Hong nor crt5 start slecht

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door at0ny, 4 jul 2015.

  1. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Zo net weer bezig geweest met het motortje. Volgens schema het 1 en ander los gemaakt om inwendig te kijken. One way lager heb ik inmiddels schoon en vet vrij gemaakt. Maar zag niet echt iets waardoor dit defect zou moeten zijn...

    De manual gaf aan een starting pin die de krukas moet aanslingeren.. juist ik zie geen pin uitsteken..

    Met het kleine inbusje dus op de krusas (waar de pin zou moeten ditten) gedrukt. En plots schiet hij eruit. Gelijk ales intern schoongemaakt en vetvrij gemaakt. Denk dat de pin (veertje) gewoon vast zat.
    [​IMG]


    Alles terug gebouwd. En de trekstarter grijpt weer aan!

    Het loont dus om na langere tijd alles schoon te maken blijkt.

    Straks maar even kijken of hij weer wil draaien.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Olie wil nog wel eens opdrogen na een lange tijd stilstaan.
     
  3. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Dat heb ik nu idd onder vonden. Vorig jaar rond deze tijd liep hij nog. En daarna rijdend weg gezet in de schuur en niet meer naar om gekeken.

    Tot ik nu weer dacht laat ik hem weer eens gebruiken haha..

    Hopelijk krijg ik mijn Sub c batterij snel binnen. Vanmiddag besteld. De oude is toch kapot ben ik bang. Nieuwe en oude gloeiplug geprobeerd maar gloeit niet..

    Laad ook niet hoger dan 1.01V en ampèrage schommelt continu? Lijkt mij dat dit constand zou moeten zijn?
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    neuh, niet perse.

    jij hebt blijkbaar een computerlader, waarop je dit kunt zien.
    In die dingen zit een heel programma met wat de lader bij specifieke dingen moet doen.

    probleem 1 bij een computerlader: je moet geen weerstanddraad gebruiken.
    vroegah op de niet gecontroleerde laders zette men er gewoon stroom op, een vast voltage.
    door zo'n lange dunne draad te gebruiken, kreeg je weerstand en spanningsval, waardoor de batterij nooit (extreem) overladen kan raken.
    Zelfregulatie door de draad. je mocht er alleen niet teveel vermogen op zetten, 0,1 C tijdens laden, liefst minder.
    Gebruik je die draad op een computerlader, ziet de lader aan zijn kant van de draad een goede spanning, terwijl deze aan de kant van de batterij een stuk lager is.
    Ook klopt nu het gedrag van de batterij nu niet meer zo lekker met wat de lader gewend is. die draad rommelt een beetje.

    Punt 2:
    Een oude accu kun je beter een paar keer leeg maken, en dan weer volgooien.
    een computerlader heeft daar een stand voor, cyclen.
    Of hij heeft een stand om de accu leeg te trekken.
    Maak hem eens een keer of 5 leeg, om daarna weer vol te gooien.
    als de accu een beetje in slaap is gesukkeld, krijg je daarmee vaak de accu weer tot leven.
    Vaak zie je dan dat je per keer ontladen, meer uit de accu haalt. en bij laden weer meer erin stopt.

    Punt 3:
    Niet schrikken van een schommelend voltage.
    nimh en nicad laden een beetje "hobbelsgewijs"
    Wel even vooraf kijken hoelang je maximaal moet laden.
    een 3000 mah accu laden met 200 ma, duurt dus 15 uur.
    laat je hem een dag liggen, is dat 24 uur, te lang.
    als de lader niet zelf afslaat, heb je kans op vlammen.

    een accu is niet vaak 100% leeg.. dus die 15 uur is dan wel een beetje de max..
     
  5. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Ik heb een protech multi charger 4.

    Heb de accu zelf met een multi meter gemeten. Dus geen computer lader


    Die aangeeft 1.4v bij 200mA te laden.
    Sub c accu is 3300mA dus zou betekenen dat hij 16.5 uur moet laden.

    Ik ga het nogmaals proberen maar heb het idee dat de accu toch echt op is.

    We zullen het zien als de nieuwe sub c accu binnen is.

    Mij lijkt als de accu 1.01v aangeeft met een schommelde ampèrage van ruim 2.8 tot 3.1 op stand A(mpere)er genoeg vermogen in zou moeten zitten om de gloeispiraal te laten gloeien toch?
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    nee, bij lange na niet.

    Tip.
    lampje met fitting pakken. Aansluiten (met tape oid) op de polen van je accu, lampje gaat branden.
    laten liggen tot het lampje wel heel erg zwak wordt.

    dan weer laden.
    en weer met het lampje erop.

    dat is de JBF (jan boeren fluitjes) manier van ontladen.
    duurt in jouw geval erg lang. maar beter een manier dan geen manier.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bij de weg, als jij met de multimeter, TIJDENS het laden 1 volt meet, klopt je lader niet.
    het uiteinde van de lader moet wel 1,4 volt geven, anders komt je accu nooit tot 1,4 volt opgeladen.

    Meet eens zonder aangesloten accu..
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2016
  8. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Ik heb de lader NIET gemeten!

    De sub c accu meten! Dat is de spanning en vermogen die ik op de accu gemeten heb.
    Zonder aan de lader gehangen te hebben.. (dus na het laden)
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat klopt...

    Maar, aangesloten op de lader, neemt de pool van je accu de waarde aan die de lader geeft.
    Zo wordt er immers geladen.
    als er geen hoger voltage is, zal er geen stroom lopen.

    Door de lengte van de draad, zul je zien dat het voltage aan het begin van de draad een stuk hoger is dan waar jij meet.
    een waarde die onder belasting vaak uit elkaar gaat lopen. Dus begin draad 1,4 of 1,5 volt, bij de accu (de belasting) is die 1.. kan op zich best. maar de lader trekt dan het voltage van de accu omhoog.
    Meet je de lader onbelast, zie je wat hij werkelijk doet. dan zou je die 1,4 volt moeten zien die hij moet doen.

    Stel, je zet de lader uit, en je meet de accu dan zul je weer zien dat hij vlot zakt met zijn voltage.

    Kijk eerst eens wat er gebeurt na die 16,5 uur laden.
    Oude accu. Kan ff duren. misschien was hij zelfs 100% leeg.
    Hij zou langzaamaan weer op moeten lopen.

    Blijft hij een uur (of meer) op die 1 volt hangen..
    Accu blijft koud..
    Dan redt de lader het gewoon even niet. Ontladen, en laden. Proces weer op gang brengen, misschien dat de lader het na die cycle wel trekt.

    Wordt de accu warm (wat me sterk lijkt) moet je op gaan letten. warme accu duidt op volle accu, eind laadcyclus.
    Ga je lang door met laden, kun je een klappertje krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2016
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    een accu die werkelijk "op" is, zie je dat hij tijdens laden snel naar het maximale voltage loopt.
    vaak.
    dan weet je dat hij minimaal 2000 ma moet laden, maar na 1 uur geeft de lader al aan dat hij vol is..
    kan niet, hij deed maar 200 per uur..
     
  11. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Het is wel zo als ik de multi meter op de glowplug stekker doet. Meet ik 5.4 volt? En 140mA dit lijkt mij ook niet Juist toch?

    Op de lader staat namelijk 1.4V bij 200mA
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Juist geen kans op vlammen. Bij een stroom van 1/10e van de capaciteit zal de overlading nog steeds in warmte omgezet worden maar omdat het om een dusdanig klein vermogen gaat is er geen/amper sprake van warmte en dus geen kans op een defect en vlammen. De meest simpele laders werken zo.
     
    at0ny vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank roelof ;-)
    Ik laad meestal een stuk vlotter.. dan wordt het wel iets om op te letten..


    Je bedoelt trouwens dat je met de multimeter op de laadkabel van de lader gemeten hebt?
    Die 5,4 V kan dan best kloppen hoor.
    door de spanningsval door de draad(onder belasting), en het feit dat het voltage onder belasting nog zakt, kan het makkelijk dat de lader een hoger voltage geeft dan je zou verwachten.
    daarnaast, als de lader inderdaad exact 1,4 volt zou geven, komt je accu nooit vol. Stroom moet stromen..
    Ik dacht dat een nimh op 1,55 a 1,6 volt zo'n beetje afslaat op een computerlader.

    Over meten met de multimeter:
    die capaciteitsmeting van de multimeter moet je een beetje met een stevige emmer zout nemen...
    Is vaak nogal onnauwkeurig. als het al bruikbaar is.
    voltage, en het verloop van voltage tijdens laden zegt al vrij veel..
    samen met de tijd dat er geladen wordt, kun jij eigenlijk alles wat je nodig hebt vertellen over die accu.
     
  14. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Bedankt alleen voor de reacties.
    Gisteren de nieuwe sub c accu gekregen.

    Lader laad netjes op. Lampjes branden netjes wat hiervoor heel lichtjes branden..

    Toch een defect sub c batterij geweest? Ik denk van wel.
     
  15. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Dat is mooi. Dus je hebt hem nu aan de praat gekregen en hebt de hele middag gereden? :) :)
     
  16. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Nee helaas. Wel gestart tot die weer uitviel en ik hem niet aan de praat kreeg....

    Gloeiplug gecontroleerd was nieuw dus oké. Maar gloeit niet. Vreemd?

    Probleen zit hem in de gloeiplug starter. Veertje lijkt niet goed aan te sluiten op de accu. Met een beetje bewegen gloeit die weer en weer niet. 1 en al proberen te buigen maar probleem blijft hetzelfde.

    Ga vd week maar een nieuwe gloeiplug starter aanschaffen of kijken of iemand hier op het forum 1 te koop heeft en dan proberen we het weer opnieuw.
     
  17. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Hmmm.... Vreemd idd..

    Als je op zoek gaat naar een nieuwe kan ik je de Dynamite RC LiPo glow driver aanraden.
    Gebruik hem al een jaar of 3 en werkt feilloos. Is ingesteld op 1.5V waardoor je plug iets warmer gloeit dan met je sub-c starter..
    Ik had hem zelf bij PK vandaanmaar die is tegenwoordig gesloten maar ik denk dat elke winkel hem wel kan leveren. Of ff op eBay kijken..

    http://www.dynamiterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=DYN1926
     
  18. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Ja dat vond ik dus ook..

    Ik heb deze van conrad.
    https://www.conrad.nl/nl/gloeiplugstarters-75-mm-modelcraft-c-baby-235427.html

    Waarschijnlijk met laden zat hij goed. Wel zonder de draai dop erop dus met accu zichtbaar.

    Met starten natuurlijk gewoon dicht. En daar zit het probleem. Lijkt alsof met vast draaien de veer niet goed verspant of iets. Met een beetje jutteren pakt die hem wel en weer niet. Net alsof er een slecht contact zit zegmaar.

    Zon lipo starter heb ik idd gezien ja. Echter nog niet op ebay gekeken ga ik straks even doen. Thx voor de tip.

    PK racing is helaas dicht ja anders had ik de sub c etc daar gehaald. Dichtstbijzijnde is nu in sliedrecht het oude station maar hun zijn vrij beperkt met rc nitro's helaas.
     
  19. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Net in de schuur gezocht naar de oude starter. (Aluminium met zo'n voltage metertje erop) hier was een probleem met het metertje waardoor hij het niet deed.
    [​IMG]

    Even kritisch naar gekeken en bleek dat de koperen draad los zat. Even een soldeerpuntje erop en wat blijkt. Gekke ding doet het weer!..

    (oude)Gloeiplug gloeit dus!

    [​IMG]

    Hopelijk blijft deze het even doen voordat ik een nieuwe starter gevonden heb.

    Morgen na het werk maar weer eens een poging wagen.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2016
    Caretaker en Schots en Scheef vinden dit leuk.
  20. at0ny

    at0ny

    Lid geworden:
    26 mei 2015
    Berichten:
    165
    Net even de oude gerepareerde gloeiplugstarter getest

    En ja hij start eindelijk!


    Hij kan wel nog even afgesteld worden. Maar dat is weer een andere zorg. Met name de hoofdsproeier(HSN?) Wat armer denk ik als ik youtube etc mag geloven
     

Deel Deze Pagina