Vandaag was op het journaal dat Amazon stappen onderneemt om pakjes per drone af te gaan leveren.
http://consumerist.com/2013/12/01/t...onomous-drones-to-deliver-stuff-to-your-door/
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1382178
Vanaf 21min35
Op 8 mei schreef ik:
Ik voorspel verder dat het uiteindelijk een normale zaak wordt dat een drone een pakje sigaretten gaat halen bij de sigarenboer of een speciaal depot wat bestellingen aan drones meegeeft.
Nog een paar ingedienten nodig voor het diner? Stuur de drone naar de AH en binnen een 5 minuten is deze terug met het gevraagde via speciale droneterminals die de meeste supermarkten uiteindelijk zullen hebben.
De familie-drone met een payload van 2-3 Kg kan zo een aardig pakketje boodschappen mee naar huis nemen.
Geen files, geen drukte en het gaat allemaal in de veilige luchtlaag net boven de bebouwing.
Helaas ga ik aan deze visie geen miljoenen verdienen, maar ik heb hebt vandaag wel even binnensmonds gevloekt waarom ik nu eens niet iets kan bedenken waar ik lekker mee binnenloop.
Net zoals porno eind jaren '70 van VHS een wereldstandaard maakte, zal internet en de alsmaar groeiende vraag naar snelle leveringen de drone binnen de kortste keren onderdeel van alledag maken. Het is geen kwestie meer van jaren wachten, het begin is er.
"86% van Amazon leveringen zijn pakjes van minder dan 2,5Kg die binnen een straal van 15Km geleverd moeten worden en zo kunnen drones een groot deel van stedelijke gebieden afdekken."
Technische bezwaren? Nee hoor, de FAA kan het pas in 2015 regelen. Oftewel een achter lopende overheid, het is immers overal hetzelfde liedje.
Als er nog bedrijven zijn die wat toekomst-visie willen hebben, ze kunnen mij altijd bellen, als de prijs goed is natuurlijk.
Rest nog om die luchtlaag een naam te geven...
" The Drone Layer"
Nou dan maar gelijk doorgaan met voorspellen...
Ik vermoed dat het een laag met verschillende zgn schillen zal zijn waardoor drone verkeer zich veilig in alle richtingen kan verplaatsen. Die laag zal reiken van daknivo tot ongeveer 80 meter hoogte. In steden met veel hoogbouw nog iets hoger.
Huizen zullen een speciaal soort dakkapel krijgen en appartementen een automatisch raam met een kleine sluis erachter. Natuurlijk gaan mensen in een flat niet eerst naar het dak lopen om de drone op te halen, die vliegt gewoon de sluis in. Dan sluit het raam en kan het deurtje aan de binnenkant open.
We worden allemaal een soort melker van mechanische duiven, drone-melker. "PING" "ah de drone is terug met de bamigroenten, we kunnen gaan koken"
Mooie tijd leven we toch
En zo helpt de micro elektronika om binnen afzienbare tijd enorme aantallen autokilometers te besparen. Wat is er slechter dan een koude auto die een paar kilometer moet rijden naar een supermarkt?
Wie herkent deze gang van zaken:
- koude auto door miezer naar de supermarkt
- kaartje kopen nadat we eindelijk een plekje vinden
- muntje voor het karretje en een paar boodschapjes bij elkaar sprokkelen
- in de rij bij de kassa, zuchten dat iemand net met al zijn zegeltjes wil gaan afrekenen
- in dat koude ding op de choke weer terug naar huis
- jas aan de haak (het lijkt net op die Unox reklame of niet?

)
Over 5 jaar:
- We pakken een tablet en bestellen met een paar tapjes van onze vinger de boodschapjes die we nodig hebben.
- De drone vliegt naar de terminal waar een groepje medewerkers bestellingen in de drones aan het laden is (dit zal trouwens gebeuren met een universele doos die elke drone binnen 2 tellen vast kan pakken.)
- de drone is binnen 5 minuten weer terug met het gevraagde.
- ondertussen heb je de uien voor de bami al gesneden en is de olie in de wok al heet.
Ik schat dat de drone nog niet 1/20e deel van de energie verbruikt die een auto zou doen, het is heel erg groen!
Kleine kernen en steden zoals bijvoorbeeld Oss hebben nu al moeite om winkelpanden verhuurd te houden. Ik voorspel dat over een aantal jaren het parkeren met schreeuwende reklames gratis gemaakt zal worden om mensen alsnog uit hun huizen te lokken, maar dan is het al te laat.