Illegale drones plaag en gevaar

Een (geostationaire) sateliet is een heel ander verhaal, want m.b.v. meerdere opnamen van exact dezelfde plek kun je de resolutie enorm vergroten. Met een vliegtuig lukt je dat niet zo snel. Ik vind de discussie sowieso eigenlijk onzinnig, want vanuit elk object kun je opnamen maken van anderen; vanuit luchballonnen, vliegtuigen, auto's treinen, bussen of gewoon met je mobieltje op straat. Wil je dat allemaal verbieden dan?

Martin
 
Vandaag was op het journaal dat Amazon stappen onderneemt om pakjes per drone af te gaan leveren.

http://consumerist.com/2013/12/01/t...onomous-drones-to-deliver-stuff-to-your-door/

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1382178
Vanaf 21min35

Op 8 mei schreef ik:
Ik voorspel verder dat het uiteindelijk een normale zaak wordt dat een drone een pakje sigaretten gaat halen bij de sigarenboer of een speciaal depot wat bestellingen aan drones meegeeft.
Nog een paar ingedienten nodig voor het diner? Stuur de drone naar de AH en binnen een 5 minuten is deze terug met het gevraagde via speciale droneterminals die de meeste supermarkten uiteindelijk zullen hebben.
De familie-drone met een payload van 2-3 Kg kan zo een aardig pakketje boodschappen mee naar huis nemen.
Geen files, geen drukte en het gaat allemaal in de veilige luchtlaag net boven de bebouwing.

Helaas ga ik aan deze visie geen miljoenen verdienen, maar ik heb hebt vandaag wel even binnensmonds gevloekt waarom ik nu eens niet iets kan bedenken waar ik lekker mee binnenloop.
Net zoals porno eind jaren '70 van VHS een wereldstandaard maakte, zal internet en de alsmaar groeiende vraag naar snelle leveringen de drone binnen de kortste keren onderdeel van alledag maken. Het is geen kwestie meer van jaren wachten, het begin is er.

"86% van Amazon leveringen zijn pakjes van minder dan 2,5Kg die binnen een straal van 15Km geleverd moeten worden en zo kunnen drones een groot deel van stedelijke gebieden afdekken."

Technische bezwaren? Nee hoor, de FAA kan het pas in 2015 regelen. Oftewel een achter lopende overheid, het is immers overal hetzelfde liedje.
Als er nog bedrijven zijn die wat toekomst-visie willen hebben, ze kunnen mij altijd bellen, als de prijs goed is natuurlijk. :-)

Rest nog om die luchtlaag een naam te geven...
" The Drone Layer"

Nou dan maar gelijk doorgaan met voorspellen...
Ik vermoed dat het een laag met verschillende zgn schillen zal zijn waardoor drone verkeer zich veilig in alle richtingen kan verplaatsen. Die laag zal reiken van daknivo tot ongeveer 80 meter hoogte. In steden met veel hoogbouw nog iets hoger.
Huizen zullen een speciaal soort dakkapel krijgen en appartementen een automatisch raam met een kleine sluis erachter. Natuurlijk gaan mensen in een flat niet eerst naar het dak lopen om de drone op te halen, die vliegt gewoon de sluis in. Dan sluit het raam en kan het deurtje aan de binnenkant open.
We worden allemaal een soort melker van mechanische duiven, drone-melker. "PING" "ah de drone is terug met de bamigroenten, we kunnen gaan koken"

Mooie tijd leven we toch :-)

En zo helpt de micro elektronika om binnen afzienbare tijd enorme aantallen autokilometers te besparen. Wat is er slechter dan een koude auto die een paar kilometer moet rijden naar een supermarkt?
Wie herkent deze gang van zaken:
- koude auto door miezer naar de supermarkt
- kaartje kopen nadat we eindelijk een plekje vinden
- muntje voor het karretje en een paar boodschapjes bij elkaar sprokkelen
- in de rij bij de kassa, zuchten dat iemand net met al zijn zegeltjes wil gaan afrekenen
- in dat koude ding op de choke weer terug naar huis
- jas aan de haak (het lijkt net op die Unox reklame of niet? :-) )

Over 5 jaar:
- We pakken een tablet en bestellen met een paar tapjes van onze vinger de boodschapjes die we nodig hebben.
- De drone vliegt naar de terminal waar een groepje medewerkers bestellingen in de drones aan het laden is (dit zal trouwens gebeuren met een universele doos die elke drone binnen 2 tellen vast kan pakken.)
- de drone is binnen 5 minuten weer terug met het gevraagde.
- ondertussen heb je de uien voor de bami al gesneden en is de olie in de wok al heet.

Ik schat dat de drone nog niet 1/20e deel van de energie verbruikt die een auto zou doen, het is heel erg groen!

Kleine kernen en steden zoals bijvoorbeeld Oss hebben nu al moeite om winkelpanden verhuurd te houden. Ik voorspel dat over een aantal jaren het parkeren met schreeuwende reklames gratis gemaakt zal worden om mensen alsnog uit hun huizen te lokken, maar dan is het al te laat.
 
Laatst bewerkt:
Ella.

Dat element van pakjesvervoer kwam al ter sprake bij de eerste vergaderingen bij het ILenT, eind vorig jaar. "Men" loopt dus al langer rond met deze ideeën.
Niet alleen moeten de overheden nog slikken over al deze nieuwe plannen, ook de sociale acceptatie zal een factor worden. Op dit moment worden ze nog negatief geassocieerd met gluren bij de buurvrouw en verdere spionage zaken, en gevaar. Dat laatste zal nog wel enige tijd nodig hebben om het concept te vervolmaken en idiot proof te maken met oa voldoende redundantie tegen malloten met "kleiduiven schieten" als hobby die nu een nieuwe uitdaging gaan krijgen!

De infrastructuur op de grond is nagenoeg uitgekauwd, we moeten óf de grond in, óf de lucht in, dat is duidelijk.
Het concept van de "vliegende auto" welke massaal gebruikt gaat worden zie ik als luchtfietserij, dat gaat nooit gebeuren op grote schaal. Niet met de huidige technologie.
Tenzij we over een X-aantal jaren een nieuwe vorm van energie/aandrijving vinden of zoiets futuristisch als het beïnvloeden van de zwaartekracht.

Maar we gaan zien waar we bvb over 5 jaar al zitten....
 
In een tijd van crisis zal de kostenbesparing die bedrijven kunnen halen een stuwende factor zijn.
Als een aantal grote bedrijven achter het concept gaat staan dan gebeurd het, aan de technologie ligt het niet meer.
 
Ik verwacht dat voorlopig de accutechnologie nog een grote drempel is: je drone 5 minuten onderweg voor een pakje? dan staat ie daarna 20 minuten aan de grond op te laden. Accu verbruik tamelijk hoog (de drone moet altijd klaar staan, dus de accu altijd geladen, dus ketsjing, ieder half jaar minstens 1 nieuwe accu) en vervolgens verwacht ik toch een Lithium te kort, want dat spul is ook niet onbeperkt voorradig (geloof dat er maar twee of drie landen significante Lithiumdelving kennen).

Want de hoeveelheid LiPo's die er nu verkocht worden, zijn natuurlijk maar een lachertje vergeleken bij als ieder huishouden meerdere waarschijnlijk toch wel stevige pakketten in continue bedrijf heeft....

Maar ook daar, zal vast wel ooit wat op gevonden worden...

Groet, Bert
 
Kleine kernen en steden zoals bijvoorbeeld Oss hebben nu al moeite om winkelpanden verhuurd te houden. Ik voorspel dat over een aantal jaren het parkeren met schreeuwende reklames gratis gemaakt zal worden om mensen alsnog uit hun huizen te lokken, maar dan is het al te laat.

Zullen we deze inlijsten, en over een paar jaar weer tevoorschijn halen? Je kan wel eens gelijk hebben.
 
Voor een paar nieuwe schoenen (en zeker die van mij) heb je toch een flinke copter nodig om die van A,dam naar Nootdorp te vliegen, (en weer terug maar dat terzijde) Een pizza bezorgen zou wel kunnen want er zit hier op zo`n beetje elke hoek zo`n tent. Maar of het coptertje dan weer terugkomt bij zijn baasje betwijfel ik want Hollanders halen zelfs batterijtjes uit de afstandbediening van hun hotelkamer. Hollanders gaan weer wel door weer en wind, gaan die coptertjes dat ook ?
 
Het is jou copterje die de pizza gaat halen.
In die Drone-Layer mogen alleen gecertificeerde drones vliegen die aan een aantal zeer nauwkeurig vastgelegde richtlijnen voldoen.
De overheid kan zoiets natuurlijk perfect reguleren, compleet tot software versies aan toe die op de processor draaien.
Dock jij ergens aan met een hobby-drone dan wordt die daar niet meer los gelaten.
Legale drones die rondvliegen herkennen elkaar en hebben verbinding met elkaar en weten precies als er een hobby indringer in hun gebied vliegt.
Drones gaan samen vliegen volgens dezelfde afspraken als Spreeuwen dat doen. Duizenden spreeuwen kunnen samen vliegen doordat ze een simpel setje afspraken naleven dat in hun genen gebakken zit. Als mensen volgens zulke afspraken auto rijden zou er nooit meer een botsing gebeuren.

Drones zijn geen verlengstukken van onze auto-vrijheid. Drones gaan in een zeer streng gereguleerd stukje lucht vliegen om efficient een veelvoud aan taken uit te voeren.
Wat denk je bijvoorbeeld als verlengstuk van burgeralarm. Ergens wordt een alarm gegeven en alle drones kijken actief mee of ze een bepaalde auto of pesoon kunnen vinden of volgen. Het leuke is dat ze daarvoor niet eens hoeven te stoppen met de taak die ze op dat moment uitvoeren.
Het beeld dat beschikbaar wordt komt uit een composietbeeld dat door een veelvoud aan drones is doorgestuurd. Er vliegen drones het gebied uit en in, maar dat maakt niet uit. Politie-drones zullen afgaande op de gegevens een specifiek onderzoek starten.
Ik heb echt niet teveel sience-fiction gekeken, de discussie over dit soort vraagstukken loopt momenteel real-time in de hele wereld. O.a. de afluisterschandalen helpen enorm om op tijd wetgeving en regels te hebben als de stroomversnelling komt, en die komt elke dag dichterbij.

Bert, als jij al Lithium tekort vreest voor een paar pakketjes in een drone hoe kan de overheid hun droom van elektrische auto's dan levend houden? In 1 auto zit genoeg litium om alle drones in de hele wijk van accu's te voorzien.
 
Er kleefd wel een zeer groot nadeel aan robke

wie zecht dat die drones niet misbruikt kunnen worden
of door hackers of door de overhijd zelf
je privacie is zo naar de maan

dat de overhijd misbruik van mensen niet schuwd is eerder een regol dan een uitzondering

dat zullen ze hiermee zeker niet laten
 
Ten eerste vind ik miljoenen drones die alles terloops ook nog eens even in de gaten kunnen houden en afschuwelijk angstwekkend toekomst-beeld, ten tweede heeft onze overheid NOG NOOIT iets perfect kunnen reguleren dus laat staan dit, ten derde is er ALTIJD iemand, aan wie wij deze taak toe gaan vertrouwen en die toch misbruik gaat maken van de verantwoordelijkheden die dat met zich meebrengt. Dus "zo leuk" is het niet dat ze daarvoor niet eens hoeven te stoppen met waar ze mee bezig zijn, je kunt dan letterlijk NERGENS meer onbespied rondlopen....

Wat Lithium betreft: voor zover ik weet is dat een algemene inschatting op basis van de nu bekende voorraden, dat als alle auto's electrisch zouden moeten worden, dat de wereldvoorraad Lithium dan minder dan een tiende van de benodigde hoeveelheid bedraagt (meen ik ergens gelezen te hebben). Ik weet niet anders dan dat het uitsluitend in een paar Zuid-Amerikaanse landen gewonnen wordt. Correct me if I'm wrong, maar ook dat heb ik ooit eens ergens gelezen.

Dus sowiso, die electrische auto, gaat er in elk geval nooit komen met Lithium batterijen, dan moet er eerst een geheel nieuwe batterij technologie ontwikkeld worden.

Groet, Bert
 
Lithium wiki

At 20 mg lithium per kg of Earth's crust,<sup class="reference" id="cite_ref-45">[43]</sup> lithium is the 25th most abundant element.
[..]
World Reserve: 13.000.000.000 kg.
[..]
However, according to a 2011 study conducted at Lawrence Berkeley National Laboratory and the University of California Berkeley, the currently estimated reserve base of lithium should not be a limiting factor for large-scale battery production for electric vehicles, as the study estimated that on the order of 1 billion 40 kWh Li-based batteries could be built with current reserves.<sup class="reference" id="cite_ref-82">[80]</sup> Another 2011 study by researchers from the University of Michigan and Ford Motor Company found that there are sufficient lithium resources to support global demand until 2100, including the lithium required for the potential widespread use of hybrid electric, plug-in hybrid electric and battery electric vehicles. The study estimated global lithium reserves at 39 million tons, and total demand for lithium during the 90-year period analyzed at 12–20 million tons, depending on the scenarios regarding economic growth and recycling rates

World lithium resource impact on electric vehicles

It will be demonstrated that there is sufficient Li in the earth's resources to power a shift away from oil-reliant automobiles.
 
Dan had ik dat verkeerd onthouden... Ik meende dat Lithium tot de zeldzamere metalen behoorde....

zoals ik al zei, correct me if I'm wrong, en bij deze...

Groet, Bert
 
Beste Bert,
Het doembeeld dat nieuwe technologie kan oproepen is van alle tijden.
Kijk naar War of the Worlds uit de jaren '30, of de film "the Net" uit de jaren '90.
Ik denk dat we terugkijkend moeten vaststellen dat met nieuwe technologie een paar imperfecties komen, maar dat we in het algemeen flinke stappen vooruit maken.
De meeste personen ouder dan 30 kunnen zich een wereld zonder mobiele telefoons en internet nog goed herinneren, toen waren er ook doembeelden.
Het rolt zo ons leven binnen en een paar jaar later is het de gewoonste zaak.
Wij gaan dat meemaken.
 
De meeste personen ouder dan 30 kunnen zich een wereld zonder mobiele telefoons en internet nog goed herinneren, toen waren er ook doembeelden.
Het rolt zo ons leven binnen en een paar jaar later is het de gewoonste zaak.
Wij gaan dat meemaken.

Iets anders. Heeft iemand een vuistregel voor hoeveel energie zo'n 'drone' verbruikt?

Dus een quad van 1 kg die met 20 km/h vliegt, hoeveel watt is dat? Of 5 kg en 100 km/h. En voor een helicopter of een vliegtuig.

Natuurlijk, een vuistregel is nooit erg nauwkeurig. Maar zou wel interessant zijn om te weten wat voor accu's je nodig zou hebben voor zo'n grapje.
 
Hopelijk is er genoeg grondstof om helmen of paraplu's te maken.
Brrr, al die uit de lucht vallende drones.:)

Johan.
 
Rob, het zijn leuke theorien, maar behoren toch echt in de categorie "luchtfietserij".

Technisch:
Er begint nu al gerommel te komen dat de 2,4 gHz (door wifi-netwerken enz) overvol is.
Een andere frequentieband opzoeken en openstellen voor UAV's? Leuk... vrijwel het hele (bruikbare) frequentiespectrum is al in gebruik.
Accu-capaciteit is ook een probleem, zoals hierboven aangegeven.
Brandstofmotoren? Geen optie. Vervuilend, lawaai, onderhoud.
"Verkeersleiding": er zal een soort netwerk opgezet moeten worden om die dingen te leiden. Even los van alle regeltjes die in Den Haag daar ongetwijfeld op los worden gelaten: wie gaat dat netwerkje betalen? De klant? Dat worden dan errug dure pakjes... Als je ziet hoeveel hier al gemiept wordt als een pakketje uit Hongkong ingeklaard wordt op Schiphol... Wij zijn Hollanders, weet je. Dubbeltje op de eerste rang enzo...

Sociaal/maatschappelijk:
Het " drama-verhaal" over boodschappen doen is inderdaad een drama-verhaal. Elk mens met meer dan 2 werkende hersencellen stapt voor de dagelijkse boodschappen op de fiets. Ook door k*tweer. Want ze moeten toch het huis uit; is het niet voor de boodschappen, dan wel voor het werk, om de kinderen op te halen of gewoon voor wat sociale contacten. Kun je in een moeite door je boodschappen doen. "Plannen" heet dat. En over de "dagelijkse boodschappen" gesproken: zijn die er nog wel? We hebben toch vriezers en magnetrons? Voor de grote, wekelijkse boodschappen ben je aangewezen op grond-transport, want dan praat je over volumes die je niet met een UAV mee kunt nemen. Zeker niet voor een gezin Ma, Pa twee puberkinderen en een hond.
Bovendien is aangetoond dat " de mens" een sociaal wezen is. even naar de supermarkt is niet alleen een uitje voor bijna demente bejaarden die nog net achter hun rollator kunnen staan.
Dat is ook een van de redenen dat " thuiswerken" minder productief is dan " op het werk" werken: men heeft sociale prikkels nodig. Ook al bestaan die sociale prikkels uit de sociale controle van collega's of chef.

Acceptatie
Een luchtruim wat op lag hoogte " gereserveerd" is voor commerciele UAV's zal niet getolereerd worden door "de burger". JUIST nu niet; na alle afluister- en hack-schandalen door de diverse landen en overheden zal Jan-met-de-Pet niet staan te springen om op alle momenten van de dag (en nacht) UAV's boven zijn terrein/huis/tuin te zien. Als je nu al ziet hoeveel mensen beginnen te miepen als er eens een Defensie-UAV rondvliegt... En dat zijn lang niet allemaal wereldvreemde types die ergens achteraf in de provincie wonen, hoor. JUIST in de grote steden (010, 020) komen de grootste schreeuwers voor. (En ja, daar heb ik inzicht in.)En die Defensie UAV's vliegen in opdracht van de politie t.b.v. een strafrechtelijk onderzoek: bijvoorbeeld op zoek naar drugspanden.

Veiligheid
Bewust als laatste argument genomen, anders wordt ik door lieden weer beschuldigd van zwartgalligheid en het denken in doem-scenario's:
Los van het feit dat een UAV simpelweg door een technisch mankement naar beneden kan lazeren, kan ook het " netwerk" wat die dingen aanstuurt gehackd worden. Zeg me niet dat dat niet kan: alles wat een mens softwarematig ontwerpt, kan door iemand anders om zeep geholpen worden. Hij (of zij) heeft er alleen maar geld en tijd voor nodig. Tom Clancy heeft in zijn laatste boek al een aardig scenario geschreven dat een Predator-drone door Chinezen (!) werd gehacked en compleet met Hellfire-raketten een Amerikaanse kazerne ergens in Pakistan binnenvloog. Een soort digitale kamikaze dus...

Kortom:
Luchtfietserij, aangewakkerd door een commercieel :!::!::!: bedrijf in Amerika.
Ik trakteer op een biertje als binnen tien jaar commerciele UAV's pakjes bezorgen voor Post.nl.
 
Beste Roel,
Je argumenten zijn allemaal steekhoudend, maar je ziet 1 ding over het hoofd.
Jij bent van een generatie die waarschijnlijk tegen bont is en nog goed weet dat groepen activisten bontjassen met spuitbussen gingen bewerken.
Nu zijn de rollen omgedraaid en kleedt de jeugd zich vol overgave in bont, het is een statement, ze weten niet eens dat er een paar decennia geleden een heksenjacht tegen geweest is.
Moet je niet verkeerd opvatten, maar jij bent niet meer van een generatie waar bedrijven zich op gaan richten als de miljardeninvesteringen gaan doen, zelfs ik bijna niet meer.
Er komen al heel veel jongere mensen na ons en die bekijken dingen op een hele andere manier. Zij zijn opgegroeid met een mobiel apparaat in hun hand en dat is de norm.
 
Ik trakteer op een biertje als binnen tien jaar commerciele UAV's pakjes bezorgen voor Post.nl.

Dan maak ik er een kopstoot van als dat gebeurt!!! Ik vind je trouwens erg mild met 10 jaar, ik zou er met gerust hart 20 van maken

Er komen al heel veel jongere mensen na ons en die bekijken dingen op een hele andere manier. Zij zijn opgegroeid met een mobiel apparaat in hun hand en dat is de norm.

Ik ben nog weer eens een generatie ouder dan Roel, en al zat uitgemaakt voor een ouwe zak die niet met z'n tijd mee gaat (het zij degenen die me beroepsmatig nooit hebben meegemaakt vergeven:mrgreen:), maar ik ben het roerend met Roel eens.

Dat een mobiel in je hand de tegenwoordige norm is, is grote kul natuurlijk. Dan loop je al achter de feiten aan want die dingen zijn juist over 10 jaar al lang weer vervangen door wat anders, maar wat niet stopt is de verdere individualisering en de toenemende claimcultuur. Bedrijven zullen ervoor passen om miljarden te steken in risicovolle activiteiten, dan schat ik de kans op buizenpost-achtige distributiesystemen in stedelijke gebieden nog hoger in.

Ik heb hier thuis nog een 1500 tot 2000 SF boeken staan waarin allerlei soorten van distributiesystemen voorkomen, van wagens met wielen die niet rond mogen zijn (met het ronde wiel is alle ellende in het universum begonnen) tot "Beam me up, Scotty", maar zwermen van multicopters ben ik nog niet tegengekomen. Het moge zijn dat die zich als zwerm mooi aan bepaalde regeltjes houden en elkaar niet uit de lucht knallen (de software is er tenslotte al), maar wat als meerdere zwermen die elkaar niet kennen elkaar tegenkomen?

Zo kan je nog een hoop verder filosoferen, maar er is in al die generaties 1 ding hetzelfde gebleven: de toekomst laat zich niet voorspellen.

Groet,

Ad Bakker
 
Los van het feit dat een UAV simpelweg door een technisch mankement naar beneden kan lazeren, kan ook het " netwerk" wat die dingen aanstuurt gehackd worden. Zeg me niet dat dat niet kan: alles wat een mens softwarematig ontwerpt, kan door iemand anders om zeep geholpen worden. Hij (of zij) heeft er alleen maar geld en tijd voor nodig.

Vandaag in het nieuws Onderzoeker hackt drones en neemt besturing over | nu.nl/tech | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
 
Back
Top