Progress
Kennen jullie deze mooie dame nog? Na een hele lange drukke periode heb ik deze vakantie weer tijd gevonden om aan de Holland IV te werken. Ik heb er al wel mee gevaren maar ze bleef een kale dame.
Na het ontvangen van het benodigde etswerk voor de railing en naam etc ben ik in de Kerstvakantie weer bezig geweest.
Ten eerste heb ik het oude railing werk van de opbouw vervangen door nieuwe (zie oude foto's), echter er is op de brug een extra rail en die moest er op gesoldeerd worden.....dat viel niet mee! (rest gelijmd met seconden lijm..zie hieronder). Dit zijn foto's voor dat alles bijgewerkt is
Om ruimte te maken voor de reddingboot zijn tijdens de bouw (in het echt) de scepters op een curieuse manier omgebogen om het doorgaande houten dek niet te onderbreken. Er is tijdens de bouw van de echte Holland IV veel veranderd, de tekeningen (ook die van de NVM) zijn nooit bijgewerkt, vandaar die rare oplossingen! Je moet het boek hebben en veel foto's om het goed te krijgen
Railingwerk op dek is met seconden lijm in elkaar gezet, doordat de Holland een sterke zeeg heeft vereist moeten de scepters "in-situ" worden verlijmd omdat de scepters verticaal moet staan tov de waterlijn (en niet van het dek)
Tenslotte de "verjongde" masten van aluminium, dit om de stabiliteit te verbeteren. Het topje is van koper en is, met een verticaal staafje, in de aluminium buis neergelaten en vervolgens verlijmd. Allen verstaging moet er nog op (lijkt wel een zeilboot!)
Ik heb besloten eerst de bakboordskant helemaal af te maken en haar dan om te draaien en stuurboord af te maken
Er komt de komende tijd nog wat verdere updates.
grt
Hawser