Ik volg het niet meer.....

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Roelof, 23 jul 2004.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Binnen de clubs is er vaak een (terecht) geklaag te horen over de kosten, banden zijn te duur en dan nog maar niet te spreken over de motoren maar men blijft bij de club als men nog bezig is met de hobby want ze zijn toch op de 1 of ander manier verslaafd aan de hobby, het circuit, sportiviteit en/of het clubgevoel.

    Als ik dit forum nu zo volg lijkt dit bij veel "straatrijders" heel anders te zijn. Ik persoonlijk ben van menig dat merken/modellen die goed presteren op internationale wedstrijden niet op straat horen te rijden omdat men het daar toch niet nodig heeft en het ook nog eens zonde is van het dure materiaal maar wat zie ik hier ?
    Xray's, Serpents, FG's, Technokits etc, allemaal dure (wedstrijd)auto's die misbruikt worden op straat, dan heb ik het nog niet over de mensen die lopen te geilen op bv. een Tamiya TRF414/415 terwijl ze voor dat geld een 2 stuks Xray T1R kunnen hebben.
    Dan hebben de electro "straatrijders" het nog over gematchde cellen en handgewikkelde motoren terwijl dat het laatste is wat je op straat merkt en niet te vergeten de dure Hudy afstelkit zonder te weten waarvoor je zo'n ding echt nodig hebt.
    Maar toch proef ik ook hier dat men wel een duur merk/model wilt maar dan weer te veel bezuinigen op de rest van het materiaal.

    Als ik het dan verder volg zoals de Poll van M7H blijkt dat de helft toch wel een circuit prefereerd maar als ik dan weer de meetingen doorleest verzint men allerlij redenen (die de poll tegenspreekt) om maar niet ver van huis te moeten en kom dan ook met regelmaat de kosten van een lidmaatschap of vervoer tegen als reden om maar niet naar een club te gaan.

    RC-junkies lijkt iets aan deze vrees te willen doen middels een gratis meeting op een circuit juist voor jullie soort mensen maar ook hier wordt heel simpel een aantal standaard redenen gegeven om maar niet te kunnen/hoeven komen en dat terwijl de organisatie er alles aan doet om jullie daar te krijgen, er is zelfs een soort pendelbusje mogelijk tussen het NS station en het circuit.

    Leg mij eens uit waarom jullie zulke dure auto's kunnen kopen/rijden, dure option parts erbij willen hebben zonder te weten als het nut heeft als je in een rechte lijn door de straat scheurt maar niet de moeite willen nemen om iets verder van huis te gaan voor een pleziertje op een echt circuit ?
    Zeg nu zelf, als je in een Minardi 2-zitter bestuurt door Jos Verstappen op uitnodiging gratis mee mocht rijden zal je dan toch ook zo in de trein stappen om dat mee te maken ?

    Als een treinkaartje en/of een lidmaatschap te duur is kan je in mijn ogen niet zo'n dure modelauto aanschaffen en rijden of zie ik dat nu verkeerd ?
    Aan de andere kant is contact zoeken met mensen die een auto hebben en er ook naar toe gaan vrij makkelijk en "goedkoop" geregeld.

    Ik zou graag een poll hieraan willen hangen met een aantal redenen waarvan ik denk dat het het geval is.
    - Pappie en mammie betalen (tot op een zekere hoogte)
    - Ik lieg over mijn modellen, ik heb eigenlijk een NIKKO aan een draadje :)
    - Ik lieg over de redenen, ik wil gewoon niet ver reizen.
    - IK voel MIJ belangrijk als IK een meeting bij MIJ organiseer (ook al flopt het 4x).
    - Ik heb mij blauw betaalt aan de auto na jaren lang kranten lopen en kan mij de verdere kosten niet veroorloven.
    - Ik mag niet ver van huis van pappie en mammie.
    - Ik weet niet hoe ik mijn spullen in de trein moet krijgen (terwijl ik ze wel ieder weekend naar de parkeerplaats sleep)
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    - Ik kan niet rijden en heb wel een te dure auto
    - Ik heb hem stuk gereden maar durf het niemand te vertellen
     
  3. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    hey Roelof het is zo veel tekst dat ik even op me moet laten in werken, het spijt me dus al dit andtwoord totaal niet bij de topic hoort (heb ik het toch verkeerd begrepen).
    mijn 2 redene om minder naar een circuit te gaan zijn:

    -het is voor mij ver rijzen (1 uur) met de trein
    -het trein kaartje kost 5 euro. kan ik ook weer onderdelen voor kopen

    maar aangezien mijn vervoer binnenkort veranderd gaat worden, ik bedoel dit met OV kaart, en een rijbewijs (geen auto dus moet die van me ouders maar nemen :twisted: )

    ik moet je wel gelijk geven dat er over het algemeen wel eens wat tegenspraak is onder de mensen. dus ik ben benieuwd

    Groet Robo
     
  4. _Robert_

    _Robert_ Guest

    Rijden op het circuit daar kijk je tegen op!!!

    Bang dat anderen zeggen kijk hij kan er niets van met zijn peperdure auto.

    Maar ja koop dan de simpelste NIKKO aan een draadje, bak er niets van op het circuit en ga voldaan naar huis.

    Laten we eerlijk zijn de afstanden in Nederland vallen toch best mee .....
     
  5. Stijn S

    Stijn S Guest

    ik heb mazzel dat me ouders het voor mijn betaalde.
    anders was deze mogelijkheid om op circuit te rijden uitgesteld.
    ik moet er wel 12 kilometer voor fietsen, maar dat is niet erg, want je krijgt er weer een dag lol voor terug.
     
  6. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    op het circuit willen mensen je juist helpen beter te worden, als jij de inzet toont durf ik te wedden dat ze je maar al te graag helpen.
    ik nu ook, word heel erg veel geholpen door NK rijderds die mij nog hoger de top in willen maken. ze geven me kontinu tips en trics. prachtig.


    Stijn helemaal mee eens je krijgt er heel veel lol voor terug :D

    Groet robo
     
  7. jock

    jock Guest

    Laten we niet vergeten dat velen het gewoon leuk vinden on hun auto mooier, sneller, bijzonderder etc. te maken. Uitzoeken van tuningsparts en onderdelen is dan gewoon een deel van de hobby. Erover lezen, praten, discussieren is leuk. Een snellere, mooiere, meer getunede auto dan de rest, fantastisch!
    Eigenlijk gebeurt dat met 1 op 1 auto's toch ook?
    Jock
     
  8. Stephan

    Stephan Guest

    Ik rijd al zo veel mogelijk op het circuit, maar als ik gewoon 1 accu wil testen ga ik dus echt niet naar een circuit.
    Circuit is gewoonweg veel leuker en de parkeerplaats is alleen handig om ff snel iets te proberen.
    Vaak lukt dat geeneens want je merkt het verschil toch niet =/
     
  9. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Ik snapte het al langer niet helemaal meer..... (zie onderschrift)
    Overigens speelt dit fenomeen in meer takken van de modelbouw.....
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Mij gaat het niet zozeer om wel of niet naar een circuit willen maar als de poll er wel zo over denkt en er gigantische bedragen aan auto's worden uitgegeven en dan nog als reden de (toch wel beperkte) kosten opgeeft om maar niet ver van huis te hoeven volg ik het gewoon niet.

    Om een mooi voorbeeld te geven, de vliegers hier op het forum zouden jullie met zo'n instelling nooit een vliegtuig oid. aanbevelen vanwege de zeer grote kans op wildvliegen.

    De meeting van RC-junkies bv. is juist voor de mensen die niet durven om die (eenmalige) stap naar een circuit te maken. Op die dag zullen er allemaal "kneuzen" rondrijden en ben je niet de enige. De kosten zijn het niet vergeleken met de uitgaven van je hobby('s) maar toch wordt dat oa. als reden aangegeven..........
     
  11. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    tja ik denk dat dat een pshygolochies (tja hoe schrijf je dat nu weer :S) iets word, een onderdeel voor je auto kopen heb je jaren lang plezier van (uitzonderingen daargelaten) een dagje trainen heb je even plezier van
    thands zo zullen de meeste mensen het zien.

    ook kost het mij zelf 3 hele dagen om te gaan trainen cq wedstrijd rijden, ik moet me zelf er voor voorbereiden (accu's opladen schoonmaken olien ga zo maar door) dan moet ik er 's ochtends vroeg heen. en dan sta k daar de hele dag. en dan moet ik 's avonds nog naar huis.

    een onderdeeltje kopen is binnen 1 uur (spreekwoordelijk) gedaan. je gaat naar de modelbouwwinkel koopt je onderdeel en gaat naar huis.

    dan heb je iets in je handen iets tastbaars, meestal word daar aan een hogere prioriteit gesteld dan een dag je circuit.

    ook merk ik dat nog veel mensen denken dat circuit rijden alleen voor de "toppers" is. maar zo als ik zelf al meerdere malen heb aangegeven, iedereen is welkom om te proberen en er zullen zeker veel mensen je te hulp schieten met tips en trics.

    je moet je vooral niet te beschaamd voelen om te gaan rijden, zelfds de "toppers" staan wel eens in het gras en hebben wel eens schade.

    Groet Robo
     
  12. Oregon

    Oregon Guest

    Het is volgens mij een principe zoals bij andere hobby's , je geeft er zoveel geld uit als je wilt.
    Je denkt bij jezelf : als ik nu van de 1 ste maal een duurdere wagen neem , dan ben ik daarmee beteraf dan 2 goedkopere wagens die dan niet zo goed presteren.
    Ook heb ik hier al iemand op het forum gezien met als onderschrift : je bent tevreden met wat je hebt , tot je iets beters ziet....

    Is allemaal hier van toepassing.....

    Think about it :lol:
     
  13. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    is van Jaap J:

    Je bent tevreden met wat je hebt, totdat je iets beters kunt krijgen... :wink:

    Groet Robo
     
  14. Rick St.

    Rick St. Guest

    Hmm ik heb de serpent gekocht om JUIST op het circuit te kunnen rijden... ben ook zeker van plan om dat te doen, zondag al :lol:
     
  15. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Een van de grote problemen met de hoge kosten in de auto's is dat leveranciers niet durven te investeren omdat je heel snel met winkel dochters zit.
    Vandaag wint het abc42566XGT model en is dat hot en kan je hem niet aanslepen en morgen is het GTDCF6473DFR weer de winnaar en wil niemand meer die abc42566XGT.
    Waarom is raptor (helicpter dhu) zo goedkoop veel vliegers, al jaren populair en de v1 kan je upgraden naar de v2 er is dus veel voorraad en upgrades die in massa worden gemaakt.
    Ik denk dat jullie de hobby veel betaalbaarder kunnen maken als je een echte stock competitie zouden maken. Het is eerlijker komt meer op je eigen techniek en niet op wat je kan uitgeven aan. En de winkeliers durven voorraad te nemen waardoor de inkoop goedkoper wordt.

    Denk hier maar eens over na

    gr Remco
     
  16. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    nog een, optie , mijn geval

    * ik rij met oud materiaal dat toen top was en daarmee kan ik niet meedoen in races (toch niet om goede plaatsen te halen) omdat ik geen geld heb om nieuw materiaal te kopen (ivm de auto's dan, accus wel nieuw maar dan 2000 ipv 3300 enz... )
     
  17. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    dat komt in amerika op gang, hier nu ook maar het zijn d eclubs die het moeten organiseren.
    zo'n stock auto kost je iets meer dan 100€ allemaal een stockmotor
    en allemaal hetzelfde type accu, etc etc
     
  18. JEMY

    JEMY Guest

    Respect hebben voor andere,in wat ze doen en denken is ook belangrijk :D
    En natuulijk ben ik met je eens,dat je met een wedstrijdwagen. Veel meer er uit kunt halen op het circuit dan op de straat.
    Kijk als ik met een Golf GTI M3, rijd wil toch ook niet zeggen dat ik met
    de DTM race mee doen. :lol: gientje.
     
  19. dibbes

    dibbes Guest

    Idee is goed alleen in de praktijk toch anders. Als je een bepaald merk of type als standaard neemt voor circuit cq wedstrijd rijden komen er, denk ik, minder mensen dit omdat er zoveel verschillende merken en types zijn, de een zweert bij tamiya en de ander weer bij een x-ray en mensen laten zich toch niet graag iets opdringen zodat ze dan mee mogen doen.

    Wat betreft het kopen van een duur chassis en dan weer upgraden met dure hop ups. tja waarom kopen mensen een 1:1 auto die 300 km/u kan terwijl je hier maar max 120 mag. Het is gewoon voor de heb en de fun die je ermee kan hebben aan het bouwen en rijden.

    groet remco
     
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Waarom zou ik met mijn marder het circuit op gaan :?
    Ik heb hier een prachtige zandafgraving in de buurt, en daar rijden wij als "kneusjes" ,echter zitten we daar met een man of 4. Iedereen op het zelfde niveau.

    Je hebt er veel ruimte, en het is met 4 man nog eens overzichtelijk, kans op schade is daardoor vrijwel geheel tot jezelf te herleiden.
    Iig is de kans klein dat het door een ander komt...

    Het is net als met piemels, toch stiekem bang dat die van de ander groter / beter is, terwijl je dat altijd stellig ontkent......

    Combineer dat met dat de zandafgraving altijd open is, en dichterbij...
    en je hebt je antwoord...
     

Deel Deze Pagina