Hr.Ms. Tromp uit het stof

Wel leuk varen met wat golfslag op het water.
Vroeger we eens met een bevoorradings modelboot met windkracht 7 op een meertje gevaren. 30cm golven geweldig wel een beetje in de luwte van de wind.
Wel na 10 minuten boot half vol water maar mooi hoe zo'n boot dan in de golven duikt.
Was ook een beren stabiele boot.
Maar ook mooi hoe hier de golfjes langs de romp gaan.
 
die extra 800 gr ballast doen bijna wonderen. Prachtig vaarbeeld, en te diep ligt ze volgens mij niet , althans ik merk het toch niet op in de video.
 
Zo ik heb de letters F801 binnen gekregen en op de romp geplakt staat zeer mooi ben er tevreden over .
Ik weet niet of ik hier reklame mag maken maar deze komen bij Modelbouw Shop Nederland weg. Ik vindt ze echt heel mooi.
Ben nog een beetje aan het poberen wat ballast te verminderen om tech wat stabiliteit over te houden. Denk dat er nog 200 gram afkan. Dus dan zou er 600 gram ballast in komen. Maar verder vaart hij prima.
20211114_022332.jpg
20211114_022525.jpg
 
Hans, Is het niet mogelijk die extra accu te handhaven. Met die zware motoren geeft die wat extra vaartijd en minder kans dat de spanning onverwacht inzakt. Maar jij kunt het best bekijken of er iets anders uit kan. Fijn dat het schip naar je zin is geworden. Ga je nog iets verzinnen om het stof te weren? Met een kwastje is dat wel te verwijderen, maar stof en vocht blijft op den duur kleven. Mijn avatar moet ik af en toe schoon maken met een wattenstaafje en een beetje sop. Nadrogen met wat WC papier en een pincet. Mijn Bugsier 3 staat vanaf 1976 in een vitrine en komt er alleen uit om te "bunkeren" en te varen. Met af en toe een bezoekje aan de werf voor wat reparaties. Gr. Klaas.
 
Inderdaad ballast of zwaardere accu's.
Ja stofvrij is lastig.
Eerst maar eens varen. En het wordt winter na een kwartiertje heb je geen handen meer.
Lekker beetje knutselen deze winter.
Er zijn nu ook veel bladeren in het water.
 
Even over slingeren van een schip.
Een schip slingert rond haar zwaartepunt.
Hoe hoger het zwaartepunt hoe instabieler het schip wordt met uiteindelijk omslaan.
Een berucht voorbeeld was de "Wasa".
Vervolg zwaartepunt.
Bij een loodaccu zit het zwaartepunt op de helft van de hoogte, dus accu hoogte b.v. 80mm, dan zit het zwaartepunt op 40mm vanaf de onderkant van de accu.
Stel de accu staat 30mm? boven de onderkant van de kiel, het zwaartepunt ligt nu op 30 + 40 = 70mm, bijna in het midden van de hoogte van de romp.
Voor mij, geen zwaardere accu, daar deze het zwaartepunt verhoogd, maar een zo lichtmogelijke accu met het ballastlood zo dicht mogelijk bij de kiel, de eerder genoemde 30mm.
Hoe lager het zwaartepunt hoe stabieler het schip vaart.
Samengevat: Het toegevoegde gewicht geeft geen stabiliteit, maar de plaats van het gewicht, hoe lager hoe beter.
Groet. Henk
 
Oke daar had ik zo snel niet aan gedacht.
Zo'n hoog zwaartepunt van lood accu's.
Wel lag mijn lood accu nu op vijn kant maar toch.
Ik zat al eerder te denken aan evt nimh of lipo accu's de laateste hebben wel wat gebruiksaanwijzing.
Een nimh paket kan wel mooi op de bodem liggen daar ik geen spanten in mijn bood heb.
Ik kan een dik half uurtje varen op een 4.5 ampère accu varen dus iets meer ampère zou geen kwaat kunnen.
Balast is nu rvs staf van 2x 400 gram en ligt onder in de kiel.
 
Ballast.
Soortelijk gewicht van RVS is ca, 7,8.
Van lood is ca. 11,4.
Dit is aanmerkelijk meer. Hoe lager het zwaartepunt hoe stabieler zij vaart,
Doe je voordeel. Henk.
 
Hans, Eens bij een loodgieter of dakbedekker vragen naar wat afvalstrookjes loodslab. Die kun je in de vorm van de romp kloppen en onder de plat liggende loodaccu's leggen. Veel lager krijg je het zwaartepunt niet. In theorie zou je meer lood op de bodem kunnen draperen en daarop een Lipo-accu. Maar die Lipo's moet je buiten je schip laden en gesloten loodaccu kunnen gewoon aan boord blijven. Gewoon kijken wat jou het best past. Gr. Klaas.
 
Ik heb bij mijn Singapore mallen van gips gemaakt tussen de spanten,toen die afdrukken in aangestamd vochtig zand en daar het lood ingegoten ,past dan perfect tussen de spanten en mooi in model,en laag zwaartepunt
 
Hoi Hans

Mooi model! Zelf ook ooit een model van haar zusterschip gemaakt zelfde schaal, staat hier op het forum. Ik ben ooit begonnen met een revisie maar heb die tot op heden nooit afgemaakt maar af en toe werk ik er nog aan.

Wat ik heb gedaan en met redelijk succes:

De stabilisatie vinnen werkend gemaakt destijds gekoppeld aan het roer, en waren zo afgesteld dat ze het rollen tegengingen in een bocht. Dat werkt best goed, echter niet tegen rollen bij rechtuitvaren. In de nieuwe versie is het plan deze te koppelen aan een gyro, welke ook in de vliegtuigen gebruikt wordt en dus onafhankelijk van het roer, of dat werkt, ik denk het wel maar is nog niet in gebruik.

In werkelijkheid werken de stabilisatie vinnen ook met een gyrosysteem

Wat de akkus betreft, ik had zelf de motoren en de akku zo laag mogelijk, wat je zou kunnen doen is 2 plattere loodakkus achter elkaar leggen of een lipo akku en dan met loodkorrels ballast aanbrengen tussen de spanten en met epoxy vastleggen, dat laatste ga ik zelf doen. Heb een kilo of 5 aan loodkorrels liggen.

Succes met de bouw verder!
 
Over de stabilisatoren met een gyrosysteem ik weet het niet zeker maar dat werkt alleen tijdens het verandere van richting bij ons dus schuin als hij daarna schuin blijft staan de stabilisatoren denk ook weer recht. Ik had ook al aan een gyro gedacht. Denk dat het iets met een zwaartepunt moet zijn dat naar horizontaal wil sturen. Of handbediend via een servo maar dat is uiteraard minder mooi.
Ik heb nu een loodaccu van 4.5cm dik. En 4.5 ampère 800gram . Zou nog naar een iets grotere kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Hans

Mooi model! Zelf ook ooit een model van haar zusterschip gemaakt zelfde schaal, staat hier op het forum. Ik ben ooit begonnen met een revisie maar heb die tot op heden nooit afgemaakt maar af en toe werk ik er nog aan.

Wat ik heb gedaan en met redelijk succes:

De stabilisatie vinnen werkend gemaakt destijds gekoppeld aan het roer, en waren zo afgesteld dat ze het rollen tegengingen in een bocht. Dat werkt best goed, echter niet tegen rollen bij rechtuitvaren. In de nieuwe versie is het plan deze te koppelen aan een gyro, welke ook in de vliegtuigen gebruikt wordt en dus onafhankelijk van het roer, of dat werkt, ik denk het wel maar is nog niet in gebruik.

In werkelijkheid werken de stabilisatie vinnen ook met een gyrosysteem

Wat de akkus betreft, ik had zelf de motoren en de akku zo laag mogelijk, wat je zou kunnen doen is 2 plattere loodakkus achter elkaar leggen of een lipo akku en dan met loodkorrels ballast aanbrengen tussen de spanten en met epoxy vastleggen, dat laatste ga ik zelf doen. Heb een kilo of 5 aan loodkorrels liggen.

Succes met de bouw verder!

Hi ik heb stiekem wat van jou zeer gedetailleerde bouw afgekeken. Zeer mooi zoals jij de Tromp maakt ikzelf wil altijd snel resultaat. Beetje ongeduldig zullen we maar zeggen. Mijn romp is vol polyester dus in principe helemaal leeg.
Die tekening van defensie heb ik ook gekocht maar de schaal zegt 1 op 100 maar dat is hij niet hij is iets kleiner op de tekening. Deze tromp is vanaf een tekening van de HMBC clublid gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Over de stabilisatoren met een gyrosysteem ik weet het niet zeker maar dat werkt alleen tijdens het verandere van richting bij ons dus schuin als hij daarna schuin blijft staan de stabilisatoren denk ook weer recht. Ik had ook al aan een gyro gedacht. Denk dat het iets met een zwaartepunt moet zijn dat naar horizontaal wil sturen. Of handbediend via een servo maar dat is uiteraard minder mooi.
Ik heb nu een loodaccu van 4.5cm dik. En 4.5 ampère 800gram . Zou nog naar een iets grotere kunnen.
Hoi Hans,

Naast boten vlieg ik ook, met name helicopters, maar voor vliegtuigen (en helis,maar die zij niet bruikbaar voor dit doel) heb je kleine gyros die je volgens mij best kan gebruiken, deze hebben nl een autolevel modus en een stabilisatie modus. In de level modus wil de gyro continue naar de horizontaal stand eigenlijk de stand die je hebt zodra je de ontvanger aanzet.

Voor onderzeeboten he je ze ook om het stampen tege te gaan en de boot zo goed mogelijk vlak te houden, ik denk dat als je die overdwars monteert die ook prima werkt op de stabilisatievinnen. Maar eigenlijk is dat niet veel anders dan zon vliegtuiggyro

De stabilisatie modus die werkt ws niet voldoende maar nogmaals kk heb beide nog nooit varend getest in een boot, wel ingebouwd en de techniek werkt.

Je hebt voor een paar euro een dergelijke gyro, je hebt wel een extra kanaal nodig om de gevoeligheid te wijzigen. En uiteraard de vinnen werkend inbouwen.

Ik heb een plaatje van de bedoelde gyro bijgevoegd.





Screenshot_20211121-101144_AliExpress.jpeg
 
Hoi Hans

Ja hoor, je hebt enkel een extra kanaal nodig om de gyrogain in te stellen, en evt de werkmodus van de gyro ik weet niet hoeveel je beschikbaar hebt maar ws zijn 5 kanalen dan voldoende, maar daarvan 2 via een schakelaar oid. Uiteraard kan je dat ook doen met zoiets als een servotester dan heb je de 2 extra kanalen niet nodig

Je stuurt gewoon het aileron (zo heet dat op de gyro) signaal naar de servo/servos van de stabklisatievinnen en monteert de gyro in de lengteas van je boot op het meegeleverde stukje dubbelzijdig tape. De input hoef je dan volgens mij niet te gebruiken die is dan altijd neutraal.

Als je de gyro in de level modus zet en je rolt dan de boot om zn as dan moeten de vinnen zo draaien dat ze deze beweging tegengaan uiteraard heb je wel wat snelheid nodig net als bij het roer. In level modus blijven ze corrigeren tot je boot weer recht ligt of zoveel mogelijk recht. Het mooist is een draaipotmeter op je zender waarmee je de neutraalstand al varend wat kan bijstellen.
 
Met plezier heb ik de laatste bijdragen gelezen.
Deze zijn geplaatst door vliegtuig, helicopter bouwers.
Een probleem bij een schip is, dat de vinnen onder water komen, dus is een waterdichte doorvoering nodig.
Alleen het maken van een waterdichte doorvoering met een lage wrijving is al een uitdaging.
 
De doorvoeren van de roeren en zijvinnen heb ik zelf gemaakt er zit een klein rubber ringetje in. Maakte deze ook al in het FSR3.5 verbrandings speedboot gebeuren in de jaren 70/80. En lekken niet. Met vaseline in elkaar werkt prima.
Ik heb wat zitten knutselen en de stangetjes zijn nog niet oké. RVS Is lastig te solderen ik had even niet anders. Gaatjes bij de vinnen zijn nog iets te klein. Morgen kijken voor wat gewoon ijzer van 2mm.
De servo wordt nu gewoon via de zender bediend.
Zou leuk zijn als je nu het schip schuin zou houden de vinnen automatisch tegen sturen.
Ik heb een 8 kanaals zender. Is 1 kanaal dan niet voldoende voor alleen de auto modes of stabilisator modes.
 
Laatst bewerkt:
Hans,

Rvs is heel goed te solderen met "S39 RVS" van Griffon.
Dit kan samen met het gewone zachtsoldeer.
Eerst alles goed schoonmaken en direct hierna solderen.
RVS solderen, niet anders dan staal, koper, messing,

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Het wilde niet vloeien bij mij weet ook niet of het 316 of hogere kwaliteit 1.44 nog wat was van de tig machine.
Maar vanavond met 2mm staal lasdraad proberen. Had het goed geschuurd en gelijk met s39 geprobeerd te solderen. Maar komt wel goed hoor. Anders lassen we het met de tig machine. Of met zilver hardsolderen.
 
Back
Top