Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

..... (ben toch de enigste elektrovlieger op Delta Oss dus heb ook niet echt een referentie wat standaard is of niet in Nederland,.....

grtz,
Erik

Bij de meeste clubs zie je toch een toenemend aantal serieuze elektrovliegers.
Bijzonder dat bij jullie die ontwikkeling niet zo snel gaat. Zeker gezien jullie ligging (oprukkende woonwijk bebouwing) en 230V beschikbaar voor de laders.

Alle overige dooddoeners uit het veleden (geen vermogen, duur, zwaar, vliegtijd enz...) zijn geen reden meer.
 
Laatst bewerkt:
Banken is bij ons een werkwoord :)

Van de ca 50 leden zijn er maar 4 die echt knutselen en de rest is ARF en 2e hands (van elkaar overgenomen LOL!!) dus echt creatief kan er dan niet in zitten, maar ook niet uitkomen. Vorige week nog een (zeer frequent aanwezig) lid zijn arf hoogdekker na een start van 20 meter de grond in zien boren van de zenuwen :) . Het is dan al snel duidelijk dat er een kistje wordt aangeshaft waar ze de spullen al voor hebben liggen. Brandstof dus. Dit is de Osse zuinigheid wat je oa ook aan de leegstand van winkels in het centrum kan zien.
We denken dat als er te veel elektro gaan vliegen we mischien ook wel eens het risico zou kunnen lopen dat de gemeente het brandstof vliegen als niet wenselijk zou kunnen zien en elektro verplicht zou kunnen wensen. Zeer suggestief dus maar zo zou er aan de milieuvergunning gesneden kunnen worden. Geen een club zou daar open voor staan.
Als club zijnde loop je dus direkt het gevaar dat er leden opzeggen als elektro te ver door zou zetten. Ben je per saldo nog veel slechter af.

Ze zeggen wel dat elektro in opkomst is maar na 9 jaar lidmaatschap weet ik goed dat dit ouwe manne praat op een bankje is. Met mijn gereedschap in hun achterhoofd is die drempel best hoog. Begrijpelijk, maar dat is niet mijn probleem ;)

Mpx Mentor op A123? zou ideaal zijn voor de promotie. Ik begin er niet meer over. Helaas...

We dwalen af jongens.
 
Ik begin de G3 cellen toch wel erg aantrekkelijk te vinden...... net geen 300 euro voor een 12s 5000 pack 25-45C en dan op 1500 gram.

A123 is voor mij gewoon geen keus, meer gewicht in een 3d kist is gewoon geen optie.........
 
Vergelijkbaar:
Zippy Flightmax 5000mAh 12S 30C-40C
176 EURO
1540 gram

Goed, die laadt je niet met 5C, je koopt dus voor grofweg 120 euro wat extra laadcapaciteit..
 
Dat is wel erg kort door de bocht, door die extra laadcapaciteit heb je minder accu's nodig om te blijven vliegen. Je hebt dus maar 1 ipv meerdere accu's nodig, tel uit je winst (ook een stevige lader uiteraard)
 
Ik begin de G3 cellen toch wel erg aantrekkelijk te vinden......

Ik ook.
Neem bv mijn Sparrowhawk. Nu voorzien van 10S NiCd 2400 (600 gr) die nodig aan vervanging toe zijn.
Had het idee om 3S2P A123 toe te passen, maar dat gaat niet passen zonder de constructie grondig te wijzigen en daarmee te verzwakken.
Nu heb ik even het rekensommetje gemaakt met 3S2P Cx 2500 accu's.
Moet lukken om zonder extra lood het CG goed te krijgen, dus 200 gr lichter en ruim 2x zoveel capaciteit. Daarnaast is de laadtijd tussen twee vluchten aanvaardbaar en de prijs eveneens een stuk gunstiger.

Idem voor mijn RBC Beaufighter, nu voorzien van 8S NiCd 2400.
Met 1 pakket 3S Cx2500 moet ik het zwaartepunt goed kunnen krijgen en met twee pakketten kan ik de hele tijd zo'n beetje continue vliegen.
 
Ik heb er inmiddels zo'n 30 vluchten op zitten met een G3 1100 VX in de ParkMaster. Dit pakket heb ik steeds met 4,3 A geladen (het maximum van mijn 50W ladertje) en is in gemiddeld 16 min. weer vol. Meteen na de vlucht heb ik het pakket weer aan de lader gehangen. De lipo werd nauwelijks warm, van enigzins bol staan was ook geen sprake.
 
Laatst bewerkt:
Ik begin de G3 cellen toch wel erg aantrekkelijk te vinden...... net geen 300 euro voor een 12s 5000 pack 25-45C en dan op 1500 gram..........


Om welke type gaat deze prijs herman ik kan ze niet vinden 12s 5000 waar haal deze prijs weg , 150 euro stuk ? vindt ze alleen tussen de 170 en 190 euro
 
Die 2kW lader balanceert niet.

Dat bracht mij gelijk tot een vraag. Stel ik heb een 10s 5000mAh pakket en die ga ik met 5C laden (25A). Wat voor balancer moet je dan hebben dat die dat nog bij kan benen?

Dan zie ik toch meer in het per cel laden, zoals de Cellpro doet..
 
Opzich hoef de balancer het niet bij te benen, als de lader de stroom maar zo reguleert dat de spanning nooit boven de 4,20 komt voor de cel met de hoogste spanning.
Zoals hyperion dat bv. doet.
Maar dat doet die lader natuurlijk niet.
Er zijn dingen die je ertussen kan doen die het laden stopt zodra 1 cel boven de 4,2 komt (Cellpro 4s Charge Protection Module bv.). Dan ben je er ook.

Als je per cel wilt laden gaat dat via de balanceer stekker, wil je een 5000 pakket met 5C laden dan moet je zeker een andere stekker monteren.
 
Laatst bewerkt:
Ah ja, daar had ik idd even niet aan gedacht. Op zich zou het ook voldoende zijn als de lader het laadvermogen reduceert tot iets wat de balancer geheel weg kan werken, zodra je bij de 4.2 volt komt.

Hoe dan ook, bij die 2kw lader zie ik daar wel een groot nadeel in. Voor zover ik kan zien, balanceert die niet en ik zie ook geen aansluitingen voor communicatie met een balancer.
 
Als Hyperion met 5c te laden lipo's leverd zal het niet lang duren dat ze ook laders gaan maken die dit waar kunnen maken voor grote 6S pack's denk ik.
 
Is natuurlijk ook wel fijn dat er een oplossing voor 6-20s pakketten zou zijn. Ik heb een 14s balancer tot 15A en werkt naar behoren. Als ik een pakket wil balanceren dan zou ik de laadstromen moeten verlagen dus van 25A naar 15A. Met deze stromen is het dus alleem maar fijner als je een gematched pakket kan bestellen.
 
levering van deze lipo`s is ook al zeer slecht zie ik wel net als de zippy`s en SLS vooral in de 4000 range
klopt,

de VX serie heeft nog een overzienbare levertijd. De CX levertijden zijn nog onbekend. Ik heb een 4S4200 pakket besteld bij RCTechnics, maar de levertijd is nog onbekend...

Ik heb er inmiddels zo'n 30 vluchten op zitten met een G3 1100 VX in de ParkMaster. Dit pakket heb ik steeds met 4,3 A geladen (het maximum van mijn 50W ladertje) en is in gemiddeld 16 min. weer vol. Meteen na de vlucht heb ik het pakket weer aan de lader gehangen. De lipo werd nauwelijks warm, van enigzins bol staan was ook geen sprake.
Dit zijn de berichten waar we op zitten te wachten! Ik hoop dat er nog meer van zulke ervaringen gepost worden! Geeft de rest weer net dat extra duwtje wat nodig is om over te stappen.
 
Back
Top