Hulp gezocht bij mijn eerste Hexacopter

Handig lijstje, ik denk dat ik 'm ook ga gebruiken voor de mijne! :)

Ik zie dat je twee quadcopter power distribution boards gebruikt, waarom? Kun je niet beter één octocopter boardje pakken? Neemt minder ruimte in neem ik aan...

Gezien de vermogens die er gaan lopen ga je het niet redden met 1 octo board :)

Deze is gewoon te gebruiken voor een hexacopter. Ik heb mijn accu's van nieuwe connectors voorzien zodat het overal hetzelfde is, maar je kan ook een verloop kabeltje maken hoor, het is net wat je zelf het prettigst vind.

Dit klopt dus niet?

Als ik net als jij twee van die quad boards aanschaf, hoe moeten die dan aangesloten worden? 1 per accu, waarbij de accu's niet meer parallel worden aangesloten?

Ik zie dat je de Frsky 2.4GHz DJT Two Way Communication System Module hebt gekozen als module in je Turnigy 9XR zender. Hou er wel rekening mee dat dit alleenstaand zeer beperkt is qua functies. Je kan standaard alleen vanuit de RX gegevens krijgen zoals beperkte lage voltage gegevens en signaal storing. Als je meer telemetriegegevens wilt zien op je zender (moet je hem eerst modden of een extern LCD display aanschaffen) zoals hoogte, snelheid, distance to home, GPS locatiegegevens en temperatuur, dan heb je wat extra spullen nodig. Gelukkig zijn deze modulair opgebouwd, dus kan je kiezen welke gegevens je wilt zien.

FrSky FSH-01 Telemetry Sensor Hub (noodzakelijk. Hierop sluit je de sensoren aan.)

FrSky GPS-01 Telemetry GPS Module (Voor GPS en snelheidsgegevens en distance to home)

FrSky FVAS-01 Telemetry Variometer Sensor (Hoogtemeter)

FrSky FAS-100 Telemetry Amperage Sensor ( stroommeter per cell)

FrSky Battery Voltage Sensor - FrSky Telemetry System ( stroommeter van de hele lipo, niet per cell)

FrSky TEMS-01 Telemetry Temperature Sensor (temperatuurmeter)

En als je je zender niet wilt (laten) modden, dan heb je ook nog deze nodig:

FrSky FLD-02 Telemetry Display Screen

images

Ik zie dat je de Frsky 2.4GHz DJT Two Way Communication System Module hebt gekozen als module in je Turnigy 9XR zender. Hou er wel rekening mee dat dit alleenstaand zeer beperkt is qua functies. Je kan standaard alleen vanuit de RX gegevens krijgen zoals beperkte lage voltage gegevens en signaal storing. Als je meer telemetriegegevens wilt zien op je zender (moet je hem eerst modden of een extern LCD display aanschaffen) zoals hoogte, snelheid, distance to home, GPS locatiegegevens en temperatuur, dan heb je wat extra spullen nodig. Gelukkig zijn deze modulair opgebouwd, dus kan je kiezen welke gegevens je wilt zien.

FrSky FSH-01 Telemetry Sensor Hub (noodzakelijk. Hierop sluit je de sensoren aan.)

FrSky GPS-01 Telemetry GPS Module (Voor GPS en snelheidsgegevens en distance to home)

FrSky FVAS-01 Telemetry Variometer Sensor (Hoogtemeter)

FrSky FAS-100 Telemetry Amperage Sensor ( stroommeter per cell)

FrSky Battery Voltage Sensor - FrSky Telemetry System ( stroommeter van de hele lipo, niet per cell)

FrSky TEMS-01 Telemetry Temperature Sensor (temperatuurmeter)

En als je je zender niet wilt (laten) modden, dan heb je ook nog deze nodig:

FrSky FLD-02 Telemetry Display Screen

images

Met modden neem ik aan flashen met ERSKY9X ? Turnigy® 9XR Transmitter

Deze zender heeft standaard al een ISP header om te kunnen flashen.

Ah super ik ga dit in mijn excel file meenemen gelijk maar tabje gemaakt met nuttige links.

Ik zal in 1e instantie voldoende hebben aan voltage daar GPS via videooverlay zal gaan.

Update: Nieuwe versie van de Excel online met de tips verwerkt en tabje erbij met nuttige links. Tevens wat bekabeling & spares toegevoegd.

Nu nog een leuke source voor de props die betaalbaar zijn (10x6).

Linkje naar de file: http://db.tt/Q0b1tGXj

Ik zie dat je twee quadcopter power distribution boards gebruikt, waarom? Kun je niet beter één octocopter boardje pakken? Neemt minder ruimte in neem ik aan...

HK NL heeft geen octoboardjes die voldoende stroom kunnen leveren. Die zijn namelijk 8x 10A. Zoals ik het nu heb gedaan, is het 2x 4x 20A, vandaar. Ruimte is er genoeg trouwens:)

HexaHAL_13_.jpg

Hmmmmm gisteravond is mijn spaarvarken spontaan wat Meuro's aangekomen en raad eens wat :) ..... Alles is besteld dus het wachten op 3 shipments kan beginnen.

Alleen nog even de video zender / ontvanger bestellen en dan zijn we er klaar voor.

@Alexzzz ik had het probleem dat de Quad powerboards niet leverbaar waren in NL en ik mijn HK bestelling al gedaan had zonder de powerboards. Na de octoboards bestudeerd te hebben blijken dit gewoon Quad boards te zijn met extra connectoren.

Dus in geval van geen stock gewoon de octoboards bestellen en er wat connectors afsolderen.

Ok ... volgende uitdaging:

Props ... nu zou ik 10x6 props moeten hebben (motor 1000KV op 4S) zou ik eventueel 11x5 kunnen pakken of wordt dit te heftig op 4S (Turnigy geeft 11x5 op 2S aan ......)
Zo nee wat zou dan het alternatief kunnen zijn voor 10x6 daar deze vrij slecht leverbaar zijn. Ben op zoek dus naar eventueel 10x6 Graupners mocht je een idee hebben van een shop die ze heeft hoor ik dat ook graag.

Last but not least hoe zit dat met de shaft diameter? De turnigy heeft een 5mm shaft maar er zit een adapter op met schroefdraad. Is dit schroefdraad dan ook 5mm?

Nog even en alles is kompleet de videozender is een 850mw 1.3 Ghz setje geworden (vermogen zal iets terug geschroefd gaan worden)

@Alexzzz: Ah, op die manier. Daar heb ik overheen gelezen, bedankt!

Bij m'n frame staat dat ik propellers moet hebben van 8x4~10x4.7
De motoren geven de maten 8x4~8x6. Ik denk dat ik maar voor de 8x4 ga.

Nu staat er het volgende:

8x4E - 11.1v - 100W - 9A
8x4E - 14.8v - 222W - 15A

Het plan was om twee 3S1P accu's parallel te schakelen, maar het verschil in vermogen van dat motortje is wel bizar groot vergeleken met 4s (100W tegen 222W). Nu ben ik bang dat de 100W te weinig is, heeft iemand hier verstand van?

3S of 4S?

En wat betreft de propellers: zijn er op hobbyking goede 8x4's te bestellen of is een andere website beter aan te raden? Ik ga aan fpv doen, dus hoe beter gestabiliseerd de propellers zijn, hoe beter.

@Alexzzz: Ah, op die manier. Daar heb ik overheen gelezen, bedankt!

Bij m'n frame staat dat ik propellers moet hebben van 8x4~10x4.7
De motoren geven de maten 8x4~8x6. Ik denk dat ik maar voor de 8x4 ga.

Nu staat er het volgende:

8x4E - 11.1v - 100W - 9A
8x4E - 14.8v - 222W - 15A

Het plan was om twee 3S1P accu's parallel te schakelen, maar het verschil in vermogen van dat motortje is wel bizar groot vergeleken met 4s (100W tegen 222W). Nu ben ik bang dat de 100W te weinig is, heeft iemand hier verstand van?

3S of 4S?

En wat betreft de propellers: zijn er op hobbyking goede 8x4's te bestellen of is een andere website beter aan te raden? Ik ga aan fpv doen, dus hoe beter gestabiliseerd de propellers zijn, hoe beter.

Iemand?

Ik heb gisteren trouwens voor het eerst de stroom gemeten met de tgy 3536/8 1000Kv op 4s met 10x6 props, ik zit tegen de 190A, dus mocht je dergelijke motoren willen gaan gebruiken, dan is een goede accu een must, ik gebruik 4s5300 45C (2x 2650mah parallel)

Ik heb gisteren trouwens voor het eerst de stroom gemeten met de tgy 3536/8 1000Kv op 4s met 10x6 props, ik zit tegen de 190A, dus mocht je dergelijke motoren willen gaan gebruiken, dan is een goede accu een must, ik gebruik 4s5300 45C (2x 2650mah parallel)

Zijn dat vergelijkbare motoren? Betekent dat dat ze zwak zijn of juist niet? Als ik 3S doe heb ik 200W, 4S geeft me volgens de site 250W. Moet ik dan ook voor 4S gaan?

Zijn dat vergelijkbare motoren? Betekent dat dat ze zwak zijn of juist niet? Als ik 3S doe heb ik 200W, 4S geeft me volgens de site 250W. Moet ik dan ook voor 4S gaan?

Ik weet niet waar je ze mee wilt vergelijken?

Ik zit tegen de 3Kw, en het is een raket. Ideaal dus voor zwaar werk, ik heb hem uiteindelijk gebouwd voor camera/videowerk.

Gezien het feit dat je dat in mijn topic plaatste ging ik er vanuit dat je het had geplaatst voor mij, sorry als ik je verkeerd begrepen heb!

Ik dacht dat je bedoelde te zeggen dat ie teveel stroom nam voor z'n prestaties en dat ie misschien iets tekort schoot.

Ik denk dan dat ik voor 3S ga. Ik verwacht dat ie dan iets zuiniger zal zijn.

Gezien het feit dat je dat in mijn topic plaatste ging ik er vanuit dat je het had geplaatst voor mij, sorry als ik je verkeerd begrepen heb!

Ik dacht dat je bedoelde te zeggen dat ie teveel stroom nam voor z'n prestaties en dat ie misschien iets tekort schoot.

Ik denk dan dat ik voor 3S ga. Ik verwacht dat ie dan iets zuiniger zal zijn.

Waar het mij meer om ging als algemene tip: mocht je op 4s willen vliegen, en rond de 1000Kv gaat zitten met vergelijkbare props als mij, dan wordt de stroom erg hoog. De prestaties zijn ook ronduit briljant (misschien zie je me zondag bij de multicoptermeeting?) maar je moet dan wel goede accu's hebben:)

Een kleine waarschuwing dus, omdat ik zelf ook geschrokken ben gisteren, toen ik de stroom aan het meten was.....

Back