@Jitze: 1 gebruiker is geen gemiddelde. Waar het mij om ging is dat de gemiddelde NL modelbouwer geen 500 Watt aan laadapparatuur heeft staan. Dat er hier dan 1 of 2 zijn, of zelfs meer, die dat wel hebben, doet daar niets aan af.
@hans: ik begrijp het prima en je hoeft geen grafiekjes te tekenen.
Ik zal wat verdergaan.
Waar het jullie omgaat is om de ontlaadcurve van een Lipo. Een lipo ontlaadt in het begin relatief even heel snel, dan blijft hij een hele tijd vlak en vervolgens zakt het heel snel in elkaar.
Nu is het punt waar je de afslag instelt eigenlijk waar het hier even om draaide. Jullie zeggen: zodra hij onder het voltage zakt waar hij het langst blijft hangen, dan is ie dus leeg, dat laatste stukje hele steile grafiek ga je geen uren op vliegen. Dus pakken we dat als afslagpunt. Aangezien het nominale voltage voor deze hyperion cellen, in vergelijk met oudere flightpowers, hoger ligt, kan je dat punt hoger pakken.
Dat is allemaal waar en dat spreek ik dan ook niet tegen.
Waar het om gaat is dat dat een pragmatisch afslaginstelling is. Het laatste stukje van de grafiek daalt het allemaal heel erg snel en dus zeggen jullie zodra je daar in terecht komt wil ik dat ie afslaat. Dat is een hele veilige keuze en op zichzelf niets mis mee.
Het gaat fout zodra je gaat beweren dat dat
moet. Dat is namelijk niet waar. Je kunt nog steeds gewoon 3v als afslagpercentage pakken, het enige verschil is dan dat je dan bij de Hyperions al wat verderop zit in het laatste steile stuk van de grafiek, en bij de flightpowers nog redelijk aan het begin.
Qua schade aan de lipo, want daar ging het om, maakt dat niets uit. Die Hyperion verdraagt die 3.0 volt even goed of slecht als die Flightpower.
Dat er dan op het 3 volt punt bij de flightpower ongeveer is uitgegaan wat de opgave van de fabrikant, en bij de Hyperion meer, zegt niets over de kwaliteit van de accu, maar over de opgave van de fabrikant. Hyperion is daar kennelijk scheutiger mee.
Is het zo beter?
Werken met cutoff is sowieso verkeerd, want als jij het punt bereikt hebt waarop je lipo voltage inkakt, zit je al over die 80% heen. Je zou juist
voor dat punt moeten afslaan, alleen kan dat niet, want dat is niet meetbaar. Daarom kun je beter met een timer werken.
Waarom ik er even over doorzever is omdat ik de volgende stap al zie.. dat mensen hier elkaar gaan vertellen dat hun regelaar niet geschikt is voor Hyperion cellen omdat ie niet het juiste cutoff voltage aankan. Sterker nog, dat is al eens voorbijgekomen. Dat soort fabeltjes heeft niemand wat aan. In realiteit maakt die 0.2v cutoff verschil echt geen moer uit, er zit tijdens het ontladen ook hooguit 5 seconden tussen voordat ie van 'cutoff 1' naar 'cutoff 2' is gegaan.