Hype U can fly (aka ST Models Discovery Trainer)

mijn Hype vloog vandaag perfect !! met de NTM motor op 740 watt met 2x 3s lipo's parallel aangesloten. via een gps module geklokt op 108 km/pu.

leuke snelheid voor een trainer ....

ik heb Flaperons met 2 standen. werkt perfect. de snelheid neemt af, en hij blijft horizontaal zweven bij een landing. ze hangen beide naar beneden, en bij een stuur correctie gaat 1 gewoon iets omhoog. in combinatie m2et de staart kun je ook nog zo instellen dat deze iets naar achter neigt om een lekkere landing te maken. aanrader dus.

een vriend heeft voor de fun eens 3 gyro's op een 3d toestel gemonteerd en het werkt perfect. het toestel kan theoretisch alleen vliegen. elke windvlaag corrigeert hij direct en perfect nalang hoe gevoelig je alles instelt.

dus een gyro op een vliegtuig is niet eens zo gek om te doen.

gr.

@MarcoFR, jij vloog toch met een 10 x 6 prop, en heb je met deze motor wel eens met een 11 x 5,5 prop gevlogen ??

3 gyro's aangesloten ( lees dus 3 aparte en geen 3 assige gyro ), hoe sluit je dit dan aan doelende op de gain ??? dan heb je 3x een gain kabel, of kun je deze gewoon simpel bij elkaar doen, miss een domme vraag :(:cool:

Ik heb geen 11x5.5 prop. Derhalve dit ook nog niet geprobeerd.

Hoe hij dat met die gyro's heeft gedaan, geen idee. Zal ik eens navragen.

Gr.

U can fly

Wil weer gaan vliegen

maar zit te denken tussen een brandstof of een electro kist

brandstof: Calmato trainer
Electro : u can fly RTF 2,4 GHZ

wat raden jullie aan en is de u can fly geschikt om mee brevet te vliegen?
zal jammer zijn als ik een verkeerde beslissing maak.
hoop snel met de hobby te kunnen starten

Als ik jou was, zou ik de Calmato nemen. En mijn reden voor dit advies is vrij simpel ....
Deze vraag moet je niet in een topic stellen waar de U Can Fly mensen zitten, en je forum naam is Calmatofan !! Dus je hartje klopt sneller bij een Calmato.

Maar de U Can Fly vliegt zeker niet verkeerd.

Succes met je zoektocht .....

...
maar zit te denken tussen een brandstof of een electro kist

brandstof: Calmato trainer
Electro : u can fly RTF 2,4 GHZ

wat raden jullie aan en is de u can fly geschikt om mee brevet te vliegen?
...

Er zit een heel groot verschil tussen deze 2 :D eigenlijk is de enige overeenkomst dat het beide trainers zijn :rolleyes:

De Calmato is houtbouw, en brandstof (en duurder dan de U Can Fly ;))
Ga je bij een club vliegen zou ik zeggen: vraag daar !

Ga je 'wildvliegen' valt brandstof (persoonlijke mening !) sowieso af :rolleyes: ; 'electrovliegers' wordt meestal maar weinig in de weg gelegd (door politie bv) en ook boeren hebben er meestal weinig problemen mee.

En ja, ook met een U Can Fly kun je brevet vliegen :) (maar als je dit vraagt wil je in clubverband vliegen :p )

Succes !
(Ik heb zelf sinds afgelopen zaterdag een U Can Fly :banana: leuk toestel en zijn geld zeker waard :D )

Ja hoor, ik zou ook voor de UCF gaan. Bij een crash is de UCF door het schuim materiaal veel vergefelijker, bovendien is het motor geluid storend met het wildvliegen, zodat je haast wel op een vliegclub moet gaan.

Succes met de keuze :rolleyes:

Zo morgen kunnen we de lucht weer in, wilde vandaag nog wat spullen bestellen bij RC-Addict en dan zou het asje erbij gedaan worden, alleen wilde iDEAL niet echt meewerken.
Dus wilde het vanavond of morgen het weer proberen, wat schetst mijn verbazing, krijg een mail dat de bestelling onderweg is ??? Wat blijkt, sturen ze zelf kostenloos het asje op zodat ik weer snel de lucht in kan. Als dat geen service is, en nee heb geen aandeel in dit bedrijf haha

Kunnen we de gyro testen :cool:

Ik ben benieuwd. Heb zelf ook nog een gyro liggen die ik eventueel kan gaan inbouwen. Volgende week vakantie, ga dan ook flaperons instellen.

Vandaag heerlijk gevlogen met de hype .

Stond toch een best verveelend windje,haaks op de baan.
Vandaag de gyro getest.wat een verschil zeg, flyby gemaakt met gyro uit, zag je dat de wind toch telkens onder de vleugel sloeg met een nerveus gedrag als gevolg, daarna met gyro aan (ATV op de zender in begin gezet op 25) en zag gelijk al een verschil. Corrigeerde nog niet genoeg, dus gyro uit en geland.

Uiteindelijk stond de ATV op 40 ingesteld en vliegt alsof er geen wind was, zo rustig gewoon grappig om te zien.

Gezien de zeer positieve ervaring hoogte opgezocht en gekeken hoe de ailerons zou reageren bij plotseling vol rudder uitslag. Gyro houdt de UCF perfect recht.

Dus besloten om met gyro aan te gaan landen, moment van landen was de wind aangetrokken en haaks op de baan .
Neus met vol rudder in de wind gezet en kwam perfect recht binnen, ailerons niet aangeraakt. Echt vet haha.

Dit weekend nog ff meer testen, en evt gyro op rudder kijken wat dat doet.

Maandag gaat de FMS Mustang P-51D 1700mm eraan geloven.

De opstelling die ik nu heb met alleen regelaar in lipo compartiment en 2 Lipos in bommen compartimentop, alles blijft koel met flink het gas erop. Lipos worden geenszins warm.

Weer een geslaagde dag en dingen geleerd.

Be to continued ;)

Gisteren het V kabeltje verwijderden en elke aileron servo een eigen kanaal gegeven. Nu ben ik met de zender instellingen bezig geweest en kan nu met de 3 standen schakelaar twee verschillende mixen instellen.

Eerst heb ik de flaperon(FLAPRN) geactiveerd en differantial ingesteld op 50 voor wat meer geleidelijk bochten werk.

(ELE-FLP). De eerste stand is als ik wil gaan opstijgen met windstil weer. De UCF stijgt slecht op als er geen wind staat dus kreeg ik een tip om de ailerons ook mee te laten doen met opstijgen. Als ik nu lift geef met mijn hoogteroer geven mijn ailerons ook lift. Overigens kan ik gewoon blijven sturen met ailerons. Prima dat werkt, alleen is er iets waar ik voor moet oppassen als ik het straks ga uitproberen is mijn vraag aan de wat meer ervaren vliegers onder ons!!!?? Kan ik er ook gewoon mee vliegen of moet ik de schakelaar meteen na het opstijgen uitzetten?

(A.BRAKE). De tweede stand is de flaperon die ik wil gaan gebruiken met landen als er geen wind staat om het lange uitvliegen terug te brengen en wat meer grip te krijgen tijdens het landen, want ojee wat kan de UCF er lang over doen om te landen. Als ik deze stand gebruik gaan mijn ailerons allebei omhoog en mijn hoogteroer iets naar beneden. Heb ik dat goed gedaan zo? Is er iets waar ik op moet letten, bijvoorbeeld de stand van de roeren!

Ik heb er natuurlijk nog niet mee gevlogen, want ik wacht eerst even wat reacties af. Ik weet helemaal niet of ik het zo goed gedaan heb, want dit is weer nieuw terrein voor me.

En F.Paternoster, leuk om te lezen dat het werkt. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Grt Helixer

Laatst bewerkt:
Vandaag de nieuwe setup geprobeerd.

@MarcoFR, ik vlieg nu met dezelfde setup als jou, met de NTM 1800 Kv motor, alleen met een 10 x 6 prop en jeej dat ding knalt er vandoor haha.

Vertikaal gaan is nu voor de UCF gelijk aan horizontaal vliegen hahaha.

Zal de prop vervangen voor een 10 x 5.
Kon nu ongeveer 7 min vliegen met 2 2200 35C lipo's.

Moet nu alleen even kijken hoe ik 1 servo kan reversen, gezien de gyro maar 1 servosignaal kan geven, dus flaperons werken nu even niet correct.

Morgen weer verder, zo meteen weer naar het werk.

@helixer wat jij wilt instellen zal ik eens gaan proberen, een leuke kijk op het geen wat je wilt bereiken :cool:

Vandaag de nieuwe setup geprobeerd.

@MarcoFR, ik vlieg nu met dezelfde setup als jou, met de NTM 1800 Kv motor, alleen met een 10 x 6 prop en jeej dat ding knalt er vandoor haha.

Vertikaal gaan is nu voor de UCF gelijk aan horizontaal vliegen hahaha.

Zal de prop vervangen voor een 10 x 5.
Kon nu ongeveer 7 min vliegen met 2 2200 35C lipo's.

Bizzar hé !! en dat voor een trainer. ik heb ook de 10x6 prop er op. opstijgen gaat gewoon dwars over de weg !! na 3 meter zijn de voetjes al van de grond. met een 10x5 vraagt die 74 amp. 10x6 weet ik niet. moet ik eens gaan meten.

@ MarcoFR, ben eigenlijk wel benieuwd wat hij trekt met een 10 x 6 prop.

Ik kan het helaas nu niet meten, meter is kaduuk.

Maar denk wel dat ik een andere ESC moet nemen dan de 85 amp die ik nu heb.

Volgens mij ben jij wel thuis in regelaars en dergelijke, ik had in mijn andere topic ( FMS mustang ) een vraag gesteld over wat een goede regelaar is en dan een externe BEC erbij, omdat die met een stock regelaar vliegt en ook daar moet meer power in komen, snelheid is redelijk maar trekkracht genoeg :cool:

Grt Ferdinand

Ik heb ook een 85amp regelaar met een burst van 100amp. Die doet het net. Hij is bij mij na een extreme vlucht heet. Ik heb deze aan de wand van het bommen vak. Ik heb wel een lucht inlaat en uitlaat. Alleen moet ik nog iets op de inlaat schroeven om de wind heftiger naar binnen te krijgen. Op mijn eerste hype had ik een alu plaatje zo gebogen dat de lucht naar binnen vloog. Toen bleef ook de regelaar koeler.

Maar wil je zekerheid, ga voor een 10x5 prop (74amp verbruik) of een 100amp regelaar.

Gr.

dit is mijn motor:

20120814_140200.jpg

ik vandaag de regelaar koeling aangepast naar optimaal.
eerst moest de koele lucht langs de zijkant naar binnen glijden. nu kan de wind er niet meer lang, maar moet naar binnen voorbij de regelaar en achter weer naar buiten.

Turnigy regelaar binnen in het bommen luik:

4-9.jpg

5-5.jpg

op de foto/s zie je de gaten aan de voorkant van de regelaar en achter de regelaar. di in en uitlaat voor de koel lucht.

1-12.jpg

2-11.jpg

3-10.jpg

voor de lucht inlaat heb ik een halve deksel van een potje verf gebruikt.
nu moet de lucht wel langs de regelaar.

ook heb ik net een setje grotere wielen gemonteerd:

6-4.jpg

dit weekend eens kijken of de landingen nu beter gaan.

gr.

Hoi allen. Ik heb me ook een UCF gekocht. Wat een super leuk vliegtuig. Vliegt helemaal super. Ook kunst vlucht helemaal super. Bijna neutraal in rug vlucht. En hele mooi slow rol mee te vliegen. Perfect gewoon.

Gefeliciteerd. Rugvlucht zeg je? Tjonge, dat dat mogelijk is met dit toestel. Zelf ben ik niet zover. Dat je een trainer koopt met zo weinig vermogen!! Ik neem aan dat je een ervaren vlieger bent?

Grt Helixer

Voor diegene die geïnteresseerd is hoe het mij vergaan is met het instellen van flaperons even een link naar een draadje op rcvliegshop.nl. Daar staat ook wat info die misschien wel interessant is om door te nemen. Vanaf pagina 5(bijna onderaan) begint mijn project met de flaperons (Gisteren het Y kabeltje verwijderd.................etc).. / RCVliegshop.nl Forumindex Onderwerp bekijken - U can Fly van Hype (Kyosho) info

Overigens is het helemaal wel een grappig draadje over de UCF. Veel berichten die ik daar geplaatst heb staan ook hier. Daar wil ik vanaf. Ik probeer alles één maal te publiceren, maar dat valt niet mee. Vandaar even de koppeling naar een ander forum.

H;)

Back