ik snap het niet meer: aansluiten crius AIO, turnigy 9X8c, TBS

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door nawikre, 20 jan 2014.

  1. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Het piepen komt van de motoren af.
    Deze worden kort kortgesloten tussen 2 fases waardoor je de piep hoort.
    Het is normaal dat de motor dan een klein beetje staat te trillen.
     
  2. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    oke...dus kan geen kwaad...is een beveiliging..nu is wel de vraag....hoe stop ik dit....Hoe fix ik het, want ergens zit er een fout en ik weet niet waar ik moet zoeken...Want alles zit na mijn mening goed....want heb de tekening hierboven gevolgd en mijn Turnigy reageerd op de Throttle in Mission planner.


    *EDIT*
    ook wanneer ik de HUB gebruik om de throttle te calibreren geeft hij de piepjes.
    Ik sluit de 4 kabels aan op de hub en stop te hub poort in poort 3 van de Crius..
     
  3. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Die qbrains zijn rot dingen, ik heb er ook behoorlijk mee lopen klooten. Oplossing is om de esc's van de qbrain een voor een te calibreren en programmeren. Niet die hub gebruiken dus.
     
  4. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    Oke, dan moeten we dat ook nog maar eens proberen.

    Klopt het dat dat wel een omslachtige klus is omdat alle motor signaal connectoren maar bestaan uit 1 pin? Dus zonder stroom etc.. dus moet ik zelf een paar extra kabeltjes maken om stroom te leveren aan de ESC als ik iedere motor op poort 3 van de Crius aansluit.
     
  5. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    Ik ben er een beetje klaar mee.....

    Ik krijg het niet aan de praat. Ik doe het volgende.

    ik pak mijn turnigy9x8c zender. Haal daar kanaal 3 vanaf en plug daar de hub in (gebruik ik puur als verlengstuk. Stop in de hub de signaalkabel S3 van de Qbrain in.
    Zet mijn ontvanger aan met de throttle in de bovenste stand.
    plug de batterij in de quad. Ik hoor de opstart piepjes. Na een soconde of 2 de volgende piepje. Nu zet ik mijn throttle in de laagste stand en geeft een seconde of 2 daarna een wat langer piepje. KLAAR....
    Nu plug ik in de hub S4 (incl voeding en massa van S3) en doe hetzelfde bij deze. Dit voor alle motoren. Tevens test ik ze individueel of ze werken. Na een calibratie schuif ik de throttle langzaam omhoog en de motor gaat aan en reageert. Moet wel zeggen dat de motor erg snel (throttle is nog erg ver naar beneden) aan gaat.

    Ik sluit alles weer terug aan zoals Atchoo heeft getekend. Zet de ontvanger aan (met throttle naar beneden), maar hij blijft na aansluiten accu bij iedere 4-5 sec een piepje geven.

    Kan iemand mij uit deze ZEER frustrerende situatie helpen?
     
  6. menno

    menno

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    1.273
    Locatie:
    Rosmalen
    Heb je voor de zekerheid een nieuwe foto van het Crius bordje waar de aansluitingen van de Qbrain en de aansluitingen van je ontvanger goed op te zien zijn?

    - brand het lampje op je ontvanger nu wel?
    - welke software gebruikt je? Megapirate NG of Multiwii?
     
  7. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    Moet je niet zoals bij een andere quadcopter de throtlle stick in de onderste stand een paar seconden naar rechts houden om hem in de "ARMED" mode te zetten, en na het vliegen dan weer met throttle stick onderaan naar links om hem in de "DISARMED" stand te zetten, zo lang ik de mijne niet in de "armed" mode zet na het aansluiten staat ie ook te piepen hoor.

    Zoals in dit filmpje (even rechts onder in beeld op het vakje "board arming" klikken en je gaat direkt naar wat volgens mij jouw probleem is), zo lang de motoren niet ge-armed worden piept hij en trillen de motoren even:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    De piep is een foutcode en die word als het goed is in de handleiding van de ESC weergegeven.

    Wat bedoel je precies met hub?

    Verder is het tijd voor foto's en evt een filmpje!
     
  9. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    Hier een foto van hoe het er nu uitziet.
    [​IMG]

    Het 'aan' lampje op mijn ontvanger is gewoon aan en alles reageert ook in Missionplanner.
    Ik gebruik MegapirateNG op de Crius.
     
  10. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    'Armen' krijg ik niet voor elkaar volgens het filmpje...tenminste ik weet niet of er iets op de Crius zichtbaar moet zijn als hij 'armed'
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    Klopt, de foutmelding staat in de handleiding....en dat is ' Throttle signal is abnormal.'

    Toen werd mij verteld om de motoren te individueel te calibreren...heeft niet geholpen...
     
  12. nawikre

    nawikre

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    66
    zoals gewenst een filmpje van dat de zender en ontvanger werken.
    quad aangesloten - YouTube

    En een filmpje van het geluid dat de motoren maken....
    Quad aansluiten op accu - YouTube

    Ik kan dus nog zoveel lezen over 'hoe-en-wat', maar ik kan nergens vinden of dit dus normaal is of niet. Als dit wel normaal is, dan moet ik hem armen om te kunnen vliegen...dat doet hij niet.

    En DIT is wat er nu aan firmware op draait. MegapirateNG 2.8 R3

    Ik hoop dat iemand wat dingen kan ophelderen...

    BEDANKT
     
  13. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    Trim van de throtlle staat goed? Normaal als hij ge-armed is stopt ie met piepen...
     
  14. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    Volgens dit filmpje beide sticks naar onder en naar rechts voor het "armen" met een turnigy 9X zender:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Atchoo

    Atchoo Guest

    Hoe je moet armen ligt volgens mij aan je FC bij een crius dacht ik throttle naar beneden en yaw naar rechts. Als ik even snel je filmpje zie is dat dus je rechtse stick? Dus misschien heb je de verkeerde stick te pakken omdat je zender mode 1 is?

    Ik ben op het moment nog op het werk dus zal straks even beter kijken, dan heb ik ook geluid.
     
  16. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    Ben niet zeker dat de manier van "armen" aan de FC ligt hoor, ik heb spektrum zender en moet gewoon throttle onder naar rechts met KK2.0 bordje, maat van mij vliegt ook met KK2.0 bordje maar met turnegy zender en moet geloof ik ook beide sticks gebruiken om te armen...
     
  17. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Om te armen moet je throttle op 0 staan en moet je yaw naar rechts geven.

    Check of je eindpunten wel ver genoeg komen om te armen.

    Wat bedoel je hier met hub?
     
  18. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    Ben ook redelijk nieuw en vraag me af of bij mode 1 de yaw nu op linker of rechter stick zit...
     
  19. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
  20. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    Heb tijdens het zoeken ook al ergens gelezen dat ie weigert te "armen" als de trim van de throttle niet op nul staat ook....
     

Deel Deze Pagina