Holiday 280 en aandrijving

• Topicstarter Topicstarter FredF
  • Startdatum Startdatum
Rob zei:
Ik wil de Holiday een beetje kleur geven om normaal en rugvlucht beter te kunnen onderscheiden. Welke verf is goed geschikt?

HEMA, Satijnglans Acryl (op waterbasis) in heel veel kleuren, met een bijna "droog" rollertje opbrengen in meerdere keren (rollerteje moet zo droog zijn, dus eerst goed uitrollen in het verfbakje, dat het net wat kleur opbrengt en pas met de tweede of derde keer volledig dekt) ...

watervaste viltstiften van de kinderen en vingerverf van de kinderen wel alles uitproberen op restmateriaal zodat je zeker weet dat het de tempex of Depron niet opvreet.

Theo Coenen zei:
watervaste viltstiften van de kinderen en vingerverf van de kinderen wel alles uitproberen op restmateriaal zodat je zeker weet dat het de tempex of Depron niet opvreet.

En even testen of die vingerverf er dan later niet vanaf regent. :wink:

Klein beetje :offtopic: maar een nieuwe draad hiervoor...

De Holiday handleiding maakt niet echt melding wat de neutraalstand van de rolroeren dient te zijn. Ligt dan voor de hand om aan te nemen dat de rolroeren er in neutraalstand net zo aan moeten zitten als dat ze aan de ongesneden vleugel zaten. Klopt dat?

Rob zei:
Ligt dan voor de hand om aan te nemen dat de rolroeren er in neutraalstand net zo aan moeten zitten als dat ze aan de ongesneden vleugel zaten. Klopt dat?

Ja, en het hoogteroer ook gewoon recht achter het stabilo.

Rob zei:
Klein beetje :offtopic: maar een nieuwe draad hiervoor...

De Holiday handleiding maakt niet echt melding wat de neutraalstand van de rolroeren dient te zijn. Ligt dan voor de hand om aan te nemen dat de rolroeren er in neutraalstand net zo aan moeten zitten als dat ze aan de ongesneden vleugel zaten. Klopt dat?

Niek zei:
Afgelopen paasdagen weer lekker gevlogen met Holiday 280.

Met mijn ervaringen met Ennou hier rolroeren ietsje (millimetertje)
omhoog gezet. Bij rugvlucht hoeft nu minder down gegeven te worden, het kistje vliegt nu veel neutraler.
Misschien eens een symetrische vleugel gaan proberen.
http://forum.modelvliegen.com/showthread.php?s=&postid=4099#post4099

Motorisering: sp300/7.2V met Günthertje

Eerst dacht ik dat een 5A (Robbe RSC105, max. 5A!) regelaar voldoende zou zijn maar in een bericht van Bert lees ik bij 8 cellen stromen tot 8 A.

Ik wil 8x350 NiCd of Kokams 1020 (2s of 3s) gaan gebruiken maar dan sloop ik misschien die RSC105 wel; dan pak ik liever de RSC110!

Advies?

hoe balanceerd de holiday trouwens met 2 1020 mah kokams?
het probleem dat ik heb met de kokams in andere toestelletjes is dat ik ze niet altijd gebalanceerd krijg.
en om nu lood erbij te doen ?................weg effect van de lage gewicht kokams.

gerard_nl zei:
hoe balanceerd de holiday trouwens met 2 1020 mah kokams?
het probleem dat ik heb met de kokams in andere toestelletjes is dat ik ze niet altijd gebalanceerd krijg.
en om nu lood erbij te doen ?................weg effect van de lage gewicht kokams.

Bij de Holiday liggen de cellen precies in het zwaartepunt. Ik heb al gevlogen met akku's van 36 gram (2xKokam 880) tot 100 gram (7xGP 600 Nimh).

Rob zei:
Motorisering: sp300/7.2V met Günthertje

Eerst dacht ik dat een 5A (Robbe RSC105, max. 5A!) regelaar voldoende zou zijn maar in een bericht van Bert lees ik bij 8 cellen stromen tot 8 A.

Ik wil 8x350 NiCd of Kokams 1020 (2s of 3s) gaan gebruiken maar dan sloop ik misschien die RSC105 wel; dan pak ik liever de RSC110!

Advies?

Twee vragen nog:

1. Als ik met 3x Kokam 1020 of 7xGP60 zou vliegen gaat de stroom bij volgas zeker wel door de 5A? RSC110 verstandiger?

2. Ik neem trouwens aan dat de downthrust al in het model verwerkt zit en dat de motor zoals beschreven zo recht in het gat kan?

Even ter info:
Bij regelaars moet je altijd uitgaan van de maximum stroom die je volgas trekt!
Denk dus niet van "ik vlieg alleen halfgas, en dan zit ik onder de xxx ampere".
Meeste regelaars worden namelijk bij halfgas nog steeds warmer dan volgas (fetjes moeten meer schakelen, bij volgas staan ze open).

Daarom: Kan je regelaar het volgas niet aan, dan kan die het ook niet halfgas. :teacher:

En zoals altijd in dit soort zaken:
Experimenten op eigen risico, lesgeld is de waarde van je regelaar. :roll:

vraag1: Volgens mij zit met 2 kokams en sp300 7.2 volt nog onder de 5A, maar niet veel.
vraag 2: gewoon inbouwen. Corrigeren als achteraf blijkt dat het anders moet (of met zender down bij mixen dan.)

Vraag 1: Mijn idee ook Harold, daarom wil ik ook geen risico lopen met de 5A regelaar. Dus als je zegt dat ik dus met een willekeurige zinnige accu voor de Holiday volgas in de buurt of net over de 5A kom dan is de RSC105 niet geschikt -> het wordt de RSC110.

Vraag 2: Als je het zo zegt neem ik aan dat de standaard montage in principe dus 'goed' is.

Bedankt maar weer, ik kan de Holiday nu afbouwen.

Ik doe het anders; ik neem de Schulze Slim 5be want die is 'net' zo licht maar kan echter tot 7A aan en is wel beveiligd.

Heb ik goed begrepen dat ik dan met 2 Kokams geen 6V Lipo safe nodig heb omdat de Slim 5be bij 5V (volgens de beschrijving!) zelf al de stroom begrenst?

Als die Schulze zo werkt zoals tie zou moeten werken, (stroom zo terug regelen dat akku spanning niet onder 5 Volt komt.) is het toch erg eng. Omdat een Holiday ook met 1,5 ampere aan het einde van de akku best nog wel vliegt kun je de Kokams toch te leeg vliegen. Waar het om gaat bij Kokams is dat de minimum spanning die niet onderschreden mag worden afhangt van de belasting. ( 3 Volt onbelast, dit komt ongeveer overeen met 2,5 Volt bij 5C piekbelasting.) Omdat de regelaar de stroom begrensd ga je op het eind naar een bijna onbelaste toestand en is 5 Volt dus te laag.

Rob, een Liposafe kost ongeveer zo veel als 1 Kokam cel. Als je er ook maar 1 keer een Holiday pakket mee kunt redden heb je hem al 2x terug verdiend!

Bedankt voor je advies Bert. Ik heb nog geen enkel gevoel voor wat de Holiday doet dus ik laat me graag adviseren. Als jij weet dat het met deze configuratie in de Holiday nog steeds fout 'kan' gaan dan komt de 6V Liposafe er zeker op!

Wat verwachten jullie van de max. stroom met sp300-7.2V / Günther prop configuratie icm 7xGP60, 8xGP350 en 3xLiPo1020? Dat overleeft de Slim 5be met temperatuur en stroombewaking wel hè...

Hoe krijgen jullie zo'n 2s Kokam1020 pakket überhaupt in de Holiday. Zijn daar modificaties voor nodig?

Hoi.

Ik vlieg mijn holiday, sinds vorige week met een
3s1020 pakket.

de lengte past dus niet, daarom kun je het tussen
schotje weghalen en vlak achter de accu een nieuw
schotje maken voor de stevigheid (van balsa of zo)
wat je ook kunt doen is het pakketje scheef/schuin
zetten, dan moet je voor en achter een klein
beetje piep weghalen.

mijn aandrijving is een astro 010, met dit 12volt pakket
komt de astro lekker op toeren met een gunter propje
dit gaat volgas als een raket loodrecht omhoog 8)

Hoeveel ampt dat?

Vliegend stukje styro van €35, met €350 RC en aandrijving?

Back