Imoca Hugo Boss

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door bram1324, 21 dec 2020.

  1. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    De romp is beplakt met tape.
    Nu het lamineren voorbereiden. Dat vind ik toch wel een beetje een stressvolle bezigheid, dus dat moet ik even goed voorbereiden en in mijn hoofd hebben zitten.
    [​IMG]
     
    Jan Walpot, Tamiya1970, DioM en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    super leuk project, en zeer relevant op dit moment! Spannend hoor, die laatste sprint naar de finish en jammer dat Alex er niet meer bij is! Pieter Heerma is een vriend van me, en ik heb zijn tocht in 2016 natuurlijk fanatiek gevolgd, maar de huidige editie is toch wel met afstand de spannendste ooit.
    Indrukwekkend te zien hoe je deze bouw te lijf gaat! Over die genua roller. ik heb zo'n voorlopende roller op mijn draak gehad. De kracht die er op komt is tamelijk gering. Als je het op de juiste koers doet (ruime wind, anders krijg je gegarandeerd nare plooien in je voorzeil) rolt het heel gemakkelijk. ik denk dat je er op een draak maar met een paar kilo aan hoeft te trekken, en die genua is een heel stuk groter dan jouw modelzeilen gaan worden. Een J2 is ongeveer 100 m2 en jouw schaal is 1/18. het oppervlak is dus 1/324 van de werkelijkheid. Dat is ongeveer 0,3 m2 voor de J2. De genua op een draak is ongeveer 12 m2. dat is 40x zo groot. Nou is het de vraag of de rolkracht met de schaal mee gaat, maar zo ongeveer zal dat toch wel kloppen. De eerste draai is de zwaarste in praktijk. laat je daar met maximaal 10 kg aan trekken in de draak, dan zou dat bij jou 250g max zijn. dan lijkt me jouw constructie meer dan voldoende. overigens had ik dwarse groeven in de schijven voor de grip. Doorslippen is nooit een probleem geweest. Ga je er een spanner in maken, die het lijntje op spanning houdt? een klein oogje met een elastiekje dwars op de richting lijkt me hiervoor al ruim voldoende.
    Gaaf om te volgen hoor!
    groet
    Hay
     
    Zeiler, Bert V en bram1324 vinden dit leuk.
  3. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Hay, bedankt voor je inbreng met praktijk-ervaring. Wel een prettig idee dat het wel goed moet komen. Neemt niet weg dat nog even zoeken en experimenteren naar de beste overbrenging geen kwaad kan. Een beetje overkill kan geen kwaad in deze. Het wordt er niet zwaar van.
    Over een spanner ben ik nog niet uit. Als ik het met aardig wat spanning optuig/monteer is dat misschien al voldoende. Maar als het nodig is, is dat geen punt natuurlijk.

    De furler is bedoelt voor de grote (mast head) gennaker. De spinnaker is zo'n 350m2, dus ik schat de gennaker op zo'n 250m2.
    Dit zeil ga ik combineren met waarschijnlijk een J3. Die kan dan aan de wind als fok dienen en op ruime wind als stay sail. Misschien is een J3 aan de wind een beetje klein. Dan moet ik daar een beetje een praktische balans in vinden. Het is in ieder geval de bedoeling de fok te laten staan bij het varen op de gennaker.
    [​IMG]
     
    Hay en Zeiler vinden dit leuk.
  4. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    gaaf project :) ik plan heel langzaam aan eens een mono met foils te bouwen, vond daarbij een bouwer op youtube, die o.a. dit had gebouwd; . zijn nieuwste project is een foilende Moth. ben benieuwd :) mooi spul ook.


    ik heb vroeger een robbe windstar gehad (heb nog een romp, ga dan gebruiken) met een eigen zeil ontwerp, met materialen uit de vlieger"hoek". deed het erg goed.
    mij gaat het wel puur om de techniek en het zeilen.
     
    bram1324, Hay en Ard vinden dit leuk.
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    @bram; Goed idee om het zo te doen Bram, een vaste fok, die je onder alle omstandigheden laat staan en dan een spi of genaker op een rolletje, maar J3 en vol grootzeil is wel een beetje vreemde combi, dan is de J2 waarschijnlijk beter, ook voor de esthetiek. In mijn ogen kun je die ook prima onder een spi laten staan. In het groot en in een wedstrijd zal dat misschien niet de optimale keuze zijn, maar daar kun je bij een model lekker maling aan hebben.
    Ik heb ook nog even naar je Brunel gekeken; ook een indrukwekkend mooi model geworden; chapeau! Heb je nog een zeilfilmpje inmiddels? Ben erg benieuwd.
    Bouwe is ook een oude zeilmaat van me; heb begin jaren 80 meerdere malen met hem gevaren. Toen kwam hij net kijken, hahaha, moet je nu zien!
    groet
    Hay
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  6. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    supergaaf filmpje overigens, van dat foilende IMOCA model. vaste kiel en vaste foils zo te zien. lijkt prima te gaan. spectaculair dat dit kan met een model.
    overigens lijkt de fok maatje J2. misstaat helemaal niet. Deze staat ook gewoon op een boompje, en dat vindt ik eigenlijk ook nauwelijks storend. is wel een stuk gemakkelijker qua techniek.
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2021
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    overigens, Bram, waar ga je mee lamineren? glas, carbon? Glasvezel is relatief eenvoudig, en met keperweefsel hoef je niet te knippen etc. dat laat zich goed om een romp heen vormen. bij carbon is dat al lastiger. Ook het vormen van de overgang naar dek is best een lastig probleem lijkt me. Alles in een stuk is het mooiste, maar dat lijkt me bijna niet te doen, zelfs met vacuüm niet. Bovendien is deze rompvorm dan wel heel moeilijk te lossen. Of je moet het geheel in een zak vacuum trekken, rondom lamineren en later het schuim op lossen met aceton en de spanten er via het luik uit peuteren. je zou dat zelfs in gedeeltes en in lagen kunnen doen. als ik er zo over denk, is dat waarschijnlijk zo gek nog niet. de buitenkant krijg je toch niet super glad. daar zul je sowieso nog wat aan moeten schuren en plamuren. Ben heel benieuwd waar je op uit gaat komen.
    groet
    Hay
     
  8. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    inderdaad en soms loopt ie bijzonder goed, wsl ongeveer de sweet spot van windsterkte en koers etc. . ik ben benieuwd hoe de trim verandert met de hoek en locatie van de foils.

    voor de windstar wil ik proberen een ondiepere vin, half zo lang mss (even kijken) wel zelfde lood gewicht, en 2 forse "hugo boss" stijl foils, aan een bokje op het dek beetje voor de mast (mss schuifbaar), en via RC, servos, de foils draaiend om een horizontale as. en via een knuppel op de zender, en delta mixer (samen voor "pitch", tegengesteld voor "rol"). bedienen er trimmen. rates tunen. etc
    en dan een poos proberen en nadenken, evt aanpassen, proberen of het beter is (optimaliseren). (bekend proces)
    iets groter zeil als de vorige keer mss.
    ik zag ergens dat de ronde foils beter gaan op wat ruimere koersen, de rechtere foils beter voor hoogte lopen. mss set rechtere maken en proberen.

    en hier geboeid meekijken iig :) gaaf
     
  9. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt voor jullie reacties en enthousiasme.
    @lecraM
    Het project van Regaud kende ik. Gave filmpjes en mooi resultaat. Ik had de filmpjes al goed bestudeerd. Ook zijn facebook-pagina trouwens, want daar staat heel wat van het bouwproces. Je moet het hier en daar toch een beetje afkijken.
    Mijn voornemen is om de foils verstelbaar te maken, maar met de hand, dus niet via servo's. Als dat echt veel meerwaarde blijkt te hebben, dan kan dat eventueel later wel ingebouwd worden. Het proces wat je noemt van bouwen, proberen, verbeteren heb ik wat minder voor ogen. Het moet ook wel een schaalmodel worden. Je bent dan wat beperkt hoeveel je kan verbouwen.

    @Hay, Je hebt idd gelijk. Een J3 is misschien wat klein. Ik was nog niet echt verder dan het algemene concept. Of het dan een J3 of J2 wordt, of een eigen maatje, dat maakt in deze fase nog niet zoveel uit.
    Optimaal zal het nooit worden op alle koersen. Als een koers al een beetje optimaal wordt, waar hij echt 'aan' gaat, zou wat mij betreft voldoende zijn.
    Een fokkeboom is inderdaad een prima oplossing. Zoals ik in de beginpost al zei, een fok met losse schoten vind ik mooier, maar waarschijnlijk wordt het een fok met fokkeboom om het eenvoudig te houden.

    Dank voor de complimenten voor de Brunel boot. Leuke connecties heb je trouwens. Ik heb niet echt filmpjes van de boot. Meestal ben ik alleen op pad geweest en is filmen lastig. Ik moet ook wel zo eerlijk zijn dat het vooral een schaalmodel is geworden en een vrij matige zeiler. Inmiddels is hij ook weer zo 'oud' dat hij weer eens nagelopen moet worden.

    Ik ga nu de romp met carbon lamineren tot het dek. Dan is de vorm te lossen (zie ook post 4 tot 9). Ik maak dus geen mal, maar gelijk de romp, volgens beschrijving van forumlid klaas (@k-k). Als extra stap ga ik de romp dan nog inwikkelen in krimptape. Dit heeft hetzelfde effect als een vacuumzak, namelijk druk zetten op het laminaat. Maar als voordeel dat je het tape er netje om kan wikkelen en een zak allemaal kreukels zal krijgen.

    Ik wilde dat dit weekend al gaan doen. Ik meende alles in huis te hebben, maar ik had niet goed in mijn hoofd hoeveel carbon-weefsel ik nog had (niet genoeg dus..). Dus eerst even nieuwe spulletjes bestellen en dan weer verder. Hoe snel dat gaat moet ik even zien. Ik ben ook in huis klusjes aan het doen (verfwerk oa.)

    Wordt vervolgd.

    Groet,
    Bram
     
    lecraM vindt dit leuk.
  10. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Wel gaaf hoor Bram!. lekker veel foto's posten :yes:
     
  11. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Het wachten is nog op de levering van het carbonweefsel. Matige ervaringen met de leverancier. Product zou op voorraad zijn, bleek niet het geval. Later kreeg ik een verzendbevestiging. Bleek ook niet waar, slechts het verzendetiket was aangemaakt. Er zit weinig anders op dan wachten.

    Ondertussen ben ik aan het puzzelen op de indeling. Dat valt nog niet mee.
    Het liefst wil ik slecht 1 luik maken. Dus geen luik voor de mast. Maar het moet nog wel een beetje bereikbaar blijven voor storingen en onderhoud. De omlopen wil ik met een carbon buisje naar de punt duwen.

    Hieronder is de tussenstand van het denkwerk tot nu toe.
    [​IMG]
    paars - omloop gennaker
    oranje - schoten gennaker
    groen - omloop grootzeil / fok
    donker rood - furler
    licht rood - overloop
    geel - kiel

    Helemaal gelukkig ben ik er nog niet mee. Als de schoot van de gennaker slap gaat hangen, kan hij verstrikt raken in de trommel van het grootzeil. Misschien daar een plaatje boven maken om dat te voorkomen.
    Ik laat nu de schoten van de gennaker ook via de cockpit naar buiten gaan. Onder de overloop, zoals ook op de 1:1 boot. Dat zou ook helemaal buiten op de hoek door het dek kunnen gaan. Dan blijf ik wel weg van de grootzeil-servo. Maar de kans op inwateren via de dekdoorvoer is wel weer groot. Dilemma's ;-)
    Wie weet heeft een van jullie nog wijze woorden / slimme ideeën.
    Anders laat ik even rusten en kijk ik er later weer eens met een frisse blik naar.
     
  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ik hoop dat ik het verloop van de genaker schoten helemaal goed begrijp. Je trekt 2 op 1 aan de schoot, lijkt het , om zo de lengte weg te kunnen werken. Met dit systeem staat er dus eigenlijk per definitie geen spanning op de loefschoot. dat kan niet anders, denk ik, maar het roept wel een paar vragen op; de eerste stel je zelf al; hoe voorkom je dat die losse schoot ergens blijft hangen? en als tweede; Als je hem gijpt; ben je niet bang dat de schoot omhoog gaat over je voorstag en dan in de V van de schoot vast gaat zitten aan dat voorstag? misschien op te lossen door hem bij elke gijp helemaal in te rollen. verder moet je met die rondloop voor fok en grootzeil ook nog met twee schoten naar buiten. dat zie ik niet op de tekening.
     
  13. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    @Hay, bedankt voor het meedenken weer.
    Je begrijpt het helemaal correct. Je eerste vraag is een reëel probleem. Daarom zie je vaak de omloop bovendeks lopen. Dan is er minder rommel waar de schoot aan kan blijven haken. Technisch is dat een betere oplossing, maar als schaalmodel niet. Als het moet, dan moet het. Maar hier broed ik nog ff op.
    2) Omhoog is juist wat ik wil. Dan ontstaan er geen problemen met de fokkeboom.
    3) Ik denk dat het vastzitten wel meevalt. Zie ook het voorbeeld in het filmpje hieronder. En mocht hij haken, dan komt hij ook wel weer los als je de gijp verder doorzet, lijkt me.

    4) De fokkeschoot en grootschoot had ik nog niet getekend idd. De grootschoot gaat bij de mast maar buiten en loopt dan via de giek naar achteren en dan naar de kar van de overloop. Door de overloop is het niet handig de schoot via het achterdek naar de giek te laten gaan. De fokkeschoot kan direct door het voordek. Beide plekken zijn makkelijk bereikbaar en daarom had ik dat nog even achterwege gelaten.
     
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dat kijkt inderdaad goed te lukken met die genakerschoot! mooi zo.
    over carbon etc gesproken. Ik heb een heel goed adres. goede kwaliteit en snelle levering. R&G. dat is een grote Duitse leverancier. ze leveren zelfs pre-pre als je dat zou willen.
    https://shop1.r-g.de/en/art/CT-200100-T-PP
     
  15. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt voor de tip.
    Ik heb mijn geld nu al uitgegeven, dus ik moet maar even afwachten wat er gebeurd. Volgende keer maar ergens anders kijken.

    Ik heb wat geschoven met de indeling. Slap hangende schoten kunnen nu naar beneden hangen.
    Ik heb de fokkeschoot en grootschoot toegevoegd. Deze kunnen op deze manier niet slap hangen. Die moet ik denk ik maar door een kort buisje doen. Verder lijk het wel beter zo.
    [​IMG]
     
  16. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ziet er goed uit Bram. veel minder kans op haken. De schoot door een buisje werkt goed. ik gebruik zowel rvs als alu buisjes, die je ook prima in een bocht kunt leggen in plaats van een blok. de weerstand is met dyneema toch heel laag, zodat het goed blijft lopen.
    Ben heel benieuwd naar het vervolg, Ook over het laminaat dat je gaat gebruiken. voor de toplaag kun je misschien ook wel een of twee laagjes gewoon glas gebruiken. 25 of 50g. dat geeft een heel mooi glad oppervlak. dat is met carbon in positief bouw veel moeilijker. dan moet je toch weer schuren, en carbon stof schijnt niet erg gezond te zijn.
    Over plooien in de vacuum-zak. Ik denk dat dat erg mee kan vallen. als volgt: eerst het laminaat; dan een goede strakke laag peelply. ik gebruik stroken. overlap is niet erg, niet goed aanliggen wel, want daar krijg je richels. over de peelply leg ik een absorberende laag. ik gebruik wegwerp servetten, maar dan de hele 'luxe' soort. lijkt wel stof. Die laag moet ook weer goed aanliggen. deze laag absorbeert het overschot aan hars en geeft de nodige luchtgeleiding, zodat het vacuum overal kan komen. als de folie daaroverheen dan een beetje kreukt, geeft dat toch geen plooien in je laminaat. dat wordt denk ik gecompenseerd door de peelply en de absorberende laag. Ik werk met wel hele dunne folie. Ik heb geen ervaring met krimptape. Wellicht werkt dat ook prima. Mijn ervaring met wikkelen met andere tape is dat dan toch altijd het laminaat een beetje mee gaat bewegen (omdat je nat moet wikkelen) en dan juist plooien gaat vormen. Dat komt omdat je er kracht op moet zetten. Dat heb je met krimptape hopelijk niet, Die kun je zonder spanning wikkelen en als die daarna gelijkmatig krimpt zou het inderdaad goed moeten gaan.
    Ik blijf je volgen! succes.
    Hay
     
  17. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    De spulletjes zijn binnen. Alles geknipt en netjes klaargelegd. Op de foto ontbreekt nog de squeegee (erg handig om erbij te hebben).
    [​IMG]

    Hay vroeg om veel foto's, dus hier komen 300 foto's van het proces. Helaas stopt het iets te vroeg. Na de carbon kwam er nog een laagje 50gr glasvezel (dan heb ik iets meer 'vlees' als ik nog iets moet schuren'.


    Het inpakken met krimpfolie ging niet echt geweldig bij de boeg. Het ging een beetje glijden. Dus ik moet maar even zien hoe dat uitpakt. De foto's van het ingepakte spulletje en na het uitpakken zal ik de volgende keer posten.
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2021
    Hay, Zeiler en Bert V vinden dit leuk.
  18. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    In de krimpfolie:
    [​IMG]

    Zonder krimpfolie:
    [​IMG]

    Detail:
    Goede stukken en hobbelstukken. Het goede nieuws is dat de carbonlaag wel strak lijkt te liggen. De glaslaag en epoxy hobbelt.
    [​IMG]

    En de romp gelost van de mal. Het kwam vrij makkelijk los. Bizar hoe flexibel zoiets nog is als de epoxy vers is. Best een beetje eng hoe dat dan verbuigd. Nu verder uitharder weer op de mal.
    168gram weegt hij.
    [​IMG]

    Al met al: een vrij matig resultaat. Krimfolie was niet de goede methode. Mooi spul wel. Ik ga het voor de mast en overloop wel weer gebruiken.
    Wat nu: Eerst wat verder laten uitharden. Dan eens schuren op die hobbels en kijken of het een beetje strak te krijgen is.
    Desnoods nog een poging.
     
    Zeiler en Hay vinden dit leuk.
  19. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dat ziet er qua carbon mat eigenlijk prima uit Bram. Ik denk dat je inderdaad de glasmat voor het grootste deel weg gaat schuren. maar daar is hij eigenlijk ook voor. je kunt er daarna nog een laagje 50 of 25g glas overheen doen. zou ik doen zonder folie. dat valt eigenlijk altijd mooi uit zichzelf. Ik ben niet erg onder de indruk van die krimpfolie. veel druk op de hoeken, maar geen enkele druk op de vlakke stukken. Wel gaaf dat je zo'n licht rompje hebt gemaakt. ben benieuwd!
     
    bram1324 en Zeiler vinden dit leuk.
  20. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Na wat schuren heb ik toch de indruk dat ik beter nog een poging kan doen om een rompje te maken. Het wordt anders wel een veel werk om het strak te krijgen.
    Als er na de ijspret nog tijd over is, doe ik komend weekend een nieuwe poging. Ik zal dan het geheel met peelply in een vacuumzak stoppen. Ik heb een 'poor mans' stofzuiger-vacuumzak klaarliggen.
     

Deel Deze Pagina