Hovercraft bouwplannen

Discussie in 'Tekeningen' gestart door rms123, 19 jun 2011.

  1. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Dat ligt eraan hoe zwaar je hovercraft straks word!
    Hier nog een makkelijke lijst voor borstelmotoren: HMBC - Elektromotoren
    En je zou ook kunnen kijken naar een borstelloze motor met ongeveer dezelfde specs ;)

    Groeten
     
  3. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Kan ik aannemen dat de speed 400, 4/3 power als de speed 300 heeft?
    want jou HC is 600 gram met speed 300, kan de mijne met speed 400 dan 600*1,33 dus +-800 gram tillen?

    De 400 heeft deze specs:
    Wat is een voorbeeld van een borstelloze motor met dezelfde specs?
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT 2040 (130L) 2080kv Brushless Inrunner op 10 volt zou dan dus 20800 toeren maken, en de speed 400 maar 16400, of reken ik dat zo verkeert?
     
  4. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Was het maar zo makkelijk ;)
    Je zal er achter moeten komen hoeveel thrust de motor kan leveren op het voltage wat je wil gebruiken, en met een propellor die je nog kwijt kan op je HC!
    En dan mag de motor vervolgens niet meer Amp verbruiken dan is opgegeven in de specs!

    In de revieuws staat iemand die deze motor in zijn easystar gemonteerd heeft als vervanging voor zijn standaard motor, wat dus een speed400 achtige motor is!
    Je berekening is goed, je moet er alleen wel rekening mee houden dat door verliezen in het electrisch circuit je altijd net wat minder overhoud!

    Groeten
     
  5. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Dus dan begrijp ik dat die HK motor of die speed 400 beide redelijk zouden zijn, alleen is die bij HK niet op voorraad :( (ik wil alleen in stock producten kopen ivm levertijd).

    Misschien is zoiets dan wat? Deze motor is ook wat sterker, maar sterker betekent ook zwaardere HC!
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : KB20-30-22S 4200kv Brushless Motor (FIN)
    Hier staat alleen geen voltage bij...
     
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Meer rpm betekend niet gelijk een sterkere motor!
    Met een sterkere motorkan je OF een grotere HC bouwen, OF je zet er een kleinere prop op zodat hij minder stroom verbruikt en je langer kan hoveren!

    Groeten
     
  7. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Ik heb uiteindelijk deze lijst samengesteld:

    Sender/reciever HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2) $23,-
    Servo HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo 2*$2,69
    Regelaar HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 20A BRUSHED ESC $4,95
    Motor Speed 400 7,2 V - Universele elektromotoren - Conrad Electronic €10,-
    Regelaar 2 HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro 9g w12A Brushless Speed Controller $11,95
    Motor 2 HobbyKing Online R/C Hobby Store : C20 brushless Outrunner 1550kv $7,99

    de 2de is voor voortstuw, de 1e voor lift.

    1 Wat vinden jullie ervan? zijn er onderdelen doe er totaal niet bij passen, of zou het zo kunnen?

    2 Als alles zo kan zou ik graag willen weten welke accu ik er het best voor kan gebruiken.

    3 zou Igarashi elektromotor 2427-30 - Universele elektromotoren - Conrad Electronic ook te gebruiken zijn voor de voorstuwmotor, aangezien ik die nog heb liggen.

    PS: Die 2de servo is om het onderzoek iets uit te breiden.
    Als het goed is zijn alle onderdelen op voorraad
     
  8. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Daarmee zou je er wel beweging in moeten krijgen!
    Accu word bij vliegtuigen ongeveer het dubbele gewicht van de motor aangehouden, heb ik bij mn hovercraft ook zo gedaan en dat werkt best goed!
    Dat kleine motortje voor de voortstuw zal denk ik weinig effect hebben, hij zal er wel mee bewegen, maar nooit hard!

    Vergeet niet ook stekkers mee te bestellen om alles aan elkaar te kunnen verbinden!

    Groeten
     
  9. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    met dat kleine motortje van van "motor 2" moet die dus wel vooruit kunnen komen.
    Alleen heb ik nog een vraagje over deze motor die misschien beter is:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : A28M Brushless Outrunner 1100kv Hij zou daar toch denk ik een stuk sneller mee moeten gaan? alleen dan moet er weer een andere esc bij bijv:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 30A BRUSHED ESC
    Is dat een verbetering of niet?

    Dan wordt de total lijst:
    Sender/reciever HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2) $23,-
    Servo HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo 2*$2,69
    Regelaar HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 20A BRUSHED ESC $4,95
    Motor Speed 400 7,2 V - Universele elektromotoren - Conrad Electronic €10,-
    Regelaar 2 HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 30A BRUSHED ESC $7,83
    Motor 2 HobbyKing Online R/C Hobby Store : A28M Brushless Outrunner 1100kv $8,05
    Props HobbyKing Online R/C Hobby Store : 4x2.5 Propellers (5Pcs/Bag) $1,81


    PS: is het een goed idee om buiten de prop. die ik al heb deze te kopen?
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : 4x2.5 Propellers (5Pcs/Bag)
    het lijkt mij dat die voor aandrijving en lift goed moeten zijn.
     
  10. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Die motor is idd een stukje leuker als aandrijving!
    Maar houd er wel rekening mee dat een brushless motor niet werkt met een brushed regelaar!!
    Zoiets werkt wel: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Basic 25A v3.1 Speed Controller
    Propellors zijn aan de kleine kant! Ik zou zeker 4x4 voor de lift gebruiken, mischien zelfs 5x4 of 5x5 als je deze kwijt kan!
    Voor de aandrijving zou ik rond de 6x6 gaan zitten met de laatste motor die je uitgezocht hebt, deze zou nog een stuk groter kunnen, maar die moet je wel kwijt kunnen!

    Groeten
     
  11. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
  12. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Welke maat props wil je gaan gebruiken voor je aandrijving? Die 27A is het maximale wat de motor mag trekken, dit haalt hij dan ook (meestal) pas met de grootste aangeraden propellor!
    Maar als je bijvoorbeeld deze gebruikt voor je aandrijving: HobbyKing Online R/C Hobby Store : 6050SF Prop (5pcs/bag)
    dan heb je een kleinere prop en hoeft de motor dus ook minder moeite te doen om hem rond te slingeren waardoor er vervolgens veel minder Amps gebruikt worden!

    Voor de lift zou ik zoiets pakken:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (DD-4540 114x102mm) (6pcs/set)

    Maar uiteindelijk is het proberen wat het beste werkt en meten welke stromen er gaan lopen voordat je de juiste maat propellor gevonden hebt!

    Groeten
     
  13. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Mij leek die ene die ik uit had gezocht, redelijk handig als voortstuw, want die heeft normale, en counter props. zodat je een eventuele stuurafwijking daarmee tegen kan gaan.

    de afmetingen van de prop die nog heb zijn +- 12,5 cm diameter, en 2,4 cm breed, die wilde ik als lift gaan gebruiken. en dan die ik in mijn vorige post linkte als aandrijf.

    Als het dan niet goed werkt kan ik altijd nog wat bijkopen, verzendkosten zijn er niet, dus duurder wordt het er niet op.

    Dus lijkt het mij dat ik de lijst kan bestellen, nadat er een accu is toegevoegd.

    1. Kan iemand even checken of alles kwa aansluitingen gaat passen, want ik zag dat bijv. de reciever een rx/tx aansluiting had of zo...
    2. Alleen van die accu's zij zo veel soorten en maten, en heb ik er 1 nodig of meerdere? Zou iemand bij mijn lijst kunnen zeggen waar een passende accu aan moet voldoen?

    PS: ik neem dus aan dat die de 27 nooit zou halen, dan is dit dus uiteindelijk net zo goed:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 20A ESC 3A UBEC (die gaat tot de 25)
    want dan wordt meteen de accuduur verlengt.
     
  14. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Laat bij nader inzien de accu's nog maar even zitten, tenzij het precies duidelijk is welke accu nodig is natuurlijk. Ik kan van school waarschijnlijk AA (accu's geen batterijen) lenen, en dan kan ik daar eerst mee experimenteren.
     
  15. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    De aansluiting tussen ontvanger-regelaar en servo-ontvanger gaan met een universele stekker,
    reken er maar op dat de goede reeds gemonteerd zit!
    De rest van de aansluitingen ( accu-regelaar en regelaar-motor ) zou ik 3,5 mm goudconnectors voor gebruiken,
    die kunnen tot 60A aan en zijn lekker klein!

    1 of 2 accu's maakt niet veel uit, kan allebei, maar net wat je makkelijker vind!
    Let er wel op dat de benodigde stromen door de accu's geleverd kunnen worden!
    Voor je accu´s: gewicht motor 1 + gewicht motor 2 = gewicht accu!
    Dan nog bepalen of je 7,4 volt of 11,1 volt wil gebruiken. (of afwijkend voltage als je bij AA blijft)

    De esc zou ik zeker niet lager dan 25A nemen, 30A zou zelfs nog wat beter zijn,
    had wat te snel door de specs van je motor gelezen denk ik :rolleyes:
    Accuduur verleng je niet (of nauwelijks in sommige gevallen) door een andere esc te monteren.
    Je motor is de uiteindelijke verbruiker en die bepaald hoeveel Amps er gaan lopen!

    Groeten
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2011
  16. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    EDIT: ooh sorry had vorige post nog niet gelezen

    Moet ik dan nog connectors bijkopen, of worden die meestal meegeleverd (wat ik wel zag bij enkele motoren.)
    Dus terug naar de ESC van 30: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18460__Birdie_30A_Brushless_ESC_w_2A_BEC.html

    en is dit een verstandig keus voor accu?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15450__B_Grade_2200mAh_2S_20C_Lipoly_Battery.html

    END EDIT

    Oke... dan ben ik er denk ik uit:

    Sender/reciever HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2) 1 € 17,02
    Servo HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo 2 € 3,98
    Regelaar HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 20A BRUSHED ESC 1 € 3,66
    Motor Speed 400 7,2 V - Universele elektromotoren - Conrad Electronic 1 € 10,00
    regelaar 2 HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 20A ESC 3A UBEC 1 € 5,16
    Motor 2 HobbyKing Online R/C Hobby Store : A28M Brushless Outrunner 1100kv 1 € 5,96
    Props HobbyKing Online R/C Hobby Store : 5x3 Propellers (Standard and Counter Rotating) (6pc) 1 € 1,87

    Op een laatste twijfelgeval na:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
    kan volgens mij ook vervangen worden voor:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy TG9e 9g / 1.5kg / 0.10sec Eco Micro Servo
    Als kleine geldbesparing (en een paar gram gewicht :p)

    alles bij elkaar kost het dan 46,62 en met een paar kortingen van Hking dus rond de 45 euro
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2011
  17. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    De 30A ESC moet werken!

    De accu zou ik een gewone turnigy voor pakken van dezelfde waardes, die B-Grade accu's zijn accu's die niet helemaal 100% zijn!

    Ik zou zelf de HXT 900 pakken, daar heb ik ervaring mee en ze bevallen gewoon goed! Nog geen tandjes gestript tot nu toe! Heb bij de reviews van de turnigy's wat slechtere verhalen gelezen iig...

    Vergeet zoiets niet: HobbyKing Online R/C Hobby Store : HexTronik VA-Tester (Voltage & Current indicator)
    En deze zijn ook makkelijk: HobbyKing Online R/C Hobby Store : PolyMax 3.5mm Gold Connectors 10 PAIRS (20PC)

    Groeten
     
  18. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80
    Oke, dus toch die andere servo's, en ik denk dat het aansluiten wel gaat lukken. Voltage en amperage meters heb ik, en kan ik genoeg lenen.

    53,36
    dus uiteindelijk.
    Ik hoop dat ik op een andere PC nog kan bestellen, want als je een tijdje wacht krijg je zo'n eenmalige korting, dan hoef ik uiteindelijk misschien maar 45 te betalen :D
    Met een accu aangevuld:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1000mAh 2S 20C Lipo Pack
    is maar 1000mAh, als ik meer nodig heb kan ik later nog een andere kopen.
    Kan ik die gewoon opladen met een 7,2 oplader die ik nog heb liggen? (die 8,4 volt en 0.6A geeft)

    PS: hier dus nog even de volledige lijst:
    Sender/reciever HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2) 1 € 17,02
    Servo HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo 2 € 3,98
    Regelaar HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 20A BRUSHED ESC 1 € 3,66
    Motor Speed 400 7,2 V - Universele elektromotoren - Conrad Electronic 1 € 10,00
    regelaar 2 HobbyKing Online R/C Hobby Store : Birdie 30A Brushless ESC w/ 2A BEC 1 € 6,99
    Motor 2 HobbyKing Online R/C Hobby Store : A28M Brushless Outrunner 1100kv 1 € 5,96
    Props HobbyKing Online R/C Hobby Store : 5x3 Propellers (Standard and Counter Rotating) (6pc) 1 € 1,87
    Accu HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1000mAh 2S 20C Lipo Pack 1 € 3,42
     
  19. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Voor lipo's heb je een lipo lader nodig!
    Lees dit stuk maar eens goed door: wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
    Lipo's kunnen gevaarlijke dingen zijn als je ze verkeerd gebruikt, pas er dus een beetje mee op ;)

    Groeten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  20. rms123

    rms123

    Lid geworden:
    28 jul 2010
    Berichten:
    80

Deel Deze Pagina