Hulp gezocht bij mijn eerste Hexacopter

Die twee accu's moet je parallel zetten en dan aan het Power Distribution Board aansluiten. Vanaf het Power Distribution Board gaan kabels naar de ESC's, eigelijk stelt het niets voor.

Ervan uitgaande dat die distribution board zou werken. De accu's die ik uitgezocht heb (Zippy 5000mAh 3S1P 25C) hebben een 4mm Bullet-Connector. De distribution board heeft XT-60 female. Nu heb ik een "Harness" gevonden voor twee accu's in parallel, maar ik neem aan dat de 4mm connectors daar niet voor gemaakt zijn. Een andere optie is de 4mm Harness, die lijkt alleen overal female aansluitingen te hebben, net als de Zippy accu. Solderen moet blijkbaar sowieso. Welke zal ik gaan aanschaffen?

Hobby King Octocopter Power Distribution Board

Voldoet deze? Eigenlijk een octocopter board!

En moet ik mijn twee accu's zelf opnieuw solderen of is er een speciaal kabeltje van twee female's (accu's) naar één male (pdb)?

Deze is gewoon te gebruiken voor een hexacopter. Ik heb mijn accu's van nieuwe connectors voorzien zodat het overal hetzelfde is, maar je kan ook een verloop kabeltje maken hoor, het is net wat je zelf het prettigst vind.

Dan zit ik weer met de oplader die ik al besteld heb, o.a. zeer geschikt voor Zippy's! Dus als ik die zippy's verander werkt dat weer niet. Maar ik denk nu de oplossing gevonden te hebben:

Connector 1 + connector 2, zou moeten werken zo!

Laatst bewerkt:
Ik heb even een schema gemaakt van alle elektrische componenten en hoe ze geschakeld zitten.

image.php

Klik hier voor groter

Zoals jullie zien zijn er nog 3 onbekenden: de motoren, esc's en propellers. Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus ik zou graag van jullie willen horen welke motoren met welke props ik hebben moet. Het gewicht van de hele hexa bij elkaar, inclusief GoPro met FPV, eventueel landingsgestel etc. is iets meer dan 2200 gram (ook de motoren, props en esc's meegerekend!). Als ik van 2400 gram uit ga moet elke motor dus 400 gram lift genereren om te hoveren. Daar moet ie dus zo efficiënt mogelijk zijn.

Zodra ik weet welke onderdelen ik moet hebben bestel ik alles. Mocht er interesse voor zijn, dan kan ik een bouwverslag maken.

Zoals je het nu tekent kan het goed werken, voor de motoren en ESC's kan ik je niet echt goed advies geven, daarin zijn mijns inziens nog te veel variaties te maken. Ik zelf heb 2212/930 Kv Motoren met 10"x5" Graupner E-Props op 3S 5000 mAmp en die schiet de lucht in als een raket terwijl mijn hexa ongeveer 3 Kg weegt.

Motoren kan je deze voor pakken:
4x NTM Prop Drive Series 35-30 1100kv / 380w
- NTM Prop Drive 35 Series Accessory Pack

Maar ook bv de tiger 2216-11, maar ook de kedas, allemal prima mogeliijk.. Zal de gaui laten liggen, ....

Ook leuk zijn rcimer motoren. goedkoop en redelijk goed.
regelaren kan je de rctimer simonK nemen van 30 ampere, of plush of dji, etc, om en nabij de 30 ampere, en liefst geschikt voor multirotors (dus high freq)

Hangt af van gewicht en dus payload. Bekijk de bouwverslagen eens , en zie wat ze daar gebruiken, of de andere linkjes welke hier genoemd. Der komen ook 2 HAL's in voor..

Beter een goede setup kopieren dan zelf slecht 1 verzinnen ;)

Psygho (Emil) zei:
Motoren kan je deze voor pakken:
4x NTM Prop Drive Series 35-30 1100kv / 380w
- NTM Prop Drive 35 Series Accessory Pack
6x ;)

Zal ik doen! Het valt me alleen op dat er niet erg vaak wordt genoemd welke motoren, esc's en props er precies gebruikt worden. Heb jij ervaring met motoren die in de praktijk erg zuinig blijken te zijn? 2,4kg voor een hexacopter is niet erg veel als ik zo rondkijk naar andere hexacopters. Misschien is het slim om voor zuinige motoren te gaan om zo een langere vliegtijd te krijgen?

De NTM die je noemde: NTM Prop Drive Series 35-30 1100kv / 380w

Deze heeft wel een max current van 32A, voldoen 30A esc's dan nog wel? Of moet ik dan richting de 40?

Op verzoek van een aantal mensen nog mijn setup;

IMG-20130326-WA0005-1.jpg

KK2.0 boardje had ik al in huis....

Dit alles met 10x6 props op 4s5300.

Naar aanleiding van het topic van Alexzzz over zijn HAL hexa ga ik ook voor een Hexacopter.

Duidelijk is dat ik voor het HAL 775 frame ga en zo'n beetje de rest als wat Alex hierboven aangeeft. Nu loop ik toch tegen een paar dingen aan die ik graag zou willen en zou eigenlijk betekenen dat ik voor een andere controller moet gaan ivm mijn wensen.

Nu is de hamvraag kan ik beter eerst even met het KK boardje aan de gang gaan om alles te ervaren (heb heli / Parrot ARdrone ervaring) of beter direct een extra spaarvarken stuk slaan en voor "goed" gaan.

Hoog op mijn wensen lijst staan een paar zaken die ik eventueel later op de Hexa wil hebben:
Telemetrie (accu status dit zou met dat Hobbyking ding kunnen)
GPS Homing
Positie & Level hold

Verder moet ik nog extra aanschaffen een goede stick zender (de oude stick zender is te gelimteerd in ontvanger keuze en geloof niet dat een stuurwiel zender (Sanwa M11X) gaat werken :).

Ik had Alexzzz al gemaild voor de rest van de parts die hij gebruikt heeft mischien dat hij dit lijstje ook hier wilt delen?

Afijn eerst de andere RC spul maar eens verkopen zodat mijn spaarvarken wat meer vet gemest wordt.

Jerome

Ik had Alexzzz al gemaild voor de rest van de parts die hij gebruikt heeft mischien dat hij dit lijstje ook hier wilt delen?

Het lijstje is eigenlijk gewoon compleet;)

De complete setup staat vermeld in de post hierboven.

GPS e.d. ben ik zelf ook wel erg in geïnteresseerd, maar van het KK2.0 boardje zul je zeker geen spijt krijgen. De mijne heb ik toevallig vanavond een firmware update gegeven naar 1.5

Voor de orientatie heb ik wel de voorste en achterste boom met leds gedaan, ik vlieg hem in + mode.

Die Ntm's krijgen alle multi's omhoog , die hebben power zat , verbruiken niet zo gek veel en zijn betrouwbare motoren.
Alléén de lagers zijn niet echt top maar je kan altijd wel andere lagers steken..
Persoonlijk nog nooit een lager moeten vervangen , ze doen het al een jaar perfekt.

Afijn voortbordurend op het lijstje van Alexzzz en met wat hulp van LennartB ben ik tot mijn eigen lijstje gekomen. Loop nog tegen 1 ding aan: 10x6 props van redelijke kwaliteit ipv de Hobbyking dingen. (Ga die wel bestellen voor setup / test)

Ik heb het lijstje even in Excel gelaten en via mijn Dropbox is deze te downloaden. Ik hoor graag op e/o aanmerkingen want ook voor mij wordt dit een 1e project :)

Linkje naar de Excel: http://db.tt/Q0b1tGXj

Update: Link aangepastnaar nieuwe file met wat aanpassingen / verbeteringen en tab erbij met nuttige links.
(Bedankt aan diegenen die bijgedragen hebben)

Laatst bewerkt:
Handig lijstje, ik denk dat ik 'm ook ga gebruiken voor de mijne! :)

Ik zie dat je twee quadcopter power distribution boards gebruikt, waarom? Kun je niet beter één octocopter boardje pakken? Neemt minder ruimte in neem ik aan...

Back