Horten XVI Colibri

• Topicstarter Topicstarter peter verhulst
  • Startdatum Startdatum
Hoi Pieter,

Ik zie nu pas dat je weer aan een nieuwe Horten bent begonnen.
Je hebt zo te zien erg last van het Horten virus.

Ziet er prachtig uit.

Bouwse

Bastiaan

môgge Luitjes,

ziehier het resultaat van het sjablonen werk.
Het eruit halen ging met 1 latje niet goed (eerst gewoon ´trekken´en toen met een schrovendraairer, net in beeld). Omdat dat niet werkte, heb ik een ´latje-uithaal-device´ gemaakt (een latje met schuin kantje wat ik onder het te verwijderen latje (wat een latjes hè?) kon schuiven en zo de zaak omhoog en eruit wipte); daarmee ging het prima.
Het gebroken latje lijmen met ca was niets, vandaar dat het iets glimt op de foto.

Met het erin doen van de gezwollen houtjes, toch enige beschadiging aan de zijkanten. Ik ga deze opnieuw doen - houtjes zat - en dan slijp ik eerst een schuin randje aan de sjabloon, een soort trechtertje krijg je dan (sterk overdreven) waarmee het latje er dan beter in te duwen valt. Er zijn dan geen scherpe randjes meer die de zijkanten ´snijden´.

Toch ben ik zeer tevreden met het geheel
kijk maar eens

het ´device´
full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
En - naar mijn mening - voegt de bekleding aan de stevigte niets toe (of verwaarloosbaar).
Hoi Peter,

Hierin zit je fout.
Vwb. torsie bepaalt de huid 90% à 95% van de sterkte.
Vwb. de buigbelasting zal diezelfde huid zo'n 10% toevoegen (mogelijk meer).

Verder ziet het eruit als een mooie kist, en je bouwt (ook nu weer) erg netjes.

Gr. Dirk.

avond luitjes,

dank voor de complimenten.

Dirk: nooit geweten (en gedacht) dat de bekleding zoveel zou uitmaken. Trouwens, doel je nu op de bekleding van de vleugel of van het middenstukgedeelte?
Vwb. de vleugel kan ik het met je eens zijn - moet nog zien hoe stevig deze vleugel wordt zodra hij van de plank is - maar vwb. het middenstuk, zoals gezegd, ook als ik hier alleen folie over zou doen, doet dat ook niets (of erg weinig). Dat is werkelijk zó stevig.

Verder probeer ik met de bouw van deze Horten minder houtlijm te gebruiken. Bij de XII vond men dat ik ´rijkelijk kwistig´ met het spul omging.

Ik wil nu - voor mijzelf - eens zien wat het verschil maakt. Ik ga denk ik niet over op gebruik van PU o.i.d.

groet
Peter

Torsie-resistentie wordt bepaald door het omsloten oppervlak van de doorsnede van het op torsie belaste deel. Meestal een buis, maar bij ons een vleugel. Ik meen dat er een lineair verband is: 2x zoveel doorsnee (en de rest onveranderd) = 2x zo torsiestijf.

Uiteraard speelt de rest van de construktie ook een rol, maar die is zeer ondergeschikt. Neem maar eens een onbespannen ribbenvleugeltje van een 2m zwevertje. Voel (of meet) de verdraaiing bij torsiebelasting, en herhaal dat nog eens nadat er oracover op zit. Een factor 10 schat ik.

Uiteraard, dat middestuk is sterk. Alle verbindingskrachten komen er samen. Er lopen 2 vleugelpennen doorheen. Dus, ja, het is alleen al door die construktie veel torsiestijver dan zo'n onbespannen vleugeltje.
Maar toch, de huid voegt heel erg veel toe aan de torsiestijfheid.
Enne ... in het middendeel treden ook aanzienlijk grotere torsiekrachten op dan nabij de tippen.

Gr. Dirk.

hout buigen en fixeren

Hoi,
Als je een mal maakt om hout te "overspannen" dien je de mal + 7% ( door de bank genomen) te maken en ook de radius -7% en de hoek 10% kleiner ( afh. van de houtsoort) te nemen. Na enige tijd is de vorm dan precies goed. Het geheel kan je met wiggen fixeren in de mal, na drogen trek je eerst de wiggen er uit, daarna ligt het hout los. Warm water werkt minder , eerder tegen 90 graden, kijk voor info bij de meubelmakers, zij gebruiken veelal stalen fixeerders. Een mal van MDF is moeilijker, absorbeert te veel vocht tenzij je het geheel goed impregneert.
Mvrgrt. Max

en weer wat foto´s

eerst eens van het afschuinen. dat doe ik uit de hand, boven de stofzuigerslang, geklemd tussen de bankschroef.
full

de zijden die elkaar overlappen
full

en dit is heteindresultaat. Niet echt duidelijk te zien maar wel een merkbaar mooiere aansluiting
full

beplanken van het middenstuk links
full

full

full

een spleetje tussen de shearweb
full

op de ligger sluit het wel goed aan
full

en aanvang beplanking rechter gedeelte. Het afgeschuinde gedeelte zit boven de middenrib
full

moi luitjes,

weer wat foto´s. Dat met de mal en de liggers, daar hou ik aan het uiteinde wat spanning wanneer ik deze op de plaats duw.

Helimax, is dit het effect wat je bedoelt?

full

full

full

full

full

goednemddag Allemaal,

en weer wat foto´s. Ben bezig geweest met opnieuw de liggers te weken en in de mal, ivm de spanning. De eerste keer toch wat te snel willen doen.

Verder aan de gang met het maken van ruimte waar de bevestiging van de Multilock moet komen.

full

full

Het latje van balsa maak ik erop omdat dat makkelijker in profiel te schuren is
full

full

full

Moi Luitjes,

en ondertussen heeft een vriend de delen gefreesd die aan de vleugelachterkant komen, zowel boven als onder.

Zeer netjes. Ik moet er niet aan dneken dat je dit moet figuurzagen.
full

full

full

spanning

Hoi Peter,
Ja bedoelde ik, zo werkt het hout voor jou, na enige tijd is het dan "uitgewerkt" en neutraal en heb je een zeer stijve en toch enigszins flexibele constructie. Prachtig gemaakt trouwens:D.

Laatst bewerkt:
Avond Luitjes,

weer even wat foto´s. Wat ik (nog steeds) niet onder de knie heb, is het op volgorde zetten. Aan de andere kant heeft het ook wel weer wat, een soort kijkplaatjes à la een kijkdoos

de functie van dit latje is dat er 1,5 mm triplex tegenaan komt, waartegen dan weer de neuslijst komt, nadat de beplanking aan boven- en onderzijde is aangebracht.
full

Omdat de ribben dan een beetje ´uitsteken´deze eerst gelijkgeschuurd.
full

Hetzelfde geldt voor de volgende foto´s
full

full

full

Ik heb de klappen laten vervallen en deze naar de vleugeltip verplaatst. De bedoeling is dat deze gaan ´samenwerken´ met de ailerons, een soort dubbele dus. De buitenste 2 mm omhoog (bijv.) de binnenste gaan dan 1 mm omhoog en vice versa

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

goedenmiddag,

na een paar dagen niet aan bouwen te zijn toegekomen, weer even wat gedaan en ook weer foto´s gemaakt.

Begonnen met verkasten, terwijl ik aan het wachten was op de airbrakes e.o.

full

full

full

full

full

om de krachtverdeling wat te veranderen, heb ik aan de buitenkant van de vleugel zo´n 1/3 gedeelte, de verkasting van sperrholz naar balsa gebracht. Ik heb hier een schuinte in aangebracht om de overgang gelijkmatig te verdelen

full

full

full

tot de volgende keer

Wordt mooi Peter! Maar even een vraagje, waar heb je die remkleppen besteld. Via Henk in Roden?

Succes met je prachtige kist.

Groet Rick

na een paar dagen geen bouwactiviteiten, weer even aan de slag geweest.

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

Nu ga ik de bovenzijde van de andere vleugel beplanken; ik ga dit op dezelfde wijze doen.

Tot dan

goedenmorgen Luitjes,

omdat niet alle onderdelen bij de kit zaten, heeft mijn freesvriend deze gefreesd. Te zien is een door hem uitgevoerde modificatie van het motorspant, in het midden de motorsteun, het schot waar de spinner tegenaan komt, met daarin de exact uitgefreesde ruimte voor het lagertje en de ´weegschalen´, waarmee het CG is te bepalen.

full

full

de volgende 2 foto´s zijn van het ´oude´ motorspant
full

full

de modificaties aan het nieuwe spant zijn gigantisch. Niet alleen is het spantje exact gemaakt voor de motor, inclusief koelgaten, maar ook qua bevestigings- en steunpunten een aanzienlijke verbetering.

full

full

full

full

full

full

tot de volgende keer

Goedenmiddag Henri,

bedankt, kan ik wat mee. Heb meteen je andere tips ook bekeken.

Gelukkig heeft het niet echt wat te houden, is meer voor de triplexlijst, waar dan weer de neuslijst tegenaan komt.

Groet

Peter

Goedenavond allemaal,

na een bouwpauze, weer even wat gedaan.
De foto´s spreken voor zich.

full

full

full

full

full

full

Het band (van postpakket) gebruik ik om de schuinte van de rib over te brengen en waar het afschuinen moet gebeuren.

Back