emil = correct : met mijn fragiele toetsenbord vingers vind ik 55 graden 3 seconden lang toch wel de max.

nou ja is toch een redelijke methode voor mensen zonder metertje

o ja, mocht ooit mijn BL motor worden gedemagnetiseerd, moet ik dan alleen de rotor vervangen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas is het geen goede manier aangezien 55 graden bij lange na niet kritiek is. Het verschil tussen 65 graden (nog veilige temperatuur) en 85 graden (veel te warm) voel je niet en daar gaat het juist om.

RC is een vrij dure hobby, dat mensen het dan riskeren om voor 20 euro het risico te lopen motors / esc / lipo's kapot te rijden snap ik gewoon weg niet.

had een comboset gekocht, deze gemonteerd
op advies van leverancier 21 tands tegenover 64 tands, normaal 16 tegen 64
na 5 minuten schee het ermee uit, kaduuk te heet geweest, geheel verkeerd advies
regelaar en motor stuk
regelaar thuis goed schoongemaakt en laten drogen , na een dag deed deze het weer op het sensor gedeelte na

de motor uitelkaar gehaald, kon me niet voorstellen dat die bij 100/200 graden stuk kon
wat blijkt (hij draaide nog sputterend) het lager zit los in het achterdeksel.
deksel is van kunststof :2gunfire: en lager is in zijn geheel gaan meedraaien zodat er ruimte ontstond en past kaduuk

heb het lager er opnieuw ingezet met rode locktite en verdraait het werkt weer, motor drait weer goed nu met 15 tands tandwiel
toch belachelijk dat het door een plastic dekseltje kaduuk gaat

nou is mijn vraag zijn er stalen deksels ? of kan dat niet ivm magnetisme
heb talloze startmotoren en dynamo`s uitelkaar gehad en deze zijn toch alle van metaal, welliswaar geborsteld
en zo ja waar kun je deze stalen deksels krijgen ?

groet alfred

Lol, rij ik niet hard genoeg dan? Mijn motor wordt een graad of 40-45, mijn regelaar een graad of 25-30, mijn lipo... euhm... 15? Ik heb een 14 tand pinion en een 86 tand spur

Ik rij met orion 2x27turn brushed, mijn esc kan tot 15 turn brushed aan, mijn lipo is een 2s 2400mAh, met 30C constant en 50C piek...

Nog even vermelden, tzit in een axial scx10 honcho :lol:

Hallo

Als ik hier alles goed begrijp hoef ik mij dus geen zorgen te maken over mijn motoren wat betreft de warmte er van .
Dit zijn de specs.
Traxxas E-REVO brushed met 2 x LRP monstertruck special 14,4 Volt , regelaar is de Traxxas EVX-2 16,8 Volt , accu's 2 x 8,4 Volt 3000 mAh.

De motoren kun je na het rijden ongeveer een seconde of 3-4 vasthouden voordat het zeer doet , de regelaar is lauwwarm en de accu's zijn net zo heet als na het laden dus ook een seconde of 5-6 voordat dit zeer doet voor de rest heeft de Revo geen verlies in snelheid of iets dergelijks dus ga ik er vanuit dat de setup verder goed is .

Tandwiel motoren 19 tands en het spurgear is 68 tands dit is de originele tandwielverhouding.

Hallo

Als ik hier alles goed begrijp hoef ik mij dus geen zorgen te maken over mijn motoren wat betreft de warmte er van .
Dit zijn de specs.
Traxxas E-REVO brushed met 2 x LRP monstertruck special 14,4 Volt , regelaar is de Traxxas EVX-2 16,8 Volt , accu's 2 x 8,4 Volt 3000 mAh.

De motoren kun je na het rijden ongeveer een seconde of 3-4 vasthouden voordat het zeer doet , de regelaar is lauwwarm en de accu's zijn net zo heet als na het laden dus ook een seconde of 5-6 voordat dit zeer doet voor de rest heeft de Revo geen verlies in snelheid of iets dergelijks dus ga ik er vanuit dat de setup verder goed is .

Tandwiel motoren 19 tands en het spurgear is 68 tands dit is de originele tandwielverhouding.

Je hand verbranden aan een lipo??????:eek::eek:, dat is niet echt de bedoeling.

Back