Hovercraft bouwplannen

Discussie in 'Tekeningen' gestart door rms123, 19 jun 2011.

  1. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Probeer eens van een strook karton een opstaande rand te maken rond je propellor, dan sluit je de luchtstroom in en houd je wat meer lift over!

    En waarom nog AA accu's gebruiken? Lipo's wegen veel minder!
    Een 2 cel lipo staat ongeveer gelijk aan 6AA batterijen, maar bij gelijke capaciteit is een lipo veel lichter!

    Groeten
     
  2. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Yep, maar als je die niet voor handen hebt gaat dat zo moeilijk ;)

    EDIT: overigens had ik die strook karton al in gedachte maar helpt dat echt veel, op een ander forum las ik namelijk van niet... maar ik ga het proberen
    Hoe hoog zou dat dan moeten?
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2011
  3. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Die rand gaat zeker wel werken!
    Nu blaast je prop nog een gedeelte naast het gat af, met rand er om niet meer!
    De hoogte zou ik in ieder geval tot iets boven de prop doen, dat er alleen maar aangezogen kan worden langs de bovenkant!

    Groeten
     
  4. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Klopt het eigenlijk dat een motortje als je hem aanzet heel snel draait, maar als die een tijdje aan staat zegmaar een standje terug doen?
    Is dat door de warmte van het motortje?

    Er zit namelijk geen sensor of iets dergelijks in (geen printplaat of iets dergelijk)
     
  5. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Dat komt omdat je accu steeds verder leeg loopt!
    Lees de faq over accu's hier op het forum maar eens ;)
     
  6. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    noppe,

    Als de motor een tijdje uit heeft gestaan (+- 1 min) doet die het weer gewoon!
    en het gebeurt ook als de motor een minuut of 1 aan staat, ligt dat aan het type motor dat ik heb?
     
  7. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Klik
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  8. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Oke, snap ik... beetje raar dat dat ook gebeurt bij net opgeladen batterijen maar goed...

    Ik heb dus in ieder geval nodig:
    een sterkere motor (miss. iets als dit?)
    Accu's (6-9 V)

    en eventueel
    zender / reciever (Ik had al een oogje laten vallen op: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2))
    en dan een regelaar (waarvan ik niet weet of die ook op een brushless motor werkt).

    En nog een stuur meganisme:
    volgens mij is een servo als deze daar prima voor te gebruiken.
    Heb ik hiervoor ook nog een regelaar of iets dergelijks voor nodig?

    Volgens mij dit alles bij elkaar +- 40 dollar. dat * 0,7 is een +- 30 euro... niet slecht vond ik zelf! dat is dan nog excl. accu's, maar die ga ik pas uitzoeken als ik alles bij elkaar heb.

    Ik dacht alles JR stekkers had.

    Kunnen jullie nog aanvullen met onderdelen die ik over het hoofd heb gezien? (Dit is mijn eerste full-home-made RC)
    Zoals jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben ben ik er niet zeker van of ik het gevaarte RC wil maken, dat ligt ook veel aan of er nog meetapparatuur met een draad op moet komen! (het is voor profielwerkstuk hé :D)

    PS: dat je geen voortstuw-motor ziet, komt omdat ik daarvoor die kleine wilde gaan gebuiken, maar bij nader inzien moet daar denk ik dan nog wel een regelaar bij.
     
  9. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    Voor de motor zou ik voor een outrunner gaan, deze hebben vaak een wat lager toerental maar meer koppel (kracht). Daardoor kan je grotere props gebruiken en dus meer lucht verplaatsen. Zo ongeveer elke regelaar is geschikt voor brushless, als dat niet zo is staat dat er vaak apart bij dat het een brushed regelaar is. Om het zeker te weten: een brushless regelaar heeft 3 snoertjes naar de motor toe, een brushed 2. De hobbyking ss serie is prima. Let wel op dat je beter niks kan bestellen wat ze niet op voorraad hebben. lipo's zijn altijd goedkoper bij HK dan in nederland. Voor servo zou ik een HXT900 nemen.
     
  10. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Voor de aandrijving wel, voor de liftmotor niet!
    De liftmotor heeft vaak maar een kleine prop omdat er anders weinig romp over blijft. Hiervoor zij veel toeren dan weer wel gewenst!

    Groeten
     
  11. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    of een drieblads prop. Ik betwijfel dit trouwens een beetje, aangezien een hovercraft met een EDF als liftmotor bijvoorbeeld niet zo goed werkt. Ik zou dan eerder voor 2 kleine liftmotortjes gaan, het gaat tenslotte erom om een constante luchtdruk te behouden, niet om een hele snelle luchtstroming.
    of heb ik het nou helemaal verkeerd?:confused:
     
  12. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Hoeveel % verschil maakt dat uiteindelijk, veel is dat toch niet?
    en een lift moet snel draaien, maar als de HC groter is, dan is bijv. die 12cm die op mijn test-ding zit niet eens zo slecht. lijkt mij
     
  13. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Waar heb je dit vandaan? EDF zou voor de lift best goed moeten kunnen werken, als hij idd maar een stabiele druk kan creeren!

    Hoge toeren op de aandrijfmotor zijn wel heel vervelend, dan blijft de motor tijdens het nadraaien (wanneer je vanuit volgas het gas dicht zet zonder speciale rem) nog voortstuwing geven, dit vond ik bij mijn V3 mini hovercraftje best vervelend!

    Groeten
     
  14. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    klik

    maar aan de andere kant, ik heb er geen ervaring mee en ben het met je eens dat een kleinere prop mooier staat op een hovercraft. Maar het punt is een beetje dat een kleine prop meer moeite heeft om een stabiele druk te behouden.. denk ik
     
  15. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    En er komt ook nog eens bij dat een "kleine" prop best groot is op een wat grotere HC als deze, want volgens mij is de gem. HC half zo groot
     
  16. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Na een tijdje druk te zijn geweest met allerlei andere examenzooi ben ik weer bezig gegaan met de HC

    Ik heb geprobeerd een schatting te maken van het gewicht
    en na wat wegen leek mij triplex vrij zwaar, rond de 2,5 kg/m2, en dan kom ik al gauw op 200 gram voor alleen de bodemplaat, daarom leek het mij het beste daar plastic voor te gebruiken, dan houd ik dat deel onder de 100 gram.
    dan komt er voor motor+bevestiging 50-150 gram bij, en voor de rest +- 100, dus totaal +- 300 g. Nu wil ik graag ook nog wat gewicht voor eventuele meet apparatuur overhouden.
    Dus de HC moet minimaal 500 gram kunnen tillen.
    Ik heb begrepen dat een outrunner het beste zou zijn, nu worden bij het kopen van deze motors een aantal dingen geroepen, het aantal kv (van 1000 tot 5000 voor kleinere motoren, tot de 1000kv voor grotere), het amperage (meestal van 10 tot 40), en het aantal watt. Maar van welke moet ik juist veel (of juist weinig) hebben?
    is bijv. zoiets als dit wat?HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 450 H2218 Brushless outrunner 3550KV

    alvast bedankt!

    PS: is bij hobbyking bestellen een slecht idee?
     
  17. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    KV = Het aantal toeren per volt. 1000KV op 12 volt draait dus 12000 rpm!
    Amperage is het verbruik van de motor, dit getal heb je nodig om een passende regelaar te vinden. Zorg wel dat je je regelaar iets ruimer neemt dan nodig, dan blijft het wat langer heel ;)
    Het aantal watt is het voltage x amperage (Correct me if im wrong!), ook niet heel interessant om je motor op uit te kiezen.

    Waar je eigenlijk naar moet kijken is de thrust die de motor kan leveren bij het voltage wat je wil gaan gebruiken. Let ook op dat de thrust flink kan verschillen tussen verschillende maten propellors! Let dus goed op of je die maat wel kwijt kan in je bodemplaat!

    Bij hobbyking bestellen is geen slecht idee, maar je moet wel met een aantal dingen rekening houden! Zo duurt het bijv +- 3 weken voor je je spullen hebt en je hebt kans dat (zoals het eigenlijk hoort) invoerbelasting moet betalen.

    Wat betreft het materiaal voor de romp is triplex niet eens zo'n heel slechte keuze. Je moet natuurlijk geen triplex van 2 cm dik pakken ;)
    Op deze site bouwen ze hem ook van triplex: Mark's Model Hovercraft - Griffon 2000TDX

    Groeten
     
  18. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Oké wel triplex dus.

    invoerrecht belasting / douane kosten | Mascha's Beautyblog.. Beautygloss.nl

    Je moet dus alles in bestellingen van onder de 22 euro verdelen.

    Om een voorbeeld te noemen, HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy L2215J-900 Brushless Motor (200w) deze motor heeft een thrust van 820 gram, maar het is een vliegtuigmotor denk ik, wat doet dit met mijn HC als die 500 gram is, en als ik bijv. die prop (van dat helietje, 12 cm diameter) die ik al heb gebruik? werkt dat?

    PS: 2-3 weken levertijd is natuurlijk niet bijzonder handig :(
     
  19. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    en even nog een vraagje over die levertijd:
    sommige producten staan op "IN STOCK" en anedre op "backorder", ik neem dan toch aan dat de "IN STOCK" redelijk wat sneller gaat?
     
  20. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Hier vind je alles wat je wil weten over bestellen bij HK: pakketje-uit-het-buitenland-douane
    Backorder kan bij HK heel lang duren afentoe, maar als het in stock is kan het natuurlijk gelijk geleverd worden

    De motor die je hebt uitgezocht is een hele mooie voor de voortstuwing, voor de lift niet zo geschikt omdat hij weinig toeren draait.

    Heb net even mijn Depron Griffon 2000 gewogen en die is zo'n 600 gram zonder accu's.
    Daar heb ik een Speed 300 borstelmotor voor de lift gebruikt samen met een 5.5x4.5 apc propellor die ingekort is tot 4" om in de lift-duct te passen.

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina