HPI Super 5SC Flux!

Misschien een ontzettend stomme vraag, maar ik ben al een tijdje aan het rond neuzen voor iets groters dan mijn 1/8 TGX en graag offroad. Recent een TT-02 ernaast gekocht voor de fun, en die was electrisch. Dat is toch wel een stuk minder werk, en nu ben ik dus in de markt voor een electrische big scale.

Ik zoek dus een Truck of een Truggy, en zag dat je de HPI 5SC Flux hebt. Mooi maar die zag ik alleen RTR en ik vind het juist leuk om er een zelf in elkaar te zetten. Meteen handig als je er aan moet/wilt gaan sleutelen.

Iemand iedeen? Zou anders de HPI een goede keuze zijn om mee te beginnen in big-scale?

Laatst bewerkt:
Die hpi 5sc super flux is geen echte bigscale. Het is gewoon een savage met langere chassis. Verder zit daar allemaal 1/8 onderdelen in.
Als je graag zelf bouwt en budget niet uit maakt, dan adviseer ik je een losi 5ive roller tekopen. Vervolgens zelf servo, motor en regelaar erin bouwen. Maar hou wel rekening mee dat je in totaal ong op 2000 euro uitkomt incl accus.

Anders kan jeook een baja 5b flux kopen, maar dat is een buggy. Kost je dan nog wel rond de 300 euro om hem om te bouwen naar een truck.

Is er dan een groot verschil tussen de 5b flux en de 5sc flux? Ik had al gelezen dat het verschil tussen 5sc en 5t minimaal is. Ik had nu een 5sc flux gezien voor 730, moet ik alleen nog lipos en lader hebben volgens mij.

5b flux is een ware 5th scale. Dus met 5th scale onderdele en motor.
Super 5sc flux is zoals ik eerder zei, een uirgerekte 8th scale. Dus met 8th scale motor en onderdelen.

De motor in de 5b is zo groot als een cola blik. Motor in de 5sc is ong de formaat van 4 waxine lichtjes op mekaar gestapeld.

Hm, ik neig toch naar de 5SC Flux vanwege de 4WD en de initiële kosten. Ik denk dat de motor voorlopig wel voldoet, en alleen op een rechte lijn het echt zal afleggen tegen de 5b.

Alleen ben ik aan het kijken naar lipo's waar ik vrij weinig verstand heb. Is er een merkbaar verschil tussen merken? Ik was aan het kijken naar yellow rc 3S 35C 5000mah, die leken mij qua prijs in ieder geval interessant (waar ik ook de auto wil halen). En dan nog een lader, de Team Orion Advantage ONE 406 leek mij wel wat.

Iemand hier een mening over.

Misschien ook het vermelden waard dat ik niet van plan ben om te gaan rijden in competities of zo, tenminste dat staat niet op de planning.

Ik zoek alleen wat spul dat niet stuk gaat als je er naar kijkt of in de fik vliegt.

op zich is er voor lipo's maar 1 ding echt belangrijk....
De C waarde moet hoog genoeg zijn....
even een voorbeeld:
stel dat je motor 50Ampere trekt...
en je wil een lipo van 5000mah (milliampere/uur)
moet de C waarde zijn:
5000mah moet even omgerekend worden naar ampere....is 5A
50 / 5 is 10
de C waarde moet dus 10C zijn...
is natuurlijk erg hoog, en zal voor de motor in de hpi wel lager zijn

waarom?
als je nou een lipo van 5C had genomen had de lipo deze stroom niet kunnen leveren en was de spanning ingezakt tot misschien wel het punt van de LVC (low voltage cuttof) en staat de auto dus weer stil...

Laatst bewerkt:
Ik snap ongeveer wat de meeste waardes betekenen, HPI raad zelf minimaal 4000mah/20C aan. Wat de motor precies verbruikt weet ik niet maar er staat een amp rating van 120.
Hoe kom je overigens op 0.5A uit? 5000mAh is 5Ah.
Volgens mij is de berekening (mAh/1000)xC >= A motor?
Dus 5000mAhx35=175A>120A motor is goed genoeg?
Waarbij het aantal mAh ook nog eens bepaald hoe lang je auto ermee kan rijden (hoger is beter)? Bepaal de C daar ook nog in mee, ik neem aan van niet omdat de motor niet meer dan 120A zal trekken?

Laatst bewerkt:
De verwarring aan mijn kant was ook een beetje omdat er van amperuur naar ampere gegaan werd.

Ik zie trouwens dat HPI de best wel verraderlijke term above gebruikt in hun specs. Vond het al wat raar want je zou op 80A uitkomen, en met 4000mAh en 30C zit je wel op 120A.

Is een ESC lipo cut-off trouwens het zelfde als een lipo saver?
En voor de lader is een ballancer natuurlijk erg handig/belangrijk.

waarschijnlijk geeft HPI een advies om een lipo te gebruiken die zeker genoeg stroom kan leveren zodat je niet telkens op het randje zit van dat het kan zoals een 20C lipo komt rond de 80A en dan zit je op dezelfde waarde als dat de motor trekt...
dat verkort dan de levensduur van de lipo...

de lipo cut-off is ongeveer hetzelfde als een liposaver, alleen slaat een esc helemaal uit, vaak instelbaar op 50% gas om rustig terug te rijden of helemaal stop...
een lipo saver geeft alleen een alarm af, vaak een pieptoon.., wat de esc vaak niet doet..

Cut off zit in de esc gebouwd. Een apparte irritant piepend ding is niet nodig. Voor bash lipos moet je bij hobbyking.com zijn. Ook laders. Ik heb die zelfde motor meerdere malen gehad. Neem een lipo met 150a discharge, das voldoende. Dus koop gewoon die turnigy softcase 5000mah 30c lipos bij hobbyking. Kwa prijs kwaliteit verhouding zijn die het beste.
In een hobbyshop word je zwaar opgelicht voor lipos en laders en ook accu stekkers kan je beter bij hobbyking kopen. Is 4x zo goedkoop voor bv dean stekkers ofzo.

Rij eigenscappen kan ik je helaas niet vertellen over de 5sc flux. Ik heb wel de savage flux xl en de baja flux.

HK heeft een beetje een dissapointing voorraad wat betreft chargers in de EU. Maar nu is mijn vraag, die Turnigy lipo's hebben een chargerate van 2C, dus 2x de capaciteit neem ik aan. Als ik dus een 10A charger zou hebben zouden ze in een half uur vol moeten zijn?

als je dus op 10A laad gaat het eerste stuk snel, daarna zal de laadstroom wat afnemen zodat de lipo gebalanceerd wordt, en blijft...
het zal dus niet een half uurtje kunnen zijn, maar misschien rond een 45 minuten....

ik heb bijvoorbeeld een imax 6b lader, deze kan maximaal 50Watt laden, oftewel 5A bij 10V....2,5A bij 20V,
maar bij 2c lipo's doet deze dus ook maximaal 5A.....en als ik dan mijn 2cell 4000mah lipo's oplaad met 4A duurt dit ongeveer 70á75 minuten

In theorie zou dat inderdaad zo zijn.
Maar in werkelijkheid heb je altijd electronische verliezen, en zal hij naar een poosje iets inzakken inderdaad.
Dus zal het langer duren dan een half uurtje, 3 kwartier zal een goede schatting zijn.
Let wel op dat je lader met 10A moet kunnen laden, en daar ook de power voor heeft.
Ik zou voor minimaal een 100watt lader gaan, dan kun je redelijke packs ( 3S ) laden op 10A, als je dat wil.
Maar denk er wel om dat de LiPo sneller zal slijten als je hem altijd op 2C laad, je kan beter wat eerder laden en dan op 1C, is beter voor de LiPo.

Back