houtenromp waterdicht maken?????????????

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Brenda, 16 feb 2006.

  1. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Ik wil mijn houtenromp gaan behandelen met epoxy en glasvezel mat, ik ben nu de romp aan het strak maken met 2 compenenten plamuur, is dit een probleem? zo niet hoe strak moet de romp zijn en kan ik daarna evt ook nog plamuren

    Groeten
    Koos
     
  2. gvshipping

    gvshipping

    Lid geworden:
    7 jul 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    vlijmen
    Hoi

    Ik ben met hetzelfde bezig lamineren en plamuren,Ik heb hierover contact gehad met poly pox en die zeiden ,van te voren plamuren is geen probleem. en als de mat erop ligt kun je alsnog gaan plamuren en nog een mat erover doen als je dat wilt.

    Over het "strak " zijn is het wel makkelijk als hij al redelijk goed is om te voorkomen dat er luchtbellen kunnen onstaan, omdat je de mat niet goed kan aanbrengen op de moeilijke plekken

    Nadat ik de epoxy had aangebracht heb ik wel een paar uur gewacht voordat ik de mat erover heb gedaan ,ik heb gewacht tot hij kleverig was,en dat was wel zo makkelijk om de mat goed aangedrukt te krijgen, en toen de mat erop lag hem doordrenkt met epoxy zodat hij goed volgezogen werd ,maar wel opletten dat er zich geen lucht onder het glasvezel of mat bevind.

    gr gerard
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2010
  3. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hallo gerard,

    Nou dat is een duidelijk antwoord zou ik zeggen bedankt !!!

    groeten
    Koos
     
  4. WalterK

    WalterK

    Lid geworden:
    7 dec 2007
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Rotterdam
    Als het zicht werk is afsnijden voordat het helemaal is uitgehard.
    Als het al is afgehard met dremel afslijpen of met trilmes met zaagblad afsnijden.

    Als het geen zichtwerk is naar keuze, omvouwen geeft dan iets meer sterkte en bescherming, maar korte radius lukt niet, dan veert het terug.
    (En dus lucht en dus geen hechting aan beide kanten van de scherpe overgang.)
    Als je vouwt moet je dus controleren of het niet lostrekt tot en met dat het is uitgehard, of je moet het tijdelijk vastnieten of anderszins inspannen.
    (Hoe soepeler je glasvezel hoe makkelijker het de vorm volgt, afhankelijk van weving en dikte.)

    Afsnijden en de kopse kant goed vet insmeren is dus fool-proof en altijd goed.
     
  5. Buchertje

    Buchertje

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Bosschenhoofd
    Maar hoeveel heb je dan nodig!

    Misschien een rare vraag hoeveel m2 heb je dan nodig om bijv een romp van 1,68 m bij 36cm breed te bekleden? is daar een sommetje voor?

    En hoe zwaar moet het wezen als je al een romp uit hout hebt gemaakt met een wanddikte van ca. 3mm het dient uiteindelijk alleen maar ter bescherming. Is dan 125 g/m2 voldoende of moeten we dan echt dikker?
     
  6. gvshipping

    gvshipping

    Lid geworden:
    7 jul 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    vlijmen
    hallo

    Het makkelijkste is denk ik lengte maal breedte , en de breedte is dan van dekhoogte (tot waar het moet komen) buitenom naar de andere zijde ter hoogte van het dek ,dan kom je wel aardig in de richting ,bij mij was het niet zo moeilijk want hij is circa 1.74 lang en de verpakking was 1m2 of 5m2 dus 1 was sowieso te weinig.

    En wat de dikte ik heb de eerste keer 250g/m2 genomen en ik had ook maar 3mm wandikte ,maar soms best een aardige spantafstand waardoor hij nu wel stevig aanvoelt ,daarna ga ik hem plamuren waar het nodig is en dan nog met een mat van 80g/m2 aflamineren en dan glad zien te krijgen maar volgens mij kom je met 125g/m2 ook wel een heel eind als het alleen maar ter bescherming is.

    gr gerard
     
  7. Novatrans

    Novatrans

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    36
    Beste forum lezers,

    Dus als ik het goed begrepen heb is de beste werkwijzen:

    De latjes aan beide kanten verlijmen (witte houtlijm) en op de spant natuurlijk.
    Schuren naar gewenste vorm en onevenheden dan G4 of G8 gebruiken zowel aan de buiten en binnen zijde.
    Dan gaatjes plamuren (polyesterplamuur) en dan verven (spuiten) naar de gewenste kleur! toch?
     
  8. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik zou na de G4 ook nog polyester/ matje gebruiken. Word het lekker stevig van en kan een stootje hebben.
     
  9. ferre

    ferre Guest

    dank u wel voor de tip over het product "G4é"er zijn weinig verfzaken die G4 verkopen Ik ben van De Panne en hiet vind ik dat nergens,kan er mij iemand helpen om een verdeler te vinden?
    hartelijke dank op voorhand
    De Ferre
     
  10. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ben zelf ook even op zoek geweest naar G4, en uiteindelijk besteld bij "lucas creativ", o.a. eentje in Gent...
     
  11. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Hallo,
    G4 heb ik gekocht bij Vosschemie Brugge bij Franky Vanhooren.
    Ze hebben daar alles van polyester, epoxy, enz.
    Het adres: Oostendesteenweg 99, 8000 Brugge
    Tel.050/31 68 99
    Website: www.vosschemie-brugge.com
     
  12. Signum

    Signum

    Lid geworden:
    11 aug 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik weet niet of het hier thuis hoort maar stel de vraag toch maar.

    Om een houten romp te plamuren, welke plamuur gebruikt men er het best voor?
    Houtplamuur?
    Houtplamuur 2 comp.?
    Polyesterplamuur 2 comp.?

    Heb al G4 besteld bij vosschemie dus die is al onderweg.

    Word er daarna de romp ook nog helemaal in de polyester gezet of is dit niet nodig.
    Zo ja, met welke doet men dit dan?

    Mvg,
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als je de romp reeds glad geschuurt hebt dan komt er eerst G4 op
    je kan een laag of 2 doen zonder problemen wel moet het goed uitgehard zijn
    als je dan de beplanking mooi hebt gedaan dan kan je de romp zo laten
    is dit niet zo dan moet je gaan plamuren met polyester plamuur
    deze hecht goed op de G4
    als de romp dan glad is kan je kiezen of je ze sterk genoeg vind
    is ze sterk genoeg dan kan je beginnen met aflakken
    is ze niet sterk genoeg dan kan je opteren om langs binnen G4 te zetten (zou ik altijd doen)en dan langs daar de romp met polyester en glasdoek te verstevigen

    opteer je voor langs buiten moet je eerst gladoek aan brengen met polyester hars en daarna beginnen met 2 componenten polyester plamuur

    gr raf
     
  14. Signum

    Signum

    Lid geworden:
    11 aug 2010
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Antwerpen
    Ok Raf, dit was een duidelijk antwoord.
    Dan weet ik bij deze wat te doen.

    Bedankt voor het advies.
     

Deel Deze Pagina