De Hr Ms Sumatra is afgebouwd en in de vaart gebracht, tijd om aan iets nieuws te beginnen. Ik heb hier lang over moeten nadenken want die oudjes bouwen is wel erg leuk, ze hebben veel details, vooral ten opzichte van de huidige schepen. Toch heb ik gekozen voor een grijs schip: een mijnenlegger, de grootste en laatste, tevens instructieschip Willem van der Zaan. In dienst gesteld op 21 augustus 1939, direct na aankomst in Engeland verbouwd en aangepast, overleefde de oorlog, gediend als stationsschip, in 1950 verbouwd tot fregat en uit eindelijk op 27 februari 1970 uit dienst gesteld en verkocht voor de sloop aan Stolks te Hendrik Ido Ambacht voor 205.510 gulden op 6 oktober 1970. De rol als instructieschip voor adelborsten heeft het schip nimmer kunnen volbrengen. Ik ga deze bouwen in haar uitvoering zoals zij in dienst is gesteld, dwz mét kraan, mét tweede mast en mét watervliegtuig.
Tijdens verloren uurtjes is al een watervliegtuig gebouwd, een BIII sloep en een begin gemaakt aan een motorsloep van 25 ft, het schip had een werksloep, twee BIII sloepen en twee motorsloepen van 25ft. De sloepen zijn gebouwd volgens dezelfde wijze waarop ze voor de Sumatra ook zijn gebouwd.
Laatst bewerkt door een moderator: