Ikarus Meteor

41C3402F-36F0-45C0-BE9C-8F16C3BBB2BD.jpeg
Er is mij geadviseerd om Titebond lijm te gebruiken. Schijnt beter te zijn dan gewone houtlijm! Vandaag voor het eerst gebruikt om de rompstringers te verlijmen. De spanten heb ik allemaal met CA gelijmd.
 
De onderdelen voor het kielvlak. Daar waar mogelijk wordt balsa gebruikt en zelfs van gewichtsbesparende gaten voorzien!
EDE50190-66C9-4AFC-899B-419B294EB3BE.jpeg
FB615D6D-A491-495B-BFAC-EC7272C1C704.jpeg
 
Laatst bewerkt:
E9F2613F-3D05-46A9-B338-EE8F0FA7EA0B.jpeg
Dit vind ik ook wel geslaagd!
Alle servo montageplaten zijn bijgevoegd!
Geschikt voor 10 mm servo met zijbevestiging. De KST X10 is een mogelijke optie. In de vleugel komen ook 3 van dergelijke servos voor de rolroeren en welfklep. De remkleppen kunnen gewoon met een standaardservo aangedreven worden.
 
39958FBC-008B-4008-A12F-EFD8153A9DAC.jpeg
Weinig vorderingen de laatste dagen. Vorige week zondag was natuurlijk een topdag om nog even naar het veld te gaan. Een perfecte gelegenheid om weer eens met de Goevier te vliegen.
Ik heb een Fema retract binnen gekregen en pas gemaakt in het model. De kit was al voorbereid op dit type retract. Het wiel moet naar voren inklappen net zoals het origineel, dus moet ik het wiel andersom monteren.
 
Laatst bewerkt:
792C52C8-AD11-4BCE-A2BC-F67B19D1F219.jpeg
De staartvlakken moeten ingedekt worden met 0,4 mm triplex. Ik heb een plaat van 100 x 50 gekocht en vervolgens alle benodigde stukken uit papier geknipt. Vervolgens was het passen en meten om het materiaal zo optimaal mogelijk te benutten..En helaas... net tekort...;-(
 
Voor het indekken moet het frame van de roeren voorzien worden van balsa vullingen. Dit om het lijmvlak te vergroten en inzakking te voorkomen. Een klein maar tijdrovend klusje!
A4892892-8B2B-494B-AFAA-16ACD7851AAA.jpeg
433A03B8-DB01-4069-A8BC-EAE935B0E81F.jpeg
 
Mooi verslag! Ik volg het in detail, heb de Petrel schaal 1:3 op het oog van deze leverancier. Lijkt goed inelkaar te zitten nietwaar?

Ik vind de stabilo neuslijst een beetje vreemd geconstrueerd, 2 vuren latjes en balsa opvulling, en dan moet je ook nog het triplex tot nul afschuren straks?
Handiger lijkt mij om er als laatste een vuren latje op te lijmen en dan gelijk met het triplex te schuren. Zo ging dat bij mijn Moswey. En die had een doorlopende balsa " false leading edge" latje, ook veel minder werk..

Succes
Tjarko
 
Mooi verslag! Ik volg het in detail, heb de Petrel schaal 1:3 op het oog van deze leverancier. Lijkt goed inelkaar te zitten nietwaar?

Tjarko
Leuk dat je volgt! Ik neem aan dat de tekening van de Petrel ook vrij te downloaden is. Dan krijg je een goede indruk van de constructie.
Ik ben erg tevreden over deze kit. Het ontwerp is tot op de kleinste details goed doordacht. Jilles is overigens nu ook bezig met een SZD-8 Jaskolka. En men is bezig met de “beta” bouwtest van een Slingsby kirby kite, ook van zijn hand. Twee prachtige kisten, beiden schaal 1:3.
 
Ik vind de stabilo neuslijst een beetje vreemd geconstrueerd, 2 vuren latjes en balsa opvulling, en dan moet je ook nog het triplex tot nul afschuren straks?
Handiger lijkt mij om er als laatste een vuren latje op te lijmen en dan gelijk met het triplex te schuren. Zo ging dat bij mijn Moswey. En die had een doorlopende balsa " false leading edge" latje, ook veel minder werk..
Tjarko
Een scherpe waarneming! De neuslijst moet volgens tekening 10 x 3 zijn. Ik had alleen 5x3 liggen. Vandaar de dubbele latjes!
Ik ben het wel eens met je opmerking over de “false leading edge” . Ik zal Jilles vragen waarom hij voor deze constructie heeft gekozen. Misschien om de optie open te houden om het triplex om de neuslijst heen te vouwen. Dus boven en onderkant uit 1 stuk. Dat ga ik niet eens proberen want ik verwacht problemen met deze methode. Bij de vleugel is ook gekozen voor deze constructie. Daar zal ik de false leadingedge ( hoe vertaal je dit in het Nederlands?) nog eens in overweging nemen.
 
IMG_3592.JPG
IMG_3593.JPG
De staartvlakken moeten dus allemaal ingedekt worden met 0,4 mm triplex. De hoogteroeren en het richtingsroer heb ik al gedaan. Met de nodige gewichten probeer ik zeker te stellen dat het triplex overal aan de ribben hecht. Bij het kielvlak en het stabilo wordt dit een stuk lastiger vanwege de sterkere kromming. Daarom wil ik nu de "strijkbout" methode toepassen. Ik heb een test uitgevoerd op een stukje afvalhout. Dat ging uitstekend! Lijm aanbrengen op beide vlakken en daarna een half uur laten drogen (los van elkaar) . De lijm kleeft dan nauwelijks meer. Je kunt nu de te lijmen onderdelen eenvoudig positioneren en vervolgens vaststrijken. De onderdelen zitten na het afkoelen muurvast!
 
De strijkbout methode werkt uitstekend, wel de bout goed de tijd geven om de warmte zijn werk te laten doen.
 
De strijkbout methode werkt inderdaad prima. Lijm op het frame aanbrengen, dan de beplanking in de juiste positie op het frame leggen, om zodoende de lijm op beide zijden aan te brengen. Dan 30 minuten laten drogen en dan strijken maar!
Twee problemen; te hard aandrukken veroorzaakte gebroken voetjes en een doorzakking tussen de voetjes. Dit was eenvoudig te verhelpen door de lijmverbinding weer te verwarmen.
IMG_3682.JPG
IMG_3734.JPG
 
Laatst bewerkt:
Back
Top