Hydro houtbouw projectje.

@Jan. Jaa dat word idd een dure grap. dan ga ik dat proberen en een hele lading van die propjes bestellen. van 38mm tot 45.47mm?!? of is richting de 50mm gaan weer meteen overkill van mij haha.

Zo wederom even een update. inmiddels zit te voorkant bijna in elkaar. de pontons zijn klaas geschuurd en afgevlakt. het kapje heeft zijn draadwerk en die ga ik nog opvullen. waar er delen van de spanten missen komen kleppen zodat ik bij het interne werk kan komen, de rest kan ik nog niet dichtmaken zonder dat ik mezelf in de vingers snij met het plaatsen van de motor as servo etc.
hierbij wat plaatjes

full
full
full

full

Nu komt de grote vraag wat gaat erin aan hardware.
ik heb een redelijk lijstje in me hoofd maar motorisch zit ik te twijfelen.
en ik twijfel tussen deze 2 leopards

LEOPARD Model 4060 KV1500 4 Poles Brushless Motor for Car and Boat IM124 - Sensorless Brushless Motor - Brushless Motor & Accessories - RC Car & Parts

LEOPARD Model 4060 KV1900 4 Poles Brushless Motor for Car and Boat IM126 - Sensorless Brushless Motor - Brushless Motor & Accessories - RC Car & Parts

of zal ik voor 300 watt extra gaan en deze doen.

LEOPARD Model 4065 KV1800 4 Poles Brushless Motor for Car and Boat IM132 - Sensorless Brushless Motor - Brushless Motor & Accessories - RC Car & Parts

ik ga beginnen op 4s met stap naar 5s later als hij uitgebalanceerd is.
180hobbywing esc werd me overal geadviseerd dus dat word hem zowiezo.

wie kan mij helpen aan wat motorisch advies. beide leopard krijgen hun koeljasje.mantel om natuurlijk

Gr Thom

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er erg strak uit! je begint de vormen al aardig te zien!
EDIT:alleen zie ik nou dat je aan de linker drijver (van achteren gezien) de hoeken hebt afgerond? (ik weet niet zeker maar daar lijkt het wel op) zo ja, alle hoeken die het water raken moeten scherp zijn. maar ik denk dat je dat wel wist en ik het gewoon niet goed zie op de foto..

Zow kijk je even niet!... Dat gaat snel!

Net als wat Sam zegt dacht ik ook gelijk aan de onderkant.
Die hoeken moeten zo scherp mogelijk zijn anders blijft de boot 'plakken' aan het water door de ronde kanten.

De setup is net wat je zelf wil, de 1500KV zal denk ik wat aan de kleine kant zijn.
De meeste mikken met een Hydro op 30000 - 35000rpm.
De 1900KV zit op 5S op dezelfde toeren als mijne op 4S (onbelast). Zeker omdat jouwe groter en zwaarder is misschien geen slecht idee.
De 1800KV zal iets meer koppel hebben omdat die langer is (heb ik mij laten vertellen).

(^dit is mijn gedachte zoals ik denk dat kan werken, niet gebaseerd op ervaring)

*edit*:
Ik zie ook nog geen bevestiging voor je turnfin...of had je die er al in gemaakt?

dat hij afegerond is lijkt zo ;) en de bevesteging voor de turnfin ga ik als sluitstuk erachter zetten dus dat klopt die zit er nog niet. voor extra stevigheid maak ik die iets groter en verlijm ik die zodat hij de huid ook als bevesteging heeft is dat iets minder kwetsbaar met vervoeren dan als die er overheen ligt ( al komt er nog glas overheen) overkill misschien maar toch.

ik was van plan de 1800 te nemen vanwege het grotere koppel kan ik ook een grotere schroef nemen (lijkt mij) dus dat compenseert het verlies in toeren weer. maar het schiet aardig op al sta ik nu even stil in verband met het kiezen en zoeken van hardware. om hem nu dicht te maken snij ik mezelf mee in de vingers kan ik straks nergens meer goed bij.. ik ken mezelf haha

*edit* weet iemand hoe snel de levering is bij hobbyhot hobbyking en horracing daar ga ik al mijn spul bestellen. bij HH de motor. bij HK de accus en bij Hor al het overige assen truts etc

In mijne komt (maar) een 3660 dus dat koppel zou mij niet zo'n zorgen om maken.
Ik zou eerder voor de toeren gaan dan het koppel bij deze motoren. Hij is al groter de 4060.

Wat is het gewicht nu van de boot?

eerlijk gezegd GEEN idee haha met glas aan de binnekant en de pontons dicht en de halve voorkant. net geen kilo gok ik zo. moet even een weegschaal zien te scoren ;)

hydro trimmtabs of niet? zo ja welke maat? ikweet het niet of het handig is of moet of niet wie kan mij helpen?

Geen trimtabs dus :P als ik dat even snel gelezen heb haha turn fin en een lang genoege strut dat hij kan "propriden" dus trimtabs zijn niet nodig aangezien de achterkant het water niet zal raken ;)

ik heb trouwens de leopard 4065 kv 1800 besteld :D hopelijk gaat het niet te lang duren vanuit hongkong haha. kan niet wachten.

verder had ik nog een vraag over het roer hoe lang die zou moeten of Niet moet zijn.
jaja vragen vragen en nog eens vragen ik zat te denken aan een roer rond de 70 80mm sponsons liggen zon 40mm diep dus als hij vlak ligt op snelheid heb ik nog 30 of 40mm roer in het water is dat voldoende?

*edit* En bedankt voor je linkje bak van info ga ik vanavond eens rustig doorlezen! ipv even snel skippen

Nou even een update. inmiddels wat hardware thuis gekregen met dank aan TFL super snel binnen 3 dagen dus toppie aanrader!

strut bevestigd turnfin en de versteviging. water pickup dual met de water leidingen naar binnen. why 2 Nou 1 voor de esc en 1 voor de motor dat je niet warm water van je motor naar je esc stuurt of visa versa. overkill maybe maar toch. en het roer bevestigd. Nu liep ik tegen 1 probleem aan. de felxas. 330mm VÉÉl te lang. hoe kan je die inkorten had welk gelezen dat het kon maar Hoe? en dan moet je hem hardsolderen ofzo wat is dat?

hierbij wat sfeerplaatjes van de vooruitgang.

full
full
full
full

Oja Niet te vergeten het kapje zit erop ik ga aan de zijkanten met lichte scharnieren kleppen maken zodat ik bij accu esc motor kan.

Gr Thom Aka Archer

Je heb de vaart er goed in!

Die waterpickup gaat op deze manier wel heel veel weerstand geven.
Ik zou eens kijken naar de koeling van de Hydromite van Dirk Jan.
En een waterleiding is meer dan genoeg, dan eerst de ESC en dan de motor.

Vergeet ook niet dat de boot waterdicht moet zijn dus ook het kapje.
Ik zou hem los laten, zonder scharnieren. en dan afplakken met tape.

Verder ziet het er weer goed uit. Wanneer is de maiden :)

de boot word ook zeker waterdicht ;) en de pijpjes gaan nog wat gebogen worden en ga ze zo ondiep mogelijk in het water steken dus dat moet goed komen lijkt mij wil de zo buigen dat ze achter de sponson komen en dan daar het water oppikken.

en wat het kapje betreft heb ik in me hoofd hoe het gaan worden ik ga de scharnieren inglassen en tape spreekt voor zich ;) word ook een rand waar het klepje op gaat rusten met rubber van een binnenband waar die opklemt en op vast geschroefd word ;) foto's komen nog eerst de hardware aan de binnenkant. en uitvogelen hoe ik de as kan inkorten dat heeft prioriteit uiteindelijk. hij is wel iets aan de zware kant met kapje en de voorkant dicht 1289gram is dit zwaar? heb wel iets zwaarder glas gebruikt dan ik van plan was. verder komt er niet veel gewicht meer bij straks aan hout en glasvezel buitenkant komt 50gram glas en binnen kant is 200 geworden had even beter moeten zoeken achteraf maar de buitenkant moet dat compenseren lijkt mij. ? of zegt iemand buitenkant 80gram doen 50 is te licht?

gr en bedankt voor het compliment joris! de maiden gaat nog wel even duren hahaha eerst de motor maaruit hongkong krijgen ;)

1,3kg is inderdaad wat zwaar maar dat zou inderdaad het glasweefsel kunnen zijn.
(Ik zit nu op 400gr en als hij klaar is zal hij +/- 700gr zijn zonder hardware.)

Ik doe bij mij de buitenkant met 80gr, dit is meer omdat ik dat nog heb liggen.
Ik heb ook geen ervaring met 50gr maar als dit goed te verwerken is kan je dat ook gebruiken. Je hebt al veel stevigheid door de zware mat aan de binnenzijde.

Over de flex-as is hier meerdere malen geschreven; dit forum heeft een goede zoekfunctie. Als je kijkt naar posts van Hendricx vind je het antwoord.

Ben benieuwd naar de foto's!

jaa het is keper geweven 50 of nja 49gr de m2 en bij keper geweven. heb je minder nodig ipv glas matten tip voor de volgers geen glasmatten maar glasweesels steviger en vooral lichter in elk geval dat is wat ik lees overal.

en over de flexas ik zal even zoeken ;)

Hey joris zo bedoelde ik de waterpickups gebogen en zo geplaatst dat alleen het mondje onder de spiegel vandaan komt
full
full

Hallo Thom,

Een hydro gaat dusdanig hard dat twee van zulke 'emmers' aan de sponson voor een 'uitermate interessant vaarbeeld' zullen zorgen...

Tip: zorg altijd voor ruim voldoende uitloop aan de linkerzijde van je geplande traject.

Groeten, Jan.

Okejj dan ga ik het anders doen ;) zal niet eigenwijs zijn haha (ken mezelf) dan komen ze aan de achterkant. en gezien de verhalen is 1 dus meer dan genoeg?

thnx voor de reacties. ik dacht zon klein stukje ze steken 6mm onder de sponson dat moet wel kunnen turnfin geeft ook weerstand maar die is scherp en die buisjes niet natuurlijk. (geef ik even antwoord op me eigen vraag geloof ik)

Gr Thom Aka Archer

Back