Hulp gezocht bij mijn eerste Hexacopter

Ah, ik dacht al! Waarom werkt ie niet?! :D

Motoren zijn onderweg, dat duurt nog even waarschijnlijk. Verder heb ik wel alles, dus het is wachten op de motoren en dan kan ik gaan solderen.

Ik ben op zoek naar goede propellers voor m'n drone. Ik vertrouw de 3-dollar-voor-6-stuks propellers van hobbyking namelijk totaal niet. 10x6 kan ik nergens vinden in GF of CF, dus ik heb gekeken naar 5 of 4.5, ervan uitgaande dat dat niet heel veel verschil gaat maken. Nu heb ik de volgende propellers gevonden:

10x5" Carbon Fiber
(4Pairs) 10x5" Carbon Fiber CW CCW Propellers - 10" - RCTimer RC Plane Car MultiRotor APM and MultiWii Carbon Fiber Propeller Hobby Store

10x4.5" Carbon Reinforced
12 Pairs Carbon Reinforced 10x4.5" Counter Rotating Propellers - 10" - RCTimer RC Plane Car MultiRotor APM and MultiWii Carbon Fiber Propeller Hobby Store

Voldoet de carbon reinforced propeller al voor mijn drone of raden jullie me echt carbon fiber aan? Het gaat om ruim 2.5kW en ongeveer 3,5kg drone.

Ik zou voor de carbon props gaan, die andere ziet er erg slap en "shockflyer-achtig" uit......

Ik heb net m'n motoren binnen gekregen, ziet er top uit! Wel een vraag aan Alex: de gaten in de carbon propellers lijken me flink kleiner dan alleen al de as van de motoren, hoe ga ik die kunnen bevestigen?

De 1 dollar propellers die ik nu heb hebben helemaal een klein gaatje, die gaan dus sowieso niet passen.

Waar ik ook achter ben gekomen is dat het frame lichtelijk aangepast moet worden. Als de motoren met de schroeven bevestigd zitten kunnen ze niet meer draaien. Dat komt door het de as-lock die achterop geschoven zit en net iets te groot is. De gaten van de bevestigingssjablonen aan het frame moeten dus een klein beetje uitgeboord worden.

Ik heb net m'n motoren binnen gekregen, ziet er top uit! Wel een vraag aan Alex: de gaten in de carbon propellers lijken me flink kleiner dan alleen al de as van de motoren, hoe ga ik die kunnen bevestigen?

Netjes opboren tot 8mm, en dan steeds in stapjes van 0.5mm groter. Bij voorkeur met de kolomboormachine:)

Bij de motormounts moet je het middelste gat (wat nu dus vastloopt bij jou) opruimen met een 12mm boor. Ik vertrouw met grotere motoren de originele motormounts alleen niet meer....

Netjes opboren tot 8mm, en dan steeds in stapjes van 0.5mm groter. Bij voorkeur met de kolomboormachine:)

Welke motoren heb je nu gekozen dan? De Turnigy D3536/8 1000KV motoren waar eerder naar gelinkt is die hebben volgens HK motor adapters van 5mm.

Opboren naar 8mm lijkt mij dan niet nodig? Tenzij het vanwege speciale adapter ringen is?

Welke motoren heb je nu gekozen dan? De Turnigy D3536/8 1000KV motoren waar eerder naar gelinkt is die hebben volgens HK motor adapters van 5mm.

Opboren naar 8mm lijkt mij dan niet nodig? Tenzij het vanwege speciale adapter ringen is?

De asmaat is 5mm, maar de adapter (waar dus uiteindelijk de prop op komt) is 8mm;)

Aah niet goed gelezen. Die product omschrijvingen van HK zijn niet altijd de beste. Lijkt me dat ze in dit geval de diameter van de prop adapters ook wel wat duidelijker hadden mogen vermelden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is inderdaad niet erg duidelijk vaak.

Alexzzz zei:
Ik vertrouw met grotere motoren de originele motormounts alleen niet meer....

Waarom niet? Bedoel je daarmee dat mijn motormounts misschien ook niet goed zijn? Ze voelen mij behoorlijk stevig aan!

Ik heb ook geprobeerd de motoren te laten draaien, dat bleek flink lastig te zijn! In de eerste setup heb ik de Naza en esc's aan een 4S aangesloten en de esc aan de naza. De motor begint vervolgens geluiden te maken en hele kleine tikjes te maken. Daarna gaat de LED van de Naza als een bezetene knipperen.

In de tweede poging heb ik de esc meteen aan de throttle van de ontvanger gekoppeld, maar daar deed ie hetzelfde.

Toen ik de naza aan m'n computer koppelde zei ie dat ie het stuurprogramma niet kon installeren en ik heb ook niet het idee dat de Naza assistant 'm herkent. Iemand enig idee hoe ik dat kan fixen?

Dankjewel!

Ik ben er net achter gekomen dat ik m'n zender nooit aan m'n ontvanger gekoppeld heb, dus dat kan al een reden zijn dat ie vrij weinig deed... :P

Poging twee deed helaas ook weinig. Deze keer was de ontvanger gekoppeld aan de zender en hadden we de esc rechtstreeks aan de throttle gekoppeld van de ontvanger zonder de naza ertussen. Toch deed de motor niks toen ik 'm probeerde aan te zetten. Moeten de esc's eerst geprogrammeerd worden, of is er iets anders aan de hand?

Poging twee deed helaas ook weinig. Deze keer was de ontvanger gekoppeld aan de zender en hadden we de esc rechtstreeks aan de throttle gekoppeld van de ontvanger zonder de naza ertussen. Toch deed de motor niks toen ik 'm probeerde aan te zetten. Moeten de esc's eerst geprogrammeerd worden, of is er iets anders aan de hand?

Je hebt wel gecontroleerd of het gaskanaal gereversed moet worden?

Als je de ESC rechtstreeks op de ontvanger in het gaskanaal prikt, moet hij direct werken.... (als de ontvanger stroom heeft uiteraard)

Volgens mij zat het gaskanaal gewoon goed. De ontvanger had stroom (door datzelfde draadje, via de esc), het lampje ervan stond namelijk aan.

Het is maar goed dat ik die tegenkom, anders had ik het met een kolomboormachine gedaan! Hoe werkt zo'n propruimer? Zijn ze ook geschikt voor koolstofvezel?

Back