Hydro houtbouw projectje.

okejj jaa familie moet je ook tevreden houden natuurlijjk ;) hoop dat de revalidatie wel wat voortgang boekt.

en heb de cameraman al geboekt :P buurman is binnenvaartschipper die is wel geïnteresseerd. en die gaat filmen ;) dus beeld en geluid gaat er zeker komen :)

heb ook een drijfbak gemaakt. een meter bij 50cm en 20cm diep. (bij gebrek aan een bad) om te kijken in een iets gecontrolleerde omgeving of hij waterdicht is. ben ook even aan het kijken voor een soort wip om het zwaartepunt te constateren/meten.

Gr Thom

Het zijn vooral veel verjaardagen, de halve familie is in dezelfde maand jarig...

Revalidatie gaat zeker goed alleen druk, een keer in de week fysio, twee keer in de week sportschool en dan om de dag thuis nog verschillende oefeningen dus soms ben ik blij dat ik even rustig op de bank kan zitten :)

Ik ben benieuwd wat je er allemaal van gaat maken! Ik kan niet wachten op de maiden ;)
Voelt ook als de test voor mij he :D
Had je de motor al kunnen passen? Ben wel benieuwd of het een beetje past met de kap.

haha dat zijn dus drukke dagen/weken aan het eind van het jaar ;)
en mooi om te horen dat het met de revalidatie goed gaat man!

haha jaa jou ontwerp word dan voor het eerst Echt getest hè ;)
de motor past prima. ik heb de lengte van de as en dus de hoek redelijk vlak gehouden dus komt hij niet onder een hele steile hoek te staan. en ik heb de uitsparing onder de kap op het vlakke deel uitgehold (dat was wel net nodig) dus past prima. en de lipo's kunnen erachter nog prima langs. zal vandaag of morgen wel even een fotootje posten :)

Gr Thom

Nou niet kunnen slapen dus dan maar een update je moet toch wat als je wakker bent.

ik heb alles erin zitten (behalve de koelmantel) heb het gewicht eens even bekeken. met 5000Mah 5s lipo van 900 gram grofweg, esc en motor van 300 gram. zit ik op een vaarklaar gewicht van ongeveer 2600 a 2800 gram ( veerunster is niet heel erg accuraat meer dus kan ook tegen de 3kilo aanhangen..............) uhmmm :shock:...... is dat teveel of gewoon veel?

heb hem wel bulletproof gebouwd binnenin glasmat buiten weefsel. en 3mm triplex (had ik beter minder dik kunnen doen) maar ja eerste bouw dus fouten moeten worden gemaakt....

ik heb het zwaartepunt eens even nader bekeken. volgens Joris (majestic) zou dat op 10% achter de sponsons moeten zitten. dat is bij mij op 32cm sponsons dus 3.2cm. uitgemeten en ik zit er niet eens dichtbij in de buurt. hij ligt eerder op 5 à 5.5cm achter de sponson. wat kan ik hier aan doen behalve het eerste logische de lipo verder naar voren ( waarvoor ik een spant eruit moet slopen) wat ik liever als last resort zie.

ook de bij behorende foto uiteraard van de motor op de mount en alles mooi en lekker vol voorin :D

full

Laatst bewerkt door een moderator:
En wat houd bulletproof nou eigenlijk in? Ik ben het al een aantal keren tegengekomen dat het een bulletproof boot is, maar denk niet dt het bootje het echt gaat overleven als dr met een gun op schiet!

Die 10% is van de totale lengte he..

Volgens mij was het 10% van de sponson achter de sponson ik zal dit nog even voor de zekerheid uitzoeken.
Wat ik wel weet is dat het zwaartepunt op of net achter de turnfin moet liggen.

Maar goed ik zal de theorie er nog even bij pakken.

Ik weet alweer wat ik gedaan heb met het zwaartepunt.
Ik had iemand gevraagd die een aangepaste whiplash gebouwd had waar hij het zwaartepunt had liggen want in de beschrijving die ik heb is dit niet op te maken.

Hij heeft het zwaarte punt op 5cm achter de sponson bij een bootlengte van 1m.
dan kom ik op de volgende berekening in mm:
Center%20of%20Gravity.jpg

Met hier en daar een afronding kom ik dan op een zwaartepunt van 12% van de sponson achter de sponson.
Dit is voor thom iets positiever dan de 10% maar ik had 10% aangehouden omdat naar achter schuiven makkelijker is dan naar voren.

@Thom: Is de 32cm sponson wel goed gemeten? Ik kom namelijk uit op 33cm. (275 x 120%)
Ik zou eens kijken wat het gewicht is van de koelmantel, dat met lood o.i.d. bij de motor leggen en dan kijken waar het zwaartepunt dan uit komt. Misschien kun je de regelaar nog wat verder naar voren leggen?

@sam. bulletproof is een manier van zeggen dat hij Vet sterk is. en dus een klapper met 90km/h kan overleven. dan is water (wat 600x dichter is als lucht) zo hard als beton.

@joris. dankje voor het uitzoeken. ik had inderdaad beetje verkeerd me sponson gemeten die is net geen 33cm maar dan scheelt dat 1mm op 10% dus dat leek me niet heel kritisch die meting van mij was even een globaal beeld van waar hij ongeveer grofweg hoort te liggen.

die 12% wat op net geen 40mm uitkomt dus. is al iets beter :)
wat betreft dingen naar voren schuiven. ik heb de regelaar tegen de eindspant van de sponsons liggen. die kan niet verder naar voren.
de lipo zou kunnen maar zoals eerder gezegd zou ik dan een spant even moeten verwijderen in de neus. die had ik dicht gehouden namelijk.
het gewicht van de koelmantel is niet heel veel is een heel dun stuk alu. (met het water wat erdoor komt stromen kan het ook weer veranderen)

ik ga de lipo verder naar voren proberen te krijgen. en wat ik hierboven zei. Moet ikhet zwaarte punt Nat meten m.a.w. met water in het systeem?

en gewicht toevoegen doe ik liever niet gezien het feit hij al redelijk zwaar is.. of valt dat wel mee? en lood naast de motor leggen word sowieso niet de oplossing gezien die al achter het CG ligt ;)

Gr Thom

Ik bedoelde meer nu gewicht toevoegen om te bepalen hoeveel gewicht je nodig hebt om het zwaartepunt op de goede plek te krijgen.
Dat water in het systeem zal het niet echt doen voor het zwaartepunt.

okejj haha ik snap je ;) met extra gewicht het zwaartepunt zoeken ;)

ik ga zo eerst die spant eruit slopen (met beleid) en dan eens kijken wat de lipo verschuiven doet.

en qua gewicht is hij niet Vet zwaar? en wat is het volume/drijfvermogen van de hydro? weet ik even zeker dat ik goed zit namelijk ;)

Gr Thom

en qua gewicht is hij niet Vet zwaar? en wat is het volume/drijfvermogen van de hydro? weet ik even zeker dat ik goed zit namelijk ;)

Gr Thom

Of hij (te) zwaar is weet ik niet, er is niet echt vergelijkingsmateriaal.

Drijfvermogen zou ik je niet kunnen vertellen, zover ben ik niet in de theorie gedoken,
Als hij blijft drijven zal het goed zijn toch ;)

Ik zal de mijne nog eens wegen, ik heb op accu na alles binnen.

*edit*: ik heb m gewogen en kom excl. Accu op 1200 gram.
Er zal nog wel een 100-150gr bijkomen aan klein materiaal, lijm en verf dus zal een 13-1400 gram zijn straks.

Laatst bewerkt:
dus 1400 gram exl accu? 4s 5000mah is 700 gram ofzo. dus zit je ook over de 2 kilo. dan is mijne wel wat zwaarder. gaat dat liniear? of is dat exponentieel 20% groter is 20% zwaarder?

Gr Thom

1400gram zonder accu ja, accu zal 550gr zijn.

Ik zou niet weten of dat lineair gaat, denk dat dat van meer factoren afhangt;
Hout, epoxy, gebruikte mat, bouwwijze...

Ik zou mij eerlijk gezegd niet zo druk maken om het gewicht, zoals eerder gezegd is met de power van tegenwoordig een beetje gewicht niet verkeerd.

dat is ook zo ;) maar dit is mijn eerste houtbouw. dus probeer te begrijpen wat ik anders oftwel beter had kunnen doen. op die manier.
ik heb binnenin nogal zware mat gebruikt dus dat is denk ik een groot deel van het gewicht.

maar zoals ik zei. ik probeer te begrijpen wat ik anders of beter had kunnen doen ;)
ik krijg volgende week de koelmantel binnen (de goeie) dan is het hopen op een mooie dag zonder teveel regen of wind. en dan de maiden!!
ik heb inmiddels de spant die de lipo tegenhoud eruit. beetje lastig te doen maar een bijtel en een hamer doen wonderen. nu nog prutsen om het mooi en netjes te krijgen in de neus. dan zal ik even posten hoe het CG zit. en ga ik hem voor het eerst in mijn drijfbak doen kijken of hij 100% waterdicht is. even een half uurtje ofzo laten drijven. voor de zekerheid.

Gr Thom

Je wasabi ziet er al een stuk verzorgder uit en dat zal al heel wat schelen ;)

Al doende leert men, als ik de F1 opnieuw zou bouwen zou ik het ook anders doen.
Ook de Hydro heb ik al verschillende aanpassingen gemaakt op de tekening.
Elke boot die je hierna bouwt zal weer anders en 'beter' gebouwd worden.

Ben benieuwd naar de testen en vooral de maiden, ik zal duimen voor goed weer ;)

haha jaa ik ben ook heel benieuwd en inderdaad hopen op beetje goed weer.;)
de theoretische berekening met de 2100kv leopard kom ik met niet overdreven proppen op 90 per uur uit :P dus snelheid heeft hij theoretisch wel. nu de vraag of hij ook goed vaart en heb 2 lipo's dus kan een paar goeie runs maken en wat afstellen.

misschien dat jij dat weet en anders iemand anders. boven de 4s word een ubec aangeraden. uhhh wat is dat :P ken alleen de varianten dat je de stroom van je regelaar pakt voor je ontvanger dus dat zegt me niks. heb wel een kleine accu 600mah 4.8 volt. maar kan je die zo op je ontvanger aansluiten? of moet daar nog iets tussen?

Gr Thom

4,8 is volgens mij te laag voor je ontvanger en servo.
Als je googled op UBEC moet er toch wel wat te vinden zijn, meestal heb je 6Volt nodig.

Wat ik mij nog afvraag; hoe heb je eigenlijk de bevestiging van de turnfin gemaakt en heb je verschillende turnfins?

ik heb 2 boutjes vast gezet met epoxy daar kan ik dan de turnfin aanvast zetten.
en Nee heb geen meerdere turnfins. das wel een nadeel.

hij is wel makkelijk in hoogt te verstellen. heb ongeveer een ruime centimeter omhoog en naar beneden. ik begin met de turnfin op zn hoogste stand. met zo min mogelijk fin in het water dus.
en ik kan hem altijd nog aanpassen. het is een rechte turnfin. jij had een gebogen fin op je ontwerp staan. wat gebruik jij als fin?
hem buigen kan wel bankschroef en een goeie tang dan kom je een heel eind.
maar toch, het gewicht houd hem wel naar beneden. want daar is een gebogen fin voor. dat hij hem naar beneden trekt. en ik kan de gleuf waar hij mee vast zit altijd wat opvijlen dat hij minder diep kan mocht dat noodzakelijk zijn als hij op zn fin gaat varen. (dat is de visuele weggever geloof ik) dat de fin teveel opwaartse kracht heeft.

en ik heb hem ook messcherp geslepen. hij was nogal bot! nu kan je er papier mee snijden haha.

Gr Thom

Back