Hou de Nederlandse modelbouwwinkel in leven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt zeker.
Ik kom het vaak tegen en als je het ze dan uitlegt begrijpen de meeste het wel en accepteren het ook.

Ik zeg weleens je hebt er zelf voor gekozen om het goedkoop te willen hebben.
En dan zit er bij die prijs geen goede service en garantie op.
laat staan een manual hahaahah.

Dus niet piepen je kon het van te voren al weten.

En als je dan bv zo een gevaarlijke koffiemolen in huis het gehaald zie ik je vanzelf wel in onze winkel nadat je eerst bij de kruitvat bent geweest voor een doos EHBO middelen.

met zo'n instelling begrijp ik wel dat je het moeilijk hebt als winkelier...
dus jij lost wel alle problemen van je klanten op? mijn ervaring met de meeste winkels is dat ze er alles aan doen om onder service en garantie verlening uit te komen vooral de LHS. Als actief lid op een vereniging meer dan eens gezien dat LHS nog steeds de onwetende beginners "oplichten" met 35mhz meuk en ander over jarig spul.

begin eens met eerlijk zijn?

met zo'n instelling begrijp ik wel dat je het moeilijk hebt als winkelier...
dus jij lost wel alle problemen van je klanten op? mijn ervaring met de meeste winkels is dat ze er alles aan doen om onder service en garantie verlening uit te komen vooral de LHS. Als actief lid op een vereniging meer dan eens gezien dat LHS nog steeds de onwetende beginners "oplichten" met 35mhz meuk en ander over jarig spul.

begin eens met eerlijk zijn?

Denk dat men het verkeerd begrijpt nu hier.
Als een klant komt met een goedkope gevaarlijke HK heli en die weet totaal niet wat een Gyro of regelaar voor dient en heeft het hele spul bij elkaar gezocht via via in de winkel komt.

En die heeft 101 vragen vanaf het begin, dan is het mij wel duidelijk dat ik hier geen uitgebreid verhaal ga houden over hoe een heli werkt enz.....

De keus dat men deze heli daar heeft gekocht is maar voor een reden.
Ik wil graag eerst even proberen hoe het is en wil niet zoveel geld eraan uit geven meteen.
Dus goedkoop.

Ik vertel ze dan in het kort van het hoe en wat en vaak koopt men dan toch wel een goede beginnersheli bij me.

Dus het levert ook weer klanten op, net als in het begin wat ik vertelde van de bazar heli.
Zelfde verhaal.

Pure indirecte klanten werving.

Verder valt het mij wel op dat er vele zijn die slechte ervaringen hebben met de LHS.
Waarom zou je als winkelier onder de service en garantie willen uitkomen als je een goede backup kijgt van je leverancier.

Ik denk dat het daar dan ook knelt bij de meeste misschien.
Service en garantie gevallen no problems als het wel eerlijk is he.
En dan bedoel ik ook eerlijk vanuit de klant zijde.

Want komt zo uit de doos en doet niets meer, terwijl een ervaren iemand meteen ziet dat er schade aan zit trappen we echt niet in.
maar dat is nu niet deze discussie.

En welke winkelier er nu nog 35mhz zendersets op de schap heeft staan wens ik veel succes.

Lekker genuanceerd, Bert...:confused:

Zo is het nu eenmaal.
Ik kan mijn centjes maar 1 keer uitgeven aangezien ik een erg beperkt budget heb wil ik daar zoveel mogelijk mee doen.:p
De hobby winkels horen nu eenmaal niet in mijn goede doelen lijstje.

Het is alles over 1 kam scheren, er zijn ook genoeg winkels met kennis in huis.

En als je die kennis niet nodig hebt ? Dan koop je toch lekker waar je dat zelf wil.
Ik koop duurzame dingen bij de LHS want die zit hier bij mij zo ongeveer om de hoek. Laatst een Drone gekocht die het niet wou doen op mijn zender, en de mannen van de LHS zijn een hele dag bezig geweest om het spul werkend te krijgen, en is ook gelukt.

Volgens mij gaat deze discussie over de goedkope aziatische kant en klaar modelbouwspullen . Wat als je als zelfbouwend modelbouwer spullen koopt ?
Ik doe al 45 jaar aan scheepsmodelbouw en heb één maal eens onderdelen gekocht via internet . Heb ze onmiddelijk weggegooid want het bleek goedkope namaakbrol te zijn . Neen , geef mij maar de degelijke modelbouwwinkel waar ze nog weten wat service is en je met raad en daad weten bij te staan en waar nog degelijk materiaal verkocht word . Jammer dat er niet al te veel van deze modelbouwwinkels waar veel botenspullen te verkrijgen zijn hier in Belgie .
Volgens mij twee , Borgerhout en Muizen , zonder reklame te willen maken .
Nog veel modelbouwplezier toegewenst

neem een servo als voor beeld.
bij graupner en robbe maken ze niet zelf de servos maar ook in China die zelfde servo kan jij en ik ook daar kopen onder een andere naam.
stel een servo kost in China 25 euro dan kost het bij robbe en graupner zeker 75 euro.
we betalen dus voor een naam.
ik weet wel dat garantie en zo mee spelen maar als er een stuk is ben je die zeker een paar weken kwijt en je kan dus dan ff niks dus koop je er maar een bij dus wat is garantie dan.
ik heb ook wel gehoord dat shops vast zitten aan merken waar door ze dus niet uit China kunnen bestellen wat het een stuk goed koper zou maken.

internet shops hebben vaak niet eens PayPal waar ik graag mee werk en de verzend kosten zijn ook veelte duur voor een paar euro vlieg je pakje de hel wereld over en hier zijn ze duurder.

extrakosten.
ik wilde ooit eens 2,5mm draad end kopen maar die zijn een meter lang ok dus ik bel naar de shop of ze het niet in stuken konden knippen en in een envelop kon .
antwoordt was ja dat kan kost je 5 euro extra dan gaat de hoorn er meteen op.

er zijn gerust shops die ok zijn maar niet veel en als je geduld heb en weet wat je nodig heb is internet toch wel goed koop en handig

Mij maakt het niets uit waar ook ter wereld producten geproduceerd worden.
Maar op het moment dat ik een product wil kopen zit ik met een dilemma.
Kwaliteit zit bij mij hoog in het vaandel en wil daarvoor ook betalen.
Maar helaas mis ik volledig de transparantie betreffende producenten en handel om een voor mij juiste keuze te kunnen maken.
Dus ben ik aan de goden overgelaten als ik van plan ben om te investeren in modelbouw artikelen.
Omdat ik zelf beroepsmatig in de techniek zit, is het voor mij makkelijker het kaf van het koren te scheiden.

Het is niet correct om te beweren dat producenten in lage lonen landen slechte kwaliteit leveren, want ook daar zijn bedrijven die hun uiterste best doen om kwaliteitsproducten op de markt te zetten.

Uiteraard wordt de Europese markt overspoeld met ongelofelijk veel kwalitatief slechte producten (afval), maar dit komt omdat handelaren misbruik maken van de onkunde van de Europese consument.
De handelaren maken gebruik van de naïviteit van de enorm vele consumenten en varen er wel bij. :p

Johannes

Over chinezen.....

Of sportiever gezegd : "China"....

Blijkens de hier gaande zijnde discussie over "Brol" , goed bedoelde rommel, en zelfs , ja , "kwaliteitsproducten" lijkt het me onder velen van ons niet geheel duidelijk te zijn dat óók in China het gezegde" alle waarde voor zijn geld "telt. Een koper ( bedrijf,groothandel, fabriek, en de laatste jaren ook Winkels) bepaalt door het budget wat hij wil uitgeven in China hoe de kwaliteit van het product uiteindelijk verwordt....

Het is vaker onze hebberigheid , en arrogantie die ons de das omdoet. De meneer die suggereert scheepsbeslag te hebben gekocht wat goedkope brol blijkt te zijn is hiervan een voorbeeld...ik bedoel niet dat hij arrogant of hebberig zou zijn hoor , integendeel. Dit product kun je, in het begin van de keten om het zo even te noemen, kopen in China voor bijna niks....Vervolgens is het de geest in de fles , ergens iemand of iets in de keten, die garen spint bij de verkoop voor een hoge prijs. De chinese fabriek heeft de centen binnen ,"het ergens iets of iemand in de keten" doet even een waanzinnige opslag, en vult er zijn zakken mee....En de consument (hobbyist) koopt zo niets vermoedend een product wat goed lijkt te zijn, maar dat helemaal niet is. En ja, dat is geen reclame natuurlijk. Dus , het is de winkelier die aan de beurt is...

Wat let een winkelier nou om eens in de zoveel tijd een jaarplanning te maken en de voorraad onderdelen , bijproducten, bouwmateriaal , lijm en verf , maak-onderdelen in te kopen op een speciaal markt in Guangzhou ? "Gewoon in China " Op de schaal waarin je dat zelf wilt en binnen je macht ligt.... Maak gebruik van je eigen kunnen , wees creatief en koop een kaartje om met het vliegtuig een Aziatische Modelshow te bezoeken. Chinezen (CHINA) is bereid om met je mee te denken als je dat wilt. Vergis je niet dat het meeste onbegrip hierin , en ook in andere delen van de maakindustrieen ontstaat door gebrek aan cultuurkennis. Nu hoor ik je denken : Culltuurkennis ? Pfff , het is gewoon een hobby hoor ! Maar onderhand bestiert China meer dan de helft , zeker meer dan de helft van de wereldwijde hobby markt. De fabrikant die onze kits fabriceert maakt een enorm stuk kwaliteit en is zeker niet de goedkoopste...maar ook zeker niet de slechtste ! We hebben niet voor niets gekozen voor een fabriek die produceert voor écht dikke merken. En ze kunnen alles. Begeleiden ons ook op inkooptrajecten , sourcen onderdelen en producten voor me, etc. Het hoeven helemaal geen containers vol te zijn, kleine series is geen bezwaar.
Het is in het bijzonder uitsluiten van vergelijkingen van appels en peren....en oppassen met wie je te maken hebt...

Want waar het nu eigenlijk omging in de discussie ......O, ja Hou de Nederlandse Modelbouwinkel in leven......Ooit speelde ik vervent muziek in een bandje ....En kwam ik de beroemde gitarist Jan Akkerman tegen....die zei altijd "Als je dezelfde rozen als je buurman wilt kweken, dan moet je dezelfde stront gebruiken...." m.a.w , doe je eigen ding maar maak gebruik van de wijze waarop in jouw geval de Schweighofers , Lindingers, Pichlers , Staufenbiels , en anderen het doen....Ze lopen allemaal in China rond, kopen daar hun eigen merken.....meer op [mod]Niet relevante reclame website verwijderd.[/mod]

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ wicky

Duidelijke toevoeging aan dit topic.

Hieronder nog iets; beide gekocht in NL, alleen de bovenste was 50 piek goedkoper. Voor de 5 extra letters moet ik 50 piek betalen. Dus de winkelier van de bovenste ontvanger is zelf gaan inkopen in het verre oosten, wat uiteindelijk hem en mij ten goede komt. En er is gegarandeerd geen kwaliteitsverschil hierin.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, zolang je mensen heb die de boel bedonderen, en mensen heb die

bedonderd willen worden zal je dit altijd houden.:D

Geef ze een kans

Even een positieve ervaring tussendoor bij de LHS.

Ik ben op zoek naar een Long Shot 4 DLG. Deze zag ik te koop bij Lindinger (250 eur), bij Staufenbiel (279 Eur), en bij Topmodel in Tsjechië (222 Eur). Door een beetje op de Topmodel site rond te kijken leek het wel of de LHS waar ik geregeld kom in Kampen, dit ook zou kunnen leveren. Er staat echter niets van op de website van desbetreffende LHS. Na een mailtje kreeg ik prompt antwoord dat hij inderdaad ook voor 222 Eur leverbaar is en desgewenst kostenvrij thuis kan worden bezorgd.
Positieve indruk en dus meteen besteld.

Ach, ik had twee servokabel splittertjes nodig. Kreeg van de LHS twee zelf gesoldeerde wanproduktjes, 12.50 Euro.

Daar ga ik dus mooi niets meer kopen.

Er zijn een paar echt goede winkels in Nederland, maar je hebt ook veel afzetters. En dat is gewoon een feit.

... Het gaat hier om ontvangers en niet om servo's, niet gaan generaliseren. Als er iemand fake, dat alles gefaket is. ...
Het ging me niet zozeer om fake servo's maar om fake in het algemeen, iets om (ook) alert op te zijn als het opeens stukken goedkoper is. Ik heb hier op MBF ook een fake gyro gezien met dikke moer aan de binnenkant om zelfde massa te krijgen als origineel.

Even een positieve ervaring tussendoor bij de LHS.

Ik ben op zoek naar een Long Shot 4 DLG. Deze zag ik te koop bij Lindinger (250 eur), bij Staufenbiel (279 Eur), en bij Topmodel in Tsjechië (222 Eur). Door een beetje op de Topmodel site rond te kijken leek het wel of de LHS waar ik geregeld kom in Kampen, dit ook zou kunnen leveren. Er staat echter niets van op de website van desbetreffende LHS. Na een mailtje kreeg ik prompt antwoord dat hij inderdaad ook voor 222 Eur leverbaar is en desgewenst kostenvrij thuis kan worden bezorgd.
Positieve indruk en dus meteen besteld.

Goed zet van deze LHS. I.d.d het staat niet op hun site dat ze Topmodel kunnen leveren. Dat is wel een gemiste kans.
Ik denk dat een LHS die zich onderscheid van de rest door kwaliteitsproducten als b.v Topmodel en Reichard kunnen leveren een goede kans op succes maakt.
Hoeven ze het niet eens in huis te hebben, een redelijke levertermijn moet voldoende zijn.

Tijdens een bezoekje aan een LHS (leuke shop overigens) hier vroeg ik of ze ook bepaalde merken konden leveren. Nee, was het antwoord. Want ik moet er minimaal 5 bestellen :confused:. Nou, doe dan maar een potje CA en een APC propje.

Laatst bewerkt:
Ach, ik had twee servokabel splittertjes nodig. Kreeg van de LHS twee zelf gesoldeerde wanproduktjes, 12.50 Euro.

Daar ga ik dus mooi niets meer kopen.

Er zijn een paar echt goede winkels in Nederland, maar je hebt ook veel afzetters. En dat is gewoon een feit.

Hm, een winkelier mag zelf zijn prijzen bepalen en de consument heeft de keuze om het product wel of niet te kopen.
Achteraf te zeggen dat de winkelier een afzetter is komt op mij wel raar over.

Johannes

Probeer je advies te geven voor eigen rekening

Verbazingwekkend hoe snel "niet relevante informatie" van het topic afgekickt is.
Enkel bedoeld om mede-geintresseerden te informeren over wat zaken zoals deze in Azie in elkaar steken , en nog belangrijker , hoe men zich beter gaat voelen wanneer je CHINA beter gaat begrijpen. Ik laat de URL nu liever achterwege......anders gaat het vast weer mis.

Degene die dit aanzwengeld klikt toch zeker zelf op de ( die) website ?Als je niet geintresseerd bent blijf je er toch gewoon af ? Boeien man !

( ik weet niet meer wie het was,want de post is weg..ook een beetje raar toch ?.)Of wilde U enkel zeggen dat U zich ergert aan reclame ? Nou , zo was het niet bedoeld hoor, daar gebruik ik hele andere budgetten voor dan op een hobby site , laat staan een forum.

Persoonlijk denk ik dat men enorm geholpen is , wanneer je inziet dat door de inkoop te verlagen voor de winkelier de overleefkracht met gemiddeld 30% netto stijgt. Dás genoeg om in leven te blijven.

Happy hunting !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back