Ikarus Meteor

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Dopieman, 6 okt 2019.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Dankzij al het vertrouwen in het hoofdliggerwerk ben ik enthousiast verder gaan met wederom een uiterst belangrijk constructiedeel; de webbing! De cnc kit voorzag in een enorme stapel aan webplaten (is dit de correcte naam?). Eerst dus even puzzelen waar dat allemaal thuis hoort. Gelukkig is de tekening zeer gedetailleerd en is alles teug te vinden. Het hoogst belaste deel van de ligger is daar waar de vleugelbuis eindigt. Hier kan de vleugel onder buiging open barsten. De ontwerper voorzag hier in 2x 1,5 mm ply. Hier heb ik besloten om naar 2x 3mm multiplex te gaan. Dit wil ik over een aantal ribben afbouwen in dikte om zo een geleidelijke overgang in stijfheid en sterkte te verkrijgen.

    989EBB16-481A-40FE-899A-96023D6DAC74.jpeg B1AEAC1D-DBCD-44A0-A203-081F8E3CE30B.jpeg
     
    Huibert, aurectar, jve en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Even wat anders; ik vond een paar mooie plaatjes van het origineel YU-4103. De meeste foto’s van de Ikarus Meteor zijn van het nog vliegende exemplaar met registratie 9A-GSO. YU-4103 is helaas al jaren stof aan het vangen in een museum in Belgrado, niet zichtbaar voor publiek. De foto’s van deze kist beperken zich dus tot de jaren 50 en 60 en zijn helaas vrij zeldzaam. Ik neem deze kist dus als voorbeeld voor mijn model. Als je deze foto’s bekijkt valt op dat het startnummer steeds anders is. Kennelijk is dit een wedstrijdnummer.
    D47D4D14-8213-4CC5-A28A-0957B011DB1A.jpeg 5DBA6129-DC48-4179-9AAE-A9425B94564D.jpeg 26D7F31D-7982-463B-8720-E1117A9FA1C6.jpeg 2F07068D-47BA-46B3-9813-FFC5A9D45C5B.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2021
    aurectar en jve vinden dit leuk.
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooi hoor, wat zijn dat voor winglets?
    Idd jammer dat dit niet in n museum staat voor geïnteresseerden.
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat zijn de eindkappen van de vleugels, beletten dat de luchtstroom van hoog naar laag stroomt en zo de tip wervels tegen gaan
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  5. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    E65A80B0-A860-43D2-A2E7-9A613B464EAF.jpeg
    Even een vraagje tussendoor; is er een reden om deze stekkers niet te nemen voor de vleugelservos? Er komen 4 servos in elke vleugel. Dit lijkt mij wel een aardige oplossing. De plus en min van alle servo's wordt gecombineerd. Op zich ontstaat er zo een risico maar de plus en min contacten zijn wel zeer degelijk uitgevoerd. Uiteraard een vaste stekken en een losse.
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Dit soort stekkers zijn zéér betrouwbaar.
    Ik zou wel aan één zijde, de romp óf de vleugel, de stekker vastlijmen/schroeven en de andere zijde zwevend laten. Indien door wat dan ook de vleugel iets los komt van de romp blijft de verbinding intact. Ervarings wetenschap!
     
    aurectar en ISOLA2 vinden dit leuk.
  7. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Dank voor je snelle reactie Rick,
    Ik ga ze bestellen!
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Stuur je een linkje? Lijkt me een mooie voor de volgende kist.
    Multiplex stekkers (groen) gaat natuurlijk ook, maar misschien vind je dat niet betrouwbaar genoeg
    met een dunne + en - pin voor 4 servo's. Dit ziet er wel lekker robuust uit iig en ook schroefbaar, niet slecht.
     
  9. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Ik heb ze bij Hollein besteld:
    https://www.hoelleinshop.com/Alles-...=article&ProdNr=MU71409&t=49302&c=3426&p=3426
     
  10. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Vandaag was het natuurlijk heerlijk weer om wat “meters” te maken. Ik heb de webbing van het middenpaneel helemaal af kunnen maken..al die plaatjes op maat maken... heerlijk!:D
    D5F27A64-6EC1-4810-8F7B-442D2FBB4DC6.jpeg
     
    aurectar, lecraM, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  13. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Geen set, mannetje en vrouwtje zijn apart te bestellen.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  14. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Het middenpaneel is nu zover dat de vleugel gesloten kan worden met de onderbeplanking. De passing van de servo’s is gecontroleerd en de bekabeling is aangebracht. Mijn to-do lijstje lijkt afgewerkt echter toch nog een paar punten van twijfel:
    - hoe zal ik de vleugels aan de romp bevestigen? De tekening geeft geen oplossing. Zou plakband voldoende zijn? Ik kan vanuit de cockpit moeilijk bij de vleugelwortel komen voor een vergrendeling.
    - misschien toch nog wat meer verstevigingen ter plaatse van de wortel en deling om te voorkomen dat de beplanking wordt ingedrukt bij het monteren.
    - de hoofdligger is voor het overgrote deel voorzien van enkelvoudige webbing (muz van de hoogst belaste delen) Toch een dubbele webbing aanbrengen om de stijfheid te vergroten??
    - het ontwerp is voorbereid op Schambeck remkleppen. Inmiddels besteld maar nog niet binnen. Zal ik wachten om te kijken of ze passen??
    Keuzes...keuzes...o_O

    C7BFB283-52F9-4B5E-9BF0-084E9B71FF25.jpeg 40510900-7080-4AB8-A575-4161FCEDBA61.jpeg
     
    ISOLA2 en jve vinden dit leuk.
  15. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.418
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Dubbele webbing; als het kan en het verstevigd, waarom niet?
    Voor het gewicht hoef je het toch niet te laten?
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Mijn ervaring is anders niet met de stekker, maar wel met het combineren van de plus en de min. Doordat je minder draad gebruikt is de weerstand hoger en daardoor gaan de servo raar doen doordat ze te weinig stroom krijgen. Beter is per kanaal 1 draad. Ik spreek ook uit ervaring.
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Voor + en - een dikkere draad gebruiken ?
    Maar ik denk dat je met zo een lange vleugel wel verplicht bent om een dikkere draad te gebruiken.
    De verleng draden met stekker die je klaar koopt hebben boven 45 cm ook een grotere dikte en getwist.
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vleugels tegen de romp bevestigen..

    Misschien is het een optie om in elke wortelrib een open oog te draaien. Een doorvoer in de romp waar je dan een elastiek doorheen trekt met een eenvoudig hulpmiddel/haak. Het elastiek kun je dan in de ogen vast haken.
     
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wat Berrie zegt lijkt me inderdaad het makkelijkst. Alternatief kun je (mits je wel bij de vleugelneus kunt komen in de romp) een plastic "vleugelmoer bout"
    gebruiken die je van binnen naar buiten in de vleugelworten draait.

    Voor de elastiek oplossing: als je standaard twee stokjes (koffielepeltjes, noem maar op) door het elastiek steekt dan floept het niet de romp in. Je kunt
    het stokje dan tijdens montage gebruiken om kant voor kant het elastiek om de haak van de vleugel te werken. Als backup wel altijd een haak meenemen,
    het gaat een keer mis :)
     
    Dopieman vindt dit leuk.
  20. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Zo moet ik het inderdaad maar zien.. baat het niet, dan schaadt het ook niet. Het is gewoon werk en tijd hebben we genoeg!:confused:
    Ik ga vanavond webplaten plakken!:banana:
     
    jve vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina