Hype U can fly (aka ST Models Discovery Trainer)

Vraagje aan de UCF bezitters:

Heb vandaag de UCF binnengekregen en het viel mij op (volg o.a. dit draadje al een tijdje) dat de ESC niet (onbereikbaar :rolleyes: ) achter de motor zit, maar netjes aan de rechterzijkant van het 'lipo-vak'. Ook is dit een 40A HobbyWing regelaar. Heeft Hype er iets aan gewijzigd ?

Het valt ook op dat het motortje heel soepel draait; als je hem ronddraait met de hand schokt deze nauwelijks (weinig weerstand) :D (bij alle andere borstelloze motoren die ik heb gaat dit wel schokkend, zeg maar voel je de polen)
Had nog een 'oeroude' lipo met Deans t-stekker; Binnenkort maar een XT60 aan de ESC solderen en kijken hoe 'sterk' de motor is.

Het is wel 'veel vliegtuig' voor de centen ;)

Klopt ja dat de ESC bij de nieuwe UCF's in het lipo compartiment zit. Staat hier ergens op dit draadje wat over geschreven.

Verder schokt mijn motor wel(net even gekeken), dus jij zal er ook wel een andere type motor op hebben. Heel anders allemaal dus.

Grt Helixer

...Feit is wel dat een gyro in een heli noodzakelijk is, anders is er niet mee te vliegen...

Er zijn mensen (echt waar :D ) die kunnen met een modelhelikopter vliegen zonder gyro. Daar heb ik nóg meer bewondering voor ;)

...Een flymentor van KDS is een 3 assen gyro!! Zou dat ook kunnen?...

Alleen de 'staartgyro' stuurt 1 servo aan, de 'tuimelschijfgyro's' 2 of 3 servo's (door de FM Mixer); dus helaas nee :( , tenzij je in HeliBal dit mixen uit kunt schakelen.

Wel enorm creatief om dit zo te bedenken :worship:

Alleen de 'staartgyro' stuurt 1 servo aan, de 'tuimelschijfgyro's' 2 of 3 servo's (door de FM Mixer); dus helaas nee :( , tenzij je in HeliBal dit mixen uit kunt schakelen.

Wel enorm creatief om dit zo te bedenken :worship:
Dank je, maar ik geef nog niet op hoor. Waarom zou je de mixer niet kunnen gebruiken? Waar je wel zorg voor moet dragen is dat je pitch waarden op nul blijven staan over de hele throttle range, anders gaat het echt verkeerd.

Verder even een situatie schets:
De aansluiting van FM AIL en PITCH gaan op de ailerons van het vliegtuig.
De aansluiting van FM ELE gaat op het hoogte roer.
De aansluiting van FM Rudder gaat gewoon op de RUDDER.

Grt H:p

Laatst bewerkt:
Op de staart komt inderdaad nog een stripje, maar ik wilde gisteren eerst zo even testvliegen. Stall tijdens takeoff heb ik niet zoveel last van, ik hou het hoogteroer vol omhoog tijdens het begin van de rol, daarna neutraal, dan komt de staart mooi omhoog en weer iets later het hoogteroer iets omhoog, waardoor het toestel rustig loskomt. Ik stallde tijdens de testvlucht in een bocht, waardoor hij over een vleugel wegviel en gelukkig op de wielen terecht kwam.

Op deze manier is de UCF inderdaad een leuk kistje om mee te experimenteren :p

Een kleine update: ik heb nog een bouwpakket van een Piper Super Cub liggen, waar ik voorlopig even geen tijd voor heb. Het staartwiel van de Super Cub zit nu op de UCF, het is niet gekoppeld aan het rudder, maar kan vrij zwenken. Sturen gaat prima door het rudder te gebruiken en wat gas te geven.

Het voorover kantelen tijdens de landing is opgelost door wat met het gas te spelen, zodat er genoeg luchtstroming over de elevator is om de staart naar beneden te duwen.

Qua silhouet lijkt het nu een beetje op een Cessna 180 of 185, t ziet er wel gaaf uit.

Jouw wielen zitten onder het bommenluikje, toch? Bij mij staan ze voor het bommenluikje, dus meer naar voren. Van kantelen is geen sprake!! En inderdaad heb je niet perse een mee sturend rudder nodig om te kunnen taxiën.

Grt H

Oké,

Volg het met belangstelling ;) !

(Kreeg de FM niet goed werkend op een helikopter, mocht jou het wel lukken op een vliegtuig is dat nog een optie, anders verkoop ik de FM).

Even terugkomend op de U Can Fly:

De staart zit scheef (iets naar rechts gekanteld van achteraf gezien); hebben jullie dit ook gehad en kan ik dit oplossen (= aan te raden) door iets van het schuim weg te snijden :)

Tja, het is eigenlijk gewoon een bouwpakket, eigenlijk moet alles gewoon passen. Misschien zal je inderdaad wat moeten aanpassen, ik weet het anders ook niet. Bij mij paste het allemaal meteen goed.

Trouwens vandaag heerlijk rustig vliegweertje Robbie. Gaan met die banaan zou ik zeggen. Kom op met die maiden. Jammer dat je zo ver weg woont, anders konden we samen gaan vliegen.

H :banana:

Helixer,

je hebt helemaal gelijk :D

De staart krijg ik nog wel goed, maar ik heb maar 1 lipo met Deans-stekkertje (een hele oude, die het motortje nog maar nét laat draaien [op 8,8 volt ;)]

En in het solderen (van een XT60 stekkertje) ben ik géén held. Natuurlijk wel geprobeerd (tijdje terug) maar na veel geknoei :confused: (stekkertje helemaal verprutst en natuurlijk nog :mad: niet vast) maar gevraagd aan een modelvliegclublid (en laat die nu net op vakantie zijn).

Neem vanmiddag wel de Arrow mee. Inderdaad mooi vliegweertje :D
Misschien dinsdagavond de maiden, anders maar ná mijn vakantie

Jouw wielen zitten onder het bommenluikje, toch? Bij mij staan ze voor het bommenluikje, dus meer naar voren. Van kantelen is geen sprake!! En inderdaad heb je niet perse een mee sturend rudder nodig om te kunnen taxiën.

Grt H

Vanwege het monteren heb ik het inderdaad onder het bommenluikje gedaan, daar zit een blokje hout in, het landingsgestel zit met drie schroeven vast. Het had verder naar voren gekund, maar niet op een nette manier vond ik.
De constructie zoals ik hem nu heb was binnen 30 minuten bedacht en gemaakt. Op het veld even het CG tijdens de vlucht controleren en aanpassen en klaar was ie.

Als het toestel voorover kantelde was het op het moment dat het op het gras te weinig snelheid had om over een polletje heen te komen. Met was gas geven is dat verholpen omdat de staart naar beneden gedrukt blijft. Het is ook wel een beetje een uitdaging om te landen zo, terwijl de kans op schade heel klein is :D

Wat zal ik nou nog eens gaan aanpassen/uitproberen... :rolleyes:
Misschien eens kijken voor flaps, zodat ik trager kan aanvliegen, maar goed, dat is nog even toekomstmuziek, eerst zo even vliegen.

Hey clubdriver, als jij flaps gaat gebruiken ben je niet bang dat je hem echt naar beneden moet drukken, bedoel zonder flaps heeft hij al een zweefcapiciteit van een zwever althans dat is mijn ervaring.

Leuk om te lezen dat er meerdere een gyro gaan proberen.:cool:

Ben benieuwd naar de bevindingen van jullie of er dan daadwerkelijk een verschil te merken is.
Hopen dat de motor snel gemaakt is, wachten op + 15 km/h wind en testen maar

Hey clubdriver, als jij flaps gaat gebruiken ben je niet bang dat je hem echt naar beneden moet drukken, bedoel zonder flaps heeft hij al een zweefcapiciteit van een zwever althans dat is mijn ervaring.

Ik denk dat dat wel meevalt, aangezien de flaps ook als rem werken, waardoor je dezelfde lift krijgt bij een lagere snelheid. Ik heb nu juist het probleem dat hij te snel gaat, waardoor ik ergens achterop het veld pas kan landen (de wind komt meestal uit een hoek waarbij je over een paar bosjes en een sloot moet aanvliegen, door het dalen neemt de snelheid toe en dus de landingsafstand).

Maar goed, het zal moeten blijken in de praktijk wat het resultaat is. Ik wil het in ieder geval zo inbouwen, dat het altijd weer terug te veranderen is.

Ik denk dat dat wel meevalt, aangezien de flaps ook als rem werken
Ik denk dat je flaperons bedoelt!!! Flaps schuiven uit, waardoor het draagvlak van de vleugels groter worden en waardoor toch bij lagere snelheid voldoende draagkracht is.

Flaperons daarentegen zijn eigenlijk jouw ailerons die gezamenlijk naar beneden en naar boven gezet kunnen worden. Dit om bij het landen de snelheid er uit te halen, of bij het stijgen wat meer lift te geven.

Als je overigens de aileron roeren gezamelijk naar beneden of naar boven zet is het toch mogelijk de ailerons te gebruiken met sturen.

Zo heb ik het altijd begrepen.

H:p

Hoi clubdriver, je kunt ook als vleugel profiel flaperons kiezen, dan werken je ailerons als flaps en je hebt nog steeds de uitslagen op je ailerons om te corrigeren.

Ik heb flaperons ingesteld en gebruik deze alleen bij take off.

Dan hoef je niks hardware matig te veranderen om te kijken of het de beoogde effect heeft.

Grt Ferdi ,

Ik denk dat je flaperons bedoelt!!! Flaps schuiven uit, waardoor het draagvlak van de vleugels groter worden en waardoor toch bij lagere snelheid voldoende draagkracht is.

Flaperons daarentegen zijn eigenlijk jouw ailerons die gezamenlijk naar beneden en naar boven gezet kunnen worden. Dit om bij het landen de snelheid er uit te halen, of bij het stijgen wat meer lift te geven.

Als je overigens de aileron roeren gezamelijk naar beneden of naar boven zet is het toch mogelijk de ailerons te gebruiken met sturen.

Zo heb ik het altijd begrepen.

H:p

Nee, ik bedoelde eigenlijk de binnenste 8 á 10 cm van de ailerons lossnijden en apart als flaps gebruiken en e.v.t. de ailerons zelf een iets grotere uitslag om het verschil te compenseren. Dan heb je zogenaamde plain flaps, zoals Cessna's en andere sportmuggen hebben. Maar flaperons kunnen natuurlijk ook!

Flap%20types%20graphic.gif

De plain flaps produceren wel wat meer weerstand dan lift, dus ik zal dan wel met wat power aan moeten vliegen, om toch voor lift te zorgen, of dit zonder power gebruiken tijdens het aanvliegen over de bosjes/sloot. Dit principe wordt bij kleine kistjes vrijwel altijd gebruikt en dan met name tijdens de landing.

Maar goed, eerst maar eens kijken hoe ik dat ga realiseren, voor ik het mes in de UCF zet ;-)

Wauw een gedurfde onderneming. Ik ben benieuwd of deze ingreep je gaat lukken. Het lijkt wel een echt vliegtuig dat boven Schiphol zijn flaps compleet uitschuift en laat kantelen. Blijft voor mij altijd een fascinerend gezicht. Zeker als je in het vliegtuig zelf zit.

mijn Hype vloog vandaag perfect !! met de NTM motor op 740 watt met 2x 3s lipo's parallel aangesloten. via een gps module geklokt op 108 km/pu.

leuke snelheid voor een trainer ....

ik heb Flaperons met 2 standen. werkt perfect. de snelheid neemt af, en hij blijft horizontaal zweven bij een landing. ze hangen beide naar beneden, en bij een stuur correctie gaat 1 gewoon iets omhoog. in combinatie m2et de staart kun je ook nog zo instellen dat deze iets naar achter neigt om een lekkere landing te maken. aanrader dus.

een vriend heeft voor de fun eens 3 gyro's op een 3d toestel gemonteerd en het werkt perfect. het toestel kan theoretisch alleen vliegen. elke windvlaag corrigeert hij direct en perfect nalang hoe gevoelig je alles instelt.

dus een gyro op een vliegtuig is niet eens zo gek om te doen.

gr.

Wauw een gedurfde onderneming. Ik ben benieuwd of deze ingreep je gaat lukken. Het lijkt wel een echt vliegtuig dat boven Schiphol zijn flaps compleet uitschuift en laat kantelen. Blijft voor mij altijd een fascinerend gezicht. Zeker als je in het vliegtuig zelf zit.

Ik denk dat je mn berichtje niet helemaal goed hebt geïnterpreteerd, het zou bij de Hype gaan om alleen het bovenste plaatje, van de Plain Flaps. De plaatjes eronder zijn de andere soorten flaps die bestaan. Het is wat overdreven om bijvoorbeeld de onderste (inderdaad van de Boeings en Airbussen enzo) op de Hype te bouwen ;-) Dat zou wel erg gedurfd zijn inderdaad.

Dit is meer mijn bedoeling:
2004248931_90a0dd65a2_z.jpg

Back