HPI, rovan, KingMotor, Shenq

HPI, Rovan, KingMotor, Shenq


  • Total voters
    213
Als jij denkt dat het zo gaat, prima, maar waar haal jij die wijsheid vandaan?
Dusss. jij denkt dat MCD zijn onderdelen in eigen fabriek maakt? Of bedoel je dat niet met zelfstandig zijn? Zelfstandig zijn is een ruim begrip. Ook Hörmann koopt onderdelen in. Misschien koopt MCD wel onderdelen van Hörmann, helemaal niet zo'n gek idee. De wielcups van Hörmann zitten in vele modellen. Of laat Hörmann ze ook ergens in China maken? Wie zal het zeggen.

Enne, dat van die sterk gelijkende modellen, daar sta jij wel achter?
Want dat is waar deze discussie over gaat, niet wat waar gemaakt, of gefabriceerd word. Het gaat hier over ideeën stelen, waardoor je iets goedkoop kunt namaken. Erger nog, doelbewust gebruik maken van de reclame van HPI.
Je kunt ook een idee kopen, dan steel je het niet, en heb je 'recht' op je gekochte model. Maar jah, dat kost geld, en moet je nog reclame maken om je product aan de man te brengen. Als HPI het al gekocht heeft, zoals gesuggereerd word, en niet zelf bedacht en ontwikkeld heeft.

Ik strijd niet met je over MCD of waar het gemaakt word. Daar ging deze discussie niet over. Ik stelde je een andere vraag.

Dat deed je dus wel..... ;-)

Maar goed...

Zoals in mn eerste reactie al te lezen koopt HPI ook maar gewoon modellen in/op , de huidige 1/8 buggy en truggy lijn zijn daar een perfect voorbeeld van.

Dat zijn van oorsprong auto's die door Hotbodies werden geleverd VOOR ze werden ingelijfd door HPI..... Voor die tijd was het een zelfstandige onderneming die wat hop-ups maakte voor auto's van HPI en zelf ook nog wat auto's in productie hadden.

De productie van de Hotbodies Lightning serie werd stil gelegd en voila enkele jaren later weer opgestart met een ander naampje , HPI stickers en een ander kleurtje voor de alu delen.

Niks eigen ontwerp of iets ;-)
En die wijsheid komt uit eigen ervaring met het demorijden voor de toenmalige importeur van Hotbodies.....

Met de Baja zal het ongetwijfeld niet heel veel anders gegaan zijn als simpelweg een ontwerp kopen van 1 of andere fabrikant/ontwerper in china en dat zwaar gepromoot brengen als "eigen" ontwerp. Dan kun je er op wachten dat er een keertje "kopieen" uit de fabriek gaan rollen en moeten zowel zij als de welbekende fanboys niet mauwen als het gebeurd.

Het enige wat ze bij HPI volgens mij de laatste jaren nog zelf bedenken is waarschijnlijk hoeveel varianten ze van hetzelfde chassis kunnen brengen tegen zo min mogelijk kosten.

Zie de 40 savage varianten , tig RS4 varianten en hoeveel zijn er ondertussen al van de Baja :?: ;-)

Bedrijven die ECHT zelfstandig werken worden niet of nauwelijks "nagemaakt" , MCD is daar een voorbeeld van...... Omdat het maken van mallen gewoon te kostbaar is , het gebruiken van bestaande mallen met wat andere grondstoffen echter....
 
De discussie die hier plaatsvind gaat niet over wat waar gemaakt word. Dat het erbij gehaald word, komt volgens mij omdat het hele verhaal van namakers en mensen die een ontwerp kopen, of waar ze het ook vandaan halen. Helemaal uitgekleed word om toch de kopers van namaakspullen omhoog te praten, een excuus te zoeken voor het feit dat namaak, niet het origineel is.
Met de Baja zal het ongetwijfeld niet heel veel anders gegaan zijn als simpelweg een ontwerp kopen van 1 of andere fabrikant/ontwerper in china en dat zwaar gepromoot brengen als "eigen" ontwerp. Dan kun je er op wachten dat er een keertje "kopieen" uit de fabriek gaan rollen en moeten zowel zij als de welbekende fanboys niet mauwen als het gebeurd.

Je geeft het aan, "ongetwijfeld niet heel veel anders". Jij weet dit niet zeker.
Maar mocht HPI, een ontwerp kopen van wie dan ook, kopen zij dat, en hebben zij de rechten van dat ontwerp. Dat ze dat vervolgens zwaar gaan promoten, is het enige dat ik met je eens ben. Dat ze het promoten als eigen ontwerp is me nog niet opgevallen. Maar dat al dat gepromoot geld kost lijkt me duidelijk. En als zij een ontwerp van iemand kopen waarmee na veel promotie succes behaald word. Lijkt mij en de welbekende fanboys, dat het erg onsmakelijk is van de heren verkopers (namakers), die dan goede sier maken met nep producten die niet aan de kwali standaard voldoet van het origineel.

En ik vind het gek dat mensen dat bij merk kleding of schoenen wel hebben en bij HPI niet. Mooi voorbeeld: volgens de media zijn de Adidas wk ballen gemaakt door kinderen in een lage loon land. Toch kosten die ballen het veelvoudige van bv namaak ballen van de action die er exact hetzelfde uit kunnen zien.
Nu kan ik ook gaan lullen dat deze nepballen uit dezelfde fabriek komen, en door dezelfde man uitgedacht zijn, hij is misschien wel ingehuurd door Adidas, of misschien heeft Adidas wel het ontwerp gekocht. Misschien een vooraanstaand bureau ingeschakeld om onderzoek te doen voor de ontwikkeling van deze bal. Als het de spuigaten uitloopt, heeft Adidas zoveel verdient aan deze ballen dat ze de nepfabrikant aan klagen. Zodat deze heren het kleurenschema of iets dergelijks aan moeten passen,als ze dat nog kunnen na hun boete betaald te hebben. Helaas is de bigscale markt niet zo groot.
 
Hallo

Kan iemand mij hier helpen ik ben vanplan een versnellingsbak te installeren op mijn Baja 5SC SS maar nu was de vraag is dit af te raden of juist niet? Offroad rijden mag en kan dat met een versnellingsbak dus korte stukken optrekken misschien minder nut lijkt me maar ik weet het niet zeker en dan 2 speed of 3 speed nemen?? Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Altijd die standaart discussie wat wel en niet beter is. Bij mij gaat het puur om of het waard is voor wat je koopt. Zoals iemand eerder had gepost, voor die zelfde 1200 euro, die je voor een hpi neerlegt, heb je een veel betere auto van een andere merk. Bij rovan bv bieden ze voor ong 1200 een vol allu baja aan met nylon delen ivp plastik.
Er zijn altijd fanboys in de wereld die bij 1 merk zweren, hoe goed of slecht die ook is. Die kijken dan niet meer naar prijs kwaliteit verhouding.
Voor mensen die alleen voor een merknaam gaan, zal ik zeggen koop een hpi. Voor mensen die iets verder kijken dan alleen een bekende merk, zal ik zeggen koop een clone. Die zijn stukken beter voor hetzelfde geld.
Lees goed, voor hetzelfde geld. Dus 1200 euro hpi niet vergelijen met 500 euro rovan, maar vergelijk het met een 1200 euro rovan. Je zult duidelijk merken dat je veel meer en beter auto terug krijgt voor je 1200 euro.
 
Dit vind ik een mooi topic, het laat objectief zien wat zijn ervaring is.
Vaak hoor je bij een kapotte draagarm, dat ze HPI versies monteren, of als ze wat meer geld uit willen geven RPM of aluminium, maar anders 9/10 keer HPI spul.
Ook Sandor heeft dit gedaan, en heeft ook pech gehad met de zijne, maar de prijs verschil zit hem enkel niet in een naam.
Het is een discussie die op velen fronten gebeurd, Volkswagen VS Opel, Apple VS Windows, HPI VS Rovan, uiteindelijk gaat het om een mening en die verander je niet zomaar van een ander.
Wel heeft Sandor geschreven in zijn topic, mocht ie de keuze opnieuw mogen maken, dan HPI.

Persoonlijk heb ik een klein beetje ervaring met Rovan, namelijk heb ik een trekstarter filter gehad van Rovan.
Gemonteerd(klote systeem trouwens), de elastiek was een week later gesprongen, heb er niet eens mee kunnen rijden.
Nja, kan pech zijn, maar als een super goedkope elastiek al van zo'n bagger kwaliteit is, nja, ik zwijg verder maar...
 
Goh, beginnen we nu weer helemaal opnieuw?? Niet zoveel teruggelezen zeker?Alleen de 1e regel tot de 1e punt klopt.
Altijd die standaart discussie wat wel en niet beter is. Bij mij gaat het puur om of het waard is voor wat je koopt. Zoals iemand eerder had gepost, voor die zelfde 1200 euro, die je voor een hpi neerlegt, heb je een veel betere auto van een andere merk. Bij rovan bv bieden ze voor ong 1200 een vol allu baja aan met nylon delen ivp plastik.
Er zijn altijd fanboys in de wereld die bij 1 merk zweren, hoe goed of slecht die ook is. Die kijken dan niet meer naar prijs kwaliteit verhouding.
Voor mensen die alleen voor een merknaam gaan, zal ik zeggen koop een hpi. Voor mensen die iets verder kijken dan alleen een bekende merk, zal ik zeggen koop een clone. Die zijn stukken beter voor hetzelfde geld.
Lees goed, voor hetzelfde geld. Dus 1200 euro hpi niet vergelijen met 500 euro rovan, maar vergelijk het met een 1200 euro rovan. Je zult duidelijk merken dat je veel meer en beter auto terug krijgt voor je 1200 euro.
 
Goh, beginnen we nu weer helemaal opnieuw?? Niet zoveel teruggelezen zeker?Alleen de 1e regel tot de 1e punt klopt.

En jouw hele standpunt is gebasseerd op hpi heeft alles ontworpen, dus iedereen moet hpi kopen omdat het kwalitatief beter is, ongeacht de prijs.
En dus met jouw standpunt, wil je dan ook zeggen dat iedereen prada en gucci moet gaan dragen, omdat zij sommige modellen kleding hebben ontworpen en al die nagemaakte modellen die bij h&m en zara hangen allemaal troep is?

Natuurlijk zijn die onderdelen van een rovan ofzo slechter dan van hpi, maar daarom zeg ik ga niet een 500 rovan met een 1200 hpi vergelijken. Vergelijk de autos van zelfde prijs. Dan zal je zien dat een clone dus een stuk beter wordt.

Ps. Ik heb wel dit hele thread gelezen. Enzoals velen doen, koop een clone, als iets aan kapot gaat vervang het met hpi of aftermarkt. En voor de onderdelen die niet kapot gaan, ben je alsnog goedkoper uit.

Edit: nu we toch over clonen hebben. Rovan heeft nu ook de losi 5ive t gecloned. Ze zijn op dit moment alleen nog maar in china te verkrijgen. Maar ik ga ook cker een rovan 5ive uitproberen als ze hier ook verkrijgbaar zijn. En als daar wat van kapot gaan, vervang ik dan met losi, want voor de prijs verschil van de losi en rovan, kan ik een heleboel origineel onderdelen voor kopen.
 
Hallo allemaal ik ben Mike

Ik heb deze topic is even door gelezen! en er staat ook veel boelshit in maar goed! Ik vind dat de mensen gewoon moeten doen wat ze willen en wat in hun budget past zo heeft iedereen plezier en ze komen er dan wel weer achter of het snel kapot gaat ;)

Heb ook gehoord dat de plastic onderdelen van de hpi baja en de rovan baja uit de zelfde fabriek komen of het echt zo is weet ik niet.

Ik zweer ook altijd bij hpi en rij zelf ook een hpi baja 5t en draaiende ophangen heb ik altijd van hpi
Maar nu heb ik een roll kooi van rovan gekocht waarom nou omdat ik het mooi vind en dat ik op dit moment het geld goed kan gebruiken voor mijn aan staande kind die bij mijn vrouwtje nog in de buik zit :)
De rovan roll kooi kost €85 vergeleken met de team cage bijna €200 maar tot nu toe bevalt die me goed en is nog steeds heel mat toch wel wat koprollen gemaakt tehebben op redelijke hooge snelheid

Ohw ja de aluminium achter bumper is ook rovan zie wel wanneer die het begeeft

Voor de rest koop ik alles op merk zo is mijn versleten originele cilinder vervangen door een 26cc Zenoah plus lagers keringen en alles wat er bij hoort daar zou ik op zeggen nooit op bezuinigen als je goed wil blijven rijden en prestaties wilt houden ook is mijn carburateur vervangen door een walbro wt990 gelagerd €20 duurde dat een originele maar gaat wel 2 tot 4 jaar langer mee dus wat is dan 2 tientjes ;)

En als je goed wilt remmen neem dan de RCR achter remset remt 10x beter als de hpi remset

De rovan losi in in Nederland verkrijg baar als ze op voorraad zijn

www.rovansports.nl

Wat ik mensen aanraad en dan blijft en nog je eigen keuze
Bezuinig niet op je motor, carb, ophangen, veren, en vooral niet op je remmen die zijn zo belangrijk met deze monsters wand je rijd wel met zoon 12kg en een snel heid boven de 50kmh kan al vattaal zijn een paal of muur raken is niet erg wel zonde van de auto maar kinderen zijn onvoorspelbaar en zitten er sneller voor dan je denkt!

Hiernog paar plaatjes van mijn baja 5t

4a9avasu.jpg

uta7a4u5.jpg

uqeba7yj.jpg

agu3anep.jpg

4ehyna3e.jpg

a7a4agy3.jpg

eby9a9u6.jpg

uje2apy9.jpg


Mocht je nou niet zelf willen knoeien met de baja en of motor
Ja kan altijd op Facebook zoeken naar

Moreno Schiepers
Ruud Schiepers

Ook voor onderdelen

Heb zelf mijn blokje daar laten reviseren en je krijgt hem terug als nieuw nu was ook mijn cy 90% aan vervanging toe :P
 
Laatst bewerkt:
Haha oké

Moreno Schiepers doet alles wat met de motor te maken heeft dus je kan hem altijd toevoegen op Facebook al is het maar voor het volgen van zijn mooie spullen en waar hij zich mee bezig houd ;)

Mijn motor is nu 90% Zenoah en 10% cy :D

Thanks John!

Gr. Mike.
 
Euhm, het is dat ik geen reclame mag maken, maar laat ik zeggen dat ik bedrijfsmatig ook met motor bezig ben :D :) ;)
 
Hoi iedereen ik heb sinds kort een vrc pro uitlaat maar sinds dien heb ik op iedere ondergrond geen spur gear meer over na 5min rijden er blijft enlel een mooi ronde cirkel over zonder ook maar 1 tandje! Iemand die misschien iets beter weet of een oplossing behalve de uitlaat eraf halen! Teflon maar ik vrees dat dat ook te zwak gaat zijn alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet of je al een alu clutchbell houder hebt?
Met de standaard plastic houder kan de pinion te makkelijk naar en van de spullen bewegen waardoor die dus snel afslijt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top