Holland IV

Adriaan,

ik zie je werk met de week groeien, gaat er goed uit zien hoor kerel.

Je begint al aardig aan de m@illine norm te voldoen, keep up the good work !!

Tom Boere

Hoi Ludozzz
De Holland IV is bijna klaar, ik zal binnenkort nog 1 posting doen met foto's
Eigenlijk is een model nooit af, je kan altijd wel bezig blijven maar voor mij is ze klaar, perfect?, nee maar wel in z'n totaliteit een klassebak. Ik hou je op de hoogte
grt
Hawser

Leuk! Mooi dat er nog aan gewerkt wordt!

En hoe vaart ze? Is ze een beetje stabiel? Zij heeft wel een erg smalle romp natuurlijk...

stabiel

Ludozzz,
Ik had er eerst een loodaccu in staan maar tijdens een winderige vaardag in Gorinchem bleek ze zelfs kaal nog al windgevoelig dus onstabiel te zijn. Ik heb toen besloten om een grote Lipo batterij te kopen die maar een paar honderd gram weegt (maar evenveel capaciteit, 5A, heeft als de loodaccu) Ik heb toen in een viszaak het verschil in gewicht tussen de Lipo en loodaccu (> 1.3kg) als loden balletjes gekocht alles op de bodem in gelijmd, ze is nu zo stabiel als ze maar zijn kan met deze romp. Dat bleek wel toen ik met haar in Madurodam voer van het voorjaar. Ik zal kijken of ik er nog een foto van heb.
grt
Hawser

Creatieve (maar wel dure) oplossing!

een 3S lipo neem ik aan? Het voordeel is dat hij in een uurtje weer vol is natuurlijk!
Maar was het niet mogelijk wat kleinere loodaccu's op de bodem te leggen (plat) en parallel te schakelen?

Lipo's

Ludozzz,
Mijn zoon vlieg electrisch we hebben dus een goede lipo oplader en als je lipo's koopt in Hong Kong (bezorging per post) is het zelfs goedkoper of vergelijkbaar met een loodaccu. Deze Lipo heeft inderdaad 3 cellen. Mijn zoon koopt, behalve het vliegtuig zelf, alles via de post in Hong Kong of de USA (dollar nu goedkoop)
grt
Hawser

Haha, hij laat zeker alles van Hobbycity komen. Tja, daar is het goedkoop. Daar haal ik ook mijn lipo's vandaan. Oja, ik zie het al. Zoon=skyhigh.

Jammer dat de douane moeilijk doet voor Hong Kong, anders was het helemaal goedkoop geweest ;)

Zit de sleeplier er ook al op? Functioneel?

Ludo

Er is 1 keer een redelijk groot pakket onderschept door de douane, voor de rest geen problemen gehad. Er zit inderdaad een functionele sleeplier in, een zeil winch van Robbe of Graupner, sterk als een beer.
grt
Hawser

sterk als een beer, de lier van de Holland, tja wat moet een veerboot eigenlijk met een lier ??? maar even serieus, ben benieuwd naar de volgende beer, de Oceanic.

Tom Boere

Finalement

dsc01076j.jpg

dsc01077a.jpg

dsc01082z.jpg

dsc01083l.jpg

Na drie? jaar is het dan zo ver, ik verklaar de Holland IV voor gereed. (behalve het heklicht nog) Het geheel is hoofdzakelijk gemaakt (inclusief spanten en romp) van ABS, is dat bevallen..nee, ik kan het jullie niet echt aanraden wat de romp betreft. De tekeningen van NVM waren qua opbouw ook niet goed maar er is zoveel tijdens de bouw en na het bijna kapseizen is ook veel veranderd. Complex was de sterke zeeg en dekrondte die in opbouw etc. doorgezet moest worden. Ik heb haar de gedaante te geven van eind jaren 60.
Zij is een unieke sleepboot (bergingsjager) in de Nederlandse historie en ik dacht dat het 1:50 model aardig gelukt is. Eigenlijk zou ik haar moeten "weatheren", dan klopt het met de niet 100% strakke romp waarvan de platen enigzins gezet zijn door het jagen door de golven, maar ik heb daar te weinig verstand van.
De 720 torque en 40 mm schroef geven een mooi vaarbeeld.
Het volgende project staat op stapel en komt ook uit het Noorden en is gebouwd in 1969, 18 jaar na de Holland. Ook deze sleepboot vaart nog en is zelfs nog in operationele dienst. (maar niet lang meer)
Dus ....tot ziens.
grt
Hawser

Laatst bewerkt door een moderator:
Adriaan,

ze is uiteindelijk toch wel mooi geworden, m@illine waardig, de jaren hebben haar goed gedaan, een andere tip, geef die steun een likkie verf, je zet zo'n mooie dame daar toch niet op.....

En succes met de volgende, ik ben ook begonnen aan mijn nieuwe dame, en je weet het vast nog, wij hebben een afspraak zomer 2010 :-)

Tom Boere

Heren
mijn excuses maar volgens mijn apple beeldscherm is alles strak (2*2 foto's) en de tekst er onder, ik begrijp dat dat niet bij iedereen het geval is.
grt
Hawser

mijn excuses maar volgens mijn apple beeldscherm is alles strak (2*2 foto's)
Heb jij alleen maar aparte spullen, Apple monitoren van 70cm breed, en een veerboot die als sleper in gezet word :confused: (of was het nou andersom)

Maar alle gekheid op een stokje: het is echt een mooi scheepie geworden.
Daar zul je niet gauw een tweede van tegen komen.
Echt een schip waar de "M@ilLine" norm op van toepassing is. :thumbsup:
Belooft wat voor je nieuwe project.

Hallo Hawser,

Het is een heel fraai model geworden. Je hebt goed de lijnen van het schip erin weten te brengen wat je zelf ook al schreef dat het niet meeviel.

Misschien leuk om op WSD de Holland en de Zwarte Zee III naast elkaar te leggen voor een fotoshootje. Twee oudjes...

Groeten Paul

sterk als een beer, de lier van de Holland, tja wat moet een veerboot eigenlijk met een lier ??? maar even serieus, ben benieuwd naar de volgende beer, de Oceanic.

Tom Boere
Hoy Hawser,

Een prachtig model ziet er strak uit enkel één opmerking wat me opvalt is dat de standaard direct opvalt ten aanzien van het model, en dat is jammer.
Maak een nieuwe en lak hem met blanke lak. Komt je model beter uit.
Verder wens ik je verder veel succes. Bezoek mijn site hier staan wat schepen met diverse standaards.
www.abtmodelschepen.nl
mtvrgr.
ABT

Hallo Hawser.

Een mooi model van een mooie sleepboot.
Ik heb nog steeds het jongensboek dat ik in mijn schooltijd heb gekregen.
Veel succes met de bouw van de volgende.

Groeten, Jan.

Back