Hype U can fly (aka ST Models Discovery Trainer)

Hallo, hier een complete newbie die op het forum dit draadje vond over het UCF toestel van Hype. Aangezien ik een beginner ben heb ik de complete set (inclusief zender) gekocht om te kijken of deze hobby me bevalt. Heb vanmiddag de Hype in elkaar gezet, accu opgeladen en de boel aangesloten. Servo's voor bediening van de roeren, bommenluikje etc. werken prima. Ik krijg alleen de motor niet aan de gang.

Dus ik vraag me af of ik wellicht nog iets vergeten ben? :oops: Out-of-the-box zou alles meteen toch moeten functioneren en bij het bedienen van de gas-throttle zou de propeller toch moeten gaan draaien, of niet? Ik hoef toch niet te binden oid?

Alle hulp is welkom, alvast bedankt! :cool:

Greetz,
Marc

Als je de zender aanzet moet je zorgen dat het gas volledig uit staat, dan hoor je een piep, dan zou hij het moeten doen, check ook of die niet op reverse staat.

Hoi bedankt voor je antwoord! Hoe kan ik zien of die op reverse staat?

Op de Hype zender zie ik wel 4 servo reversers, AI, ELE, THR en RUD.
AIL en THR staan op normal, ELE en RUD staan op reverse zo te zien.

Ik hoor voor de rest geen piep of zo waar jij het over hebt.

Greetz,
Marc

UPDATE: Hij doet het inmiddels. Heb de moter trim heen en weer gedaan en nog een keer geprobeerd, voila, daar was de piep!

je moet idd de trottle range eerst effe instellen.
succes met de eerste vlucht. laat ook effe weten hoe die verlopen is.
hoe veel mAh lipo heb je ?

gr,
Marco

UPDATE: Hij doet het inmiddels. Heb de moter trim heen en weer gedaan en nog een keer geprobeerd, voila, daar was de piep![/QUOTE]

Mooi man, en nu het gas erop, tis een mooie dag.

Ha, ik heb alleen nog maar getaxied...;)...heb besloten om naar een club te gaan en daar eerst onder begeleiding te vliegen, hoe eenvoudig dit model misschien ook vliegt...hou jullie wel op de hoogte over de maiden flight...

Standaard lipo is 1800, kun je dus mss niet zo heel lang mee vliegen. Denk dat ik er nog een van 2200 bij haal.

Greetz,
Marc

ha silvershark,

ik ga bijna dezelfde fase in als waar jij nu in zit, alleen bij mij moet alle bestellingen nog binnen komen zoals vliegtuig, accu lader, lipo`s enz.
ik vind het wel erg spannend allemaal dus ik lees graag je verslag en ervaringen.
heb je ook gesimt? hoop snel mijn hype te hebben en dan naar een club hier in de buurt te gaan.

groeten van dave

Goedenavond,

Na jaren twijfelen en inmiddels heel wat uren met de simulator heb ik een paar weken terug de UCF gekocht.

Vanavond was het er dan eindelijk tijd voor; de maiden (zowel mijn eerste keer als die van het vliegtuig). Ik was afgelopen week een mooi veldje tegengekomen en daar aangekomen bleken de omstandigheden ideaal, lekker in de zon en weinig wind.

De eerste vlucht verliep super, heb het hoogteroer een klein beetje nose-down moeten trimmen, maar verder waren er geen aanpassingen nodig.
Na twee touch and go's even geland om wat rijst in het bommenluik te doen (+/- 250gram). De benodigde startlengte werd aanzienlijk langer, maar nog steeds vliegt het toestel perfect, zonder iets aan de instellingen te hoeven veranderen.

Na een vlucht van ruim 10 minuten begon het vermogen af te nemen en na een laatste low pass helaas moeten landen.

Nog even wat getaxied, wat de UCF niet echt leuk vind met wat wind (rechtervleugel en neus tegen de grond), maar geen enkele schade.

Nu ook maar eens wat accus bestellen en dan de volgende keer wat meer vluchten maken :cool:

Groeten,

Pim

UCF.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
@Dave
Dat zal ik zeker doen...ga vrijdag of zaterdag kijken bij clubs...maar het weer lijkt vooralsnog niet mee te werken...

@Pim
Weet jij zeker dat je het landingsgestel zo goed hebt gemonteerd? Ik had hem ook eerst zo zitten, maar bij bestudering van het CG punt tekeningetje in de handleiding heb ik hem omgedraaid...twijfel nog steeds... :oops:;)

Greetz,
Marc

het landings gestel moet idd andersom, dus naar voor gericht. maar ik had het ook zo. enigste nadeel als het zo naar achter gericht staat, je hebt mogelijk 1 tot 2 meter meer startbaan nodig om te stijgen. hij kantelt iets minder snel naar achter, waardoor je meer vaart nodig hebt om te stijgen.

wat gebeurd er als de verbinding met de ontvanger verstoord word ?
dit:

IMG-20120605-WA0001.jpg

20120605_213127.jpg

BOTS !!! recht met de neus op het asfalt !! na een mooie rustige vlucht de zender over gegeven aan een vriend om de landing te doen (ik ben nog niet ervaren genoeg op een smalle straat met zij wind) hij maakt een ruime bocht, en spontaan alles weg !! geen stick reactie meer. neus omlaag en we konden op afstand alleen nog toezien hoe hij recht met de neus naar beneden dendert .....

balen ..... gelukkig is alleen de neus gekreukeld, en kan eventueel door een goede knutselaar hersteld worden. de rest is van de vlieger is wonderbaarlijk heel gebleven. alles werkt nog correct. zelfs de dikkere motor draait weer na wat herstel werk.

dus als iemand een complete reserve vlieger wil overnemen ..... hij staat te koop. wel met originele motor en regelaar. de losse onderdelen worden voor onbeschofte prijzen verkocht. dan is zo'n reserve vlieger wel handig .... vooral als je een groene hebt.

ik ben nu aan het rond speuren wat de opvolger gaat worden. of weer een nieuwe Hype, maar dan in de kleur die me aanspreekt, (blauw), een Mentor of een ander Cesna achtig toestel. maar voor alsnog alweer een Hype. kan ik weer mijn dikke motor en dubbele lipo plaatsen. want vliegen deed die echt super na de upgrade ...... echt super ..........

Hij moet inderdaad andersom, maar ik had ergens gelezen dat het zo beter schijnt te zijn, en het vliegt prima ;)
Misschien voor de volgende vlucht even andersom monteren om het verschil te bekijken, maar ik denk dat ik hem standaard zo laat.
Heb gisteren wat accus besteld, dus met wat mazzel begin volgende week wat langer vliegen :cool:

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en na veel inlezen en het forum doorspitten ben ik van plan de Hype u can fly te gaan kopen. dan de complete RTF set. ik vroeg mij alleen af hoe de kwaliteit van de zender is. Is deze voor een beginner zonder ervaring van goede kwaliteit, of is het verstandig door te sparen voor een duurdere zender? alleen met de kans dat mits het mij niet bevalt dat ik dan met een zender zit.
gr.

Ik heb ook de RTF set gekocht. Misschien dat de zender in de toekomst niet meer aan mijn eisen voldoet, maar om zo met een eerste model te vliegen vind ik hem prima.
Heb zelf de zender omgebouwd naar een Mode 3 (had op de sim met Mode 3 leren vliegen en ben daar maar aan vast blijven houden), wat gemakkelijk te doen was.

mits het mij niet bevalt dat ik dan met een zender zit.
En met een vliegtuig dus :-)
Maakt m.i. niet zoveel uit. Ook een zender kun je weer verkopen en voor een betere zender zul je meer terugvangen.
Maar, bij de UCF zit als het goed is minimaal een 5-kanaals zender en op zich kun je daar wel een tijdje mee vooruit.
Belangrijk is even op te letten welke mode je koopt. Zenders zijn in verschillende modi te krijgen en het verschil is de toewijzing van de besturing aan de sticks. Gas links of rechts is bijvoorbeeld een mogelijkheid.
Ben je van plan bij een club te gaan dan is het goed dezelfde mode aan te houden als ze daar het meest gebruiken

Vanavond na de buien nog even een vluchtje gemaakt met het landingsgestel naar voren gericht, behalve het sneller achterover kantelen merkte ik niet veel verschil met de vluchten waarbij het landingsgestel naar achter gericht was.
Heb vanavond verder even wat doorstarts geoefend, waarbij vooral het neuswiel even goed getest werd :hammer:

Vandaag de nieuwe rode Hype van mijn broertje in elkaar gezet. althans, eerst alles op goede orde gebracht .......

20120607_190729.jpg

zo was die dus geleverd .... met de regelaar in het lipo vak. geen kant op te krijgen. en nog gekker, het is een Hobbywing 40 amp regelaar ?! niet wat er standaard in hoort te zitten. beter nog, maar alleen erg ongelukkig geplaatst.

ik heb de cowl er af moeten halen om de regelaar netjes weg te werken in de cowl.

20120607_192906.jpg

zit nu netjes weg gewerkt. maar wel gek dat dit zo geleverd word. eerst wilden we deze weer terug sturen naar de shop waar deze vandaan komt. maar ja, hobby hé ......

maar het mag niet zo afgeleverd worden. de lipo was er zo niet in te krijgen. ik ga wel morgen effe verhaal halen.

hopelijk word mijn nieuwe Hype morgen ook geleverd. ik heb me nu een blauwe gekocht. gaat ook gelijk weer het mes in om mijn oude motor terug te plaatsen.

Je kan gemakkelijk de zender van de UCF ombouwen naar welke mode je wilt (heb hem zelf naar Mode 3 omgebouwd), dit staat ook beschreven in de manual. Je moet alleen even opletten dat de schakelaars voor het reversen van de kanalen aan de voorzijde niet meer kloppen en dat je de servo's op de juiste aansluiting op de ontvanger zet.

Bij mij zit de dezelfde regelaar regelaar ook op die plaats, niet echt logisch, maar de lipo past er nog wel in gelukkig.

Hoi mannen. Ik heb even een vraagje wat betreft de propeller van de UCF. De standaard prop kost 9.90 euro. Nu had ik gekeken op internet en een GRAUPNER prop gevonden voor minder dan de helft van de prijs met dezelfde maten (10x5). Nu blijkt deze prop uiteindelijk niet geschikt voor de UCF omdat de lipo heet en bol wordt. Ik neem aan dat de belasting toch te groot is voor motor en ESC. De bladen zijn iets breder en ik heb begrepen dat de maat niet alles zegt over motor belasting en stroom vraag, het schijnt erg merkgebonden te zijn.

Mijn vraag is of iemand van jullie ook op zoek is geweest naar een goedkopere prop die wel geschikt is voor dit toestel met standaard motor en ESC?

Grt Helixer

Back