Verenstaal veert omdat het koud gewalst is, waardoor de moleculen zijn 'gestrekt'. Ga je het verhitten dan gaan de moleculen weer in 'rust' en is de veerkracht weg. Het is dus niet zoals ShadesInBlack dacht.
Ik ben wat snel door de bocht gegaan met verhitten en afkoelen, inderdaad het zal eer wel om draaien met welke temperaturen, hoe snel afkoelen,..
Maar ik heb geen foute dingen gezegd denk ik. Dit is een goeie aanvulling.
Maar het gaat om de kristallijne structuur, voor zover mijn chemische kennis reikt, kun je moleculen niet rekken of zo. Maar de info klopt wel, verwarmen van koud gewalst staal zorgt ervoor dat de kristalline structuur zich weer hersteld. Maar ik denk niet dat dit iets met het veren te maken heeft? Wel dat het harder staal wordt wanneer koud gewalst en terug "zachter" na verwarmen (zonder geforceerde koeling of zo).
Maar terug: over welke temperaturen of zo we spreken, geen idee. Ik teer nog wat op mijn boekenkennis als student.
Bedankt aan de TS om het resultaat te laten weten. Heel net. Ben benieuwd. Is het bv mogelijk om dat materiaal te lasersnijden dan zonder dat de lokale verhitting van de laser nadeling is? Of hou je het bij mechanise verspaning?