Hype Wow.....! hotliner

stoute schoenen aangetrokken

Vanavond maar (als eerste van de club) de stoute schoenen aangetrokken en de aileron-servo's vervangen door zwaardere MG servo's.
Deze servo's had ik nog liggen van mijn robbe F18 (rest in pieces...:rolleyes:)

Als eerste een foto van de orginele toestand...
full

Vervolgens met een stanleymes het afdekkapje verwijderd...
full

Daarna de stuurstang verwijderd en de servo voorzichtig los gewrikt...
full

Let op! binnen in de vleugel zit nog een stekkerverbinding.
Bij het verwijderen van de servo trek je deze gegarandeerd los!
Je kunt aan de zijde van de koorde een dik stuk ijzerdraad langs de servo-verlengkabel laten glijden om zo de connector door het servo-gat naar buiten te laten komen en de nieuwe servo te verbinden.
Dit gaat vrij eenvoudig mits je het met beleid doet. De servo-verlengkabel in de vleugel is lang genoeg om er aan beide zijden uit te steken.

Hierna de nieuwe servo geplaatst. Als eerste wat montagekit onder in het "servo-bakje" aangebracht en vervolgens de servo op z'n plek geduwd...
full

Daarna het kapje weer teruggelijmd met dezelfde montagekit en het kapje even gefixeerd met isolatieband...
full

Om beide servo's te vervangen kost niet meer tijd dan een uurtje....

Het opnieuw trimmen is inmiddels ook alweer gedaan dus morgenavond nog maar eens een duik maken!!:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Filmpje . .

Dit weekend de camera eens laten richten op de Wow, ook een FlyCam op zijn rug, en dit is het resultaat, 2 minuten Wow Action!

Wat een heerlijk gooi en smijtdingetje is dat! Aanrader. Absoluut geen hotliner, ik noem het liever een funliner . .

Groet,

Jacob

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk daar hebben we wat aan. Goed om te weten dat er een verlengkabel in de buis zit, bespaart weer werk. Ook maar eens vervangen die servo's :).

Dank!

Maximale uitslagen: tot de servo's gaan brommen en dan iets terug . . geen diff.

groet,

Jacob Bos
Ja, heel duidelijk te zien op het filmpje: geen diff!!en een negatief giereffect van jawelste. Kijk maar eens bij die low passes die je om je heen vliegt. allemaal staat de neus omhoog en de staart down ....
Dit is een mooi instruktiefilmpje. ;-)

Toch maar differentieren?!

Verder best wel veel lol voor een acceptabele prijs.

Dirk.

Ja, heel duidelijk te zien op het filmpje: geen diff!!en een negatief giereffect van jawelste. Kijk maar eens bij die low passes die je om je heen vliegt. allemaal staat de neus omhoog en de staart down ....
Dit is een mooi instruktiefilmpje. ;-)

Toch maar differentieren?!

Verder best wel veel lol voor een acceptabele prijs.

Dirk.

Je hebt gelijk qua diff, ben er gewoon nog niet mee aan het instellen geweest. Scherp gezien op het filmpie.

Vandaag mijn eerst echte succesvolle vlucht zonder schade. Met iets meer wind is 't makkelijker landen natuurlijk.
Op één of andere manier heb ik veel last van storingen met deze kist.
Zou 't mogelijk zijn dat m'n ebay RX kristal niet deugt ?
Heb het probleem niet op de Easyglider, met zelfde TX kristal.

@ Robbret,

Had ik in het begin ook veel last van.
Dit komt denk ik mede door de grote hoeveelheid koolstof....

Ferrietkernen gebruiken op al je servo's, en dan zo dicht mogelijk bij de ontvanger, voorkomt een hoop ellende.
Heb ik nu ook en sindsdien geen enkel hikje meer waargenomen!

Grt, Louis

Hij is besteld :D ben benieuwd :O hij gaat vooral gebruikt worden voor fpv vliegen denk ik :rolleyes:

Edit , Nummer 2 is ook besteld XD

Hij vliegt ZO goed dat ik er nog een bij heb besteld (A)

Laatst bewerkt:
Gisteren de Wow meegenomen naar de helling, terril #7 dicht bij Mons.
Op begane grond leek het op zeer licht weer dus ik met m'n Easyglider naar boven geklommen.
Op de top aangekomen bleek het om een dikke 4bft te gaan.
Alle parapentisten zaten gefrustreerd toe te kijken wegens te heftig. Nu ik eraan denk, eigenlijk net zoals windsurfers bij te weinig wind.
Dan maar terug naar beneden om de Easyglider op te bergen en de Wow te prepareren.

Vervelend bij de Wow zijn de schroeven waarmee de vleugel op de romp wordt bevestigd : makkelijk te verliezen als je niet oplet. Goede raad : steeds setje reserve meebrengen.
Ook begon de Chinese kwaliteit mij parten te spelen : het sluitingkje van de cockpit-kap begon loos te draaien. Opgelost met druppel CA om de schroef te borgen.

Terug naar boven met de Wow onder m'n arm.
Opgegooid met knikkende knieën, nog nooit bij zoveel wind gevlogen. Strakke westenwind loodrecht op de helling.
Perfecte condities zo bleek. Heel rustig te vliegen, lekker wendbaar.
Niet dat ik van veel ervaring kan spreken maar soit.

Landen op deze helling bij westenwind is een piece of cake wegens een groot en vlak terrein : grote bocht meewind maken, neus in de wind, rustig "surplacen" tot waar je 'm wil hebben en dan de airbrake gebruiken.

Helaas gaat dat niet altijd zo goed, soms wel eens een harde landing gemaakt. Ook daar speelt de chinese kwaliteit me terug parten : beide carbon liggers in de neus begonnen los te komen waardoor de neus nogal slappekes werd.
Opgelost met een paar druppels CA, beetje activator erop, minuutje wachten en hop terug de lucht in. Dat is 't mooie aan schuimpjes vind ik.

Anyway, zeker een geslaagde hellingdoop van m'n Wow. Ik begin er zelfs een beetje van te houden. Het enige probleem zijn storingen waar ik niet aan uit kom. Af en toe krijgt ie een eigen wil, en gaat de motor kortstondig op. Heb al nieuwe kristallen geplaatst, zelfde effect. Als iemand tips heeft, dan hoor ik het graag. Misschien moet ik eens een andere RX plaatsen.

@loeki : waarom ferrietkernen op de servo's ? wat is daarvan de functie ?

Gegroet,
Tom.

Laatst bewerkt:
Wow-ongelukje !!

Sinds enige dagen ben ik ook eigenaar van de Wow en ontdekte dat de Blaze van ripmax identisch is, zie hier maar
ST Models Blaze Hotliner - RC Groups alsook
Ripmax ST Model Blaze alleen de kleur is blauw
na de montage en wat metingen gedaan te hebben met de motor-wowESC-prop-Tur 3S2200/30C lipo mat ik
29A / 11,7V / 346W / 10500rpm (met de Wattsup-meter)
De Wow-30A esc werdt toch wat warmpjes maar ik was toch verrast van de goede linaire motorloop en vooral de krachtige rem, Heb deze dan toch maar verv door een ouder 40A expl ( gaf iets mindere resultaten maar de t° was ok)
Toen ik bezig was met de rolroerservo's in te stellen schoot plots het rechtse rolroer naar max uitslag , ik wilde direkt ingrijpen en in een schrikreactie raakte ik effe de motorstick waardoor de romp meters vooruit schoot en tegen de vuilbak tot stilstand kwam !!
BALANS: Schroef kapot, een stuk schuim uit een rolroer enne een servo verbrand !! Gelukkig was er niemand anders aanwezig
LES: Bij dit soort modellen is alles reeds aangesloten en heb je de neiging om alles aangesloten te laten maar ik had de moeite moeten nemen om de motor los te koppelen en tevens de servo's appart te testen, dan was die servofout vast eerder opgedoken !!
Na inspectie van de romp (geen schade) heb ik dan een Graupner 9x6 cam folding prop geplaatst en gemeten en wat bleek ( met zelfde lipo)
9x6 gr = 28A / 11,7V / 337W voor 10950 rpm ( dus bijna geen verschil met de originele) en ter info met
10x6 gr = 35,9A / 11,51V / 423W voor 10230 rpm ( oudere grijze met breder blad)
Nu moest ik dus wel een rolroerservo uithalen (dat ging goed) maar de aansluitfiche zat wel muurvast in de vleugeltunnel en door een kleine tl-lamp onder de vleugel te houden zag ik ze mooi zitten en na veel moeite met een stukje verenstaal ( 2mm met een haakje) kon ik ze lostrekken
In de servo was de + en - aaneen gesmolten, heb dit nog hersteld maar het ic werdt warm en de hevel ging heen en weer :confused:
Ik heb jammer genoeg geen reserve van dit kleine soort maar Ik vermoed dat deze dezelfde is TGY 1800A van HK
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1800A Servo 8g/1.7kg/.10sec (3-PACK)
Uit de reviews maak ik op dat de Gr C 231 en E-sky ESO 70A dezelfde zijn
De hxt900 lijken mij iets beter maar zijn in backorder en de heveltjes passen niet op de wow-servo's ( en waarvan de vijsjes ook al problemen geven)
Het rolroer zal nog wel hersteld worden maar ik had mij de wow-montage anders voorgesteld :(
veel vliegplezier met de Wow
josse

Laatst bewerkt:
@ robbret, wat voor ontvanger gebruik jij en hoe heb je de antenne zitten? ik heb tot nu toe nog geen enkele storing gehad, ik gebruik een corona 8ch micro ontvangertje van $11 die ik achter de accu geplaatst heb met de antenne buiten de romp langs naar de staart toe. (door dat koelgat onder de vleugel)

de mijne krijgt over een week zijn eerste hellingdoop op 2 km hoogte op de hahnenmoospass in zwitserland:D

hebben jullie ook wel eens dat de prop achter het cockpitkapje blijft haken?

Groeten,
Sam

Laatst bewerkt:
@ robbret, wat voor ontvanger gebruik jij en hoe heb je de antenne zitten? ik heb tot nu toe nog geen enkele storing gehad, ik gebruik een corona 8ch micro ontvangertje van $11 die ik achter de accu geplaatst heb met de antenne buiten de romp langs naar de staart toe. (door dat koelgat onder de vleugel)

Ik heb er een Multiplex RX-5 in zitten en de antenne loopt langs de buitenzijde op z'n rug naar de staart.

@loeki : waarom ferrietkernen op de servo's ? wat is daarvan de functie ?

Gegroet,
Tom.
Hehe, het voorkomen van storingen :-) Vooral bij langere kabels moet je ferrietkernen gebruiken. Echter niet op álle servo's zoals Loekie zegt, je moet er minimaal één zonder hebben anders werkt je ontvangerantenne niet goed. Ferrietkernen op de verlengde servokabels zou voldoende moeten zijn. De kernen moeten zo dicht mogelijk bij de ontvanger worden aangebracht. Ik zal je verder niet vermoeien met de details. Die kun je vinden in het elektronica deel.

Weg met die MPX RX5 ;). Heb ze ook gehad en had er continu storing mee (nog steeds als ik ze wel eens test). Vervanger voor de Corona synt ontvangers van HC, kosten niks en nooit storing :). Leid de antenne ook door het koelgat naar buiten toe.

En Sam, dat haken klopt heb ik soms ook. Niet vaak maar soms blijft de prop net zo zitten dat als je gas geeft na gas-dicht hij heel even hapert (klapt dus tegen de cockpit) en dan snel weer oppakt. Maar komt niet heel vaak voor.

Ik heb ook een RX5 ontvangers in gebruik en er nooit storing mee....
Corona synthesizers heb ik ook trouwens maar even dit: als een kristal-ontvanger zijn signaal kwijt raakt gaat hij klapperen (en dat merk je), een synthesizer blijft gewoon stil staan (en dan merk je het niet altijd als je storing hebt).

Multiplex RX5 ontvangers worden bij bosjes gebruikt. Als je er last mee hebt zou ik het eerder in je toestel zoeken dan in de ontvanger. Maar dat is ook maar een mening :-)

Ferrietkernen koop je bij de modelbouwwinkel maar ze zitten ook in allerlei electronische apparatuur. Dus ik neem aan dat de betere electronicawinkel ze ook wel heeft.

Hier zie je hoe ze horen te zitten. Het zijn die witte ringetjes waar de servosnoeren omheen zitten.

080620ASW.jpg

Ik ben een beetje bang dat de regelaar het gaat begeven.
Weet iemand of een 30A regelaar verbetering gaat geven tov. de 25???? A regelaar die er standaart in zit?

Mvg
Harm

Back