Ik volg het niet meer.....

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Roelof, 23 jul 2004.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    :?: :?:

    :eek:ntopic:

    Thuis rijden is relaxter, klopt. De meesten hebben een simpele auto waarmee je toch niet mee kan komen met de top. Als iedereen nu toch heen ging met die "simpele" auto had je tenminste samen een leuke klasse ;) Verder is het stoer om op straat meer tuning te hebben dan de ander. Kwestie van het To Fast To Furious gevoel ;)
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ondanks het feit dat ik altijd in de 'kelder' van het basketbal heb gespeeld, en dus ver verwijderd van de top, heb ik altijd met plezier gespeeld. Waarom? Omdat er een indeling in klasses/competeties is? Kent de RC autosport dit niet? RC kunstvlucht bijvoorbeeld kent 3 klasses, RC1, RC2, RC3. RC pylon kent er ook 3.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Maar hoe kan het dat mensen bij clubs met een gezond verstand en al redelijk budgetair rijden (omdat ze weten wat ze nodig hebben) klagen over de prijzen en de "straatrijder" het duurste van het duurste kan kopen zonder al te veel gemopper ?
    (En nee, de kosten van een lidmaatschap bij een club spelen geen rol in dergelijke prijzen)

    Laatst was er bv. een straatrijder die even een EVO5-KHM van 600 euro kocht voor zijn 950, een motor die met 100 meter rechte lijn rijden maar een paar uur mee gaat.

    En waarom kan men wel 150 euro uitgeven voor een "tuned" Hotboddies of OSMAX motor terwijl je voor een paar euro meer een 2x zo'n krachtige standaard motor van Novarossi, Picco of Sirio hebt ? (met ook nog eens een langere levensduur)

    Offroad is een verhaal appart, die kan je overal neerzetten en daar koop je zo'n ding voor maar er komen ook daarvoor steeds meer clubs. Een Serpent, Xray of zelfs een FG sportsline koop je niet voor op straat en toch lijkt het de normaalste zaak van de wereld te zijn.

    Er zijn binnen de wedstrijden altijd div. klasses te vinden maar als je direct de instelling hebt om te winnen is competitie rijden niet aan je besteedt. Zoals je het als een hobby op straat doet kan het net zoveel en zelfs meer plezier geven bij een club, zeker als je het met vrienden onderling doet want dan wordt het echt racen.
     
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Yep, ik snap het ook niet meer.....
    Ik las laatst hier van iemand die zijn Vector hier te koop aanbood voor 400,- in totaal volgens zijn eigen zegge had hij er iets van 1100,- voor betaald, dus een goeie deal, toch?
    Dit persoon durft niet hard te rijden ermee omdat dan de centaxlagers eruit lopen ( misschien is hij dan toch die 400,- niet waard) om vervolgens geen 30,- over te hebben voor een treinkaartje naar Groningen?..........
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Bewijst ook maar weer dat er kennis van zaken nodig is voor dergelijk geavanceerd techniek, iets wat bij clubs wel aanwezig is.....
    Nog vreemder is inderdaad dat die persoon ook zo er mee door blijft rijden.

    Dat bedoel ik ook met mijn begin post, wat moet een straatrijder met een dure Hudy afstelset ?
    Ik doe het als racer al jaren zonder en heb er zo mijn eigen methodes voor ontwikkeld.
     
  6. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Het komt denk ik omdat er veel RTR sets op de markt gekomen zijn, waardoor de hobby een stuk breder geworden is, er zijn veel meer parkeerplaats rijders bijgekomen, en die komen er nu nog bij. Die mensen zijn niet geinteresseerd in wedstrijden, noch in circuits, die willen gewoon rijden, en het liefst ultra snel! En snel is nu eenmaal duur, dus kopen ze een dure auto, of dure hop-ups voor hun RTR auto om maar de kick van 'het snel gaan' te beleven.

    Maar ook het lid worden van een club heeft ondanks alles ook een drempel: je moet lid worden, contributie betalen, helpen op het circuit... Dat is meer dan alleen reizen erheen. Als je lid bent, en je hebt contributie betaald dan zie je dat natuurlijk niet als drempel, maar dat is er wel degelijk eentje.
     
  7. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik nam aan dat deze stelling wel bekend over zou komen, annyway mijn "humor"wijkt dus wat af..

    Ik bedoel te zeggen, dat je bang bent minder te zijn, dat de ander beter is, en je aanzien voor een sukkel, omdat je meteen de eerste bocht van de weg af bent of schade hebt gereden, of juist een ander schade toebrengt dor je onnozel / onwetend heid..
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    @Psygho
    Maar dat kan je op straat ook hebben, als je een KHM motor van 600 euro koopt wil niet zeggen dat je snel bent, je moet het "paardje" ook kunnen temmen en kunnen afregelen naar de max performance. Ken je dat niet ben je ook geen KHM waard en moet je maar een Force kopen.
    Naast dat kennen circuits geen stoeprandjes om tegen aan te knallen, stuk rijden is daar niet zo snel aan de orde.

    @Bart_Banaan
    RTR is een leuk begin maar heeft niets te maken met de dure wedstrijdmodellen en afstellen. Een RTR is vaak een auto met een vaste instelling puur om de rijder eenvoudig te laten rijden. Heb je geld te veel kan je van daaruit tunen en zelfs dan zal het nooit iets competiefs worden maar mensen kiezen budgetair voor een RTR.
    Waarom willen sommige mensen liever een TA0x kopen en "vet tunen" of ineens een TRF41x kopen en weer besparen op regelaar en accu's terwijl ze met een nog geen 250 euro kostende Xray T1R direct een heel goed chassis in huis halen en wel budget over houden voor betere electronica ?
    Ik verdenk dat hier de naamsbekendheid van Tamiya binnen deze groep hoog zit, maar zoals vaker besproken, iedere auto is vrij gemakkelijk snel te maken zonder echt prestaties in rondetijden neer te zetten.

    Je hebt gelijk dat er veel straatrijders zijn die geen interesse hebben in wedstrijden maar dat is geen vereiste bij een club. Er zijn genoeg dagen om vrij te rijden en je eigen kunnen omhoog te schroeven.
    Zoals ik ook al eerder aangaf blijven het "wild-recreanten" welke de clubs een slechte naam kunnen geven en inweze onbewust de toekomst van een club kunnen bepalen qua hoeveelheid leden maar ook in het verkrijgen van de juiste vergunningen. Reken maar dat een gemiddelde burger en agent niet blij is dat er een jochie van 15 jaar met zijn Vector oid. van 2.5 kg met een 100km/u door de straat rijdt.

    Kom ik toch weer bij de vraag waarom er mensen zijn die heel veel aan waarde in hun RC-auto hebben zitten om hem racewaardig te hebben en een treinkaartje naar of een lidmaatschap bij een club te veel vinden kosten ?

    Om even terug te komen over de 1:1 auto tuners, die gaan ook bv. 1x per jaar naar Blitzfreaks in Duitsland om de grootste sprintraces in Europa mee te maken of zoeken het dichterbij op Drachten of met het vrij racen op Neurnberg , Zandvoort of Assen.
     
  9. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    Het is vaak het structurele gebrek aan kennis en het niet willen leren omgaan met. Hopen op een serieus snelle auto (of boot) en dus maar volhangen met (dure) spullen. Terwijl het in eerste instantie in de basis afstelling zit en dus die (dure) spullen maar een marginaal (lees teleurstellend) verschil maken. Zo betalen wij allemaal leergeld. En dat is niets iets om je voor te schamen. Te vaak te veel en te snel. Afstellen doe je niet 1,2,3 en als het niet klopt helpt ook die dure hop-up niet.

    Hulp van ervaren modelbouwers is dan welkom (mits je het wilt aannemen) en leert je begrijpen wat je aan het doen bent (goed en/of fout). Leuk en geeft ook meer voldoening als het dan ook blijkt te werken. Of je die ervaren modelbouwer nu op de parking of op het circuit vindt. Gewoon vragen. Je zult je verbazen over de medewerking die je krijgt. :wink:
    Marc
     
  10. Celica

    Celica Guest

    Nou ik heb een Mugen MSX 3 en na 2 liter de cilinder "mogen" vervangen :(
    Andere cilinder set gekocht... na 3 liter maar een T-15 motor gekocht ;)
    Dus al bij al.. blijft er niet veel geld over hahahah volgen's m'n verloofde :D (verloofde sinds 1.5 week)
    En om nou veel geld ervoor neer te tellen.... als "fun" rijder ??
    en van Breda naar Real80 rijden is ehh 3-4 uur rijden.. dat lijkt mij wel een goede reden om niet te gaan.. kijk was het in Gouda on/offroad.. dan KOM ik :D
    Nu moet ik wel zeggen ik hoef maar 10 min te rijden en ik ben bij de baanbreker's :D
    Ben ik tot nu toe 2 keer een heledag geweest.. erg leuk om daar te rijden... wil ook lid worden (al vind ik het VEEL geld om lid te worden) maar dat doe ik met een maat van mij.. dus ik moet wachten tot dat hij ook lid wil worden :(
    Want met 2 a 3 man rijden is veeel leuker dan met ehh 1 man.

    En de eerste keer op de "baan" binnen 10 min schade gereden ... hahaha wie zet daar ook z'n beton blok neer :D maar goed.. spare parts zat.. dus na 20 min reed ik weer :)
     
  11. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    wat ook vaak zo is over de schade. op een parkeerplaats rijd je snel schade, maar dit is heel simpel op te lossen door, lijm, recht buigen, enz. op een circuit rijd je minder snel iets stuk maar als je iets stuk rijd dan is het ook goed kapot.
    dit komt omdat iedereen heel dicht op elkaar met een rotgang over een klein parcourtje gaat. op een parkeerplaats heb je de ruimte en wijk je zo uit.

    Groet Robo
     
  12. Stephan

    Stephan Guest

    Ik vind het ook af en toe erg raar, dan hebben ze auto's van wel honderden euro's en sommigen nog daarboven. Dan rijden ze tussen andere echte auto's door, als het dan fout gaat heb je ook echt een probleem.
    Er is niks afgebroken oid, je kan het stukje schroot bijna in zijn geheel wel weggooien.
    In het Bigscale forum staat daar ergens een mooi topic over.
     
  13. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Hoi,

    Nog niet alles gelezen maar 'k wil wel even reageren. 'vroeger' reed ik ook op de parkeerplaats met een msx3'tje.. daar is de wagen prima voor geschrikt. Nadat 'k bij de raco2000 lid ben geworden heb ik een wedstrijdwagen gekocht. Ook al was ie van vorige jaar, namelijk de serpent 705. Ik heb er ondertussen 2 poly's op zitten en 'k heb 2 karbon donderdeeltjes stuk gereden (dit door eigen fout, en ze zijn helaas erg duur, dat karbon). De poly's had 'k gekregen van iemand.

    Verder is de auto standaard, ook de motor is normaal, geen tuned iets, nix.. gewoon een standaard novamega sx-12. Ik heb er een 2ehands zender bij gekocht die gewoon goed is (sanwa exzes ding). Verder zitten er wel servo's in van 36 euro per stuk (duitsland 36 euro, hier 50 euro, goh, kijk daar ook is naar!)

    Met de auto rijd ik eigenlijk alleen op het circuit, pas heb ik een cilindersetje ingereden en dat heb ik op de parkeerplaats gedaan, maar daar heb 'k al weer spijt van want alle steentjes en vuil helpt niet echt.

    Ik heb inmiddels wat circuit ervaring en inwezen kost me elke keer rijden wel iets geld (meestal vrij rijden in velp, kost 5 euro). "t is ongeveer 'n 45 min rijden vanaf veenendaal en zo'n dagje kost je dus al gouw zo'n 30 euro (bandjes erbij enzo). Dat lijkt nogal veel.. maar ondertussen heb ik 2 wedstrijden gereden en met de goede hulp (gesponsorde mugen rijder) ben ik 1 keer 2e geworden en 1 keer 6e door uitval. Ik sta nu 3e in het classement bij de ICC 1:10 brandstof.... De volgende race is in apeldoorn en voor de mensen die goed opletten, ik wil daar graag 2e of 3e worden zodat 'k wat beter in het classement sta.

    Nu heb 'k zitten denken over de kosten, en zo'n wedstrijd-weekend kost je 2 a 3 setjes banden .. dat is opzich wel veel, maar je strijd ook ergens voor... in zo'n weekend ben je alleen maar druk met je hobby en is savonds eten al bijna te veel tijd.. het is verschrikkelijk gezellig en als je goed je best doet heb 'k verschrikkelijk veel voldoening van m'n prestatie...

    Toen ik begon met de wedstrijden wilde ik graag niet laatste worden... echter werd ik 2e.. dat wil niet zeggen dat ik zo goed ben, maar dat het dus ook voor de mindere rijders goed te doen is om leuk mee te rijden.. je moet nog geen grote gevechten om plekken gaan verwachten, maar je moet toch vlink doorrijden en een plek zal je eerder winnen door het eraf gaan van een ander dan doordat je hem inhaald..... ik blijf er bij dat 't gezellig is en leuk, en dat je veel meer met je hobby bezig bent als je wedstrijden gaat rijden of al op het circuit bezig gaat...
    ga daarom ook hulp zoeken en tja.. 't kost dan wel wat meer.. maar je rijd ook veel minder stuk... en dat bespaard weer....

    wat rc-junkies doet vind ik erg goed, 'k vind het jammer dat ik er niet bij kan zijn..
     
  14. hilbren

    hilbren Guest

    Ik ben gewoon lui!!

    ik heb hier twee mogelijkheden
    • - een mooie plak asvalt (in de buurt) waar heel weinig auto's rijden.
      - 16 kilometer fietsen naar circuit gouda

    keuze voor mij is erg makkelijk, paar pilonnen meenemen en rijden...
     
  15. DjangoT

    DjangoT Guest

    hmmm zoveel lezen dan volg ik het niet meer, ik geef me eigen mening wel :p.
    Ik zelf rij met een fg eco-line, die is niet gemaakt voor circuit maar kost best wel een vermogen. Ik heb de zender Futaba 3pk gekocht, omdat de mijna kapot was. Ook een vermogen voor een zendertje. Maar jah dat heb je wel een super zender. Mijn doel is circuit een wedstrijden rijden met fg. Daarom haal ik de fg evo4 en daarom heb ik nu tegelijk al de 3pk gehaald het. Veel mensen zeggen dat circuit goedkoper is dan parkeerplaats. Dat is wel waar ook denk ik, er komt regelmatig nieuwe mensen rijden hier op de park. die niet vragen welke kanaal jij of ik rijd. Dan zie je regelmatig een auto er van door gaan. Dan is circuit zeker goedkoper. En ik zelf heb zeker gene probleem om een 20 min terijden naar circuit dan wel met de 1.1 auto. En de lidmaandschap kosten die betaal je volgens mij... inverplaats onderdelen die je krom of breekt op de pakeerplaats.
    Daarom ga ik ook 27 aug. naar groningen das toch bijna 2 uur rijden, maar ik probeer liever daar ervaring tevangen van bij evmc tussen "snelle"rijders.
     
  16. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Is toch de 28ste? Is voor mij ook een fiks stukkie rijden (ruim 2 uur), maar wil wel graag gaan kijken en waarschijnlijk ook rijden!
     
  17. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    op de evmc kun je met je 1:5 zeker veel leren, er is een grote club rijders daar die regelmatig rijd en de clubwedstrijdjes zijn daarom zeker interresant.. dat is ook wel weer 'n voordeel van de club, je leert er echt iets... je moet echter wel open staan voor meningen van andere en de adviezen moet je soms ook wel met 'n korel zout nemen.. maar je hoort toch dingen en kan weer wat proberen... mij is bijvoorbeeld altijd nog verteld dat je gelijke vering moet nemen, dus rood voor, en dan dus ook rood achter... en neit blauw voor en rood achter ofzo.... 'k zelf heb nu blauw achter en rood voor omdat 'k toch gehoord heb dat dat iets meer stuur geeft.. en dat ga je dan proberen.. 't is niet zo dat er iets stuk gaat ofzo.. nee.. gewoon proberen, want daar komt 't echt op aan bij 't circuit rijden.. en dat maakt het uiteindelijk ook leuk...
     
  18. DjangoT

    DjangoT Guest

    ow dat kan ook wis het niet zeker uit me hoofd :wink:
     
  19. Kees1988

    Kees1988 Guest

    Ik heb hier op 10 minuten fietsen een prachtig parkeerterrein dat op zaterdagavond helemaal leeg is. Het is ook helemaal vlak, op enkele putten na. Maar een circuit lijkt me wel veel leuker. Lekker de weg volgen ipv. een beetje doeloos heen en weer en nog een keer te rijden op de parkeerplaats. Het is gewoon zo dat als ik tijd heb om te rijden op Mach, dan is daar een wedstrijd. Heb ik geen tijd, dan is er vrij rijden.

    De meeting in groningen van RC junkies leek me wel heel leuk, maar het is gewoonweg TE ver. Stel dat het in de Flevopolder of Utrecht zou zijn, dan is het voor heel Nederland een stuk makkelijker berijkbaar. ( behalve voor de groningers, friesen en drentenaren onder ons.
     
  20. FRANQ

    FRANQ

    Lid geworden:
    21 jun 2004
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Hoofddorp
    hoi

    ik sluit me volledig bij mijn broertje (kees1988) aan

    alleen hebben we ook een parkeerplaats in 5 min lopen , dat was in het begin perfect maar nu hij harder gaat is het te slecht asfalt.

    dat parkerterrein in 10 min fietsen is bijna strak en heeeeeel groot

    je kan makkelijk plankgas en om de parkeervakken een baan uitzetten
    hier liggen helaas ook wat grindjes en daar krijgen we ook al steeds meer problemen mee

    auto vliegt soms letterlijk 10 cm boven de grond
    waarna je of mooi op je wielen komt of goed hard over de kop gaat.

    dus ik ben bang dat we steeds verder weg moeten

    maar we gaan zeker als we tijd hebben een keer naar mach

    MVG

    FRANK
     

Deel Deze Pagina