houtenromp waterdicht maken?????????????

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Brenda, 16 feb 2006.

  1. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Laurent,

    G4 is een lak, staat gewoon op het blik. Dus als iemand het lak of vernis wilt noemen prima.

    [​IMG]

    groeten Paul
     
  2. Janus50

    Janus50

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    69
    Van het merk Epifanes kan je mono-polyurethaanlak (1-component) kopen in kleur. Op de website van Epifanes kan je de kleuren zien waarin die leverbaar is. De basis moet hetzelfde zijn als G4 of G8 volgens mij. Het nadeel is wel dat het glanzend is maar als ondergrond moet dat geen probleem zijn omdat je toch tot in het oneindige moet schuren. Epifanes kan je bij winkels, die scheepsverfen verkopen, vinden.

    Groetjes Janus
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2010
  3. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
  4. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Laurent,

    We houden het gewoon op een Babelonische spraakverwarring...;)

    groeten Paul
     
  5. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Hier in holland wordt het ook verkocht als hars hoor ;) Polythuraanhars van polyestershoppen bijvoorbeeld :)
     
  6. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Dat is dus grote onzin. G4 is prima geschikt om glasmat mee aan te brengen.

    Afgelopen week tijdens een clubproject, 7 rompjes van vliegbootjes, van glasmat voorzien, alles aangebracht met G4 (dit is een reactie vanuit de vlieghoek dus, hoewel een vliegboot wellicht grijs gebied is haha :hammer:).

    Dit werkt prima, bewezen techniek, er vliegen er zo al meer rond en de verstevigde rompjes houden het perfect! Waterdichtheid is natuurlijk ook in orde ;)

    Fototje zegt vaak meer:
    [​IMG]
     
  7. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    In vroeger tijden werden dekken van jachten ook wel voorzien van katoen of linnen, of een ander weefsel, met lak. OK, het heeft niet het eeuwige leven, maar het werkte toen prima. Je bent alleen beperkt in de dikte van het weefsel.

    Een 40 of 80 grams weefsel is met PU hars / lak wel te doen, maar veel dikker en je merkt dat dit toch niet meer optimaal is.
     
  8. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Dat zou kunnen, ik heb geen ervaring met G4 in combinatie met die echt zware doeken. In dit geval (zie eerder geposte foto) is er 25grams doek gebruikt, voor deze toepassing voldoende, dat gaat perfect! Gebruiken jullie die hele dikke doeken voor het verstevigen van houten rompen????
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    toch moeilijk hoor letterkes lezen

    op die foto staat toch klaar en duidelijk
    Hechtlaag voor polyester bekledingen

    dat woorden in olland en belgië een andere interpretatie hebben OK kan ik mee leven
    maar HECHTLAAG is in beide landen wel degelijk hetzelfde

    dat het bij de model vliegtuigen gebruikt wordt in plaats van epoxy/polyester zal mij worst wezen
    het is er niet voor bedoelt en voor ontworpen

    het dient om een onder grond voor te bereiden op het aan brengen van een polyester laag

    en daar gebruik ik het dus ook voor om hout dicht te sealen zodat de de porien opgevuld zijn en de houten romp reeds een geheel is geworden
    om daarna een dunnen laag 25 ,35 ,45 gram's ( naargelang de lengte van de romp) glasdoek aan te brengen met een polyester al of niet gekleurd

    hier alsnog de mogelijke manieren waarvoor het ontworpen is

    Als hechtings- en beschermingslaag kan een 1-component oplosmiddelhoudend PU hars gebruikt worden. Het PU hars reageert op luchtvochtigheid en is beperkt UV-bestendig (dit betekent dat het vergeelt met de tijd). Het is een uiterst krasvast, hoogglanzend vernis dat goed bestand is tegen oplosmiddelen en chemicaliën. Het middel hardt kleefvrij uit.
    2 Toepassingen

    ► Als primer voor alle koudhardende kunststoffen met uitzondering van epoxy en voor ondergronden als hout, beton en steen

    ► Als bindmiddel voor mortels van kurk, zand of steen of als hoogglanzend vernis

    ► Als waterdichting tegen opstijgend vocht in een kelder en op muren

    ► Als verzegeling van schouwen, zodat het roet er niet meer doorkomt

    OPMERKING: Dit PU hars is overschilderbaar met traditionele verven


    polyester voegt aan het glasdoek stevigte toe dat doet deze G4 niet



    groetjes raf
     
  10. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hee hee RAF, je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor, zo bedoel ik het niet. Forum is bedoeld voor discussie, bij dezen dus....

    Lezen kan ik sinds een paar jaar al best redelijk, ik lees letterlijk "uitermate ongeschikt om met glasdoek aan te brengen". Dit is grote onzin, ik sta nog steeds 100% achter die uitspraak (don't shoot me, is maar een mening :rolleyes:).

    Ik zeg dat niet omdat ik één of ander etiket gevonden heb, niet omdat ik dat ergens op internet gelezen heb, niet omdat ik dat van Bernico (lees: niet-modelbouwer) gehoord heb en kan zo nog wel even doorgaan...
    Ik zeg het omdat ik uit ervaring kan vertellen dat het perfect werkt. G4 voegt daarbij absoluut sterkte toe aan glasmatjes, zonder glasmat gaat het kapot, met mat niet. Ik ben ermee begonnen op aanraden van anderen die er al lang voor mij positieve ervaringen mee hadden.


    Kijk nog eens terug naar die foto van de 7 vliegbootjes. Die komen met behoorlijke snelheden op het water, glijden al dan niet bedoeld het strand op, over takken, wier en spul op het water, worden in winter vanaf sneeuw gevlogen etc. Deze krijgen dus heel wat voor hun kiezen.

    Ondanks dat alles wil ik je beloven als bij 1 van deze kistjes het glasdoek loslaat, ik hier opnieuw zal posten, mijn excuus aan ga bieden en jou gelijk ga geven :proost:
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo rob

    ik voel me niet aan gevallen integen deel

    bij die kistjes gebruik je G4 als lamineer hars
    daar de G4 kans ziet om IN het hout te trekken gaat de glasdoek niet los laten
    maar de G4 wordt hier niet gebruikt zoals voor geschreven in de handleiding van het product

    zo zie ik soms ook dat ze seconden lijm gebruiken en dan met een flesje kicker er op spuiten om het nog sneller te laten uiharden
    later als ze der dan een verfje over willen zetten blijkt dat die verf daar met geen meter op wil hechten

    wat dan weer in de folder staat die bij het flesje zit

    Ik ben de eerste om te zeggen dat je op hout G4 moet gebruiken als onder grond
    maar ikzelf ga nooit G4 als hars gebruiken op glasdoek
    en ps bernico zijn professionele mensen die meer met modelbouw te maken hebben dan je zou vermoeden
    want van elke romp die ze ontwerpen wordt eerst een model gemaakt waar sleep proeven opgedaan worden
    ook bij hun telt elke gram die ze de romp lichter kunnen maken om weer dat tikkeltje sneller te zijn dan de tegenstanders

    groetjes raf
     
  12. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag iedereen en allemaal (en de rest ook)

    Rob heeft gelijk, sommige mensen in mijn modelbouwclub gebruiken ook G4 als lamineermiddel, op heel dunne glasvezeldoeken, en het werkt zonder geen enkel probleem, mits het volgens de volgende methode gebeurt:

    - eerst een laag G4 op het blote hout-
    - vooraleer deze eerste laag gedroogd is, weer een laag G4 aanbrengen, en terwijl het nog nat is, de glasveldoek opdoen.
    - nog eens een of twee lagen G4 aanbrengen totdat de glasvezel weggewerkt is op de romp. afwerken volgens de gebruikelijke methode, met een daarvoor ontworpen metalen rol, of bij gebrek of bij onbereikbare plaatsen, met een grote dikke kwast.

    de groetjes,

    Laurent
     
  13. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Hoe is de vloeibaarheid van G4, stroopachtig zoals polyester ?
     
  14. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    nee gewoon als verf, misschien wel dunner, maar dat ligt eraan hoe je de verf verdunt, maar het is heel goed te smeren
    gr. Jeroen
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    G4 kan je best vergelijken met vernis
    het is vloeibaarder dan polyester en daarom dringt het ook diep in hout in
    na een paar lagen is het supper glad en blinkend

    groetjes raf
     
  16. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Ik denk dat ik dan maar G4 ga gebruiken om m'n boot waterdicht te maken, polyurethaan stinkt in iedergeval niet zo als polyester. Nadeel is wel dat het langer duurt voordat het droog is.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als je G4 gaat gebruiken nooit rechtstreeks uit de bus
    altijd wat G4 in een schaaltje doen en de bus direct terug sluiten
    na dat je gedaan hebt NOOIT het restant terug in de bus gieten
    maar smeer het ergens anders op of giet het weg

    anders is binnen de korste keren heel je bus dure G4 uitgehart door de vochtigheid uit de lucht

    en dat zou zonde zijn van dit mooie materiaal
    de bus ook op zijn kop weg zetten met de dop naar onder
    daar g4 aan de oppervlakte eerst uit hart zal er zich dan een laagje onder in de bus vormen en niet aan de bovenkant
    zodat je steeds verse G4 hebt om mee te beginnen

    groetjes raf
     
  18. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    en droog/kuis ook de schroefdraad van de dopsel en de fles vooraleer je het sluit, anders heb je ook prijs...

    de groetjes,

    Laurent
     
  19. Robbie TPC

    Robbie TPC Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 apr 2007
    Berichten:
    3.612
    Locatie:
    Haarlem
    Dat is wel een handige tip om de bus op z'n kop weg te zetten, inderdaad eerst goed de rand van het dopje schoonmaken. Heel af en toe gebruik ik wel eens polyurethaan lijm, als ik het flaconnetje een tijdje niet meer gebruikt heb is de lijm helemaal uitgehard.

    Het is ook handiger voor de verfroller om de G4 in een schaaltje te gieten ipv direct uit de pot, ik neem aan dat de hars word aangebracht met een rollertje.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo robbie

    dat is voorkeur
    ik doe het met een schilders borstel en voor mij is het voldoende
    de G4 loopt toch mooi inelkaar als de ondergrond goed doordrongen is

    tussen 2 lagen wel een uur of 2 a 4 wachten

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina