HPI nitro MT2 + filmpjes en foto's

Bij het schoonmaken van de lagers, kwam ik er achter dat er een zwart ringetje, in het midden van de lager zat. Ik heb er toen wat lager olie in gedaan. Maar toen ik heb hem weer ronddraaide liep die niet lekker en eerst wel. Je hoorde dat er zandkorreltjes in zaten, een krakend geluid.

Dus nu is mijn vraag. Moet ik deze lagers eigenlijk wel smeren? En als ik de schroef op mijn motor indraai, staat die dan armer of rijker?

Lagers moet je smeren, anders loopt het niet lekker en kan je schade krijgen.

Als je die schroef op je motor indraait dan staat hij armer, altyd in- of uitdraaien met 1/8 slag trouwens :wink:

Ik heb net weer even gereden. Alleen toen ik aan men 2de tankje begon, en dus de auto moest starten, kreeg ik hem niet meer aan de praat. Na lang aan het touwtje trekken, kwam ik erachter dat men gloeiplug op was.

Nu is mijn vraag. Hoe kan je zo'n gloeiplug opladen? Want ik zie nergens een aansluiting. Ik heb al een lader.

de lader plug ziet er een beetje het zelfde uit als een gloeiplug. dus stekkertje in de mond van de gloeiplug driver douwe en laden maar.

Jasper zei:
Ik heb net weer even gereden. Alleen toen ik aan men 2de tankje begon, en dus de auto moest starten, kreeg ik hem niet meer aan de praat. Na lang aan het touwtje trekken, kwam ik erachter dat men gloeiplug op was.

Nu is mijn vraag. Hoe kan je zo'n gloeiplug opladen? Want ik zie nergens een aansluiting. Ik heb al een lader.

:newbie:

Je gloeiplug is leeg ? hmm, raar, maja, ik denk dat je wel je glowshot bedoelt, das dat ding wat je op de gloeiplug zet om te starten.

Die is eigelijk heel simpel te laden, kijk maar naar de lader, daar zit zo'n raar uiteinde op.Wel, steek dat uiteinde maar gewoon in je glowshot op dezelfde manier als je je glowshot op de gloeiplug zet, snappie ?

Vandaag weer een tankje gereden. Hij liep goed! Na een paar keer trekken startte die. Maar als ik vol gas geef dan hoor je wat gepruttel. Dit heeft denk ik met de afstelling te maken. Moet ik dan wat aan de hoofdsproeier doen?

een pruttel lijkt op een rijke afstelling, hier is in principe niks mis mee, als je wegrijd met een te rijke afstelling zal ie zich eerst bijna verslikken, doet ie dat niet staat het nog wel veilig(en opletten dat er niet teveel toeren gemaakt worden)

je kunt de sproeier 'minder rijk' ofwel armer zetten door de sproeier iets in te draaien, maar let op dat je dit niet meer dan 1/8 slag per keer doet!

armer zetteg gebeurt overigens door de sproeier in te draaien (rechtsom normaal gesproken)

De auto loopt nu mooi. En het afstellen heb ik ook al wat beter onder de knie.

Maar ik heb nog geen after run olie gebruikt. Is dat echt nodig? Of kan ik het ook zonder doen?

Voor de NMT rijders onder ons, heb ik een paar leuke plaatjes :P

headercvec.JPG

top%20outside.JPG

left%20top%20angled%20outside.JPG

BuggyWingMounted2.jpg

Er staat nog veel meer op: http://www.kedar.itgo.com

Als je de volgende dag weer gaat rijden is het niet nodig om afterrun te gebruiken laat je hem langer instaan dan zou ik het wel doen.

Er is niet voor niets afterrun olie en ik geloof dat nitro een rare reactie heeft in je motor als je hem niet meer gebruikt en afterrun gaat die reactie tegen dus langere tijd stil staan gewoon een aantal druppels afterrun in de carb (luchtfilter gat) en door de koelkop.

Okey, dan zal ik zaterdag after run olie gaan halen. En dan neem ik ook gelijk nieuwe nitro mee. Ik rij nu op 10%, maar kan ik al overgaan op 16% ? Of verkort dat de levensduur van mijn motor?

nitro helpt je motor af te koelen,hoe hoger het percentage hoe beter de motor afkoelt.

Das niet helemaal waar, hoe meer nitro, hoe meer vermogen, hoe sneller je auto gaat en hoe sneller de motor slijt.

Meer nitro wilt niet zeggen meer koeling.

Over het algemeen kun je zelfs zeggen: integendeel.. Meer nitro zorgt voor een warmere motor. Nu komt Roelof uiteraard natuurlijk met een ingewikkeld verhaal waarmee hji de uitzonderingen gaat uitleggen 8) , maar over het algemeen zorgt nitro niet voor koeling.

er valt over te discusieren iig...

nitro heeft een lagere ontbrandingswaarde waardoor het motortje in princiepe koeler moet lopen. maar doordat nitro krachtiger knalt zal de motor ook weer heter worden... maarja, welke van deze 2 factoren heerst nou sterker?? ik denk zelf dat de motor heter wordt door nitro maar goed, andere mensen zullen weer zeggen van niet.

laterss, thomas

Dat vroeg ik me zelf ook af, ik had een trainervliegtuig met een 4cc moter erop, maar hij had 100 meter nodig om op te stijgen, dat was dus klote.
Nou kwam ik ook op het idee om meer nitro erin te gooien, dus ik naar m'n modelbouwwinkel en vragen maar hij zei dat het geen zier zou helpen, dat bij meer nitro de motor alleen koeler wordt, maar op de club zeggen heel veel dat je vermogen omhoog gaat. Dus niemand weet het eigenlijk precies, het zal idd wel van allebei wat zijn.

Je motor wordt door een hoger nitro percentage zeker weten wel heter. Je motor gaat feller lopen, waardoor hj warmer wordt.

Ik heb dit al vaak gemerkt (rijd zowel met 16 % als met 25%) maar pas hebben we het uitgetest. Ik rijd met mijn Nitro Rush altijd op 16% nitro en de motortemperatuur ligt altijd rond de 110 graden. nu heb ik een aantal keren 25% gebruikt met identieke afstelling en de motor wordt 130 graden. Ook is te merken dat de motor feller loopt.

De temperatuur hebben we trouwens gemeten met een digitale temperatuurmeter die een maat van mij heeft. Deze waarden zijn dus betrouwbaar.

Dank jullie wel allemaal voor de wijze raad ;-) Ik ga denk ik weer 10% nitro kopen. Omdat hiermee mijn motor wat koeler blijft. En aangezien mijn motor al snel heet wordt, lijkt mij dit een betere keus.

Maar ik moet nog wat meer kopen. Want vandaag heb ik een runaway gehad :(

Nadat ik mijn motor gestart had, zette ik hem neer om te gaan rijden. Maar ik had niet door dat mijn zender net leeg was :oops: Dus de auto ging er volgas van door. Nadat die tegen een stoeprand over de kop was geslagen, kon ik hem uitzetten.

Gevolg: een kapotte batterijhouder, een heel tankje benzine verloren (door de klap ging het klepje open, het tankje is niet kapot) en een gestripte tandwiel.

Plaatje van de kapotte batterijhouder:

risenscreens_88.JPG

Uiteraard wil ik dit nooit meer meemaken. Dus mijn vraag is, wat kan ik doen zodat dit niet meer gebeurd? Ik heb al iets gelezen over een veertje tussen de gas-servo. Maar hoe werkt dat precies? Een failsave is ook nog een optie maar ik doe het liever op de goedkope manier ;-)

als het de zender was die leeg was helpt een failsafe, bij een lege accu in je auto werkt het ook, maar als de spanning onder de werkspanning van de failsafe komt werkt het niet meer... wat je daarnaast dus kunt doen is een gas veer dingetje erop zetten die dus de servo in neutraal trekt bij te weinig spanning of een kapotte accu.

dus je moet naast je vervangende onderdelen
een failsafe halen en een veertje fabriken....

laterss, thomas

Ik gebruik die dingen NOOIT!
reden : de penlites kunnen loskomen etc...
maak (of koop) een accupaket. (dwz de cellen zijn aan elkander gesoldeerd) voor het geval dat je het niet zou weten :wink:

groetjes

Xaf

Back