Hey Dazzler,
leuk dat je ook reageert.
Hoewel het een beetje off-topic is van een bouwverslag vind ik het toch leuk om op een paar puntjes in te gaan.
Het is natuurlijk ook allemaal wat kwetsbaarder en gevoeliger (van de 8 uitvallers momenteel in de Vendée Globe zijn er niet toevallig 7 foilers....)
Ik zie dat toch echt anders. Het is altijd zo geweest dat wanneer je deze wedstrijd wilt winnen je de dunne balans moet bewaren tussen de boot pushen en boot heel laten. Het zijn immers lichtgewicht racers die kapot kunnen. De mensen die het meest gemotiveerd zijn om te winnen zullen dus het snelst hun boot slopen. En deze mensen kiezen ook voor foils. Er is ook maar 1 uitvaller met foil-problemen (verder 2x kiel, 2x elektronica, 1 mast, 1 roer, 1 finaal in tweeën).
En dan nog wat over de kwetsbaarheid. Dat klopt ook niet. Deze generatie boten is betrouwbaarder dan ooit. Slechts 24% is nu uitgevallen. De voorgaande edities waren dat 38, 45, 50 en 35%.
Als je kijkt naar de America's Cup daar gaat het nog extremer, die boten hebben gewoon geen kiel meer en die foils zorgen niet alleen voor lift maar ook voor oprichtend vermogen
Ja, dit is nog extremer, maar wel een leuke ontwikkeling. Het lijkt weer veel meer op het klassieke zeilen dan de afgelopen 13 jaar. Er worden echt weer wedstrijden beslist op klassieke match racing tactieken. Het is daardoor weer veel leuker om te volgen.
Het risico om bij een slecht ontworpen foil meer weerstand ipv winst te halen is behoorlijk groot....
Dat schijnt bij C-foils wel iets mee te vallen. Daarom zie je weer vaker C-foils, omdat die vergevingsgezinder zijn dan J-foils. Gelukkig heeft dit ontwerp C-foils. En het scheelt dat je makkelijk een nieuwe foil kan steken, mocht dat beter presteren.
Wel leuk dat je volgt. Dat jij (en ook
@rexonamen) dit soort complexe zeilboten hebben gebouwd is waardevolle ervaring.
Nog een korte update van de romp. Ik heb er nog een matje 50gr glas op aangebracht. Hier heb ik helaas iets te veel epoxy voor gebruikt, waardoor het matje hier en daar ging drijven. Dat is op zich niet zo erg, maar het levert even wat schuurwerk op. En dat is niet altijd het leukste klusje. Zeker als je in huis ook aan het schuren bent, ben je daar wel eens even klaar mee.
Hij weegt nu 128 gram, dus nog iets lichter dan de vorige poging.