houtenromp waterdicht maken?????????????

  • Topicstarter Topicstarter Brenda
  • Startdatum Startdatum
Ik wil mijn houtenromp gaan behandelen met epoxy en glasvezel mat, ik ben nu de romp aan het strak maken met 2 compenenten plamuur, is dit een probleem? zo niet hoe strak moet de romp zijn en kan ik daarna evt ook nog plamuren

Groeten
Koos
 
Ik wil mijn houtenromp gaan behandelen met epoxy en glasvezel mat, ik ben nu de romp aan het strak maken met 2 compenenten plamuur, is dit een probleem? zo niet hoe strak moet de romp zijn en kan ik daarna evt ook nog plamuren

Groeten
Koos

Hoi

Ik ben met hetzelfde bezig lamineren en plamuren,Ik heb hierover contact gehad met poly pox en die zeiden ,van te voren plamuren is geen probleem. en als de mat erop ligt kun je alsnog gaan plamuren en nog een mat erover doen als je dat wilt.

Over het "strak " zijn is het wel makkelijk als hij al redelijk goed is om te voorkomen dat er luchtbellen kunnen onstaan, omdat je de mat niet goed kan aanbrengen op de moeilijke plekken

Nadat ik de epoxy had aangebracht heb ik wel een paar uur gewacht voordat ik de mat erover heb gedaan ,ik heb gewacht tot hij kleverig was,en dat was wel zo makkelijk om de mat goed aangedrukt te krijgen, en toen de mat erop lag hem doordrenkt met epoxy zodat hij goed volgezogen werd ,maar wel opletten dat er zich geen lucht onder het glasvezel of mat bevind.

gr gerard
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje tussendoor over het lamineren van een romp:
moet ik de glasvezel/weefsel gewoon laten 'hangen' (als de romp omgekeerd staat), en dan later recht afsnijden ter hoogde van het dek,
of is het beter deze om te plooien over de rand?

Als het zicht werk is afsnijden voordat het helemaal is uitgehard.
Als het al is afgehard met dremel afslijpen of met trilmes met zaagblad afsnijden.

Als het geen zichtwerk is naar keuze, omvouwen geeft dan iets meer sterkte en bescherming, maar korte radius lukt niet, dan veert het terug.
(En dus lucht en dus geen hechting aan beide kanten van de scherpe overgang.)
Als je vouwt moet je dus controleren of het niet lostrekt tot en met dat het is uitgehard, of je moet het tijdelijk vastnieten of anderszins inspannen.
(Hoe soepeler je glasvezel hoe makkelijker het de vorm volgt, afhankelijk van weving en dikte.)

Afsnijden en de kopse kant goed vet insmeren is dus fool-proof en altijd goed.
 
Maar hoeveel heb je dan nodig!

Misschien een rare vraag hoeveel m2 heb je dan nodig om bijv een romp van 1,68 m bij 36cm breed te bekleden? is daar een sommetje voor?

En hoe zwaar moet het wezen als je al een romp uit hout hebt gemaakt met een wanddikte van ca. 3mm het dient uiteindelijk alleen maar ter bescherming. Is dan 125 g/m2 voldoende of moeten we dan echt dikker?
 
Misschien een rare vraag hoeveel m2 heb je dan nodig om bijv een romp van 1,68 m bij 36cm breed te bekleden? is daar een sommetje voor?

En hoe zwaar moet het wezen als je al een romp uit hout hebt gemaakt met een wanddikte van ca. 3mm het dient uiteindelijk alleen maar ter bescherming. Is dan 125 g/m2 voldoende of moeten we dan echt dikker?

hallo

Het makkelijkste is denk ik lengte maal breedte , en de breedte is dan van dekhoogte (tot waar het moet komen) buitenom naar de andere zijde ter hoogte van het dek ,dan kom je wel aardig in de richting ,bij mij was het niet zo moeilijk want hij is circa 1.74 lang en de verpakking was 1m2 of 5m2 dus 1 was sowieso te weinig.

En wat de dikte ik heb de eerste keer 250g/m2 genomen en ik had ook maar 3mm wandikte ,maar soms best een aardige spantafstand waardoor hij nu wel stevig aanvoelt ,daarna ga ik hem plamuren waar het nodig is en dan nog met een mat van 80g/m2 aflamineren en dan glad zien te krijgen maar volgens mij kom je met 125g/m2 ook wel een heel eind als het alleen maar ter bescherming is.

gr gerard
 
Beste forum lezers,

Dus als ik het goed begrepen heb is de beste werkwijzen:

De latjes aan beide kanten verlijmen (witte houtlijm) en op de spant natuurlijk.
Schuren naar gewenste vorm en onevenheden dan G4 of G8 gebruiken zowel aan de buiten en binnen zijde.
Dan gaatjes plamuren (polyesterplamuur) en dan verven (spuiten) naar de gewenste kleur! toch?
 
Beste forum lezers,

Dus als ik het goed begrepen heb is de beste werkwijzen:

De latjes aan beide kanten verlijmen (witte houtlijm) en op de spant natuurlijk.
Schuren naar gewenste vorm en onevenheden dan G4 of G8 gebruiken zowel aan de buiten en binnen zijde.
Dan gaatjes plamuren (polyesterplamuur) en dan verven (spuiten) naar de gewenste kleur! toch?

Ik zou na de G4 ook nog polyester/ matje gebruiken. Word het lekker stevig van en kan een stootje hebben.
 
dank u wel voor de tip over het product "G4é"er zijn weinig verfzaken die G4 verkopen Ik ben van De Panne en hiet vind ik dat nergens,kan er mij iemand helpen om een verdeler te vinden?
hartelijke dank op voorhand
De Ferre
 
Ik weet niet of het hier thuis hoort maar stel de vraag toch maar.

Om een houten romp te plamuren, welke plamuur gebruikt men er het best voor?
Houtplamuur?
Houtplamuur 2 comp.?
Polyesterplamuur 2 comp.?

Heb al G4 besteld bij vosschemie dus die is al onderweg.

Word er daarna de romp ook nog helemaal in de polyester gezet of is dit niet nodig.
Zo ja, met welke doet men dit dan?

Mvg,
 
hallo

als je de romp reeds glad geschuurt hebt dan komt er eerst G4 op
je kan een laag of 2 doen zonder problemen wel moet het goed uitgehard zijn
als je dan de beplanking mooi hebt gedaan dan kan je de romp zo laten
is dit niet zo dan moet je gaan plamuren met polyester plamuur
deze hecht goed op de G4
als de romp dan glad is kan je kiezen of je ze sterk genoeg vind
is ze sterk genoeg dan kan je beginnen met aflakken
is ze niet sterk genoeg dan kan je opteren om langs binnen G4 te zetten (zou ik altijd doen)en dan langs daar de romp met polyester en glasdoek te verstevigen

opteer je voor langs buiten moet je eerst gladoek aan brengen met polyester hars en daarna beginnen met 2 componenten polyester plamuur

gr raf
 
Back
Top