Holland IV

Ha die Hawser,

Zat van het weekend wat te internetten en kwam op deze site terecht. Heb het met veel plezier zitten lezen en heb wat ideeen opgedaan voor de bouw van mijn sleper. Ik las dat U spanten had van ABS en er dan stroken langs lijmde. Hoe maakt U de romp hierna dan glad????

mvgr kappie

Progress

Kennen jullie deze mooie dame nog? Na een hele lange drukke periode heb ik deze vakantie weer tijd gevonden om aan de Holland IV te werken. Ik heb er al wel mee gevaren maar ze bleef een kale dame.
Na het ontvangen van het benodigde etswerk voor de railing en naam etc ben ik in de Kerstvakantie weer bezig geweest.

dsc00783sr2.jpg

dsc00784aj5.jpg

dsc00785vx5.jpg

dsc00788zs4.jpg

Ten eerste heb ik het oude railing werk van de opbouw vervangen door nieuwe (zie oude foto's), echter er is op de brug een extra rail en die moest er op gesoldeerd worden.....dat viel niet mee! (rest gelijmd met seconden lijm..zie hieronder). Dit zijn foto's voor dat alles bijgewerkt is

Om ruimte te maken voor de reddingboot zijn tijdens de bouw (in het echt) de scepters op een curieuse manier omgebogen om het doorgaande houten dek niet te onderbreken. Er is tijdens de bouw van de echte Holland IV veel veranderd, de tekeningen (ook die van de NVM) zijn nooit bijgewerkt, vandaar die rare oplossingen! Je moet het boek hebben en veel foto's om het goed te krijgen

Railingwerk op dek is met seconden lijm in elkaar gezet, doordat de Holland een sterke zeeg heeft vereist moeten de scepters "in-situ" worden verlijmd omdat de scepters verticaal moet staan tov de waterlijn (en niet van het dek)

Tenslotte de "verjongde" masten van aluminium, dit om de stabiliteit te verbeteren. Het topje is van koper en is, met een verticaal staafje, in de aluminium buis neergelaten en vervolgens verlijmd. Allen verstaging moet er nog op (lijkt wel een zeilboot!)

Ik heb besloten eerst de bakboordskant helemaal af te maken en haar dan om te draaien en stuurboord af te maken

Er komt de komende tijd nog wat verdere updates.
grt
Hawser

JES, een update!!!

Heel leuk om weer wat te horen, het ziet er weer top uit!

Heb je ook foto's van de proefvaart?

Ludo

Proevaart

img9709kz2.jpg

Hoi Ludozz,
Hier een foto tijdens Heemskerk regatta, met dank aan Dannny Bimmel.
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
ziet er idd super uit. U moet nog het een en ander doen aan de rechterzijde van u schip? ( reling?) Voor de rest een pracht schip.

GR. Rob

Trouwens, op op dat 'huisje' op het voordek, wat je nu geel hebt geschilderd, horen toch kleine raampjes te zitten?

Ludo

He Hawser,

hartstikke mooi om de Holland IV weer eens te zien. En ik wou dat ik dingen als relingen zo mooi recht kon krijgen zeg.

VrGr,

Theo

het resultaat van een Kerst

dsc00787bh8.jpg

dsc00792gk5.jpg

dsc00789lq5.jpg

dsc00791da8.jpg

foto 1
Jullie zien hier de etsplaat, met de naam (op 2 manieren) railingwerk, en strippen.
foto 2
Het railingwerk rond de reddingbootpositie. dit is geverfd met acrylverf (kwast) omdat de railing ter plekke is gelijmd
foto3
De ge-etste losse letters op de boeg gelijmd (met secondenlijm en vast gezet met stukje plakband). De railing is gespoten met acrylverf...veel strakker resultaat
foto 4
De langs railing en de ge-etste raampjes (Ludolzzz) op de koekoek
Niet slecht toch na een halfjaar niets doen!

Voor het omdraaien moet ik nog de reddingsboot davits en bootje zelf plaatsen.

TheoB
ge-etst railingwerk werkt fantastisch, 0.5 mmm gaatjes in de railing zonder problemen, het past zo goed dat secondenlijm de rest doet.
De langsrailing heb ik terplekke gelijmd maar niet op het dek, vervolgens los gemaakt en gespoten met een Tamiya acrylspuitbusje.

groet
hawser

Laatst bewerkt door een moderator:
Davits

dsc00797an5.jpg
[/IMG][/IMG]http://img294.imageshack.us/img294/1852/dsc00799hz8.jpg
DE Holland IV heeft een nogal bewerkelijk davit systeem. Ook zijn de precieze details niet op foto's te vinden. Het eerste setje is klaar (met dank aan evergreen profielen), nog 3 te gaan. En dan nog de steunpunten voor de reddingsboten zelf!

Aha, je past je aardig aan naar de M@ilLine norm :thumbsup:
Voor een "veerboot" ziet het er helemaal niet slecht uit :cool:
Belooft wat voor je volgende project.

Botox

Hoi Adam.
Het is een oude dame, ik ga haar niet botox-en maar een beetje mooie make-up doet wonderen, de schoonheid zit toch uit eindelijk in het karakter van haar

Ja de lat ligt hoog voor het volgende project, schroeven en straalbuizen zijn al binnen.
groet

Reddingboten gedoe en beroep om hulp

Hierbij weer een update van de Holland, ik ben nog steeds bezig met de reddingboten opstelling.

Je kunt op de volgende foto de achterkant van de reddingboot stoelen zien maar er is iets aan de hand met de voorkant

In het boek PESK staan geen foto's hoe dat detail er uit ziet en je wil het toch goed doen. Bakboord is nu bijna klaar!
grt

Back