Imoca Hugo Boss

Discussie in 'Bouwverslagen Zeilschepen' gestart door bram1324, 21 dec 2020.

  1. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Het is lang stil geweest. Druk met andere dingen en zomer enzo.

    Ondertussen heb ik de hoofdspanten in de romp gezet.
    [​IMG]

    Eerder had ik ook de spiegel geplaatst. Het plan was om de roeren te maken en dan het achterdek te plaatsen. Maar de roeren geven me nog wat hoofdbrekens. Meer specifiek de trek/duwstangen die moeten kunnen roteren om het opklappen van het roer mogelijk te maken. En het liefst blijft die stang vrij dun, omdat het anders niet echt klopt tov het grote voorbeeld. Wordt vervolgd.
    [​IMG]

    Ondertussen door met een spannend klusje. Een gat maken voor de kiel.
    [​IMG]
     
    Hay, Bert V en Ard vinden dit leuk.
  2. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Er zit niet heel veel gang in het project. Een tijdje terug een kleine gekregen, dus er is er is sprake van een veranderde prioriteit / tijd.

    Wel zit ondertussen de kiel-as erin. Deze zit onder een hoek van 5 graden in de romp. Dit zorgt voor lift als de kiel naar buiten staat. Samen met de foils tilt dat de boot in gunstige omstandigheden voor een flink deel uit het water. Dat is tenminste hoe het op full scale werkt. We gaan het zien of dat op schaal ook te zien is.
    [​IMG]
    Ook bovenaan het frame versterkingen ingelijmd, waar de mast op komt te staan.

    Daarnaast begonnen met het maken van de foils. Ik heb een mal gemaakt. Hierop met carbon en balsa de vlakke onderkant van de foils gemaakt. Volgende stap is het schuren van een vleugelprofiel en dan afwerken met nog meer carbon.
    Wat je ziet is twee foils op 1 mal.
    [​IMG]
     
    lecraM, Ard en Bert V vinden dit leuk.
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Bram gefeliciteerd! Fijn dat je nog wat ruimte vindt om te bouwen!
     
  4. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Wie heeft er een slim idee?
    Omdat de roer omhoog geklapt kunnen worden, moeten de uiteinden van de trek-duwstangen naar de hevels 90graden tov van elkaar kunnen roteren. Vaak zie je van die kogels, maar die geven maar iets van 15graden vrijheid naar 1 kant, dus 30graden totaal. Dan heb je met twee van die kogel 60graden vrijheid, maar dat is niet genoeg.
    Bestaat er iets 'off the shelf', wat ik kan gebruiken? Of moet ik toch zelf aan de knutsel met messing oid (nog niet zoveel ervaring mee)?
     
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dat hangt er van af of het realistisch is. :)
    De aansluiting van de stang op de roerhevel heeft altijd een richting waar je bijna een volle toer kunt verdraaien, anders kan je het roer niet bedienen.
    Kan je dit niet gebruiken? bij voorbeeld door het uiteinde van de roerhevel omhoog te plooien waardoor het aansluitpunt dus horizontaal ligt. misschien kan je dan wel de roeren omhoog klappen.

    Nog een slim idee, als er ten minste plaats voor is. (afgekeken van de originele besturing van een Micro Magic)
    Als je elk roer kan uitrusten met een hevel die naar beide zijden uitsteekt, kan je de stangen vervangen door touwtjes, en touwtjes hebben geen last van beperkingen in draaipunt.
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2022
  6. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    @Herby63 Bedankt voor het meedenken.
    Je hebt gelijk dat je altijd een as hebt waar je rond kan draaien. Maar in dit geval heb ik twee graden van vrijheid nodig. De ene as is aan het eind van de hevel recht omhoog. Deze is nodig om de stang te kunnen draaien tov de hevel. Je moet immers een roterende beweging omzetten in een lineaire beweging. De tweede as is in de richting van de stang zelf. Deze is nodig om het opklappen van het roer op te vangen.

    Sturen met touwtjes is idd een oplossing. Ik moet even bekijken of daar plek voor is.
    En het wijkt helaas meer af van het orgineel. Zie de eerste foto in post 56. Ik ga er nog eens op broeden.
     
  7. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    @Herby63 Je inbreng brengt me wel op een ander idee. Ik denk dat ik eens ga proberen een touwtje door een buisje te doen. Dan dient het buisje alleen als duwstang. Trekken gebeurt dan aan het touwtje. En het touwtje kan dan ook voor het roteren zorgen.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    kun je niet de twee draaipunten uit elkaar halen? als je kijkt naar het opklapbare roerblad van een hele hoop dinghy's, dan heeft het blad een draaipunt in het roerbeslag, en draait het roerbeslag om een stang of vingerling. op die manier is het opklappen onafhankelijk van de besturing.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  9. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    @Hay. Dat is wel een praktische oplossing. Maar naar mijn smaak doet het te veel geweld aan het namaken van de 1:1-boot. De looks worden dan wel echt anders, en ik wil het wel vooral een schaalmodel laten zijn. Mocht ik er niet uitkomen, dan kies ik er liever voor om het opklappen van de roeren te schrappen, dan zulke grote wijzigingen te doen. Het opklappen is verder niet heel belangrijk. Het ziet er alleen leuk uit en het is een herkenbare feature van deze boten.
    Wel bedankt voor het meedenken.
     
  10. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Ja, dat begrijp ik dan ook wel weer. Zou ik ook doen, beter mooi lijkend op het origineel en niet functioneel dan andersom.
    Wel grappig hoe dat verschilt per model. Ik bouw nu vooral wedstrijdmodellen (IOM op het moment) en dan gaat het puur om de functie en hoeft er geen enkele overeenkomst te zijn met full scale zeilboten. Ik sta dus ook in die modus te denken. ;)
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  11. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb het idee van een duwstang met een trekdraad erin, uitgewerkt in een ietwat gebeund prototype.

    Roer naar beneden.
    [​IMG]

    Roer omhoog.
    [​IMG]

    Proef geslaagd. Er zit nog een heel klein beetje speling in, maar die komt zover ik kan zien van de chinese onderdeeltjes uit de grabbelbak. Ook zijn sommige onderdelen nog een beetje lomp. Hier kan ik iig verder mee.

    Bedankt voor het meedenken. Toch fijn dat je met even sparren weer verder komt.
     
    Herby63 en lecraM vinden dit leuk.
  12. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Chapeau! hele mooie oplossing. echt knap bedacht Bram!
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  13. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ben niet zo trouw in updates en ook niet zo snel in het bouwen, maar ik maak soms wel kleine vorderingen.

    De zwaarden zijn bijna af. Er moet nog 1 laag epoxy op en dan nog een keer goed glad geschuurd worden.
    [​IMG]

    Het positioneren van de roerhevels
    [​IMG]

    En een waterdicht doosje eromheen. De hevels blijven dus eigenlijk buiten de waterdichte romp.
    [​IMG]

    Dry-fit van de ophangpunten van het roerwerk.
    [​IMG]

    De ophangpunten van het roerwerk vastgelijmd. Deze uitgelijnd met een asje. Die hebben we later niet meer nodig.
    [​IMG]

    En met het dek er losje op. Als ik het goed bedacht heb, is alles onder het achterdek klaar. Nog maar even een nachtje laten bezinken voor ik het vastlijm.
    [​IMG]
     
    M@rcel, Zeiler en Bert V vinden dit leuk.
  14. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Voor de gennaker-furler ben ik opzoek naar een 'motortje' (zie ook post 17). Servo's hebben vaak te weinig omwentelingen. Ik schat nu dat ik zo'n 15 omwentelingen nodig heb.
    Dan heb ik zitten kijken naar stepper motors, en 'DC geared motor with rotary encoder'. Maar die dingen zijn vaak behoorlijk zwaar en niet eens zo heel sterk. Daarom zit ik er nu aan te denken om een servo om te bouwen en de potmeter te vervangen door een rotary encoder. Maar graag kijk ik ergens af hoe dat moet. Heeft iemand een how-to, of een voorbeeld.
    Of zijn er andere oplossingen die ik moet bekijken?

    Ter info. Er komt een arduino in de boot. Dus iets met rotary encoder en motor controller aansturen zou moeten kunnen.
     
    ISOLA2 en Bert V vinden dit leuk.
  15. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    En weer verder met het verslag.

    Achterdek
    Zoals duidelijk in een van de vorige posts, was het achterdek klaar om vast gelijmd te worden.
    Dat is dus gebeurd.
    [​IMG]

    Het was met opzet een tikje te breed gemaakt en is na het vastlijmen teruggeschuurd.
    [​IMG]

    Roerwerk
    Het roerwerk (het deel achter de spiegel) is ondertussen getekend in sketchup. Op mijn werk staat een 3D printer, dus bij gelegenheid (misschien morgen) zal ik dat ding even aanzetten. Wordt vervolgd..

    Zwaardkasten
    Daarna heb ik zwaardkasten gemaakt. De zwaardkasten zijn iets 'te groot' gemaakt, vooral in langsscheeps. Door aan dek het zwaard naar voren / achter te bewegen, kan de hoek van het zwaard worden ingesteld.
    Het maken van de zwaardkasten heb ik niet op foto gezet. Hieronder wel wat foto's van de gemonteerde zwaardkasten. En ook de zwaarden zijn even ingestoken voor het idee.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Servo-montageplaat
    In post 31 had ik al eens een opzetje getoond van hoe ik alle servo's en schoten wilde installeren. Misschien ligt het aan mijn inlevingsvermogen, maar ik vind het toch lastig om van een 3D tekening een precieze indruk te krijgen hoe bereikbaar alles nou blijft. Kan je er met je hand echt nog bij als het luik open gaat, bijvoorbeeld.
    Daarom heb ik maar even een plank gemaakt met daarin alle servo's vastgezet. Het is qua bouwen wel lekker makkelijk dat alles aan 1 plank vast zit, maar het komt vooral door de grote gennakerlier wel erg hoog in de boot te zitten. Waarschijnlijk moet ik dat toch nog wat finetunen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De scherpe volger zit misschien dat er nog een extra servo is bijgekomen. Dat klopt ook. Ik had het grootzeil en de fok op 1 lier zitten. Maar omdat ik een werkende overloop aan het maken ben, zal je de grootschoot veel minder en anders gebruiken. In een groot windbereik gebruik je de overloop om het zeil te vieren. De grootschoot is dan vooral om de twist te bepalen. Dus dan zal de fok onafhankelijk getrimd moeten worden.

    Ombouwen servo
    In mijn vorige posts vroeg ik naar tips voor de lier van de furler. Ik heb hier een voorbeeld gevonden van iemand die een rotary encoder in de behuizing van een servo stopt. Dit lijkt me een bruikbare toepassing voor mij. De nauwkeurigheid is iets van 12graden, maar dat is prima voor een furler.

    wordt vervolgd.
     
    Zeiler, lecraM, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    De servo van de overloop is gemonteerd en getest.

     
    Zeiler, Ard, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Ik heb de 3D-printer op het werk aangezet. De instellingen zijn blijkbaar nog niet helemaal lekker, want de printkwaliteit is niet geweldig. Maar toch geeft het een idee hoe het moet worden.

    Hier het roerwerk:
    [​IMG]

    En een katrol.
    [​IMG]
     
    Zeiler, Bert V en ISOLA2 vinden dit leuk.
  18. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, Belgiƫ
    Hallo Bram,

    Misschien ben ik net te laat want ik zie dat je al vollop bezig bent met hun inbouwen van al je servo's...... maar ik was afgelopen week zelf op zoek naar een oplossing voor een gennaker (of genua) besturen - het principe is gelijk nl. de lange schoten die je van BB naar SB rond moet krijgen.... en ik kwam deze website tegen: http://momo-sauerland.de/
    1 van de dingen die ze daar verkopen is de "Genua-Mischer Doppelwinch" welke een sturing is die ik persoonlijk wel heel intressant vind... hiermee kan je 2 losse zeilwinchen gebruiken om SB en BB schoot te gaan regelen. Dmv een 3-positie schakelaar zet je het zeil over BB of SB (of neutraal) en de schakeling gaat dan de vrije schoot helemaal vieren (afrollen) en met de stick regel je dan het zeil op de andere winch over het volledige bereik van die winch. Verzet je de schakelaar dan van SB over neutraal (beide schoten los) naar BB dan neemt de winch die actief wordt de juiste stand van je stick automatisch terug over.

    Lijkt voor mij een zeer handige schakeling, waarbij je in 1 slag die hele complexe setup met een omlooplus en schoten niet meer nodig hebt, en je houd een veel groter bereik van je winch over om het zeil effectief te regelen (met zo'n omloop lus gaat het grootste bereik van je winch nl. kwijt aan het overhalen van SB/BB en blijft er maar een stukje over om het zeil effectief te regelen)

    Wil je liever niet 2 zeilwinchen gaan gebruiken hebben ze ook een sturing met 1 zeilwinch, maar dan blijf je min of meer met de huidige lus en toestanden zitten (maar kan je alsnog via de schakelaar wel snel van SB naar BB overgaan met een neutrale stand, en gaat het zeil over SB ook weer naar dezelfde positie als het stond over BB)

    Ik heb er mij net 2 besteld voor de boten waar ik aan bezig ben....
     
  19. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Hey Dazzler,
    Je bent nog op tijd hoor. Zo snel ga ik (helaas) niet.
    ik heb volgens mij een dergelijk systeem ook op mijn Brunel en het staat ook gepland voor deze boot. Maar dan gebruik ik een arduino ipv hun print. Ook de zwaarden en de kiel gaan mee met de schakeling. Ik gebruik geen echte standenschakelaar maar een draaipot, die ik in vijf zones heb verdeeld. Een middenstand = kiel midden, zwaarden omhoog, schoten los. Twee voordewindse standen = zwaarden omhoog, kiel opzij (afhankelijk van helling) en genua aan. En twee aandewindse standen = zwaard naar beneden, kiel opzij, genua aan. Nu ga ik in deze boot de zwaarden niet omhoog halen, dus kan het met een driestandenschakelaar.
    En met de stick kan je dan idd mooi het 'fijne' geregel van de genuaschoot doen. Werkt inderdaad ideaal. Als je geen arduino wil gebruiken, dan denk ik dat hun schakelaar idd een aanrader is.
    Je hebt dan trouwens het hele bereik van je stick tot je beschikking. Niet het hele bereik van je winch zoals je zegt. Het bereik van je stick wordt dan actief op een klein stukje bereik van je winch. Wat precies is wat je wilt. Momo doet hetzelfde als ik het zo lees.

    Wat ik niet begrijp is hoe je met zo'n systeem je omlopen zou kwijt raken. De omlopen heb je vooral om te zorgen dat het geen bende wordt op de trommel. Je wilt toch altijd een schoot aan een omloop knopen, en niet de schoot direct op de trommel zetten. En in het geval van twee winches heb je dan twee omlopen nodig.
    Of zie ik iets over het hoofd?
     
  20. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, Belgiƫ
    Ik snap je punt over de omlopen onderdeks waar je schoot inderdaad opzit, omdat je altijd een oprollende/afrollende kant op de trommel hebt. Met zo'n schakeling heb je idd een SB trommel en BB trommel met elk een omloop waar je genua schoot aanzit. Klopt volledig.
    Ik zat in mijn hoofd met een tekening die ik recent tegenkwam, waar je ipv een omloop onderdeks eigenlijk volledig bovendeks ging om een complete omlooplus te maken die voor de mast omloopt om de genua schoten van SB naar BB te halen. Dat leek mij gewoon een erg complex systeem met een geweldig lange omloop (veel langer dan wat je benedendeks hebt om je schoten aan te halen)

    PS: Ik ben hier ook wel ergens een post tegengekomen van iemand die van die gesloten trommels gebruikt (zoals bvb de huidige Krick Windforce servos) en die beweerde dat hij geen omloop hoefde te gebruiken, dat die dingen intern perfect op en afrollen zonder dat de lijn daarbij in de knoop slaat.... geen idee of dat klopt, ik heb er ook geen ervaring mee. Maar moest het zo zijn (ik ga het testen maar moet ze nog bestellen) dan zou ook dat weer eea. kunnen vereenvoudigen onderdeks...
     
    bram1324 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina