Hr Ms Willem van der Zaan

De Hr Ms Sumatra is afgebouwd en in de vaart gebracht, tijd om aan iets nieuws te beginnen. Ik heb hier lang over moeten nadenken want die oudjes bouwen is wel erg leuk, ze hebben veel details, vooral ten opzichte van de huidige schepen. Toch heb ik gekozen voor een grijs schip: een mijnenlegger, de grootste en laatste, tevens instructieschip Willem van der Zaan. In dienst gesteld op 21 augustus 1939, direct na aankomst in Engeland verbouwd en aangepast, overleefde de oorlog, gediend als stationsschip, in 1950 verbouwd tot fregat en uit eindelijk op 27 februari 1970 uit dienst gesteld en verkocht voor de sloop aan Stolks te Hendrik Ido Ambacht voor 205.510 gulden op 6 oktober 1970. De rol als instructieschip voor adelborsten heeft het schip nimmer kunnen volbrengen. Ik ga deze bouwen in haar uitvoering zoals zij in dienst is gesteld, dwz mét kraan, mét tweede mast en mét watervliegtuig.

full

Tijdens verloren uurtjes is al een watervliegtuig gebouwd, een BIII sloep en een begin gemaakt aan een motorsloep van 25 ft, het schip had een werksloep, twee BIII sloepen en twee motorsloepen van 25ft. De sloepen zijn gebouwd volgens dezelfde wijze waarop ze voor de Sumatra ook zijn gebouwd.​

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bas,

Leuk te zien dat je dat je al begonnen bent en weer een verslag bij houdt. Het scheelde niet veel of ik zou haar ook bouwen. Speciaal nog een boekje aangeschaft maar ik zie er toch van af. Misschien ooit, wie weet... Moet ik weer verder zoeken voor een nieuw model.:( Ik zal het nog niet verklappen maar ik ben er al aardig uit. Waarschijnlijk wordt het weer een oudje en een joekel...;)

Succes met de bouw, de Fokker ziet er al prachtig uit.

Groeten Paul
 
Hey Bas;

Leuk schip, wat ik zeker ga volgen!

@Paul, jou kennende zal je de boeg al weer aardig dicht hebben.

Groeten Sjaak
 
Sloep 28 ft

Na een weekje is ook de eerste motorsloep van 28ft (bijna) gereed, ik moet alleen nog even zoeken naar een heel klein stuurradje en twee hele kleine luchthappers. Ondertussen heb ik de spanten gezaagd, en gefixeerd, en weldra ga ik aan het planken beginnen.​


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit soort kleinere details geven beslist wat om naar uit te kijken. Alles "from scratch" gebouwd, dus ook het vliegtuig etc? Erg strak gedaan.
 
scratch gebouwd

Dank je wel voor het compliment
Ja alles is vanaf scratch gebouwd, ik heb bouwtekeningen, foto's en wat websites om te raadplegen.
icon7.gif

Daarnaast staat er ook nog een mooi model van haar in het marinemuseum te Den Helder.
 
Update

Het is alweer een poosje geleden maar er is niet stilgezeten.
Er is een begin gemaakt met de romp.
De twee roeisloepen en de twee motorsloepen zijn gereed, alleen voor deze laatste ben ik nog op zoek naar zeer kleine luchthappers en twee zeer kleine stuurwielen.

Er zijn inmiddels ook de twee dubbelloops opstellingen van het 40 mm gereed.

full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De romp is dicht

Zoals eerder vermeld was er al een begin gemaakt met de romp.
Deze is nu dicht, en voor een gedeelte al geschuurd.
Nu is het wachten op mooi weer om verder te gaan met schuren en plamuren....................en als het regent zijn er nog genoeg deuren die gemaakt moeten worden, later meer

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

Het eerste deel van het dekhuis is gereed. In totaal zijn er voor het beneden gedeelte 15 deuren gemaakt, deze foto laten er 7 zien. Nu valt het mij pas op dat deze Willem van de Zaan eigenlijk niet veel aan dekbehuizing heeft gehad. Hierachter komt nog een gedeelte van de machine/ketelruimte maar dat was dan ook wel....enfin ik heb er lol in en het is een mooi schip: en daar gaat het toch om.:wink:
Er zitten een hoop ramen en patrijspoorten op dus hier en daar aan de binnenzijde ook maar inrichten én liggies (lampjes), vooral bij de brug want daar staan de deuren ook nog open, later meer.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

Bijna klaar met de inrichting van de brug en de verblijven achter de brug. Volgens de tekeningen zouden deze bestemd zijn voor de commandant. Er zit verlichting in, dat geeft een mooi plaatje.
Ook een weekje bezig geweest met de dubbelopstelling van de 12.7 mm, deze zouden na de bouw bovenop de brugvleugels hebben gestaan.

full

full



Note: het dak van de brug op deze foto hoort niet zo, maar hoort er netjes op te liggen, ik moet alleen nog wat dingetjes afmaken en nog een stroomdraadje leggen voor de verlichting in de mast bovenop de brug, maar dat komt na de vakantie​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bas,

Jongen, wat ga jij opeens snel. Mooi interieurtje! Ik heb even een bouwstop. Ben druk bezig de originele tekeningen van de Kortenaer te bemachtigen via het scheepvaartmuseum. Heb al wel tekeningen van het Ramschip plan 1892 maar dat was het prototype.

Nu is mijn oog ook gevallen op een Gouvernementsschip de ss Rigel. Deze lijkt veel op de Willem van der Zaan. Ik heb nog even tijd om mij te oriënteren. Volgend jaar ga ik weer bouwen.

Bouw ze verder...

Groeten Paul
 
Rigel

Hi Paul, bedankt
De snelheid valt wel mee, er is nog niets aan de romp gedaan, ik heb haar in de impregneerhars gezet en geschuurd. Er moet daar nog zoveel gebeuren, er zijn heel veel patrijspoorten, twee rijen, en het mijnendek moet nog gedaan worden. Kortom genoeg te doen.

De SS Rigel, inderdaad dat is ook een plaatje van een schip, wist je dat er op "Dutchfleet" forum onlangs een heel epistel heeft gestaan over de Rigel? Misschien heb je het al, misschien heb je er wat aan..........Gouvernements stoomschip Rigel.
En als ik mij niet vergis kon achterop het schip ook nog een watervliegtuig staan, welk type dat weet ik niet. Verheug me nu al op je bouwverslag (hint)
 
Klopt Bas, Zo af en toe kijk ik wel eens op Dutchfleet. Mijn oog viel toen op de Rigel-topic en zag op het dekkenplan dat er in stippellijnen een watervliegtuig stond. Dat maakte het interessant.

Het bouwen zal volgend jaar gebeuren, waarschijnlijk...

Groeten Paul
 
15 cm kanons no7

In de afgelopen maand is er zo hier en daar wat gedaan aan de romp, weinig spannend, schuren en plamuren, maar nu wel een mooie rode onderkant. Ook zijn beide geschutskoepels 15cm no7 gemaakt en deze geven ook een blik aan de binnenzijde.

full

De luchtluiken (als ze zo heten) en de daarachter geplaatste munitiekast voor kleine munitie is inmiddels ook gereed.

full

full


Ik ga nu verder met de electronica, assen, vaarregelaars, schroeven ect zijn allen inmiddels binnen en kunnen worden geplaatst, daarna ga ik verder met het mijnendek. Ondertussen ga ik ook nog de Sumatra gereed maken voor de modelbouwmanifestatie te Soesterberg, over twee weken........​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk Bas, die "luchtkuiken" heten bovenlichten, ik ga je werk volgen, de Willen van der Zaan is ook een schip dat valt binnen mijn bouw gebied.
 
Back
Top