Ikarus Meteor

Mijn ervaring is anders niet met de stekker, maar wel met het combineren van de plus en de min. Doordat je minder draad gebruikt is de weerstand hoger en daardoor gaan de servo raar doen doordat ze te weinig stroom krijgen. Beter is per kanaal 1 draad. Ik spreek ook uit ervaring.
Onno, mee eens; ik heb voor elk servo 3 aderig getwiste kabel geïnstalleerd, dus de plus en min zijn niet gecombineerd in de kabels. Ik heb 0,45 mm2 draad gebruikt. Er wordt dus alleen gecombineerd ter plaatse van de stekker. Ik heb de stekkers inmiddels ontvangen en ze voelen zeer degelijk aan. We gaan het zien!

Voor + en - een dikkere draad gebruiken ?
Maar ik denk dat je met zo een lange vleugel wel verplicht bent om een dikkere draad te gebruiken.
De verleng draden met stekker die je klaar koopt hebben boven 45 cm ook een grotere dikte en getwist.
Hier heb ik niet voor gekozen. Dikke + en - draden zijn wel een mooie optie maar het geeft soldeerwerk bij elke aftakking naar een servo. (4 per vleugel)

69EED9AC-445A-4989-88A8-03F45AE805C5.jpeg
Vleugels tegen de romp bevestigen..

Misschien is het een optie om in elke wortelrib een open oog te draaien. Een doorvoer in de romp waar je dan een elastiek doorheen trekt met een eenvoudig hulpmiddel/haak. Het elastiek kun je dan in de ogen vast haken.
Elastieken zijn moeilijk aan te brengen. De romp heeft behoorlijk brede "schouders" ter plaatse van de vleugelwortel. Ik zin op een andere oplossing. Het idee op de foto kreeg ik van een mede club lid. Ik neem aan dat jullie dit wel kennen van Ikea! De pen komt aan de vleugel en grijpt in een bus die met een schoevendraaier een kwart slag gedraaid wordt. De bus lokt zich zelf. Nadeel is dat dit een constructie die niet mee geeft bij harde landing.

Laatst bewerkt:
En nog een goed idee! (wederom van een clubgenoot) Maar misschien niet sterk genoeg voor een model van deze afmeting. Wel ter plaatse van de vleugeldeling.
B798A869-03A4-4CEA-8A80-F392746147A2.jpeg

• Like
Reactions: jve
Bekijk bijlage 469890
Elastieken zijn moeilijk aan te brengen. De romp heeft behoorlijk brede "schouders" ter plaatse van de vleugelwortel. Ik zin op een andere oplossing. Het idee op de foto kreeg ik van een mede club lid. Ik neem aan dat jullie dit wel kennen van Ikea! De pen komt aan de vleugel en grijpt in een bus die met een schoevendraaier een kwart slag gedraaid wordt. De bus lokt zich zelf. Nadeel is dat dit een constructie die niet mee geeft bij harde landing.

Deze constructie is leuk voor een kast. Maar bij iets wat steeds beweegt zal het loskomen.

A1C51283-3F15-4F4D-875F-6CF5DA57C2FE.jpeg
Zo moet ik het inderdaad maar zien.. baat het niet, dan schaadt het ook niet. Het is gewoon werk en tijd hebben we genoeg!:confused:
Ik ga vanavond webplaten plakken!:banana:
Hier het resultaat...best rustgevend... je hoeft niet na te denken..het gehele middenpaneel krijgt dubbele webbing..:cool:

• Like
Allen dank voor de vele goede adviezen met betrekking tot de vleugelbevestiging. Ik ben er nog niet uit maar zit nu te broeden op een constructie waarbij ik een locking mechanisme achter de vleugel buis bevestig en de lock doormiddel van een bout of spanbus van onder de vleugelwortel aandraai. Er is daar voldoende ruimte en ik kan daar nog bij.
0EEFCDEB-4BBD-4D85-9BD6-DA334CF51968.jpeg

• Like
Mijn ervaring is anders niet met de stekker, maar wel met het combineren van de plus en de min. Doordat je minder draad gebruikt is de weerstand hoger en daardoor gaan de servo raar doen doordat ze te weinig stroom krijgen. Beter is per kanaal 1 draad. Ik spreek ook uit ervaring.
Je kunt aan de + en de - poten ook meerdere draden vast solderen.
Dat meerdere draden (+ en -) via contact problemen zou geven lijkt me onzin. Ze zitten ook allemaal aan elkaar in de ontvanger.

Voor + en - een dikkere draad gebruiken ?
Maar ik denk dat je met zo een lange vleugel wel verplicht bent om een dikkere draad te gebruiken.
De verleng draden met stekker die je klaar koopt hebben boven 45 cm ook een grotere dikte en getwist.
0,5mm² (AWG20) is meer dan genoeg ivm. de lengte van de vleugel.

AWG20 is zeker genoeg, maar dat staat toch niet standard aan de servo's ? Ik lees AWG22 tot AWG26 afhankelijk van de servo zwaarte.

AWG American Wire Gauge

"De American Wire Gauge (AWG) is een Amerikaanse norm die niet tot de internationale normen behoort, waarin de doorsnede van een metalen draad door middel van een beperkt aantal cijfercodes wordt aangegeven. De AWG-code wordt in sommige Amerikaans georiënteerde landen gebruikt, met name in de elektrotechniek om de dikte van elektrische geleiders en de toebehoren daarvan, zoals adereindhulzen, kabelschoenen en -klemmen, aan te duiden en bijvoorbeeld in de bodypiercingtechniek om de dikte van de piercings aan te geven. De AWG-waarde wordt hoger naarmate de draad dunner is en kan door middel van tabellen of formules worden omgezet naar metrische waarden."

American wire gauge - Wikipedia

Je kunt de scharnierpuntjes smeren met een drupje olie. Ze gaan dan lichter. Bij de spoilers voor mijn JS1 liep één van de spoilers ook zwaar.

En, inderdaad, het kost wat kracht om de spoiler in de lock te trekken. Nu ik ze eenmaal functioneel ingebouwd heb werkt dat echt goed.

Je kunt de scharnierpuntjes smeren met een drupje olie. Ze gaan dan lichter. Bij de spoilers voor mijn JS1 liep één van de spoilers ook zwaar.

En, inderdaad, het kost wat kracht om de spoiler in de lock te trekken. Nu ik ze eenmaal functioneel ingebouwd heb werkt dat echt goed.
Dank voor de tip!
Een servo van 70 Ncm is verder geen probleem maar het is beter als het allemaal soepel loopt. Ter vergelijk, de FEMA retract voor de Meteor heeft genoeg aan 30 Ncm. Dat ding is echt prachtig uitgebalanceerd met torsieveren!

• Like
Back