Hr.Ms. Tromp uit het stof

Ah! Je hebt bij de Linano link gekeken... ik verwarde dat met NKon.
Headway cellen. Ja, duivelsgoed.
Let goed op de formaten.
Het zijn knuisten van accu's. Hebben ook gewicht. Dus dat het goed in het model gaat
dicht op de kiel.
Maar is aan elkaar te schroeven. En dat gaat echt perfect.

670 gram voor 2 stuks achter elkaar zo'n dikke 30cm lang kunnen mooi in de kiel. Ook mooi voor de stabiliteit lager kan niet. Zijn al wat minder zwaar dan mijn lood accu van nu.
Wordt een beste aanschaf met een lader er bij. Kan dan wel een uur varen. Tromp zuipt stroom.;)

Ja, dat is wel even slikken.
Maartoch, goed spul.
Alles wordt heftig duurder.

Helemaal leegtrekken zou ik niet doen, maar lijkt dat ze er tegen kunnen.

En je hoeft ze niet in die ‘lipo storage’ te zetten minder nazorg. Houden spanning goed vast. En de spanningscurve behoorlijk vlak. Na de laadpiek zakt het iets. Vlakt dan een hele poos, en dan gaat de puf er uit, zakt het in.

Een direct drive trekt gewoon veel stroom bij borstel motoren.
Zeer oud gegeven.
Soms helpt een overmaatse motor.
Maar die heeft veelal een hoger minimum Ampere nodig om überhaupt rond te kunnen gaan. Leerlauf.

Soms snuffel ik weer eens wat bij Pollin in Duitsland. Soms hebben die best aardige motortjes liggen. Betaalbaar.
Maar goed… dozen vol met die krengen.

Zou je met reductiekasten gaan werken, zakt je stroomafname meer dan aanzienlijk. En je toename vaartijd neem serieuze vormen aan.

Maar schroeftoerental moet dan via reductie gecompenseerd worden met een x overbrengsverhouding sneller draaiende motor.
Of een lager schroeftoerental en grotere schroef. Of een hoge spoed.
De Tromp schroeven moet ook een zeer hoge spoed hebben gehad. Anders haal je die snelheden niet.
Schroeftoerentallen binnen de perken te houden…

Interessant artikel gelezen over torpedo inslagen.
Een kromme as op toeren sloeg het achterschip totaal aan flarden…

Algoed…
Ook dan gaat de schroef rond op koppel via de bak. En gaat die motor zeer spaarzaam met stroom om, spuit de boot nog steeds als een gek vooruit…

Stillere vertragingen zijn met riem of planetaire systemen te maken.
Rechte tandwielkasten gieren behoorlijk, zoals die oude oranje van Robbe. Op 6V of fractie hoger.. te doen…
Ik zette dat op 12v. Met stevige Graupner Speed 600 BB. 50 mm speedschroeven. 12V type. Later op 14,4V type en zo rustiger.
Maar die 12v versie, Als een bezetene.
Maarrrr… ga je zo hoog in de regionen, dan trekt het wèl stroom.
Had 7A per motor. Snelheid vraagt vermogen, zeker oversnelheid.
In de data sheet stond dat de motor dan optimaal in bedrijf was…
Het werd amper warm…
Waren leuke tests om te doen. Varend lab met meetinstrumenten…
Een hele reeks van opstellingen en bakken getest. Zeer leuk om dat alles na te vorsen. Toen keuze gemaakt.

Maar boxen maken altijd een iets turbine geluid. Velen willen dat niet. Stilte. Is ook wat voor te zeggen.
Bij een groot model kunnen er veel accu’s in. Maakt het niet uit.

Bij een compact model moet je woekeren, en wil je vaartijd en toch ook snelheid?

Bij een Tromp niet erg? Dat soort geluid? Ik weet het niet.
Parsons turbine? Of waren dat al gastubines? Hadden brutaal vermogen aan boord.

Brushles kan ook. Zitten wat beter in hun vel. Hoe meer polen, des te beter bij een schaalmodel. Maar kunst is kosten laag te houden. Complex is altijd prijzig.

Maar moet je weer een balans zien te vinden tussen geootst mogelijke motor en laagst mogelijk kv. Dus toeren per volt.
Grootst? Omdat die motor dan op zn sloffen hoeft te werken. De aandrijving mooi stil blijft. Je stroom wat lager kunt houden.

Stapvoets draaien gaat bij een borstelmotor beter.
Bij een brushles is het vooral de regelaar. Geen is het zelfde.
En geen motor is het zelfde.

Staat tegenover dat een propeller stapvoets niet stuwt.
Pas boven een bepaald toerental ontstaat druk.
Tot aan maximum waar de zaak damp slaat en caviteerd.

Grote props doen het beter dan kleine.
Zo ook een hogere spoed. Schaal niet te vinden.

Keer op keer een beste puzzel!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Nou toch maar van die lifepo4 cellen gekocht 5 ampère en niet de 10 ampère om de rede dat als evt er andere motoren in gaan ik makkelijk naar 12 volt kan dat kan ivm gewicht niet met de 10 ampère. Denk dat ik nu 2x 5 ampère paketjes in de Tromp maak schakelbaar. Al een bod gedaan op een lader op mp.
Ook nog even wat testen gedaan met varen met gewichten. Een 200 gram ligtere regelaar er in gedaan en 200 gram lood. Vaarbeeld bijft het zelfde toen met maar 100 gram lood en de boot werd wat wankel. Toen zonder lood dus 200 gram onderuit de kiel en er is bijna niet mee te varen zeer onstabiel. Dus bij zo'n fregat heel erg op het gewicht letten. Dat zo'n 100 of 200 gram zo veel verschil maakt.

Weet nog niet waar straks de balans bedrading aan moet met betrekking op de plus en min. Maar dat zien we dan wel eerst alles binnen krijgen.
Is deze lader geschikt voor lifepo4 wordt dit ook wel afgekort naar alleen life ?
Screenshot_20220206-211203_Marktplaats.jpg

Ja, dat klopt. Soldeer de balanceerdraden direct op de accu, de min, als dat her geval is.
En bij de Headway kan het aan de pool geschroefd worden, via ringetje gesoldeerd of met een wikkelslag. Of aan de metalen lug die de cellen verbind… etc.

Nominale spanning van 1 cel is 3,4 volt
Vol geladen 3,65V (korte periode)

Stel je accu heeft een 1C waarde laadstroom, capaciteit is 5000 mA (5A), dan kan
de accu met 5A laadstroom geladen worden.
Maak je een 2,3 of 4 cellig pakket etc. dan blijft die laadstroom 5A

Dit zijn al oudere 10A Headway cellen. Ze doen het gewoon nog.
Op het plaatje zie je hoe ik de balanceerverbindingen heb aangesloten.
Meer de verbindingswijze...

De balanceer stekker die ik benut is een veel voorkomende HobbyKing
op veel laders toepasbaar via een hubje...
JST-HX en komt in diverse pin reeksen.

De lader die je hier toont moet op een voeding. Dat kan een netvoeding zijn.
Amperage van de voeding dicteert de maximale laadcapaciteit.
Voeding kan ook een oude autoaccu zijn, die je laad met een andere accu.
Of een oude trafo.
De leverancier geeft aan wat de maximale spanning kan zijn,
en de amperes die de lader kan verwerken.

DSCN7408-LR.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ik heb bij mijn getest ook zelf vertragingen gemaakt. Dat was op basis van toen eenvoudig voorradige Graupner gear sets
3:1.
De kasten uit polystyreenplaat en alles nauwkeurig geboord. Afstandsmoeren voor verband.
De motor van Graupner so een slordige 110 Watt blokkeerstroom schat ik.
Maar voor 25% meer schaalsnelheid, 12kmh zoiets, iets van 3,3 Ampere. (per motor)

Ernaast ligt een kleine brushless, Joker van de Oostenrijkse firma Lindinger.
Die kleine brushless is zowat 3x zo sterk, compacter en lichter.
De foto gemaakt voor een vergelijk. Ze zijn niet op deze boxjes gekomen.

Dat zijn uiteindelijk planetaire kasten geworden met metalen tandwielen.
Nog steeds op de LifePo4...
Met brushless is het verbruik weer stukje lager komen te liggen, met de planetaire werd de zaak ook een stuk stiller.
Gieren konden die zelfbouwkasten wel op de rechte vertandingen... Ondanks lekker in het vet....

DSCN7460.JPG

Ik post het even ter illustratie... tsja... die wondere wereld van motoren...

Gr Bas

Kunnen we ook wel eens naar kijken planetaire tandwielen misschien ook een optie.

Overigens de lader gaat niet door van mp.
Dus even verder kijken kunnen altijd nog een nieuwe kopen.
De cellen die ik gekocht heb waren via bol.com waren lekker goedkoop dus die eerst eens proberen. Zijn geen snelladers maar dat hoeft ook niet ik ga beslist onderweg niet laden. Gewoon een paar setjes wisselen.
Kunnen ook geschroefd worden denk beter dan solderen. Als solderen niet hoeft liever niet aan accu's.
Screenshot_20220207-193058_bolcom.jpg
Screenshot_20220207-193150_bolcom.jpg

Bol? Waarom niet. Als je ze mooi kunt wegstoppen in het model, prachtig.
De laadstroom is idd niet zo hoog, maar met een wissel van pakket is die vaartijd ook niet zo een issue immers.
Laden gaat iets sneller dan lood. Een Li-Ion laad ook met 0,5C. LifePo is safer werken.
De aansluiting met moertjes ook handig... evenzo moeiteloos...

Gooi anders je wens op het forum... en heeft men nog verse tips.
https://www.modelbouwforum.nl/forum/accu-laad-techniek.42/

Planetaire boxjes... ja dat is wat stiller en geeft minste verliezen...
Ik had al een optie gelinkt daarin?

Laatst bewerkt:
Kunnen we ook wel eens naar kijken planetaire tandwielen misschien ook een optie.

Overigens de lader gaat niet door van mp.
Dus even verder kijken kunnen altijd nog een nieuwe kopen.
De cellen die ik gekocht heb waren via bol.com waren lekker goedkoop dus die eerst eens proberen. Zijn geen snelladers maar dat hoeft ook niet ik ga beslist onderweg niet laden. Gewoon een paar setjes wisselen.
Kunnen ook geschroefd worden denk beter dan solderen. Als solderen niet hoeft liever niet aan accu's.
Bekijk bijlage 480494 Bekijk bijlage 480495
Ja zag het, 1 cent per stuk????
Wel bijzonder.
Screenshot_20220208_153531.jpeg

Zo lader en accu's zijn binnen we kunnen paketjes maken.
Even voor de zekerheid rood is plus zwart is min en de witte komt tussen mijn 2s cellen in toch ? En dan buiten onder het afdak laden.
20220210_173600.jpg
20220210_173557.jpg

Als je pakket 2S ofwel 2 cellen bestaat ja.
3S is bijvoorbeeld al weer 4 draden.

Plus is altijd rood
Min is altijd zwart.
De witte draad komt midden in te liggen, tussen de minpool van cel 1 en cel 2

En de gele accustekker aansolderen als bij mijn eerder getoonde accupak.

En je kan dan ook direct al een mooie laadstekker maken met bananenstekkers voor in de lader.

De gele stekkers staat ook aangegeven wat plus en min aangesoldeerd moet worden.

Ik zet de stekker in een klemmetje.
Met de soldeerdbout even kort een soldeerpoeltje in de stekker stoken.
Dan kunnen de draden er aan.

Twee stekkers in-een geeft stabiliteit bij het solderen. Kunnen de pennen nimmer scheef weg zakken.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Proef accu paketje staat te laden was wel even proberen wilde niet aan de gang maar je moest de enter knop even langer vast houden maar het werkt.
Nou vroeg ik mij af of iemand misschien een schema heeft voor een 4 volt alarm .
Dat als de spanning straks onder de 4 volt komt dat er dan een led gaat branden of zo of een pieper.
Uitleg was duidelijk Bas bedankt.
Ik gebruik XT60 stekkers ik vindt ze wel fijn in gebruik en met de 80watt soldeerbout zit de bedrading zo vast.

Lipo alarm is handig, maar lipo's hebben andere ontadingsverschijnselen.
Dat is even uit te zoeken. Of de diepontlading kan worden indgesteld op de Life celletjes

Echter... diepontladen kan bij LifePo4 niet zoveel kwaad. Ze schaden niet.
Ook hier weer... als het niet nodig is, doe ik dat niet... haal het ook niet... krijg ze niet leeg... de boot is gewoon te zuinig. Haha...
En je merkt wanneer de stroom begint in te storten. Moet alleen de schuit niet op 1 kilometer weg zetten...
Hoor je de pieper ook niet meer.

Dus let daar nog even op met dat metertje...

Verder een keurigst patent ladertje! Mooi!

Gr Bas

Bas en Henk bedankt nog voor de adviezen dat jullie mij om gepraat hadden de 5 ampère lifepo4 accu's die ik had aangeschaft en opgeladen geprobeerd aan de waterkant. Met verkleumde vingers na bijna een uur waren ze leeg de lood accu gaf het na een half uur al op. Met maar een half ampère minder.
Door de ronde cellen en aanvullend lood op de bodem daar de lifepo4 ligter zijn een stuk stabielere boot ligt bijna als een blok in het water. Maar de accu's nu na 1 keer gebruik zeer positief ervaren. De lader na wat proberen doet het ook mooi. Stop vanzelf en er is niks in de brand gegaan. Dat is het grootste pluspunt. En dat voor cellen van €4.50 per stuk inkl verzenden.
Aan het einde viel de spanning weg zou dat de 2 volt cut-off zijn geweest. Even gas naar nul en dan ging hij weer heel even , zachtjes naar de kant gevaren toen.
20220212_000150.jpg

Ha! Gefeliciteerd! Dus mooi resultaat. Nee, van fikken komt het niet zo snel.
Ja, een stuk dieper, tegen de kiel. Maakt echt behoorlijk uit.

Je hebt een scherp schip. Ik heb vroeger een keer iets gelezen over die ranke oorlogsbodems, dat men het onderwaterschip iets opschaalde met enig procent om die stabiliteit te garanderen. Uiteraard ging dat om het bergen van loodaccu’s

Ja, het zonnetje was lekker, maar zo in de tocht? Behoorlijk fris met die Oostenwind…

Aan het einde viel de spanning weg zou dat de 2 volt cut-off zijn geweest. Even gas naar nul en dan ging hij weer heel even zei:
481396[/ATTACH]
dit is de beveiliging in de regelaar, als die cut-of voldoende is om je batterijen niet te ver te ontladen heb je niet echt een lipo allarm nodig.
Ik gebruik ze echter wel parallel omdat ik niet altijd even aandachtig aan het varen ben maar evenveel sta te keuvelen met omstaanders :)
Hou er wel rekening mee dat het de bedoeling is dat je dan rustig naar de wal vaart zodat je de batterijen wat spaart.
Je bent nu helemaal klaar om het vaarseizoen tegemoet te treden, VEEL VAARPLEZIER deze zomer.

Gefeliciteerd met het resultaat Hans. Veel vaarplezier gewenst! Gr. Klaas.

dit is de beveiliging in de regelaar, als die cut-of voldoende is om je batterijen niet te ver te ontladen heb je niet echt een lipo allarm nodig.
Ik gebruik ze echter wel parallel omdat ik niet altijd even aandachtig aan het varen ben maar evenveel sta te keuvelen met omstaanders :)
Hou er wel rekening mee dat het de bedoeling is dat je dan rustig naar de wal vaart zodat je de batterijen wat spaart.
Je bent nu helemaal klaar om het vaarseizoen tegemoet te treden, VEEL VAARPLEZIER deze zomer.

Maar ik heb geen lipo's. En ik wist niet dat een Robbe Rookie35 deze optie ook had.
Heb de lood accu meerdere malen tot de bodem leeggetrokken maar toen gebeurde het niet. Met de lifepo4 wel wel handig zo'n beveiliging zal eens meten met welke spanning dit gebeurt had nog niet de indruk dat de spanning erg zakte.

Back