Hydro & Marine Bluebird

heb heb, of nu beter gezegd had, mijn bluebird uitgerust met een Hype 4004 motor i.c.m. een Flighttech 80A brushless ESC.
Alles had ik er eindelijk goed in zitten.

Eergisteren een test vaart met een 2s lipo gedaan, ging redelijk snel maar eigenlijk had ik er wel meer van verwacht moet ik eerlijk zeggen.
Ik in de specs van de motor en de esc kijken ... blijkt dat beiden de 11,1 V van een 3s lipo wel aan zouden moeten kunnen. Dus ik vandaag vrolijk mijn 3s lipo erin ... hop.. naar de vijver....
Paar rondjes varen .. paar keer lekker op snelheid laten komen ... .en dat beviel me wel .... hij ging als een kogel over het water ... heerlijk ....
Totdat hij opeens stil lag .... midden in de vijver ..... balen .... heb een half uur moeten wachten tot hij door de wind aan de kant komen was.

Toen ik de boot open maakte en alles eruit gehaald had bleek de motor compleet vast gelopen te zijn en volgens mij de ESC doorgebrand ... de motor wil iig niet meer draaien ... en de ESC doet het ook op een andere motor niet meer.... hij piept ook niet meer als je hem inschakeld .......
Alles was netjes water gekoeld ..... hoe kon dit nou gebeuren???
Wel even een dikke 180 euries binnen een paar minuten door de plee gespoeld ... terwijl de motor en de ESC het wel aan moesten kunnen volgens de specs... de ESC zou zelfs tot 6s lipo moeten kunnen ...

Je as kan vastgelopen zijn.Ook kunnen je lagers van de motor vastgelopen zijn,en dan trekt die zo'n hoge stromen,dat het boeltje kapot gaat.
Als het je motorlagers zijn,zou ik hem terug sturen.Of heb je geen garantie meer.

Ik heb zo'n zelfde motor , maar ik vervang de lagers altijd direct.

Het is niet de as want ik heb de motor eraf gehaald en de as draait gewoon nog vrij, het is dus echt de motor de muurvast zit.

hoe kan ik zo een motor open maken dan?

Posted via Mobile Device

Laatst bewerkt:
Ik heb de regelaar en de motor een poosje geleden nieuw gekocht bij 2 Brothers RC.
Als ik aan de spullen ruik dan lijkt het erop dat de boel gewoon doorgebrand is. Daar snap ik niks van want volgens de specs moet het kunnen en alles was water gekoeld.

Als dat altijd zo gaat dan stop ik ermee want ik heb geen zin om steeds 180 euro te moeten uitgeven om nog geen 5 minuten te kunnen varen.

Ik zou eens naar 2B gaan en daar uitleggen wat je hebt gedaan (niet misdaan dus) en wat er gebeurt is. Misschien valt dit onder de garantie, je weet maar nooit, en kost het je niet al te veel, misschien verzendingskosten.

Kan het niet zijn dat er een te grote prop op zit? Want die vraagt enorm veel stroom van de batterijen naar de motoren, en je regelaar moet daar ook tegen kunnen.
Een regelaar kan inderdaad bv tegen 3S Lipo kunnen, maar maar 30A aankunnen, en een andere kan 3S lipo aan en maar 20A. Dan kan je inderdaad perfect denken dat je met 3S Lipo zonder probleem kan varen, maar als je niet weet hoeveel stroom hij trekt, en dat is teveel, dan verbrand je hem alsnog. Dus zorg dat hij niet overpropped is (teveel stroom) en dat je regelaar hoge stromen aankan, die jij gebruikt.

Greetz Jos

Laatst bewerkt:
De grootte van mijn prop kan je elders in dit topic zien.
volgens eerdere berichten in dit topic moet een 80A esc meer dan zat zijn voor de hype 4004 motor.

Ik heb nu een nieuwe brushless set gekocht, iets goedkoper dan die andere maargoed ... moet het er maat mee doen.

Het is een SeaKing set:
SeakingBrushless.jpg

Specs motor:
Rotational Speed : 3600 RPM/V
Continuous Current : 45A
Max. Current : 55A
Input Voltage : 8 - 18V
Max. Efficiency : 96%
No Load Current : 1.2A
Internal Resistance : 85mΩ
Motor Dimensions (Diameter x Length) 34.5mm x 58mm
Shaft Dimensions (Diameter x Length) 3.96mm x 15mm
Input Battery Types NiCd/ Nimh/ Li-po Battery

Specs ESC:
Dimensions : 94mm x 33mm x 18mm
Continuous Current : 60A
Burst Current (10s) : 120A
BEC Ouput : 6V/3A
Working Battery Types 6 - 18 Cells (NiMh or Nicd) / 2 - 6 Cells (Li-Po)
Working Voltage 7.2 - 21.6V (NiMh or Nicd) / 7.4 - 22.2V (Li-Po)
Water Cooling Pipe Diameter 5mm

Volgens de specs kan zowel de motor als de ESC met een 3s lipo werken. kan iemand mij vertellen of dit nu wel goed gaat komen... met bijvoorbeel de 38mm prop die er nu op zit (zie eerdere post in dit topic).. of moet ik een andere prop gebruiken om de boel niet weer door te laten branden?

Laatst bewerkt:
Hallo Patrick,

Ik vaar met eenzelfde motor (de goudgeanodiseerde van Hobbycity) in een Mono I op 2S en dat zit al op het randje van onvaarbaar, met een 36K prop.
Op 3S heb je iets van 32000 rpm onder last, da's behoorlijk heftig, ik zou met een klein propje beginnen, 31K, langzaam groter proberen en zien wanneer het een vliegtuig wordt....

Als je waterkoeling functioneert en je vaart niet te veel deellast (belangrijk!) dan zal er niks heet worden.
Kabels tussen de batterij en de regelaar niet langer dan 25-20 cm.

Groeten, Jan.

Hej ploman74
Jan bedoelt niet te veel half gas varen dan word de motor snel heet .Beste is dus vol gas .

Heeft er nog iemand zo'n 31K propje over?
En ik klink misschien een beetje dom.. maar waar staat 31K voor .. en wat zijn dan de specs van zo'n prop?

Laatst bewerkt:
Hey,

het zou mooi zijn als de prop zelf al 31000 toeren maakt, scheelt weer lipo's motoren enzv meeslepen:p helaas is dat alleen niet zo:p

een 31k propje staat voor een 2balds schroef met een diamter van 31mm en dan uit de k serie van graupner. de k serie heeft 1,4 pitch. dat is dus hoe stijl de schroef is. het meer spoed (pitch) hoe meer water hij verplaatst maar dus ook hoe zwaarder hij is. 1,4 pitch is het meeste gebruikte in de kleinere speedboten.

propjes kun je zelf halen bij bijna elke modelbouwwinkel. je kunt ze ook bij 2brothers rc bestellen.

Groetjes,

Jelmer

de k series zijn in de meeste modelbouwwinkels wel te koop.
kosten een paar euro per stuk.gewoon van 31 tot 36 kopen en kijken welke het beste vaart.
ik heb wel een 31 voor je liggen maar je zal aan benzine meer kwijt zijn.
ikzelf vaar mn bluebird met een 36 prop en is handwarm.
ik vaar dit wel op gewoon 8 cellen nimh.lees dat jij op 3 cellen lipo vaart.
behoorlijk heftig als ik het zo bekijk.goed de temprutuur in de gaten houden van de moter en regelaar.
groet patrick

Ik heb ook een 2s lipo liggen, daar ga ik deze nieuwe brushless set eerst mee uitproberen. De vorige keer ging ik 3s gebruiken omdat ik het met een 2s te langzaam vond gaan. maargoed .. resultaat was inderdaad wel een verbrande motor en regelaar.

Wat ik me nog afvraag... bestaat er niet een klein pompje die je in je waterkoelsysteem kan plaatsen zodat er ook water doorheen gepompt wordt op het moment dat je wat langzamer vaart of zelfs stil ligt in het water. op die manier zou de motor en de ESC toch gekoeld worden ook als je niet snel vaart.

Hallo Patrick,

Natuurlijk kan dat, maar voor een wedstrijd boot, zoals de jouwe, is dat extra gewicht natuurlijk een gruwel.

Als je koeling goed functioneert, heb je flow zodra de boot in beweging komt (spray pick-up), als het goed is, gaat daarna het gas erop en heb je koeling zat, dus een pompje is flauwekul.

'Niet snel varen' met een speedboot is 'not done', daarvoor heb je schaalmodellen...

Groeten, Jan.

okok ... daar heb je wel een punt inderdaad.... nou ... vanavond maar eens even de water pickup ed weer goed vast lijmen en de nieuwe seaking brushless set erin zetten en dan komend weekend maar weer eens proef varen.

Zo .. hehe .. eindelijk de tijd gevonden om de nieuwe Hobbywing/Seaking brushless set in te bouwen. Ook heb ik nu een 31K propje erop gezet (en heb ook nog een 33K prop erbij besteld om te kunnen proberen).
Het resultaat staat hieronder:
30072009049.jpg

Nu heb ik gehoord dat de water pickup die ik heb niet echt efficient is en dat een spray pickup veel beter werkt. Is zo'n spray pickup makkelijk te realiseren?
Hieronder een foto van de achterkant van mijn bootje:
10052009546.jpg

Back