Hydro houtbouw projectje.

Hee dat heb ik niet helemaal, als het oppervlakte ruw is, krijg je toch een betere water hechting dan wanneer het glad en hoogglans is. Is het niet de wet van Cohesie en Adhesie :rolleyes:

Ik zei het inderdaad verkeerd, het blijft juist wel plakken waardoor de wrijving minder wordt.

okejj dus wel of niet glad :P hahaha ik snap hem even niet meer :P

Spuiten doe je zo strak mogelijk.
Daarna ga je over het vaaroppervlak ga je met licht schuurpapier (korrel kan ik niet zo gauw vinden) eroverheen.
Om zeg maar het water te laten plakken zodat er een filmpje gevormd wordt tijdens het varen waardoor de weerstand lager wordt.

jaa ik snap hem. want als ik hem nat schuur dan blijft voor het schuren het water erop liggen in druppels. en na het schuren vloeit het wat meer uit en dat is wat je wil als ik hem goed begrijp ? ik neem aan met een korrel 800 of 1000 om die "krasjes" zo klein mogelijk tehouden dat er op microscopisch niveau water blijft plakken en dat filmpje ontstaat. snap ik hem zo goed :P?

Ik heb nooit geweten dat er zoveel bij komt kijken, heb dan sinds kort mijn eerste boot, maar ja dat is natuurlijk niet een van de snelste, meer nostalgie.
Ik heb meer met vliegen ;)

OKejj! dan ga ik dat doen Joris ;)
@ willem tsja ik wist dat ook niet!!! dacht ahh leuk juhh beetje hobbien. maar heb meer geleerd in de weken dat ik dit bouw dan in sommige opleidingen :P mja dat maakt het ook weer leuk!

Gr Thom Aka Archer

Hallo Thom,

Ik weet het, lezen blijft lastig:
Met betrekking tot de afwerking; zorg dat de laatste laag dik genoeg is, om na het (volledig) doorharden de loopvlakken (nat) dof te schuren met korrel 600, scheelt je gelijk een paar kilometer (meer) topsnelheid..
Gelukkig werd ik al geciteerd door Joris...

Groeten, Jan

sorry jan, overheen gekeken en gelezen. nog bedankt in elk geval!
denk je even snel te reageren dan mis je wel eens wat. mijn excuus ben ook met 3000 dingen tegelijk bezig achter de pc dan schiet er wel eens iets tussendoor ;)

maar dan ga ik dat doen.

en @ joris had jij die formule nog gebruikt. ? waar kwam jij op qua snelheid?
en zou jan ook weten of een romp effiecientie van .8 correct is daar had ik nog vraagtekens bij. 1 zal je nooit bereiken. maar dan word die formule weer iets accurater.

Gr Thom Aka Archer

Ik kwam met die berekening, met een 38mm en 1,4 spoed (die heb ik hier liggen om te beginnen), op 70 dacht ik.
Zal ongeveer wel kloppen, 38mm was al aan de kleine kant maar dat doe ik bewust om alles rustig af te stellen.
Uiteindelijk zal het wel een 40 of 42 worden.

Efficiëntie is een variabel die alleen getest kan worden in de praktijk als je geen tu-delft tot je beschikking hebt.
Daarnaast zijn berekeningen indicaties en geen harde cijfers maar zoals al eerder aangegeven in dit topic komt het redelijk overeen met de werkelijkheid met deze variabelen. (0,8 )

@ majestic okejj is gewoon een goede benadering van wat het ongeveer is om mee te rekenen. prima!
en 70 is dan om te beginnen ook een mooie snelheid.
ik ga met 42 beginnen op1.4 spoed. en dan zien wat het doet.
heb hier nog 45mm in dia. en de bladen komen 18mm omhoog als ik hem meet van het begin van het blad langs de schacht tot het hoogste punt. dus wie weet hoe je dat uit kan rekenen?

ook maar even een update heb niet bepaald stilgezeten. ik heb zitten dubben en twijfelen over hoe de esc vast te zetten. en ik heb gekozen voor een klittenband oplossing. gezien de grootte van de esc heeft hij genoeg oppervlak om hem stevig vast te zetten en ook verwijderbaar te houden mocht er iets fout gaan oid.

daarom heb ik de vleugel vast kunnen zetten. en hem dus helemaal dicht kunnen maken. de vleugel is op de naad met de sponson versterkt met een geweven glasband. niet nodig misschien maar toch beetje peace of mind. hij is in de grond verf gezet en daarna 2 laagjes witte motip verf. hoeft niet super strak te zijn aangezien er folie overheen komt. en die zit er al deels op.
de rest (wat nu wit is) word zwart carbon folie. die was niet op voorraad dus die krijg ik komende week. de bodem is in de blanke lak gezet wederom van motip. super super super glad geworden. en heel tegenstrijdig om dit dan met 600 korrel nat dof te maken. maar de tip was om dat te doen dus gedaan. nog steeds zo zacht als babybilletjes maar dof! niet te zien op de foto dus die heb ik op het moment achterwege gelaten. wel foto's van de rest natuurlijk!

full
full

full

Gr Thom Aka Archer

Laatst bewerkt door een moderator:
haha jaa ik ook wel maar dat is het mooie van folie bevalt het niet scheur je het er weer af ;).

en dan had ik beter moeten verven/schuren voorbereiden. als dit het echt zou zijn. dus voorlopig komt er zwart carbonfolie overheen. en dan maybe ooit dat ik het anders doe. ;)

haha ja das wel een voordeeltje. ik heb het nog niet helemaal in m'n hoofd hoe 't er uit ziet met zwart, dus 't kan dat dat wel mooier is! ;)

Dat ziet er echt gaaf uit! Mooi gedaan!

Motiveert mij weer om harder te werken ;)

Best wel trots om hem zo te zien!
Wanneer ga je varen :D

haha wanneer ga ik varen UHHh Nouu als komende week de rest van de hardware binnen heb aardig snel eigenlijk. eind sept zou ik wel willen gaan varen.
en trots mag je zeker wel zijn ;) (ik ga ook razendsnel hoor) en heb nog best wat te doen. aan uitlijnen van as motor vastzetten lipo en esc waterlijdingen etc. heb ook even zitten kijken naar koper leiding voor binnenboord.

en dankje voor je complimenten. ben er ook wel verdraait trots op moet ik zeggen.
ben wel benieuwd hoe die straks spoort enzo. zoals ik in dat pbtje zei ben ik nu veel aan het zoeken naar props en wat slim zou zijn. wat is het grootte verschil tussen een miss geico met een leopard 4065 1800kv en mijn hydro? welke heeft een lagere weerstand enzo. want ik vind wel cats met mijn motor met octura x445 en x446 en prather s225. kan ik dat als leidraad gebruiken? had jou die vraag ook gesteld maar misschien dat iemand anders er een idee overheeft.

zou het verkeerd zijn om met een graupner 45mm plastic prop te beginnen? komt overeen met een octura x442 ommenabij

Mvg Thom Aka Archer

nog maar even wat sfeer plaatjes erbij dan.

inmiddels ook de waterleidingen erin gelegd. zitten met plastic clipjes vast. niet super stevig maar genoeg dat ze niet losliggen. en dat ik ze makkelijk kan weghalen mocht er iets mis mee zijn.
en ook de water uitlaat zit er.

full
full
full
full
full

gr Thom Aka Archer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back